Okruh Jeonnam v Jižní Koreji má být největší novinkou v kalendáři příštího ročníku Formule 1. I tato 5,6 km dlouhá trať byla navržena (tvařte se překvapeně) Hermannem Tilkem. Nachází v jihozápadní části této asijské země.
Přidání další tratě do kalendáře příštího ročníku ještě nemusí nutně znamenat vyřazení některé z letošních Velkých cen, protože letos byl počet závodů snížen na 17 (proti loňským 18) - na poslední chvíli vypadla Velká cena Francie. Trať nabízí obvyklý Tilkeho mix pro podporu předjíždění - kombinaci prudkých vraceček a několik rychlých zákrut. Z nákresu zatím není patrné, zda mají nějaký sklon. Německý architekt tak získáva absolutní monopol na navrhování tratí F1 - všechny nové okruhy vycházejí z jeho návrhů. Tilke je tak trochu kontroverzní osobnost - jedni jej viní ze sterilních, málo pestrých okruhů, podle jiných je pouze obětním beránkem nových předpisů (bezpečnostních i konstrukčních) pro závodní okruhy. Více informací o něm se můžete dozvědět z následujícího videa:
Zpět ale k okruhu v Koreji - okruh bude obsahovat prvky obou typů okruhů - oválu i "obecného" závodního okruhu. Závody se budou jezdit proti směru hodinových ručiček. V současné době se v tomto směru vozidla prohánějí pouze na 2 ze 17 okruhů - tento víkendu v Turecku a koncem sezóny v Brazílii. Trať bude variabilní - permanentně bude k dispozici 3,04 km dlouhá trasa, výjimečné události jako například závody Formule 1 se pojedou na delší 5,6 km dlouhé variantě, což z Jeonnam dělá nejdelší asijský okruh. Nejdelší rovinka by měla měřit 1,15 km - zde by mohly vozy dosahovat rychlosti kolem 320 km/hod. Průměrná rychlost by dle propočtů měla dosahovat 212 km/hod. Celkem bude obsahovat 18 zatáček, z toho 11 levotočivých a 7 pravotočivých. Tribuny pojmou 120 tisíc diváků.
K dispozici zde rovněž budou dvoje garáže s paddocky na odlišných místech - jedny pro kratší trať, druhé pro okruh F1 - věc, která nemá zatím ve světě závodních okruhů obdoby. Díky tomu bude v Jeonnam dostatek místa pro další doprovodné závody, jež se konají během Velké ceny F1.
Tilke se zde snažil dát dohromady to nejlepší z ostatních závodních tratí, jako je Monako či americký Indianapolis. Jihovýchodní část trati vede kolem přístavu a nabídne nádherný výhled na oceán - stane se tak první tratí v historii F1, ze které bude výhled na oceán. Uvnitř přístavu bude vystavěno městečko s ulicemi vedenými ve stejném poloměru od pomyslného středu v přístavu - to má připomínat Monte Carlo. Region má ambice stát se největším střediskem motosportu v Asii. Oficiální stránky okruhu najdete zde: www.f1korea.go.kr.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.