V říjnu roku 1993 FIA při svém zasedání rozhodla o znovuzavedení tankování během závodu od sezóny, jež začala v roce 1994. Na počátku minulého týdne tato organizace dotankovávání během závodu opět zakázala, což vyvolalo smíšené reakce mezi fanoušky Formule 1.
Tento zákaz může učinit závody F1 opět o něco zábavnějšími. Někteří fanoušci lamentují nad tím, že se tím vytratí důležitost strategie, s níž týmy vstupují do závodů. Myslím si ale, že se nemají čeho obávat. Piloti stále budou muset zastavovat kvůli nutnosti použít oba druhy pneumatik, což může otevřít dveře rozmanitějším strategiím, které by měly pozitivní vliv na závod. Piloti budou mít mnohem větší svobodu, co se volby strategie týče, protože již nebudou muset hledět na množství paliva. Mohou zvolit šetrnou jízdu s jedinou zastávkou během závodu či ďábelské tempo s 3-zastávkovou strategií. Navíc budou moci jednodušeji měnit taktiku v průběhu závodů, kdy budou moci například zrušit zastávku navíc a více šetřit pneumatiky, aby si udrželi pozici na trati. S nutností tankování během závodu by to nešlo. Dočkáme se navíc ultrarychlých zastávek v boxech, kdy týmy svým pilotům pouze vymění pneumatiky. Takové zastávky by mohly trvat kolem tří či čtyř vteřin - vycházím z rekordu, jež stanovil Benetton v posledním roce, v němž ještě platil zákaz dotankovávání (1993), kdy Riccarda Patreseho odbavili v boxech za 3,2 sekundy. Třeba bychom se mohli občas setkat i se 4-zastávkovou strategií.
V současné době jezdci nastavují své vozy pro různé úrovně paliva - většinou od 610 kg (minimální hmotnost monopostu včetně pár litrů benzínu pro nejrychlejší kolo v kvalifikaci) až po 700 kg, kdy mají téměř plnou nádrž, jak jsme to viděli letos už párkrát třeba u BMW Sauberu. V příštím roce se budou muset mnohem více soustředit na závodní nastavení místo pilování jednoho rychlého kvalifikačního kola s téměř prázdnou nádrží. Nové pravidlo bude vytvářet také větší tlak na předjíždění na trati. Kolikrát jsme o to byli ochuzeni kvůli toho, že týmy plánovaly své strategie tak, aby své soupeře předjeli právě díky zastávce v boxech, jíž naplánovaly o kolo či dvě později. Můžeme se tudíž dočkat více zábavy a předjíždění na trati. Odpadnou také různá krkolomná pravidla, jež platí během výjezdu safety-car a jež se v posledních letech měnila, aby jezdcům během této fáze nedošlo palivo či nebyla ohrožena bezpečnost účastníků závodů.
Nebude rovněž docházet k nebezpečným situacím během poslední fáze kvalifikace, kdy pilot ihned po zajetí svého rychlého kola zvolní, aby ušetřil co nejvíce paliva, zatímco je předjížděn ostatními, jež jsou zrovna ve svém měřeném kole. Rozdíl mezi těmito rychlostmi byl nebezpečný. Zákaz dotankovávání během závodu je podle mě dobrým krokem, od příštího roku se budeme moci těšit na zajímavější závody.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.
Navzdory intenzivním spekulacím z minulého měsíce, které naznačovaly, že dny Freda Vasseura v čele Ferrari by mohly být sečteny, se situace zdá být opačná. Ralf Schumacher si myslí opak.
Yuki Tsunoda dostal od Helmuta Marka jasné potvrzení, že u Red Bullu zůstane minimálně do konce sezony 2025. Pro jezdce je to vítaná jistota po dřívějších spekulacích o možných rychlých změnách v sestavě.
Šéf Mercedesu Formule 1 zchladil spekulace o brzkém příchodu Maxe Verstappena do týmu. Přestože se v paddocku neustále šíří zvěsti o možné změně dresu úřadujícího šampiona, Mercedes se zatím drží zdrženlivého postoje.