Toyota se po dlouhé přestávce od roku 2009 vrací do Formule 1. Dnes ráno oznámila uzavření technického partnerství s Haasem. Dlouholetá smlouva začíná platit okamžitě.
Japonská automobilka v minulosti strávila v F1 osm sezón jako tovární tým a dodavatel motorů. Přitom se 13krát dostala na pódium a jejím nejlepším umístěním bylo čtvrté místo mezi konstruktéry.
V rámci nového partnerství s Haasem prostřednictvím své vývojové divize Toyota Gazoo Racing (TGR) chce "sdílet odborné znalosti a poznání i zdroje." Haas bude současně s tím pokračovat i ve spolupráci s Ferrari, zatímco TGR mu bude poskytovat konstrukční, technické i výrobní služby, Haas na oplátku technické odborné znalosti a komerční výhody.
Americká stáj má díky tomu za cíl zlepšit svůj vývoj monopostů a svou konkurenceschopnost ve světě F1. "Jsem ohromně nadšený z toho, že Haas a Toyota uzavřely toto technické partnerství," komentuje její šéf Ayao Komatsu.
Starting off our Technical Partnership at the home of Toyota 🇯🇵Sharing our news as we look to contribute to the development of the automotive industry together 🤜🤛#HaasF1 #F1 pic.twitter.com/KmyXdBOFjf
— MoneyGram Haas F1 Team (@HaasF1Team) October 11, 2024"Mít podporu lídra automobilového sektoru a pracovat s ním bok po boku a přitom rozvíjet a urychlovat jejich vlastní technické a inženýrské znalosti, to je jednoduše partnerství s očividnými výhodami na obou stranách," pokračuje Komatsu.
"Možnost čerpat ze základny zdrojů a poznání Toyoty a těžit z jejich technických a výrobních procesů pomůže našemu vlastnímu vývoji a jasné touze zvyšovat naši konkurenceschopnost ve Formuli 1. Na oplátku Toyotě nabízíme platformu pro plné využití a následný pokrok jejich interních inženýrských schopností," vysvětluje 48letý Japonec.
"jsem přirozeně potěšen tím, že máme podporu našeho dlouhodobého partnera, Scuderie Ferrari. Pokračování spolupráce s ním jsme oznámili dříve v sezóně v přípravě na utvoření tohoto nového technického partnerství, které je uzpůsobeno pro pokračování našeho úspěšného dobrodružství v F1. Všichni v Haasu se těšíme na společné výsledky tohoto nového partnerství a už se nemůžeme dočkat, až začneme a naplníme naše společné ambice," dodává Komatsu.
Partnering with world leading Japanese automotive manufacturer to share knowledge and resources for mutual benefit 🤜🤛Read about our new Technical Partnership with TOYOTA GAZOO Racing 👇#HaasF1 #F1 | @en_toyota
— MoneyGram Haas F1 Team (@HaasF1Team) October 11, 2024Šéf japonské automobilky Akio Toyoda komentuje: "Letos v lednu jsem přede všemi prohlásil, že jsem se konečně stal zpět tím obyčejným starým chlapem, který miluje auta. Vzhledem k tomu, že média sledují každý můj krok, tak si dovolím dodat: stále věřím, že mé rozhodnutí prezidenta Toyoty opustit F1 bylo špatné."
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.
Christian Horner nebude na startovním roštu v Belgii poprvé po téměř 21 letech. Po náhlém odvolání z čela Red Bullu zůstává mimo dění Formule 1 a sezona 2025 pro něj předčasně skončila.
Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.
Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.
Po několika těsných soubojích na trati mezi Piastrim a Norrisem se znovu otevírá otázka vnitrotýmové dynamiky v McLarenu. Vzhledem ke konkurenceschopnosti obou jezdců se podobná situace může v budoucnu opakovat.
Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.