Toyota se po dlouhé přestávce od roku 2009 vrací do Formule 1. Dnes ráno oznámila uzavření technického partnerství s Haasem. Dlouholetá smlouva začíná platit okamžitě.
Japonská automobilka v minulosti strávila v F1 osm sezón jako tovární tým a dodavatel motorů. Přitom se 13krát dostala na pódium a jejím nejlepším umístěním bylo čtvrté místo mezi konstruktéry.
V rámci nového partnerství s Haasem prostřednictvím své vývojové divize Toyota Gazoo Racing (TGR) chce "sdílet odborné znalosti a poznání i zdroje." Haas bude současně s tím pokračovat i ve spolupráci s Ferrari, zatímco TGR mu bude poskytovat konstrukční, technické i výrobní služby, Haas na oplátku technické odborné znalosti a komerční výhody.
Americká stáj má díky tomu za cíl zlepšit svůj vývoj monopostů a svou konkurenceschopnost ve světě F1. "Jsem ohromně nadšený z toho, že Haas a Toyota uzavřely toto technické partnerství," komentuje její šéf Ayao Komatsu.
Starting off our Technical Partnership at the home of Toyota 🇯🇵Sharing our news as we look to contribute to the development of the automotive industry together 🤜🤛#HaasF1 #F1 pic.twitter.com/KmyXdBOFjf
— MoneyGram Haas F1 Team (@HaasF1Team) October 11, 2024"Mít podporu lídra automobilového sektoru a pracovat s ním bok po boku a přitom rozvíjet a urychlovat jejich vlastní technické a inženýrské znalosti, to je jednoduše partnerství s očividnými výhodami na obou stranách," pokračuje Komatsu.
"Možnost čerpat ze základny zdrojů a poznání Toyoty a těžit z jejich technických a výrobních procesů pomůže našemu vlastnímu vývoji a jasné touze zvyšovat naši konkurenceschopnost ve Formuli 1. Na oplátku Toyotě nabízíme platformu pro plné využití a následný pokrok jejich interních inženýrských schopností," vysvětluje 48letý Japonec.
"jsem přirozeně potěšen tím, že máme podporu našeho dlouhodobého partnera, Scuderie Ferrari. Pokračování spolupráce s ním jsme oznámili dříve v sezóně v přípravě na utvoření tohoto nového technického partnerství, které je uzpůsobeno pro pokračování našeho úspěšného dobrodružství v F1. Všichni v Haasu se těšíme na společné výsledky tohoto nového partnerství a už se nemůžeme dočkat, až začneme a naplníme naše společné ambice," dodává Komatsu.
Partnering with world leading Japanese automotive manufacturer to share knowledge and resources for mutual benefit 🤜🤛Read about our new Technical Partnership with TOYOTA GAZOO Racing 👇#HaasF1 #F1 | @en_toyota
— MoneyGram Haas F1 Team (@HaasF1Team) October 11, 2024Šéf japonské automobilky Akio Toyoda komentuje: "Letos v lednu jsem přede všemi prohlásil, že jsem se konečně stal zpět tím obyčejným starým chlapem, který miluje auta. Vzhledem k tomu, že média sledují každý můj krok, tak si dovolím dodat: stále věřím, že mé rozhodnutí prezidenta Toyoty opustit F1 bylo špatné."
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.
Max Verstappen vyjádřil zklamání nad výkonem Red Bullu ve Velké ceně Bahrajnu, kde skončil na šesté pozici, a přiznal, že tým aktuálně nemá na boj o titul. Kvůli technickým problémům a špatnému tempu auta se objevily spekulace o možné změně týmu na konci sezóny.