Toyota se po dlouhé přestávce od roku 2009 vrací do Formule 1. Dnes ráno oznámila uzavření technického partnerství s Haasem. Dlouholetá smlouva začíná platit okamžitě.
Japonská automobilka v minulosti strávila v F1 osm sezón jako tovární tým a dodavatel motorů. Přitom se 13krát dostala na pódium a jejím nejlepším umístěním bylo čtvrté místo mezi konstruktéry.
V rámci nového partnerství s Haasem prostřednictvím své vývojové divize Toyota Gazoo Racing (TGR) chce "sdílet odborné znalosti a poznání i zdroje." Haas bude současně s tím pokračovat i ve spolupráci s Ferrari, zatímco TGR mu bude poskytovat konstrukční, technické i výrobní služby, Haas na oplátku technické odborné znalosti a komerční výhody.
Americká stáj má díky tomu za cíl zlepšit svůj vývoj monopostů a svou konkurenceschopnost ve světě F1. "Jsem ohromně nadšený z toho, že Haas a Toyota uzavřely toto technické partnerství," komentuje její šéf Ayao Komatsu.
Starting off our Technical Partnership at the home of Toyota 🇯🇵Sharing our news as we look to contribute to the development of the automotive industry together 🤜🤛#HaasF1 #F1 pic.twitter.com/KmyXdBOFjf
— MoneyGram Haas F1 Team (@HaasF1Team) October 11, 2024"Mít podporu lídra automobilového sektoru a pracovat s ním bok po boku a přitom rozvíjet a urychlovat jejich vlastní technické a inženýrské znalosti, to je jednoduše partnerství s očividnými výhodami na obou stranách," pokračuje Komatsu.
"Možnost čerpat ze základny zdrojů a poznání Toyoty a těžit z jejich technických a výrobních procesů pomůže našemu vlastnímu vývoji a jasné touze zvyšovat naši konkurenceschopnost ve Formuli 1. Na oplátku Toyotě nabízíme platformu pro plné využití a následný pokrok jejich interních inženýrských schopností," vysvětluje 48letý Japonec.
"jsem přirozeně potěšen tím, že máme podporu našeho dlouhodobého partnera, Scuderie Ferrari. Pokračování spolupráce s ním jsme oznámili dříve v sezóně v přípravě na utvoření tohoto nového technického partnerství, které je uzpůsobeno pro pokračování našeho úspěšného dobrodružství v F1. Všichni v Haasu se těšíme na společné výsledky tohoto nového partnerství a už se nemůžeme dočkat, až začneme a naplníme naše společné ambice," dodává Komatsu.
Partnering with world leading Japanese automotive manufacturer to share knowledge and resources for mutual benefit 🤜🤛Read about our new Technical Partnership with TOYOTA GAZOO Racing 👇#HaasF1 #F1 | @en_toyota
— MoneyGram Haas F1 Team (@HaasF1Team) October 11, 2024Šéf japonské automobilky Akio Toyoda komentuje: "Letos v lednu jsem přede všemi prohlásil, že jsem se konečně stal zpět tím obyčejným starým chlapem, který miluje auta. Vzhledem k tomu, že média sledují každý můj krok, tak si dovolím dodat: stále věřím, že mé rozhodnutí prezidenta Toyoty opustit F1 bylo špatné."
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.
FIA a Formule 1 oznámily novou terminologii pro sezonu 2026 a zároveň představily první vizualizace monopostů nové generace. Ty naznačují směr, kterým se technická podoba šampionátu v následujících letech ubere.
Lando Norris oslavil svůj premiérový titul mistra světa ve Formuli 1 při závěrečném závodě sezony v Abu Dhabi, přičemž jeho výkon ocenili i samotní soupeři.
Maurizio Arrivabene varoval, že Lewis Hamilton posíláním podrobných „dokumentací“ Ferrari může naznačovat, že jeho vztah s týmem je napjatý. Takový krok často signalizuje, že komunikace a důvěra mezi jezdcem a týmem jsou ohroženy.
Koji Watanabe, prezident Honda Racing Corporation, prozradil, že jeho debaty se záhy nastupujícím šéfem Aston Martinu Adrianem Neweym jsou často velmi živé a intenzivní. Diskuse podle něj slouží k hledání optimálních řešení a posouvání týmu vpřed.
McLaren před závěrečnou Velkou cenou sezony zvolil neobvyklý způsob, jak podpořit svého jezdce Landa Norrise. Na startovní pásku se objevila drobná, osobní zpráva, která měla Norrisovi dodat klid a motivaci v okamžiku, kdy šlo o hodně.