McLaren se po loňském obrovském pokroku dokázal zlepšit i v průběhu letošní sezóny a stal se nyní hlavním soupeřem Red Bullu v boji o mistrovský titul, zatímco se ostatní ve vývoji svých monopostů trápí. A to má v záloze ještě jednu novinku, kterou se zdráhá nasadit - propracovanou podlahu.
Na vedoucí tým ztrácí už jen osm bodů, a to do konce sezóny schází 8 velkých cen a 2 sprinty - po dlouhých letech má tedy dobře našlápnuto k úspěšné bitvě o konstruktérský titul. Mezi piloty je situace méně příznivější - tam Lando Norris na Maxe Verstappena ztrácí 62 bodů. Velká porce, s trochou štěstí by ale i to mohlo vyjít, pokud si udrží svou rychlost.
Poslední novinky: jen detaily, podlaha stále chybíStáj z Wokingu přitom letos moc novinek nenasazuje - poslední větší balík přišel v Miami, o něco menší potom po letní přestávce v Zandvoortu. Ale i u něj chyběl velký díl, který může přinést velké zrychlení: podlaha. Jenže s ní je spojeno určité riziko.
"Od Miami jsme žádné významné vylepšení nepřivezli. Další vylepšení, které stojí za zmínku, ale nebylo tak velké jako v Miami, přišlo v Zandvoortu. Nezahrnovalo však podlahu. Šlo jen o detaily. Týkaly se určitých ostatních částí auta," přiznává šéf týmu Andrea Stella.
"Má to nicméně svůj důvod, proč jsme některá vylepšení na auto nenasadili. Vidíme, že pokud bychom to udělali, tak bychom mohli mít určité pochybnosti, pokud bychom tyto díly testovaly v plném měřítku na skutečném voze," pokračuje. S novinkami se trápili u Aston Martinu, Ferrari, Mercedesu či u Red Bullu, kde museli udělat krok zpět ke starším dílům.
"Proto si dáváme na čas, abychom se přesvědčili, že tyto vývojové věci jsou dostatečně vyspělé, abychom je přivezly na trať," vysvětluje Stella opatrnější přístup ve snaze vyhnout se výkonnostním propadům, které jsme v posledních měsících pozorovali u jejich rivalů.
Klíč k úspěch McLarenuA přidává ještě jednu zajímavou věc, která jim pomáhá stahovat soupeře a neustále se zlepšovat: "Pokud jde o aerodynamický tunel, pomáhá to, že se můžeme opřít o nový tunel vybavený posledními technologiemi, protože máme co do činění s komplexní aerodynamikou."
McLaren totiž nedávno dokončil obrovskou investici - vlastní aerodynamický tunel přímo ve Wokingu. V předchozích letech své závodní monoposty vyvíjel u Toyoty v německém Kolíně.
"Myslím, že vývoj těchto aut vedl k určitým výzvám ve fyzice obtékání. A to je to, kde se ostatní týmy včetně McLarenu trápí při tvorbě věcí ve vývoji," dodává šéf McLarenu, který by se již tento víkend v Ázerbájdžánu mohl dostat do vedení v šampionátu konstruktérů.
Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.
Po několika těsných soubojích na trati mezi Piastrim a Norrisem se znovu otevírá otázka vnitrotýmové dynamiky v McLarenu. Vzhledem ke konkurenceschopnosti obou jezdců se podobná situace může v budoucnu opakovat.
Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.
Dr. Helmut Marko zavzpomínal na více než dvacet let trvající spolupráci s Christianem Hornerem, se kterým společně vybudovali z Red Bullu špičkový tým Formule 1. Jejich odlišné přístupy se často doplňovaly a stály za klíčovými rozhodnutími, která Red Bull dovedla k vrcholu.
Christian Horner sehrál klíčovou roli při uzavření dohody s Hondou, která Red Bull vrátila na špičku F1. Právě toto partnerství odstartovalo novou éru dominance týmu.
Günther Steiner vyjádřil překvapení nad nečekaným odchodem Christiana Hornera z čela Red Bullu a označil ho za výrazný otřes pro tým. Podle něj bude těžké nahradit lídra, který byl symbolem stability.
Bývalý jezdec F1 Jolyon Palmer označil penalizaci Oscara Piastriho po Velké ceně Velké Británie za „extrémní, mírně řečeno“. Trest vyvolal mezi odborníky a fanoušky kontroverzi.
James Vowles poskytl nejnovější zprávy o své manželce Rachel Rolph a jejich novorozeném miminku. Ve veřejném prohlášení vyjádřil radost a vděčnost za zdraví celé rodiny a podělil se o první dojmy z otcovství.
Andrea Kimi Antonelli začal svou kariéru ve Formuli 1 slibně, ale nyní čelí obtížím. Mercedes věří, že mu pomůže tyto problémy překonat a vrátit se zpět na vítěznou cestu.
McLaren suverénně vede šampionát konstruktérů a Lando Norris si je vědom, jaké štěstí má s monopostem MCL39. Tento vůz mu dává potřebnou rychlost a jistotu k tomu, aby tým mohl bojovat o titul.
Christian Horner nezůstal jediný, kdo opustil Red Bull, společnost s ním opustili i dva další členové vrcholového managementu. Tým tak čelí největšímu otřesu ve vedení od svého vstupu do Formule 1.
Martin Brundle se domnívá, že problémy Red Bullu začaly po odchodu Christiana Hornera, který byl klíčovým stabilizačním prvkem týmu. Podle něj tým od té doby postrádá vedení a soudržnost, což se odráží i na trati.