McLaren letos dosáhl dalšího zlepšení a po loňském skoku je nejbližším soupeřem mistrovského Red Bullu, ačkoliv v posledních závodech moc nových dílů na rozdíl od soupeřů neměl. Ve vývoji má ale pro druhou část sezóny zajímavé věci a podle Lewise Hamiltona by jejich pilot Lando Norris letos mohl dokonce pomýšlet na titul.
Pilotovi Mercedesu spadlo posledně v Belgii vítězství do klína poté, co byl jeho týmový kolega George Russell po velké ceně diskvalifikován z prvního místa, zatímco McLareny tam výkonnostně na ty nejlepší v závodním režimu ztrácely.
"Myslím, že se možná v některých z posledních závodů trochu propadli, ale jinak jde o tým, který nyní předvádí velmi, velmi dobré výkony," všímá si Hamilton, který vyhrál dva z poslední tří závodů poté, co Mercedes dosáhl ve vývoji letošního vozu průlomu a výkonnostně se zvedl.
Pro samotný McLaren je nicméně překvapením, že se pořád drží tak vysoko: "Od Miami, kde jsme nasadili docela velký balík vylepšení, jsme moc nových věcí na trať nepřivezli," přiznává šéf týmu Andrea Stella.
"Vždy úzce spolupracujeme s oběma jezdci, abychom viděli, kde se můžou individuálně zlepšit. Nebudeme nic fundamentálně měnit, ale tyto promeškané příležitosti, kterých měl Lando na počátcích závodů více, nám poskytují něco k analýze. Musíme přijít na to, zda to má nějaký důvod nebo šlo zkrátka jen o shodu okolností," popisuje Stella.
Piastri pro změnu během poslední závodní neděle pokazil zastávku, když nedobrzdil na značkách v boxech a celý tým mechaniků se k výměně kol musel přesouvat. "Musíme s jezdci spolupracovat, abychom zajistili, že v těchto vypjatých okamžicích nebudou chybovat."
"S konzistencí a silou týmu jsme ale spokojeni. Jsme jediní, kdo neustále dokáže bodovat. A nyní jsme zaznamenali šňůru deseti pódií v řadě za sebou," pochvaluje si 53letý Ital, který nedávno s McLarenem prodloužil o několik let svou smlouvu.
12 Podiums. 2 Wins. 🏆 pic.twitter.com/JbgzHvzFsh
— McLaren (@McLarenF1) August 4, 2024Větší výkonnostní pokles ovšem prožívá Red Bull, což jej udivuje: "Pokud byste se mě zeptali před závodem v Belgii, tak bych si nebyl jistý, jestli se nám podaří získat nějaké body na Red Bull. Čekal jsem, že Verstappen polem prolétne." Jenže Max nedokázal předjíždět a cílem projel až jako pátý za Leclercovým Ferrari.
Norris na něj po Belgii v šampionátu ztrácí 78 bodů. "To je velké číslo," komentuje Hamilton jeho šance na titul. "Už je to nějaký pátek, co jsem bojoval o titul. Ale myslím, že jsem v jednu chvíli ztrácel 40 bodů. McLaren ale podává velmi dobré výkony, takže to není nemožné. Bude to však velmi, velmi velkou výzvou."
To se však po letní přestávce změní: "Stále máme ve vývoji několik dalších změn, které nasadíme ve druhé části sezóny," podotýká dále. McLarenu neschází jen více výkonu, k horším výsledkům přispěly drobné chyby pilotů. Lando Norris pokazil start v Maďarsku i v Belgii, špatně na boxové zídce reagovali například v Silverstone, kde soupeře mohli porazit.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.
Kontakt mezi Leclercem a Verstappenem ve Velké ceně Španělska zůstal bez trestu, sportovní komisaři se rozhodli nezasahovat. Pilot Ferrari si tak udržel třetí místo.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Max Verstappen si za svůj manévr zasloužil černou vlajku a okamžité vyloučení ze závodu. Jeho ostrá slova vyvolala rozruch v paddocku i mezi fanoušky a znovu otevřela debatu o hranicích férového závodění.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem na letiště v Praze.
Max Verstappen čelí hrozbě zákazu startu ve formuli 1. Po kontroverzní kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska dostal tříbodový trest a deset sekund penalizace. Celkem už má jedenáct trestných bodů – a k automatickému zastavení mu chybí jediný.