"Poskakování nelze simulovat, dosáhli jsme obrovského pokroku," tvrdí šéf Ferrari

Carlos Sainz s Ferrari SF-24
Carlos Sainz s Ferrari SF-24, foto: Pirelli
Petr Hlawiczka 5. srpna 2024 09:00
Sdílej:

Poskakování při vyšších rychlostech letos trápí stáj z Maranella, její šéf Frederic Vasseur je přesto spokojený s pokrokem, který v posledních závodech dosáhli.

Scuderia přivezla nový balík aerodynamických vylepšení do Španělska, jenže s ním začal monopost SF-24 divoce poskakovat. Proto musela udělat krok zpět a v Maďarsku nasadila novou podlahu, která měla pomoci řešit problémy. A po Belgii je jasné, že se jí daří vůz zklidnit a výkonnostně se držet soupeřů.

"Jsme v tomto opravdu na hraně. V aerodynamickém tunelu to nedokážete simulovat," hovoří Vasseur o poskakování. "Máme určitou metriku, abychom si udělali představu o tom, zda jsme v lepším stavu či nikoliv, ale nakonec vás tlačí tvrdá výkonnost, kterou bychom mohli někdy získat s o něco vyšší mírou přítlaku."

"Navíc je to dobré cvičení pro všechny naše nástroje, protože jsme si museli nějak představit, jak simulovat tento druh nestabilní situace... Myslím, že jsme dosáhli obrovského pokroku, jenže všichni v tomto ohledu udělali obrovský pokrok," uvědomuje si šéf Ferrari, jež v šampionátu konstruktérů ztrácí 21 bodů na druhý McLaren.

"Problémem je, že jsme ve vývoj podstatně blíže limitu a poskakováním vždy platíme za to, abychom zůstali blízko. A pokud to přestřelíte, musíte udělat krok zpět - a my jsme opravdu na limitu," zdůrazňuje 56letý Francouz.

Ferrari muselo zahodit svůj nový balík vylepšení, který poskakování zhoršoval. V Belgii jsme viděli, že tento problém trápil i Mercedes - ten se musel po pátku vrátit ke starší verzi podlahy a v neděli dokázal zvítězit. Novinky nakonec odstranili také u Aston Martinu či u  Visa Cash App RB týmu.

"Jsme přesvědčení a je jasné, že kvůli 1,5 desetiny se zcela změní vize víkendu. Všechny nás to vede k tomu, že tlačíme na nasazování dílů. Víte přitom, že korelace mezi tím, co děláte v továrně, a tím, co se děje na dráze, není jednoduchá," pokračuje Vasseur.

"Nebylo to jednoduché pro Mercedes, nebylo to jednoduché pro nás, nebylo to od začátku sezóny jednoduché pro ostatní týmy. A my jsme také na hraně vývoje. Myslím, že máme čtyři roky stejná pravidla a je to stále těžší nalézt ty poslední desetiny sekundy," uvažuje šéf Ferrari.

"Znamená to, že když získáte jednu desetinu díky přítlaku, pak ztrácíte tři desetiny v důvěře jezdců či v jejich konzistenci. A to je pak celkově negativní," shrnuje problémy s letošním vývojem vozů, jejichž aerodynamika je založena na přísavném efektu.

"Jsou tak na limitu, že když následujete jiné auto, tak je celá aerodynamika rozhozená. To by také případ Maxe, který jezdil v těsném závěsu v druhém sektoru. Přední pneumatiky trpěly a opět přišel o vyvážení... Nedalo se předjíždět. A nechápu, proč zkracovali DRS zónu, když to nebylo potřeba. Předjíždění se přitom stává tak obtížné!" přidává po Belgii svůj poznatek odborný poradce Red Bullu Helmut Marko. 

Stalo se
Novinky
Lewis Hamilton v Rakousku.

Lewis Hamilton po závodě v Rakousku s Ferrari znovu zklamaný: Musím přijít na to, proč jsem byl tak pomalý

Lewis Hamilton ve službách Ferrari dojel ve Velké ceně Rakouska čtvrtý a připsal si podruhé v letošní sezóně zatím nejlepší výsledek sezóny, tedy čtvrtou pozici. Přesto sedminásobný šampion po závodě vysílal do týmového rádia slova frustrace. Přiznal, že se trápil s tempem a chce přijít na to, proč nestačil na jezdce McLarenu a Leclerca.

Novinky
Max Verstappen v Rakousku

„Zatracení idioti!“ řval Max Verstappen po bouračce ve Spielbergu. Na trati ale šokoval chováním

Max Verstappen po kolizi s mladíkem Kimim Antonellim zuřil do vysílačky, jenže sotva vystoupil z vozu, ukázal naprosto jinou tvář. Fanoušky překvapil, jak klidně reagoval na pilota Mercedesu, který mu zničil závod hned v prvním kole Grand Prix Rakouska.

Grand Prix
Lando Norris v Rakousku.

GP Rakouska: McLaren na prvním a druhém místě. Verstappen nedojel

Letošní ročník Formule 1 pokračoval v neděli závodem na Red Bull Ringu u našich sousedů v Rakousku. Domácí stáji se tentokrát hrubě nevydařil. Max Verstappen projel jen několik zatáček, Yuki Tsunoda dokončil na posledním místě. Nejlépe se vedlo jezdcům McLarenu. Vítězem se stal Lando Norris, který ustál útoky dotírajícího stájového kolegy Oscara Piastriho. 

Novinky
Max Verstappen v Rakousku

Max Verstappen a čas změny? Bernie Ecclestone promluvil o roku 2026, kde by měl závodit

Max Verstappen čelí nejisté budoucnosti ve formuli 1. Navzdory platné smlouvě s Red Bullem do roku 2028 se spekuluje o možném přestupu k Mercedesu. Bernie Ecclestone ale radí: zůstaň tam, kde jsi šťastný.