Na jezdeckém trhu bude živo. Vše odstartoval Lewis Hamilton, který na počátku sezóny oznámil svůj přestup k Ferrari. Vrátí se do Formule 1 čtyřnásobný šampion Sebastian Vettel? A skončí Carlos Sainz místo v Audi u Mercedesu?
U Stříbrných šípů si na nezájem o místo po Hamiltonovi nemůžou stěžovat. Mezi jeho potenciální nástupce patří kromě Fernanda Alonsa či Carlose Sainze také jejich junior Kimi Antonelli, kvůli dusné atmosféře po skandálu Christiana Hornera se hovořilo také o Maxovi Verstappenovi.
Nedávno se objevil další zajímavý kandidát - Sebastian Vettel, jemuž se začalo po Formuli 1 stýskat a potvrdil, že o tom již jednal se šéfem Mercedesu Totem Wolffem. Ten na otázku možného návratu německého 36leté pilota uvedl, že jde o "někoho, koho nemůžete nikdy vyloučit."
"Sebastian je skvělým člověkem a je čtyřnásobným mistrem světa. Určitě jeho osobnost na roštu schází a myslím si, že je důležité, abychom měli těch 20 nejlepších jezdců na světě, kteří by soupeřili o vítězství v závodech a v šampionátech," popisuje George Russell.
"Já jsem rád a otevřený vůči komukoliv jako ke svému týmovému kolegovi. Ať by šlo už o mistra světa či nováčka, nic by to neměnilo na mém byznysu. A jak už jsem řekl, přivítal bych kohokoliv," komentuje Russell případný návrat Vettela k závodění po jeho boku.
Co bude s "nezaměstnaným" Sainzem?Carlos Sainz podle Helmuta Marka má poskytnou Audi brzy definitivní odpověď na to, jestli se uváže jejich projektu v F1. Jeho budoucnost byla spojována s návratem německá automobilky do královské disciplíny motorsportu, Hamiltonovo překvapení mu ale otevřelo nové možnosti.
Polovina startovního pole ještě nemá smlouvu pro příští rok, proto se v zákulisí již intenzivně vyjednává, byť do konce sezóny stále zbývá 20 velkých cen.
"Podle mě může několik faktorů za to, že se mlýnek s přestupovými povídačkami roztočil už na počátku dubna," popisuje odborný poradce Red Bullu Helmut Marko. "Pokud můžeme věřit rádiu z padoku, tak chce Audi rozhodnutí Carlose Sainze velmi brzy."
"Také Aston Martin vyvíjí tlak různými směry. My se těchto her ale neúčastníme. Od Red Bullu se do poloviny sezóny nedozvíte nic, pokud jde o personál," odmítá Marko sdělovat další podrobnosti.
Jejich dvojka Sergio Pérez s ním ale moc nesouhlasí a věří, že velmi brzy bude moci oznámit, za koho bude závodit. "Trh s jezdci se samozřejmě hýbe a v příštích několika týdnech dojde určitě k mnoha přesunům. Očekávám, že do měsíce budu vědět, co budu dělat příští rok," říká Mexičan.
Tři kola před cílem Velké ceny Španělska došlo k incidentu mezi Maxem Verstappenem a Georgem Russellem, při kterém Verstappen narazil do Russella. Za tuto kolizi obdržel Verstappen desetisekundovou penalizaci, která ho posunula z páté na desátou pozici a obdržel tři trestné body.
Aston Martin přišel o Lance Strolla ve Velké ceně Španělska kvůli zhoršujícím se bolestem pravé ruky a zápěstí, které ho nakonec donutily závod vynechat. Přesto se však objevily náznaky, že skutečný důvod jeho absence může být komplikovanější, než jak tým oficiálně uvádí.
Oscar Piastri v Barceloně potvrzuje svou formu a navýšil vedení v šampionátu, zatímco Max Verstappen po penalizaci ztrácí body a klesá pořadím po incidentu s Russellem.
Lando Norris přiznal, že během posledního kola kvalifikace na Velkou cenu Španělska udělal chyby, které ho stály pole position. Díky tomu mohl jeho týmový kolega Oscar Piastri získat první místo na startovním roštu.
Lewis Hamilton zkritizoval zpřísnění testů ohebnosti křídel, které podle něj stálo týmy spoustu peněz bez skutečného efektu.
Max Verstappen se zastal Yukiho Tsunody a zdůraznil, že potíže nejsou vinou jezdce, ale náročného vozu. „Yuki rozhodně není žádné ořezávátko,“ uvedl a dodal: „Myslím, že to víc vypovídá o tom, jak těžké je auto, než o Yukim samotném.“
Nečekaná komplikace pro Aston Martin. Lance Stroll byl nucen odstoupit ze španělské Grand Prix kvůli bolestem pravé ruky a zápěstí. Tým tak přichází o jednoho ze svých jezdců.
Yuki Tsunoda se po kvalifikaci na Velkou cenu Španělska ocitl na poslední, 20. pozici, což je o 17 míst za jeho týmovým kolegou Maxem Verstappenem. Japonský jezdec zůstal zaskočený a nepochopil, proč jeho monopost nedokázal držet krok s konkurencí.
Oscar Piastri v kvalifikaci na Velkou cenu Španělska s kolem 1:11.546 porazil svého týmového kolegu Landa Norrise a získal pole position. McLareny dominovaly za horkých podmínek, Verstappen skončil třetí, přičemž Piastri takticky znemožnil Norrisovi využít vzduchový stín a potvrdil svou skvělou formu.
Nico Rosberg během tréninku v Barceloně vyzdvihl Verstappenovu výjimečnou schopnost zvládat dynamiku zatáček a kontrolovat auto tam, kde ostatní stále bojují s přilnavostí. Podle něj právě tato plynulost a rychlá adaptace na chování vozu dává Verstappenovi zásadní náskok před soupeři.
Lewis Hamilton odhalil, že páteční nezdar ve volném tréninku na Velkou cenu Španělska způsobil technický problém jeho monopostu SF-25, kvůli němuž přišel o přítlak. I přes frustraci z výkonu věří, že se Ferrari podaří vůz včas opravit a zbytek víkendu zvládne lépe.
Nico Rosberg podpořil kritická slova Lewise Hamiltona na adresu Ferrari SF-25 a potvrdil, že vůz je skutečně obtížně ovladatelný. Podle bývalého mistra světa tento problém výrazně limituje výkonnost týmu a je nezbytné jej co nejdříve vyřešit.