DŽIDDA - STARTOVNÍ ROŠT; Jakých časů piloti dosáhli v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie 2024, kolik je dělilo od postupu do další části, resp. od nejrychlejšího v Q3, a jak se seřadí na startovním roštu?
Kvalifikaci opět ovládl Max Verstappen s Red Bullem, který letos pokračuje v dominantních výkonech. Vůz RB20 je na tom výborně s rychlostí na jedno kolo, ale také při delších jízdách, zejména s plnou nádrží v úvodních fázích závodů.
Druhý skončil Charles Leclerc s Ferrari - ten na Holanďana ztratil třetinu sekundy. Těší jej to, že dokázal předčit Sergia Péreze s dalším Red Bullem, jeho nový týmový kolega - 18letý Oliver Bearman zaskakující za nemocného Carlose Sainz, se však do poslední části kvalifikace neprobojoval. Monačan doufá, že zítra si to bude moci rozdat s Red Bully a překvapit je.
Do druhé řady se dnes dostal výtečný Fernando Alonso pošilhávající po volném místu u některého z top týmů příští rok: za sebou nechal oba McLareny i oba Mercedesy. Za Verstappenem zaostal o 0,374 sekundy - od druhé příčky jej dělilo pouhých 55 tisícin!
Pár statistických zajímavostí Verstappenův čas 1:27,472 znamená, že okruh projel průměrnou rychlostí 254,097 km/hod, což je rychleji než na kterémkoliv jiném okruhu v kalendáři kromě Monzy (rekord od Silverstone 1990, nepočítame-li italský Chrám rychlosti). Jde o 20 odlišné místo, kde Max získal pole-position, čímž překonal Michaela Schumachera. Rekord drží Lewis Hamilton s 32 odlišnými okruhy. Charles Leclerc je v první řadě posedmé v řadě za sebou. Sergio Pérez se umístil v první trojce teprve podruhé za posledních 19 závodů. George Russell porazil Lewise Hamiltona počtvrté za sebou. V Džiddě se svým týmovým kolegou ještě nikdy neprohrál. V Q1 vypadla stejná pětice jako v Bahrajnu. Mezi ně patří oba piloti Alpine, kteří se zde doposud vždy probojovali až do Q3.
Lando Norris převzal v Taškentu trofej za titul mistra Formule 1 v sezóně 2025. Ceremoniál završil jeho úspěšnou sezonu a oslavil triumf McLarenu v Poháru konstruktérů.
Dosavadní prezident FIA si zajistil další čtyřleté funkční období v čele federace. Pokračuje tak kontinuita vedení jedné z klíčových institucí světového motorsportu.
Odchod Helmuta Marka znamená pro Red Bull i Maxe Verstappena konec klíčové kapitoly moderní éry týmu. Muž, který stál u zrodu týmu současné dominance, zanechává výraznou stopu.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.
Yuki Tsunoda pogratuloval Landu Norrisovi k zisku titulu v sezóně 2025. Britský pilot z McLarenu porazil svého týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se nenechává znepokojit veřejnými komentáři svých jezdců a zdůrazňuje, že jeho hlavním zájmem je práce týmu a příprava na další sezonu.
Lando Norris představil svůj krátký, ale nabitý program zimní přestávky, zahrnující týmové rozbory, odpočinek s rodinou a přáteli a tradiční akce McLarenu.
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.
Pneumatiky Pirelli pro Formuli 1 budou příští rok vypadat trochu jinak. Změny se týkají hlavně designu a připravují týmům nové možnosti strategie.