Na okruh Sáchír dorazilo všech 10 týmů Formule 1, aby si během tří dnů prověřily své nové monoposty před prvním závodem, který je na stejném místě čeká již za týden. První den dominoval opět Max Verstappen, jenž s novým Red Bullem nadělil zbytku pole přes 1 sekundu.
Skvělý 1. den testování pro Red BullVerstappen kromě nejrychlejšího kole ujel také nejvíce kol ze všech (143), což odpovídá téměř 774 km, více než dvěma velkým cenám! Nejblíže mu byl Norris s McLarenem (+1,14 s), třetí příčka patří Sainzovi s Ferrari (+1,24 s).
"Věděli jsme, že všichni budou kopírovat naše loňské auto. Kdybychom se zaměřili pouze jeho další vývoj, byli bychom zranitelní," uvedl konstruktér Red Bullu Adrian Newey poté, co si dnes vyzkoušeli velké změny na svém monopostu.
Přední křídlo Mercedesu v pořádkuŠéf Stříbrných šípů Toto Wolff vůbec nepochybuje o legálnosti jejich předního křídla, kolem kterého bylo trochu vzruchu po představení: "To, co se nasazuje na auto, následuje konzultaci s FIA, jde o obsáhlý proces. Neexistuje nic takového, že byste měli skvělý nápad a nasadili byste ho k testu s tím, že by mohl či nemusel být zpochybněn. Jde o dlouhý proces dialogů, k nímž dochází během zimy. Proto cítím, že jsme v pohodě."
Visa Cash App RB na pódia mít ani letos nebudeStáj z Faenzy věří, že bude letos blíže špičce. "Letos se tým opravdu snaží stabilizovat se a postavit na své nohy a pak se pokusit stabilizovat směrem k přední části středu pole. Vítězství a pódia jsou momentálně spíše v rovině přání než realitou. Ale v průběhu roku podle mě pokročíme a snad se budeme čím dál více přibližovat špičce," hodnotí pilot Daniel Ricciardo, jenž drží čtvrtou příčku s časem 1:23,727 min.
blink and you’ll miss it pic.twitter.com/QuNhz9R8Q5
— Visa Cash App RB F1 Team (@visacashapprb) February 18, 2024McLaren ukazuje záblesky formyNorris převzal odpoledne štafetu od Piastriho a po chvíli zdržení začal kroužit. Při svém nejlepším pokusu 1:32,484 min na C3 pneumatikách dokonce na chvíli překonal Verstappenův dopolední čas o 64 tisícin a vystřelil do čela. Max mu ale o 20 min později zkazil radost a vzal si první příčku zpět (1:31,662). O časy v testech nejde, ale pro stáj z Wokingu jde proti loňsku, kdy řešili technické potíže, o krok správným směrem.
Ferrari zrychlujeCarlos Sainz se s Ferrari dostává na středně-tvrdých (C3) pneumatikách na druhé místo s časem 1:32,584 min, jen o 36 tisícin za Verstappena. Teploty postupně klesají: v poledne trať dosahovala 50 °C, v závěru testu spadne na 20 °C, což je podmínkou pro příští závodní víkend reprezentativnější. Kvalifikace se pojede v pátek (!) v 19 hodin a závod v sobotu v 18 místního času (v 16 našeho).
Williams opět krouží, Norris čekáStáj z Grove měla dopoledne potíže s palivovým čerpadlem, Albon s FW46 proto zvládl jen 40 kol. Problém byl vyřešen a Sargeant se brzy vydá na trať. Piastri s McLarenem kroužil hladce, ale nyní je podlaha demontována a Norris si bude muset ještě nějakou dobu po obědě počkat, než bude moci vyjet.
Odpoledne nová osmičkaOsm jezdců, kteří testovali dopoledne, zamířili rovnou do sprchy a můžou odpočívat. V kokpitu je nahradí jejich týmoví kolegové.
"Dopoledne je za námi, spousta kol, provedli jsme všechny testy, které jsme chtěli, takže to je dobré. Teď odpoledne to využiju a pokusím se co nejvíce analyzovat data abych viděl, jestli všechno odpovídá tom, co jsme očekávali, pak se od toho odpíchneme," shrnuje pilot Ferrari Charles Leclerc, jehož v kokpitu střídá Carlos Sainz.
First session of pre-season testing in the books 👊 #F1Testing #F1 pic.twitter.com/mIHYg7aXrW
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) 21. února 2024As views go, this one is pretty cool 😎 pic.twitter.com/lQJK4UkJsi
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) 21. února 2024Dopoledne nejrychlejší Red BullJak loni skončil, tak letos začal. Verstappen předvedl dopoledne v Bahrajnu nejrychlejší čas, Leclerc s Ferrari ztrácí 7 desetin, třetí příčka patří Alonsovi, který má na kontě také nejvíce (77) kol. Na okruhu je od 12 do 13 hodin obědová přestávka, poté se testuje do 17.
Do naší fotogalerie z testů přibývají další snímky, najdete ji zde.
Návrat černéTýmy se kvůli snahám co nejvíce snížit hmotnost svých nových vozů přiklánějí často k černé barvě. Váha je důležitým faktorem od té doby, co do hry vstoupila nová pravidla. Hodně aut trpělo v předchozích dvou letech nadváhou, proto se inženýři před sezónou hodně soustředili také na tuto oblast.
Williams v oranžovémAlbon jezdí se ztrátou 1,5 sekundy na Verstappena (1:33,065 min), zvládl 35 kol. Jeho FW46 je vpředu nastříkaný oranžovým flow-visem.
Heading out for more laps!Spot the flo vis 👀🎨 pic.twitter.com/lWyGjPx8mi
— Williams Racing (@WilliamsRacing) February 21, 2024Auta držíSpolehlivost nových monopostů zatím vypadá dobře, jezdí se bez přerušení, nejrychlejší čas zatím předvedl v 8:55 Charles Leclerc s Ferrari (1:33,685). Alonso s Cunodou mají na kontě již 25 kol.
Co přivezlo PirelliItalský výrobce obutí přivezl pro každý tým 35 sad pneumatik, týmy si mohly zvolit, kolik ze kterých budou chtít (viz níže). K dispozici jsou všechny směsi (C1 - C5) i pneumatiky do deště a přechodné pneumatiky. Předepsány jsou minimální tlaky: 22 psi vpředu a 19 psi vzadu pro slicky, které je možné nahřívat po dobu max. 2 hodin na max. 70 °C.
Williams už má dataStáj z Grove měla včera Sáchír pro sebe, během soukromého filmování prověřila základní funkce systému svého nového vozu FW46. Záměrně tak neučinila tak v Silverstone, jako většina jejich soupeřů. Podle jejího šéfa Jamese Vowlese se toho na deštivém britském okruhu moc naučit nedá, raději čas věnovali simulacím.
Drobná revoluce u Red BulluHelmut Marko promluvil o zajímavých bočnicích Red Bullu RB20, které připomínají loňské řešení ultra-úzkých bočnic prvotního Mercedesu, který však svůj koncept nedokázal zprovoznit na trati, byť čísla z aerodynamického tunelu byla skvělá. U rakouské stáje jsou zatím v hodnocení opatrní.
"Mercedes přesvědčila data o jejich konceptu bez bočnic, ale ten v praxi vůbec nefungoval. Teď během testů uvidíme, jestli dokážeme úspěšně zavést toto, nebo řekněme podobné řešení. Adrian Newey vždy upřednostňoval auta bez chladičů. Ale lidé od motorů to samozřejmě nedokážou, to je logické.
My to nemáme tak extrémní, ale jde o podobný směr, pokud jde o myšlenku... auto je více než evolucí - jde o drobnou revoluci. Jde o základ toho, co budeme v roce 2024 používat. V simulacích a v aerodynamickém tunelu všechno funguje velmi dobře," popsal Marko.
Nefér testování"Celou zimu jsem přemýšlel o tom, jak je to nefér, že máme k dispozici pouze 1,5 dne na to, abychom se připravili na světový šampionát," postěžoval si Fernando Alonso na nedostatek testování. Někteří jeho kolegové kvůli nabitému kalendáři (24 závodů) by nicméně další testování během sezóny odmítli. Španěl se po 33 min dostal čela s časem 1:33,822 min.
Všechny týmy na tratiNa okruhu se během úvodní desetiminutovky objevilo všech 10 vozů, které jsou vybaveny různými soustavami pro měření průtoku vzduchu. Nejrychlejší čas má zatím na kontě Bottas (1:35,351), měřené kolo zvládli také Russell, Leclerc, Cunoda a Verstappen (1:38,580). Časy toho ale moc neříkají, týmy nejezdí naplno, neznáme jejich programy ani množství paliva v nádržích.
Kde sledovat testyOficiální kanál Formule 1 přináší nejen textové zpravodajství, ale také časomíru a přímý televizní přenos z testů (F1TV), proto zde budeme stručnější než v předchozích letech.
Úvodní kvalifikace sezóny 2025 v Albert Parku skončila neúspěchem pro nováčky Kimiho Antonelliho a Liama Lawsona, kteří vypadli už v první části. V závěru kvalifikace si pole position zajistil Lando Norris, který porazil týmového kolegu Oscara Piastriho o 0,084 sekundy, přičemž Max Verstappen dokončil kvalifikaci na třetím místě.
Lewis Hamilton se připravuje na svůj premiérový závod za Ferrari během Velké ceny Austrálie, kde se chystá ukázat, že jeho přechod k italské stáji přinese výrazný pokrok v jeho kariéře, po náročném roce 2024 s Mercedesem.
Oscar Piastri před domácím publikem zazářil a ovládl dramatický třetí trénink v Melbourne, kde se první tři jezdci vměstnali do rozdílu pouhých osm setin sekundy.
Red Bull plánuje požádat Mezinárodní automobilovou federaci (FIA) o výjimku, která by umožnila jednomu z jejich jezdců, jenž ještě nedosáhl věku 18 let, získat superlicenci a účastnit se závodů Formule 1.
Lewis Hamilton po druhém tréninku na Velké ceně Austrálie překvapil fanoušky, když prozradil svou předpověď ohledně pole position.
Generální ředitel F1 Stefano Domenicali zamíří po úvodní Velké ceně Austrálie do Thajska, aby jednal s organizátory, kteří doufají, že se jim podaří uspořádat závod v ulicích hlavního města Bangkoku.
Integrace Carlose Sainze do týmu Williams probíhá hladce. James Vowles, šéf týmu, popisuje Španěla jako „bojovník poslaný z nebe“ díky jeho pracovní morálce, která skvěle zapadá do hodnot týmu.
Juki Cunoda se podělil o překvapivý moment, kdy mu Red Bull oznámil, že prohrál v závodě o post týmového kolegy Maxe Verstappena s Liamem Lawsonem.
Fernando Alonso po úvodních trénincích v Melbourne k Australské Grand Prix 2025 vyjádřil svou frustraci vůči mediálním rozhovorům a rozhodl se zcela vynechat komentáře. Po prvním tréninku, kde skončil na 8. místě, a po druhém, ve kterém klesl na 13. pozici, jasně odmítl jakékoliv rozhovory s novináři.
Mercedes měl v pátečních trénincích na Velkou cenu Austrálie problémy s optimalizací výkonu mezi měkkými a středními pneumatikami, což ovlivnilo jejich kvalifikační simulace.
Lando Norris byl nejrychlejší v prvním tréninku, ale ve druhém ho předstihl Charles Leclerc, zatímco britský jezdec nadále hledá optimální vyvážení vozu. Max Verstappen se potýkal s nedotáčivostí a obsadil až sedmé místo, což potvrzuje, že Red Bull zatím postrádá konkurenceschopné tempo.
Oliver Bearman se omluvil týmu Haas po své nehodě během prvního tréninku na Velké ceně Austrálie, která ho připravila o druhou část pátečního programu. I přes rozsáhlou opravu vozu se mladý britský nováček na trať nevrátil.