SUZUKA - 2. TRÉNINK; Max Verstappen pokračoval ve své spanilé jízdě také v druhém tréninku na Velkou cenu Japonska, Ferrari mu však zásluhou Charlese Leclerca bylo podstatně blíže než ráno - svou ztrátu stáhlo zhruba na polovinu. Velmi dobré výkony předváděl také McLaren, jenž předčil Stříbrné šípy - Lewis Hamilton obsadil až 14. příčku.
Odpoledne se v Japonsku zatáhlo, teplota vzduchu dosahovala 28 °C a trať 37 °C. Pirelli do Japonska přivezlo své nejtvrdší směsi (C1 - C3), týmy mohly si mohou zkoušet také testovací směs C2 (bez barevného označení, viz foto výše) - pro každého pilota dostali 2 sady navíc. Degradace pneumatik je v Suzuce vysoká.
Do 2. trénink vyjel jako první Russell následovaný Sargeantem. Mercedes po velmi dobrém výkonu v Singapuru, kde pomýšlel na vítězství, nebyl v 1. tréninku moc konkurenceschopný. Podle hlavního inženýra Andrewa Shovlina se potýkají s nedostatkem přilnavosti na zádi a zkoumají, proč mají horší korelaci.
Piloti se hned pouštěli do letmých kol. Během prvních pěti minut zvládl Sainz kolo za 1:33,701, Albon za 1:33,482, Pérez za 1:33,447 a Bottas za 1:33,163 min.
Elevation, flow, figure of eight layout, incredible backdrops...This place has it all 😍#JapaneseGP #F1 @suzuka_event pic.twitter.com/nLsN9rPRN6
— Formula 1 (@F1) September 22, 2023Verstappen již po 10 min nazul měkkou (C3) směs a vylétl na první příčku - 1:31,377 min. Za nim se držel Norris (1:32,124) na středně-tvrdé směsi a Leclerc (1:33,011) na testovacích C2 pneumatikách - oba s velkou ztrátou. Týmy po testování novinek v prvním tréninku (Ferrari i Red Bull přivezli novou podlahu) se již soustředily spíše na dolaďování nastavení.
Piloti Ferrari se přidali o chvíli později a potvrdili dobrou formu - Leclerc (1:31,708) i Sainz (1:32,085) na středně-tvrdé směsi předčili Norrise, jemuž kryl záda Pérez (1:32,363) - Mexičan však již byl o sekundu za svým týmovým kolegou.
V polovině tréninku týmy hromadně přecházely na měkkou směs a zrychlovaly - Norris (1:31,152) o čtvrt sekundy předstihl Verstappena, na třetí příčku se před Piastriho (1:31,662) propracoval Albon (1:31,555).
Normal service resumed 💪@Max33Verstappen is back in top spot by three tenths#JapaneseGP #F1 pic.twitter.com/mxn1WF5wVE
— Formula 1 (@F1) September 22, 2023O chvíli později se ke slovu dostali znovu piloti Ferrari a Leclerc (1:31,008) šel do čela, Sainz (1:31,237) za Norrise. Poté přidal i Verstappen, jenž si vzal první místo zpět - 1:30,688 min.
Závěr patřil jízdám s větším množstvím paliva a přípravám na závod, časy se již nelepšili, piloti byli většinou o šest až sedm sekund pomalejší. Lawson opět předčil zkušenějšího Cunodu, ale AlphaTauri se zřejmě rozhodne místo něj pro osvědčeného, lež v tuto chvíli stále zraněného Ricciarda. Svou jezdeckou sestavu pro rok 2024 oznámí již brzy.
🚩 RED FLAG 🚩Pierre Gasly runs wide at Degner 2 and crumples his Alpine against the wallThe session will not be resumed #JapaneseGP #F1 pic.twitter.com/WVS5JCTn1R
— Formula 1 (@F1) September 22, 2023Gasly stihl 3 minuty před koncem ještě havarovat v zatáčce Degner 2, kde poškodil přední levou část své Alpiny. Komisaři se proto rozhodli druhý trénink předčasně ukončit.
Vypadá to, že Red Bullu bude v Japonsku opět jasným kandidátem na vítězství a Singapur mu výjimečně nesedl, nejblíže mu je Ferrari a McLaren, Mercedes má před sebou přes noc spoustu práce, aby našel lepší nastavení a mohl bojovat o pódium a udržet si svou druhou pozici v šampionátu.
#F1 #JapaneseGP Car performances after Friday's practices - gap to fastest #RedBll in slow, medium & high-speed corners and on the straights:- #RedBull excels in medium & high-speed corners- #Ferrari fastest in slow speed corners- #Williams flying on the straights pic.twitter.com/AhhLg5NcpW
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) September 22, 2023Letní přestávka F1 2025 není pouhým volnem, ale klíčovým obdobím pro načerpání sil těla, odpočinek mysli a posílení týmového ducha. Jezdci i týmy kombinují regeneraci, lehký trénink, koníčky a cestování, aby se po návratu do Zandvoortu v závodním tempu opět objevili svěží a připraveni na boj o každý bod šampionátu.
Zak Brown po uzavření diskuse kolem Landa Norrise upozorňuje, že podobný příběh se nyní přesouvá na Charlese Leclerca. Podle něj se otázka, zda dokáže proměnit pole position ve vítězství, stává dalším horkým tématem sezóny.
Max Verstappen definitivně ukončil spekulace o své budoucnosti. Nizozemský šampion potvrdil, že i v roce 2026 bude hájit barvy Red Bullu.
Guenther Steiner varuje, že Lewis Hamilton by mohl opustit F1, pokud nové předpisy pro sezónu 2026 nepodpoří jeho výkony. Britský pilot podle něj trpí poklesem sebevědomí a Ferrari by muselo dodat vůz, který mu sedne.
Max Verstappen dostal varování za odhození ručníku z kokpitu během maďarského tréninku; FIA zdůraznila, že i malé předměty na trati mohou být nebezpečné.
George Russell komentuje zásadní změnu v Mercedesu letošní sezonu, kdy Lewis Hamilton odešel do Ferrari a jeho místo zaujal mladý Andrea Kimi Antonelli.
Christian Horner byl oficiálně odvolán z pozice ředitele Red Bull Racing, čímž končí jeho dlouhá éra vedení týmu a budování jeho úspěchů ve F1. Red Bull nyní hledá nástupce, který dokáže udržet tým na špičce a přinést nový strategický směr.
Lando Norris věří, že díky nabytým zkušenostem a zlepšení McLarenu má v roce 2025 nejlepší šanci získat svůj první titul, pokud udrží konzistentní výkon a zvládne tlak proti silné konkurenci.
Bernie Ecclestone kritizuje přestup Lewise Hamiltona do Ferrari pro sezonu 2025 a považuje ho za chybný krok. Podle něj měla stáj vsadit na mladšího pilota s dlouhodobou perspektivou.
Poslední dny se objevují spekulace že se Sergio Pérez chystá na návrat do Formule 1 v roce 2026. Oficiální potvrzení jeho dalšího působení by mělo přijít během několika příštích týdnů.
Šéf Williamsu James Vowles je přesvědčen, že formule 1 má dost času uklidnit obavy jezdců ohledně pravidel pro sezonu 2026.
Šéf a generální ředitel týmu Red Bull Laurent Mekies se podělil o své první dojmy ze spolupráce s Maxem Verstappenem.