SUZUKA - 2. TRÉNINK; Max Verstappen pokračoval ve své spanilé jízdě také v druhém tréninku na Velkou cenu Japonska, Ferrari mu však zásluhou Charlese Leclerca bylo podstatně blíže než ráno - svou ztrátu stáhlo zhruba na polovinu. Velmi dobré výkony předváděl také McLaren, jenž předčil Stříbrné šípy - Lewis Hamilton obsadil až 14. příčku.
Odpoledne se v Japonsku zatáhlo, teplota vzduchu dosahovala 28 °C a trať 37 °C. Pirelli do Japonska přivezlo své nejtvrdší směsi (C1 - C3), týmy mohly si mohou zkoušet také testovací směs C2 (bez barevného označení, viz foto výše) - pro každého pilota dostali 2 sady navíc. Degradace pneumatik je v Suzuce vysoká.
Do 2. trénink vyjel jako první Russell následovaný Sargeantem. Mercedes po velmi dobrém výkonu v Singapuru, kde pomýšlel na vítězství, nebyl v 1. tréninku moc konkurenceschopný. Podle hlavního inženýra Andrewa Shovlina se potýkají s nedostatkem přilnavosti na zádi a zkoumají, proč mají horší korelaci.
Piloti se hned pouštěli do letmých kol. Během prvních pěti minut zvládl Sainz kolo za 1:33,701, Albon za 1:33,482, Pérez za 1:33,447 a Bottas za 1:33,163 min.
Elevation, flow, figure of eight layout, incredible backdrops...This place has it all 😍#JapaneseGP #F1 @suzuka_event pic.twitter.com/nLsN9rPRN6
— Formula 1 (@F1) September 22, 2023Verstappen již po 10 min nazul měkkou (C3) směs a vylétl na první příčku - 1:31,377 min. Za nim se držel Norris (1:32,124) na středně-tvrdé směsi a Leclerc (1:33,011) na testovacích C2 pneumatikách - oba s velkou ztrátou. Týmy po testování novinek v prvním tréninku (Ferrari i Red Bull přivezli novou podlahu) se již soustředily spíše na dolaďování nastavení.
Piloti Ferrari se přidali o chvíli později a potvrdili dobrou formu - Leclerc (1:31,708) i Sainz (1:32,085) na středně-tvrdé směsi předčili Norrise, jemuž kryl záda Pérez (1:32,363) - Mexičan však již byl o sekundu za svým týmovým kolegou.
V polovině tréninku týmy hromadně přecházely na měkkou směs a zrychlovaly - Norris (1:31,152) o čtvrt sekundy předstihl Verstappena, na třetí příčku se před Piastriho (1:31,662) propracoval Albon (1:31,555).
Normal service resumed 💪@Max33Verstappen is back in top spot by three tenths#JapaneseGP #F1 pic.twitter.com/mxn1WF5wVE
— Formula 1 (@F1) September 22, 2023O chvíli později se ke slovu dostali znovu piloti Ferrari a Leclerc (1:31,008) šel do čela, Sainz (1:31,237) za Norrise. Poté přidal i Verstappen, jenž si vzal první místo zpět - 1:30,688 min.
Závěr patřil jízdám s větším množstvím paliva a přípravám na závod, časy se již nelepšili, piloti byli většinou o šest až sedm sekund pomalejší. Lawson opět předčil zkušenějšího Cunodu, ale AlphaTauri se zřejmě rozhodne místo něj pro osvědčeného, lež v tuto chvíli stále zraněného Ricciarda. Svou jezdeckou sestavu pro rok 2024 oznámí již brzy.
🚩 RED FLAG 🚩Pierre Gasly runs wide at Degner 2 and crumples his Alpine against the wallThe session will not be resumed #JapaneseGP #F1 pic.twitter.com/WVS5JCTn1R
— Formula 1 (@F1) September 22, 2023Gasly stihl 3 minuty před koncem ještě havarovat v zatáčce Degner 2, kde poškodil přední levou část své Alpiny. Komisaři se proto rozhodli druhý trénink předčasně ukončit.
Vypadá to, že Red Bullu bude v Japonsku opět jasným kandidátem na vítězství a Singapur mu výjimečně nesedl, nejblíže mu je Ferrari a McLaren, Mercedes má před sebou přes noc spoustu práce, aby našel lepší nastavení a mohl bojovat o pódium a udržet si svou druhou pozici v šampionátu.
#F1 #JapaneseGP Car performances after Friday's practices - gap to fastest #RedBll in slow, medium & high-speed corners and on the straights:- #RedBull excels in medium & high-speed corners- #Ferrari fastest in slow speed corners- #Williams flying on the straights pic.twitter.com/AhhLg5NcpW
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) September 22, 2023Lewis Hamilton se po těžkém adaptačním období ve Ferrari postupně zlepšuje a zkracuje rozdíl vůči Charlesi Leclercovi. Jeho cílem ale není jen porazit týmového kolegu, ale vyhrávat závody. Tifosi ho nadále podporují.
Adrian Newey přirovnal pravidla pro sezonu 2026 k technické revoluci z roku 2022. Podle něj nabízejí víc prostoru pro inovace, než se původně zdálo.
Charles Leclerc je spokojený se směrem nastavení SF-25, který odpovídá jeho stylu, ale stále hledá úpravy pro lepší zvládnutí chování letošního monopostu.
Šéf Williamsu James Vowles vyjádřil otevřenou podporu možné kandidatuře Carlose Sainze staršího na post prezidenta FIA.
McLaren s monopostem MCL39 si získává pozornost výjimečně šetrným zacházením s pneumatikami, obzvlášť v průběhu závodů, což naplno potvrdil i výkon v Miami. Za tímto náskokem může stát chytrý systém chlazení brzd.
Před 75 lety odstartoval na trati v Silverstone první závod mistrovství světa Formule 1, který se stal symbolem poválečné obnovy a začátkem nové éry motorsportu. Alfa Romeo tehdy ovládla stupně vítězů a zrodil se fenomén, který dodnes fascinuje miliony fanoušků po celém světě.
Toto Wolff je přesvědčen, že Lewis Hamilton neztratil své schopnosti, i když se zatím ve Ferrari trápí.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari provází zatím rozpačitý začátek, jelikož vůz týmu neodpovídá jeho jezdeckému stylu. Podle analytika Jolyona Palmera spočívá problém v samotném konceptu monopostu, nikoliv ve strategii nebo týmu.
Formule 1 zveřejnila finální trailer k chystanému filmu s Bradem Pittem v hlavní roli, který se odehrává v prostředí špičkového motorsportu a sleduje návrat bývalého pilota do závodního světa. Snímek slibuje napětí, rivalitu i autentické záběry ze skutečných F1 okruhů.
Šéf Williamsu James Vowles věří, že Formule 1 je blízko příchodu nové americké hvězdy. Podle něj mají Spojené státy čím dál větší vliv na sport jak komerčně, tak z pohledu jezdeckého talentu.
Martin Brundle se zaměřil na to, jak Max Verstappen závodí proti Landu Norrisovi a Oscaru Piastrim. Podle něj je v těchto duelech patrný vzájemný respekt i promyšlenější strategie než vůči jiným soupeřům.
Christian Horner se domnívá, že nové motorové regule pro příští sezónu přinesou Mercedesu výrazné výzvy, a podobný pohled sdílí i řada dalších v paddocku. Jeho názor podpořil i Ford, který očekává, že změny zásadně ovlivní výkonnost týmů.