MONZA - 1. TRÉNINK; Nejrychlejšího času během úvodního pátečního tréninku před Velkou cenou Itálie dosáhl Max Verstappen s Red Bullem. Druhý Carlos Sainz na něj ztratil pouze 46 tisícin sekundy, na třetí příčce skončil Sergio Pérez s druhým Red Bullem.
V Monze se začínalo za slunečného počasí a příjemných teplot: vzduch dosahoval 25 °C, trať 36 °C. Pirelli na nejrychlejší okruh kalendáře přivezlo to nejměkčí, tedy směsi C3 (tvrdá) až C5 (měkká).
Nové kompletní pohonné jednotky před tréninkem nasadily oba vozy Ferrari i AlphaTauri, Valtteri Bottas u Alfy Romeo a George Russell z Mercedesu. Esteban Ocon dostal nové turbo a MGU-H, zatím vše bez penalizací, piloti však jsou již na hraně (stav komponent po GP Holandska zde).
Místo zraněného Daniela Ricciarda, jehož zlomenina zápěstí je komplikovanější, než se původně zdálo, nastupuje opět Liam Lawson, který ve svém závodním debutu minulý víkend předčil Jukiho Cunodu. U Aston Martinu dostává příležitost Felipe Drugovich, odpočívá Lance Stroll. Ferrari a Alfa Romeo se představují v upraveném zbarvení.
Zhou reports a problem with the car and is collected by his mechanics and wheeled back down the pit lane! 😫Valtteri Bottas is having problems too! 😬#ItalianGP #F1 pic.twitter.com/DHs2hPpY9o
— Formula 1 (@F1) September 1, 2023Po rozjížďce Piastriho (1:24,241) se do čela dostal Verstappen na tvrdých pneumatikách - 1:23,446 a 1:22,657. O tři desetinky zpět byl Leclerc (1:22,966) s Ferrari, které by se rádo vrátilo k boji o pódia.
Technické potíže softwarového rázu řešila Alfa Romeo, oba piloti zůstali stát při pokusu o výjezd z boxů. Tým je odstranil, Bottas si poté ale stejně stěžoval: "Něco je špatně se zadní části ve středně-rychlých a rychlých pasážích. Nulové přilnavost. Jakoby docházelo někdo k odtržení proudění vzduchu.
Mercedes potvrdil, že se svými současnými závodními piloty prodloužil smlouvu o dva roky až do konce sezóny 2025. Hamilton na tiskové konferenci překvapil výrokem, že "mí týmoví kolegové byli silnější než týmoví kolegové Maxe. Jenson, Fernando, George [Russell], Valtteri, Nico [Rosberg] - měl jsem jich hodně. Tito kluci byli všichni velmi konzistentní a Max doposud nezávodil proti nikomu, jako jsou oni."
That touch of yellow 👌 🔥 #ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/cry389vN0t
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) September 1, 2023Po půlhodině se před Leclerca na druhé místo vyšvihl Pérez (1:22,927) žádající o zkoušku jízdy v závěsu za svým týmovým kolegou, za nimi se řadili Sainz (1:22,986), Alonso (1:23,214), Norris (1:23,241) a Hamilton (1:23,269 min).
Ke konci se Sainz (1:22,703) přiblížil Verstappenovi na 46 tisícin sekundy, zlepšovali se také ostatní: třetí Pérez (1:22,834) či pátý Russell (1:23,189 min), Maxo blížícího se k rekordnímu zápisu v podobě 10 vyhraných závodů během sezóny v řadě za sebou z prvního místa ale už nikdo nesesadil.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.
Yuki Tsunoda pogratuloval Landu Norrisovi k zisku titulu v sezóně 2025. Britský pilot z McLarenu porazil svého týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se nenechává znepokojit veřejnými komentáři svých jezdců a zdůrazňuje, že jeho hlavním zájmem je práce týmu a příprava na další sezonu.
Lando Norris představil svůj krátký, ale nabitý program zimní přestávky, zahrnující týmové rozbory, odpočinek s rodinou a přáteli a tradiční akce McLarenu.
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.
Pneumatiky Pirelli pro Formuli 1 budou příští rok vypadat trochu jinak. Změny se týkají hlavně designu a připravují týmům nové možnosti strategie.
Po sezóně plné kritiky si Sergio Pérez na konci roku 2025 může oddechnout. Statistiky ukázaly, že jeho výkony byly v porovnání s nástupci výrazně lepší, což potvrzuje jeho schopnosti a přínos týmu.
Lando Norris po zisku svého premiérového titulu ve Formuli 1 v Abú Zabí promluvil s nebývalou upřímností a otevřeností o emocích a okolnostech, které jeho cestu na vrchol provázely.
Helmut Marko po dvaceti letech končí ve své poradní roli u týmů Red Bull. Jeho odchod zasahuje i okruh lidí kolem Maxe Verstappena, který ho dříve označil za „druhého otce“.