MONZA - 1. TRÉNINK; Nejrychlejšího času během úvodního pátečního tréninku před Velkou cenou Itálie dosáhl Max Verstappen s Red Bullem. Druhý Carlos Sainz na něj ztratil pouze 46 tisícin sekundy, na třetí příčce skončil Sergio Pérez s druhým Red Bullem.
V Monze se začínalo za slunečného počasí a příjemných teplot: vzduch dosahoval 25 °C, trať 36 °C. Pirelli na nejrychlejší okruh kalendáře přivezlo to nejměkčí, tedy směsi C3 (tvrdá) až C5 (měkká).
Nové kompletní pohonné jednotky před tréninkem nasadily oba vozy Ferrari i AlphaTauri, Valtteri Bottas u Alfy Romeo a George Russell z Mercedesu. Esteban Ocon dostal nové turbo a MGU-H, zatím vše bez penalizací, piloti však jsou již na hraně (stav komponent po GP Holandska zde).
Místo zraněného Daniela Ricciarda, jehož zlomenina zápěstí je komplikovanější, než se původně zdálo, nastupuje opět Liam Lawson, který ve svém závodním debutu minulý víkend předčil Jukiho Cunodu. U Aston Martinu dostává příležitost Felipe Drugovich, odpočívá Lance Stroll. Ferrari a Alfa Romeo se představují v upraveném zbarvení.
Zhou reports a problem with the car and is collected by his mechanics and wheeled back down the pit lane! 😫Valtteri Bottas is having problems too! 😬#ItalianGP #F1 pic.twitter.com/DHs2hPpY9o
— Formula 1 (@F1) September 1, 2023Po rozjížďce Piastriho (1:24,241) se do čela dostal Verstappen na tvrdých pneumatikách - 1:23,446 a 1:22,657. O tři desetinky zpět byl Leclerc (1:22,966) s Ferrari, které by se rádo vrátilo k boji o pódia.
Technické potíže softwarového rázu řešila Alfa Romeo, oba piloti zůstali stát při pokusu o výjezd z boxů. Tým je odstranil, Bottas si poté ale stejně stěžoval: "Něco je špatně se zadní části ve středně-rychlých a rychlých pasážích. Nulové přilnavost. Jakoby docházelo někdo k odtržení proudění vzduchu.
Mercedes potvrdil, že se svými současnými závodními piloty prodloužil smlouvu o dva roky až do konce sezóny 2025. Hamilton na tiskové konferenci překvapil výrokem, že "mí týmoví kolegové byli silnější než týmoví kolegové Maxe. Jenson, Fernando, George [Russell], Valtteri, Nico [Rosberg] - měl jsem jich hodně. Tito kluci byli všichni velmi konzistentní a Max doposud nezávodil proti nikomu, jako jsou oni."
That touch of yellow 👌 🔥 #ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/cry389vN0t
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) September 1, 2023Po půlhodině se před Leclerca na druhé místo vyšvihl Pérez (1:22,927) žádající o zkoušku jízdy v závěsu za svým týmovým kolegou, za nimi se řadili Sainz (1:22,986), Alonso (1:23,214), Norris (1:23,241) a Hamilton (1:23,269 min).
Ke konci se Sainz (1:22,703) přiblížil Verstappenovi na 46 tisícin sekundy, zlepšovali se také ostatní: třetí Pérez (1:22,834) či pátý Russell (1:23,189 min), Maxo blížícího se k rekordnímu zápisu v podobě 10 vyhraných závodů během sezóny v řadě za sebou z prvního místa ale už nikdo nesesadil.
Lando Norris zazářil ve druhém tréninku GP Itálie v Monze, když zajel nejlepší čas a potvrdil konkurenceschopnost McLarenu. Druhý skončil Charles Leclerc na Ferrari. Kimi Antonelli opět v problémech.
Charles Leclerc přiznal, že po nehodě na GP Nizozemska zůstal sedět na svahu, protože jediná cesta zpět do garáže Ferrari vedla přes zaplněnou tribunu. Podle něj šlo o pragmatické a bezpečné rozhodnutí, aby se vyhnul riziku mezi diváky.
Lewis Hamilton a Charles Leclerc začali domácí Grand Prix Ferrari ve velkém stylu, když obsadili první dvě místa v úvodním tréninku. Tímto výsledkem potěšili tisíce fanoušků na tribunách a ukázali, že tým má na startu víkendu výraznou sílu.
Krátce poté, co byl jmenován prvním testovacím jezdcem Cadillacu pro F1, udělal Colton Herta další významný krok směrem ke svému cíli závodit v šampionátu Formule 1.
Max Verstappen varuje před přílišnými změnami formátu F1, včetně kratších závodů a více sprintů. Podle něj je třeba zachovat tradiční podobu šampionátu.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali naznačil, že sport může v budoucnu čekat výrazná úprava podoby závodních víkendů. Cílem má být větší zapojení fanoušků, přičemž Domenicali tvrdí, že většina účastníků je těmto plánům nakloněna.
Liam Lawson po incidentu s Carlosem Sainzem na Velké ceně Nizozemska uvedl, že nechápe, proč je Španěl rozrušený, protože šlo o běžný závodní souboj.
Isack Hadjar z týmu Racing Bulls přiznal, že i přes nejistotu ohledně své budoucnosti před sezonou Formule 1 v roce 2026 zůstává klidný a vyrovnaný.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali potvrdil, že tři stávající okruhy projevily zájem vrátit se do závodního kalendáře.
Jacques Villeneuve varuje, že Ferrari před domácí Monzou čelí velkému tlaku. Podle něj mohou očekávání tifosi ovlivnit výkony týmu.
Lando Norris musel v Zandvoortu předčasně odstoupit kvůli úniku oleje, zatímco se snažil dotáhnout na týmového kolegu Oscara Piastriho. Nadějný závod se tak proměnil v hořké zklamání pro britského jezdce.
Lewis Hamilton přiznal, že Ferrari čelí před domácím závodem v Monze obrovskému tlaku, a to zejména on sám. Podle něj půjde kromě výkonu vozu i o zvládnutí emocí a očekávání fanoušků.