MONZA - 1. TRÉNINK; Nejrychlejšího času během úvodního pátečního tréninku před Velkou cenou Itálie dosáhl Max Verstappen s Red Bullem. Druhý Carlos Sainz na něj ztratil pouze 46 tisícin sekundy, na třetí příčce skončil Sergio Pérez s druhým Red Bullem.
V Monze se začínalo za slunečného počasí a příjemných teplot: vzduch dosahoval 25 °C, trať 36 °C. Pirelli na nejrychlejší okruh kalendáře přivezlo to nejměkčí, tedy směsi C3 (tvrdá) až C5 (měkká).
Nové kompletní pohonné jednotky před tréninkem nasadily oba vozy Ferrari i AlphaTauri, Valtteri Bottas u Alfy Romeo a George Russell z Mercedesu. Esteban Ocon dostal nové turbo a MGU-H, zatím vše bez penalizací, piloti však jsou již na hraně (stav komponent po GP Holandska zde).
Místo zraněného Daniela Ricciarda, jehož zlomenina zápěstí je komplikovanější, než se původně zdálo, nastupuje opět Liam Lawson, který ve svém závodním debutu minulý víkend předčil Jukiho Cunodu. U Aston Martinu dostává příležitost Felipe Drugovich, odpočívá Lance Stroll. Ferrari a Alfa Romeo se představují v upraveném zbarvení.
Zhou reports a problem with the car and is collected by his mechanics and wheeled back down the pit lane! 😫Valtteri Bottas is having problems too! 😬#ItalianGP #F1 pic.twitter.com/DHs2hPpY9o
— Formula 1 (@F1) September 1, 2023Po rozjížďce Piastriho (1:24,241) se do čela dostal Verstappen na tvrdých pneumatikách - 1:23,446 a 1:22,657. O tři desetinky zpět byl Leclerc (1:22,966) s Ferrari, které by se rádo vrátilo k boji o pódia.
Technické potíže softwarového rázu řešila Alfa Romeo, oba piloti zůstali stát při pokusu o výjezd z boxů. Tým je odstranil, Bottas si poté ale stejně stěžoval: "Něco je špatně se zadní části ve středně-rychlých a rychlých pasážích. Nulové přilnavost. Jakoby docházelo někdo k odtržení proudění vzduchu.
Mercedes potvrdil, že se svými současnými závodními piloty prodloužil smlouvu o dva roky až do konce sezóny 2025. Hamilton na tiskové konferenci překvapil výrokem, že "mí týmoví kolegové byli silnější než týmoví kolegové Maxe. Jenson, Fernando, George [Russell], Valtteri, Nico [Rosberg] - měl jsem jich hodně. Tito kluci byli všichni velmi konzistentní a Max doposud nezávodil proti nikomu, jako jsou oni."
That touch of yellow 👌 🔥 #ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/cry389vN0t
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) September 1, 2023Po půlhodině se před Leclerca na druhé místo vyšvihl Pérez (1:22,927) žádající o zkoušku jízdy v závěsu za svým týmovým kolegou, za nimi se řadili Sainz (1:22,986), Alonso (1:23,214), Norris (1:23,241) a Hamilton (1:23,269 min).
Ke konci se Sainz (1:22,703) přiblížil Verstappenovi na 46 tisícin sekundy, zlepšovali se také ostatní: třetí Pérez (1:22,834) či pátý Russell (1:23,189 min), Maxo blížícího se k rekordnímu zápisu v podobě 10 vyhraných závodů během sezóny v řadě za sebou z prvního místa ale už nikdo nesesadil.
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.
Christian Horner nebude na startovním roštu v Belgii poprvé po téměř 21 letech. Po náhlém odvolání z čela Red Bullu zůstává mimo dění Formule 1 a sezona 2025 pro něj předčasně skončila.
Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.
Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.
Po několika těsných soubojích na trati mezi Piastrim a Norrisem se znovu otevírá otázka vnitrotýmové dynamiky v McLarenu. Vzhledem ke konkurenceschopnosti obou jezdců se podobná situace může v budoucnu opakovat.
Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.