SPA-FRANCORCHAMPS - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší čas si na deštěm smáčené trati v belgických Ardénách na úvod závodního víkendu připsal Carlos Sainz s Ferrari, nejblíže mu byl Oscar Piastri s McLarenem. Trénink byl přerušen po lehké havárii Logana Sargeanta s Williamsem.
Špatná zpráva pro lídra šampionát Verstappena přišla ještě před tréninkem - do jeho Red Bullu RB19 mu mechanici museli namontovat novou převodovku, a protože se jedná již o pátou v letošní sezóně, bude na startovním roštu v neděli potrestán o pět míst dozadu.
I kdyby tedy Holanďan vyhrál kvalifikaci, objeví se přinejlepším na 6. pozici. Spa nicméně nabízí spoustu možností k předjíždění, nejde pro něj tedy až o takovou tragédii (loni vyhrál po startu ze 14. místa).
V Belgii dnes pršelo, a tak ve 13:30 vyrazili na okruh Williamsy na přechodných pneumatikách (zelené barvy) následované oběma Mercedesy na pneumatikách do deště (modré). Podle předpovědi měl déšť dále sílit, teplota vzduchu dosahovala 18 °C, asfalt 22 °C, vlhkost byla 94%.
Stříbrné šípy přivezly pro tento víkend velký balík vylepšení čítající nové bočnice (podobné Aston Martinu), podlahu i zadní křídlo, proto s vozem W14 potřebovaly najezdit co nejvíce kol. Hamilton hned zamířil do letmého kola, jeho čas 2:10,299 byl o 1,714 sekundy pomalejší než Albonův (2:08,394) na intermediálkách. O chvíli později si nuceně zkrátil šikanu Bus Stop, když při brzdění zablokoval kola, naštěstí se vyhnul štěrku.
Na dráze se objevila jen polovina jezdců, poté provoz utichl - všichni vyčkávali na lepší podmínky. Po čtvrthodině se vydal na průzkum Sainz s Ferrari na pneumatikách do deště. Postupně se dostal na 2:09,081 min a na dráze jej doplnili zbylí jezdci, kteří zpočátku otáleli. Stejně jako Albon skončil při brzdění do šikany Bus Stop Ocon - musel ji projet rovně po zablokování kol.
Po 25 min se na čele objevil Leclerc (2:08,148) s modrými pneumatikami, komfortně jej ale překonal dravý Norris s McLarenem na intermediálkách (2:04,484 min) i jeho týmový kolega Piastri (2:03,792) i na stejné směsi. Sainz s druhým Ferrari poté také nasadil zelené pneumatiky a byl ještě o půl sekundy rychlejší (2:03,207 min). Déšť přitom stále sílil.
It's properly wet out there! 🌧️#BelgianGP #F1 pic.twitter.com/yrdOyN1Dv3
— Formula 1 (@F1) July 28, 2023Po trávě s lehkým kontaktem o bariéru pneumatik se pak projel Zhou s Alfou Romeo, jež přivezla nové zbarvení - více razící zelené kvůli novému sponzorovi - streamingové společnosti Kick. Sargeant poté zůstal stát na dráze, a tak komisaři trénink přerušili červenými vlajkami. "Nemohl jsem zatáček, něco se zlomilo, kámo," hlásil Američan rádiem.
Provoz byl obnoven až 12 min pře koncem, kdy se na dráze objevil Pérez s Verstappenem, oba na přechodných pneumatikách po jednom kole ovšem opět zmizeli v garáži. Místo nich vyrazila dvojice Aston Martinu, kvůli velmi silnému dešti ale své účinkování také po 1 kole hned zabalila.
Do konce tréninku se již nic zajímavého nestalo, sedm jezdců vyrazilo na rošt, aby si zkusili start. Nejrychlejší čas tak zůstal Sainzovi, za ním se seřadily vozy McLarenu, týmový kolega Leclerc a Pérez s Red Bullem.
Both Red Bulls venture out to dip a toe in the water ☔️#BelgianGP #F1 pic.twitter.com/0yK0qA5SBd
— Formula 1 (@F1) July 28, 2023Víkend by měl pokračovat odpoledne kvalifikací (zítra je v plánu sprint), otázkou však zůstává, zda komisaři pustí jezdce za takových podmínek na trať, protože počasí se nemá moc zlepšit.
Lewis Hamilton se zaměřuje na zlepšení svého výkonu v závěru sezóny a hledá způsoby, jak z vozu Ferrari dostat co nejvíce.
Max Verstappen po vítězství v Austinu promluvil o svém návratu navrhlo, kterému málokdo věřil.
Jenson Button otevřeně hovoří o psychickém nastavení obou pilotů McLarenu a rozebírá, kdo má momentálně navrch v souboji o formu do konce sezony.
Šéf Ferrari John Elkann vydal prohlášení na podporu Freda Vasseura v reakci na nedávné spekulace ohledně vedení týmu.
I přes náročný víkend ve Spojených státech odjíždí šéf McLarenu Andrea Stella z Austinu optimistický.
Red Bull byl potrestán za porušení pravidel v souvislosti s neobvyklou situací kolem startovního roštu Landa Norrise.
Lewis Hamilton po závodě Velké ceny USA přiznal, že si není jistý, co se během závěru stalo. Závěrečné chvíle podle něj vyžadovaly maximální soustředění, aby udržel vůz na trati a zajistil bodované umístění.
Max Verstappen předvedl ve Spojených státech naprosto suverénní výkon a výrazně tím stáhl ztrátu v boji o titul, na čelo šampionátu mu nyní chybí už jen 40 bodů.
Sobotní sprint Velké ceny USA na okruhu Circuit of the Americas přinesl napínavý start, během něhož oba vozy McLarenu čelily komplikacím. K situaci se vyjádřil i poradce Red Bullu Helmut Marko.
Oscar Piastri má v Austinu pomalejší tempo než jeho týmový kolega Lando Norris. Podle šéfa McLarenu Andrea Stelly je za tím kombinace několika faktorů.
Lewis Hamilton měl během sprintu Velké ceny USA v první zatáčce velmi napjatý moment, kdy se musel rychle vyhnout nebezpečné situaci. Halo v této situaci znovu sehrálo svoji roli.
Lando Norris upozornil, že McLaren před Velkou cenou USA čelí výzvám. I přes slibnou startovní pozici za Maxem Verstappenem zůstává tým v napjaté nejistotě.