SPA-FRANCORCHAMPS - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší čas si na deštěm smáčené trati v belgických Ardénách na úvod závodního víkendu připsal Carlos Sainz s Ferrari, nejblíže mu byl Oscar Piastri s McLarenem. Trénink byl přerušen po lehké havárii Logana Sargeanta s Williamsem.
Špatná zpráva pro lídra šampionát Verstappena přišla ještě před tréninkem - do jeho Red Bullu RB19 mu mechanici museli namontovat novou převodovku, a protože se jedná již o pátou v letošní sezóně, bude na startovním roštu v neděli potrestán o pět míst dozadu.
I kdyby tedy Holanďan vyhrál kvalifikaci, objeví se přinejlepším na 6. pozici. Spa nicméně nabízí spoustu možností k předjíždění, nejde pro něj tedy až o takovou tragédii (loni vyhrál po startu ze 14. místa).
V Belgii dnes pršelo, a tak ve 13:30 vyrazili na okruh Williamsy na přechodných pneumatikách (zelené barvy) následované oběma Mercedesy na pneumatikách do deště (modré). Podle předpovědi měl déšť dále sílit, teplota vzduchu dosahovala 18 °C, asfalt 22 °C, vlhkost byla 94%.
Stříbrné šípy přivezly pro tento víkend velký balík vylepšení čítající nové bočnice (podobné Aston Martinu), podlahu i zadní křídlo, proto s vozem W14 potřebovaly najezdit co nejvíce kol. Hamilton hned zamířil do letmého kola, jeho čas 2:10,299 byl o 1,714 sekundy pomalejší než Albonův (2:08,394) na intermediálkách. O chvíli později si nuceně zkrátil šikanu Bus Stop, když při brzdění zablokoval kola, naštěstí se vyhnul štěrku.
Na dráze se objevila jen polovina jezdců, poté provoz utichl - všichni vyčkávali na lepší podmínky. Po čtvrthodině se vydal na průzkum Sainz s Ferrari na pneumatikách do deště. Postupně se dostal na 2:09,081 min a na dráze jej doplnili zbylí jezdci, kteří zpočátku otáleli. Stejně jako Albon skončil při brzdění do šikany Bus Stop Ocon - musel ji projet rovně po zablokování kol.
Po 25 min se na čele objevil Leclerc (2:08,148) s modrými pneumatikami, komfortně jej ale překonal dravý Norris s McLarenem na intermediálkách (2:04,484 min) i jeho týmový kolega Piastri (2:03,792) i na stejné směsi. Sainz s druhým Ferrari poté také nasadil zelené pneumatiky a byl ještě o půl sekundy rychlejší (2:03,207 min). Déšť přitom stále sílil.
It's properly wet out there! 🌧️#BelgianGP #F1 pic.twitter.com/yrdOyN1Dv3
— Formula 1 (@F1) July 28, 2023Po trávě s lehkým kontaktem o bariéru pneumatik se pak projel Zhou s Alfou Romeo, jež přivezla nové zbarvení - více razící zelené kvůli novému sponzorovi - streamingové společnosti Kick. Sargeant poté zůstal stát na dráze, a tak komisaři trénink přerušili červenými vlajkami. "Nemohl jsem zatáček, něco se zlomilo, kámo," hlásil Američan rádiem.
Provoz byl obnoven až 12 min pře koncem, kdy se na dráze objevil Pérez s Verstappenem, oba na přechodných pneumatikách po jednom kole ovšem opět zmizeli v garáži. Místo nich vyrazila dvojice Aston Martinu, kvůli velmi silnému dešti ale své účinkování také po 1 kole hned zabalila.
Do konce tréninku se již nic zajímavého nestalo, sedm jezdců vyrazilo na rošt, aby si zkusili start. Nejrychlejší čas tak zůstal Sainzovi, za ním se seřadily vozy McLarenu, týmový kolega Leclerc a Pérez s Red Bullem.
Both Red Bulls venture out to dip a toe in the water ☔️#BelgianGP #F1 pic.twitter.com/0yK0qA5SBd
— Formula 1 (@F1) July 28, 2023Víkend by měl pokračovat odpoledne kvalifikací (zítra je v plánu sprint), otázkou však zůstává, zda komisaři pustí jezdce za takových podmínek na trať, protože počasí se nemá moc zlepšit.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.