HUNGARORING - 1. TRÉNINK; Sergiovi Pérezovi začátek víkendu v Maďarsku nevyšel, když boural hned po čtyřech zatáčkách. Po přerušení navíc začalo hustě pršet, což narušilo program týmů. O další přerušení se postaral Sainz, nejrychlejší čas si za deště v závěrečné přetlačované s Oscarem Piastrim připsal George Russell. Red Bull přivezl velké vylepšení bočnic, Lando Norris zhodnotil víkendové šance McLarenu - viz níže.
Pirelli do Maďarska přivezlo to nejměkčí ze své nabídky: směsi C3 - C5. Teplota vzduchu dosahovala příjemných 24 °C, trať byla rozehřátá na 35 °C. Meteorologové předpovídali pro úvodní trénink přeháňku s pravděpodobností 80 %, začínalo se nicméně za sucha.
Jako první vyrazil na trať ve 13:30 Russell s Mercedesem, nalepeni na něj byli Albon a Ricciardo, jenž se po půlroční přestávce vrací do F1 s AlphaTauri.
Pérez již o 3 minutách skončil ve bariéře. Při brzdění najel v zatáčce č. 5 levým kolem lehce na trávu, což jej roztočilo a tvrdě havaroval. Zavlály červené vlajky a jeho poškozený Red Bull musel být převezen do boxů. Do té doby ještě nikdo nestihl měřené kolo.
Perez is ok but the damage to his car is extensive after spinning off at Turn 5 #HungarianGP #F1 pic.twitter.com/tuqzGt110y
— Formula 1 (@F1) July 21, 2023Mexičan chtěl po předchozích nezdarech v kvalifikacích odjet čistý víkend, škrt přes rozpočet tedy přišel velmi brzy: "Nemůžu tomu uvěřit," hlesl do rádia. Red Bull přivezl pro tento víkend nové bočnice s podstatně užšími nasávacími otvory než měl v Silverstone ve snaze opět poodskočit svým soupeřům.
Vozy se po 8minutové přestávce vrátili na dráhu v okamžiku, kdy zrovna začínalo pršet. Měly sice obuté slicky, ale piloti jezdili velmi opatrně. Bottas se i přesto dostal mimo trať, proto všichni zamířili zpět do boxů.
Po 10 minutách se Hamilton vydal na průzkum na intermediálkách, ale po jednom kole se hned schoval do garáže. Dle jeho hodnocení byla trať z poloviny suchá. Osamocené kolečko si po něm střihli Ocon, Albon a Sainz - všichni na stejných pneumatikách jako Hamilton, zbytek vyčkával na lepší podmínky.
Déšť ani po půlhodině neustával, na dráze se přesto objevil Magnussen a oba McLareny. Norris před tréninkem kvůli pomalým zatáčkám opět bagatelizoval šance svého týmu na zopakování úspěchu ze Silverstone.
"Bez ohledu na veškeré vyhlídky, nejsme moc dobří v pomalých pasážích. Nejsme ani příšerní, když se na ně soustředíme. Podíváte-li se na Monako, nebylo to zas tak špatné. Musíte sáhnout po kompromisech, v rychlejších částech toho můžeme získat mnohem více. Chci věřit, ale jak jsem řekl, pochybuje, že to bude tak dobré jako v Silverstone, protože tady nejsou žádná rychlá místa," prohlásil tahoun McLarenu.
18min před koncem konečně opustil garáž Bottas a mokrou trať hodnotil slovy: "Je to OK. Přilnavost je nízká, ale dá se jezdit." Na přechodných pneumatikách najel ihned do měřeného kola, které mělo hodnotu 1:47,787 min.
Sainz bumped the barriers is now beached on a kerb 👀#HungarianGP #F1 pic.twitter.com/h5apeegGle
— Formula 1 (@F1) July 21, 2023Čtvrt hodiny před koncem jej následovali ostatní pilot a diváci se tak dočkali alespoň trochu akce. Sargeant (1:46,838) a Albon (1:47,407) se posunuli před Fina, jenže Sainz hned na to dostal smyk a zůstal zaseknutý podlahou na obrubníku za zatáčku č. 3, své Ferrari naštěstí moc nepoškodil - kromě zcela nového předního křídla. Podruhé však zavlály červené vlajky.
Po odklizení rudého vozu měli piloti 10 minut čas na to, aby ještě prohnali po dráze své monoposty. Velmi dobré časy předváděli Alonso (1:40,687 min) se Strollem (1:40,888), zatímco Cunoda oholil pravou část svého předního křídla.
Nejrychlejší kolo si nechal na závěr Russell, jenž o 0,36 s předčil Piastriho (1:39,154), jenž o půl sekundy předčil Russella (1:39,652). Velmi blízko jim byli také Stroll (1:40,013) a Norris (1:40,277) s druhým McLarenem. Druhý trénink se suchou dráhou by ale měl nabídnout reprezentativnější porovnání toho, jak je na tom který tým.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.