HUNGARORING - 1. TRÉNINK; Sergiovi Pérezovi začátek víkendu v Maďarsku nevyšel, když boural hned po čtyřech zatáčkách. Po přerušení navíc začalo hustě pršet, což narušilo program týmů. O další přerušení se postaral Sainz, nejrychlejší čas si za deště v závěrečné přetlačované s Oscarem Piastrim připsal George Russell. Red Bull přivezl velké vylepšení bočnic, Lando Norris zhodnotil víkendové šance McLarenu - viz níže.
Pirelli do Maďarska přivezlo to nejměkčí ze své nabídky: směsi C3 - C5. Teplota vzduchu dosahovala příjemných 24 °C, trať byla rozehřátá na 35 °C. Meteorologové předpovídali pro úvodní trénink přeháňku s pravděpodobností 80 %, začínalo se nicméně za sucha.
Jako první vyrazil na trať ve 13:30 Russell s Mercedesem, nalepeni na něj byli Albon a Ricciardo, jenž se po půlroční přestávce vrací do F1 s AlphaTauri.
Pérez již o 3 minutách skončil ve bariéře. Při brzdění najel v zatáčce č. 5 levým kolem lehce na trávu, což jej roztočilo a tvrdě havaroval. Zavlály červené vlajky a jeho poškozený Red Bull musel být převezen do boxů. Do té doby ještě nikdo nestihl měřené kolo.
Perez is ok but the damage to his car is extensive after spinning off at Turn 5 #HungarianGP #F1 pic.twitter.com/tuqzGt110y
— Formula 1 (@F1) July 21, 2023Mexičan chtěl po předchozích nezdarech v kvalifikacích odjet čistý víkend, škrt přes rozpočet tedy přišel velmi brzy: "Nemůžu tomu uvěřit," hlesl do rádia. Red Bull přivezl pro tento víkend nové bočnice s podstatně užšími nasávacími otvory než měl v Silverstone ve snaze opět poodskočit svým soupeřům.
Vozy se po 8minutové přestávce vrátili na dráhu v okamžiku, kdy zrovna začínalo pršet. Měly sice obuté slicky, ale piloti jezdili velmi opatrně. Bottas se i přesto dostal mimo trať, proto všichni zamířili zpět do boxů.
Po 10 minutách se Hamilton vydal na průzkum na intermediálkách, ale po jednom kole se hned schoval do garáže. Dle jeho hodnocení byla trať z poloviny suchá. Osamocené kolečko si po něm střihli Ocon, Albon a Sainz - všichni na stejných pneumatikách jako Hamilton, zbytek vyčkával na lepší podmínky.
Déšť ani po půlhodině neustával, na dráze se přesto objevil Magnussen a oba McLareny. Norris před tréninkem kvůli pomalým zatáčkám opět bagatelizoval šance svého týmu na zopakování úspěchu ze Silverstone.
"Bez ohledu na veškeré vyhlídky, nejsme moc dobří v pomalých pasážích. Nejsme ani příšerní, když se na ně soustředíme. Podíváte-li se na Monako, nebylo to zas tak špatné. Musíte sáhnout po kompromisech, v rychlejších částech toho můžeme získat mnohem více. Chci věřit, ale jak jsem řekl, pochybuje, že to bude tak dobré jako v Silverstone, protože tady nejsou žádná rychlá místa," prohlásil tahoun McLarenu.
18min před koncem konečně opustil garáž Bottas a mokrou trať hodnotil slovy: "Je to OK. Přilnavost je nízká, ale dá se jezdit." Na přechodných pneumatikách najel ihned do měřeného kola, které mělo hodnotu 1:47,787 min.
Sainz bumped the barriers is now beached on a kerb 👀#HungarianGP #F1 pic.twitter.com/h5apeegGle
— Formula 1 (@F1) July 21, 2023Čtvrt hodiny před koncem jej následovali ostatní pilot a diváci se tak dočkali alespoň trochu akce. Sargeant (1:46,838) a Albon (1:47,407) se posunuli před Fina, jenže Sainz hned na to dostal smyk a zůstal zaseknutý podlahou na obrubníku za zatáčku č. 3, své Ferrari naštěstí moc nepoškodil - kromě zcela nového předního křídla. Podruhé však zavlály červené vlajky.
Po odklizení rudého vozu měli piloti 10 minut čas na to, aby ještě prohnali po dráze své monoposty. Velmi dobré časy předváděli Alonso (1:40,687 min) se Strollem (1:40,888), zatímco Cunoda oholil pravou část svého předního křídla.
Nejrychlejší kolo si nechal na závěr Russell, jenž o 0,36 s předčil Piastriho (1:39,154), jenž o půl sekundy předčil Russella (1:39,652). Velmi blízko jim byli také Stroll (1:40,013) a Norris (1:40,277) s druhým McLarenem. Druhý trénink se suchou dráhou by ale měl nabídnout reprezentativnější porovnání toho, jak je na tom který tým.
Vysoké teploty v Imole představovaly pro tým Mercedes značnou překážku, která se výrazně podepsala na jejich výsledcích. George Russell skončil až na sedmém místě, zatímco jeho týmový kolega Andrea Kimi Antonelli musel kvůli technickým problémům závod předčasně ukončit.
Osmnáctiletý talent Mercedesu přiznal, že ho při debutu ve Formuli 1 v Itálii přemohla síla okamžiku a nečekaně velká pozornost. Přesto šlo podle něj o nezapomenutelný zážitek a silnější vstup do světa F1, než si kdy dokázal představit.
Lewis Hamilton předvedl v Imole působivý výkon, když se ze 12. místa na startu dokázal propracovat až na čtvrtou příčku. Britský pilot stáje Mercedes tak ukázal, že stále patří mezi nejzkušenější a nejrychlejší jezdce ve startovním poli. Jeho stíhací jízda byla jedním z hlavních momentů závodu.
Max Verstappen zvítězil v Imole zaslouženě, nikoliv náhodou, uvedl šéf týmu Red Bull Racing Christian Horner. Podle něj tým překonal zásadní slabinu svého vozu RB21, čímž jasně ukázal svou sílu a připravenost čelit McLarenu.
Max Verstappen položil základ vítězství v Imole už v prvním kole, když se po vnější straně Tamburella prohnal kolem Oscara Piastriho. Přestože se Australan snažil, nic nemělo takový dopad na vývoj závodu jako právě tento klíčový tah.
Jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda převzal plnou odpovědnost za vážnou nehodu, ke které došlo během první části kvalifikace na Velkou cenu Emilia Romagna.
Ferrari nezvládlo kvalifikaci na domácí půdě v Imole a do závěrečné části se nedostal ani jeden jezdců. Zklamaný Leclerc připustil, že „zázraky dělat neumí“, a slabý výkon vozu SF-25 znovu vyvolal pochybnosti o jeho konkurenceschopnosti.
Oscar Piastri v Imole získal pole position před Maxem Verstappenem, který zaostal o pouhých 0,034 sekundy, zatímco George Russell skončil třetí. Naopak Ferrari a Mercedes nečekaně nepostoupily do Q3, kvalifikaci přerušily nehody Yukiho Tsunody a Franca Colapinta.
Lando Norris završil tréninkovou dominanci McLarenu na okruhu v Imole, když si v sobotní třetí volné jízdě pro Velkou cenu Emilia-Romagna připsal nejrychlejší čas. Britský jezdec tím navázal na výkony svého týmového kolegy Oscara Piastriho z předchozích dvou tréninků.
Šéf stáje Mercedes Toto Wolff nebude tento víkend přítomen na Velké ceně Emilie-Romagny. Rakouský týmový boss tak vynechá závod v Imole, přičemž důvody jeho absence zatím nebyly oficiálně upřesněny. Na místě ho pravděpodobně zastoupí sportovní vedení týmu.
Lewis Hamilton přirovnal řešení problémů s brzdami na svém voze Ferrari k „loterii“, když už jen dvě drobné úpravy během druhého tréninku na domácí Velké ceně Emilia-Romagna způsobily výrazné potíže.
Alpine oznámil, že Franco Colapinto pojede příštích pět závodů F1, ale Flavio Briatore to vzápětí popřel. Zůstává tak otázkou, co tým skutečně plánuje a jakou roli má mladý Argentinec sehrát.