Kvalifikace na Circuit de Catalunya přinesla mnoho zajímavých výsledků a také překvapení, což se většinou stává. Fanoušci se také dočkali značně kontroverzního momentu, jenž vyvolal vzpomínky na události staré sedm let.
Mnohým fanouškům týmu s třícípou hvězdou ve znaku zatrnulo, když se během kvalifikace na cílové rovince málem srazili oba piloti týmu. Věřím, že se mnoho příznivců nejen Mercedesu vybavil rok 2016. Pravda, tehdy šlo o závod, nicméně za třetí zatáčkou se dostali do závodního clinche Nico Rosberg s Lewisem Hamiltonem a výsledkem byly oba vozy mimo trať. Není třeba zdůrazňovat, že pro oba Grand Prix Španělska skončila.
Samozřejmě se rojily otázky nejen k pilotům, ale i samotnému šéfovi stáje. Toto Wolff s odvoláním na týmovou komunikaci nemínil nijak dramatizovat událost, která nakonec skončila pro Russella i Hamiltona bez vážnějších následků. Oba byli v závěru Q2 vypuštěni z boxů, každý s poněkud odlišným cílem: Russell byl prvním, kdo se měl pokusit o zlepšení času a v danou chvíli své kolo končil, Hamilton se k němu chystal. Jenže George se zdržel v zatáčce 5, v níž volil značně širokou stopu, zčásti také kvůli výletu Sergia Péreze a jeho návratu na trať.
Russell tedy vypustil snahu o rychlé kolo, zahříval pneumatiky pro další pokus a dotazoval se týmu, kdo by mohl být potenciální překážkou. Z boxové zídky mu sdělili, že před ním jeden Juki Cunoda a rychle se k němu blíží Max Verstappen. Pak se ještě objevil Carlos Sainz jr., takže Russell se nervózně tázal: "Ještě někdo další?" Kromě pokynu Start 2 už nedostal žádný pokyn, proto se rozhodl využít větrného pytle za Sainzem.
Jenže v té chvíli zezadu přilétl Hamilton, chystající se na své rychlé kolo. Také on nechal projet Verstappena a Sainze jr., přičemž ani on nedostal od týmových zástupců varování, že by někdo mohl jeho rychlé kolo ohrozit. Když Lewis před poslední zatáčkou zrychlil, nastala situace, že se oba Mercedesy ocitly bok po boku. Russel vůbec netušil, že Lewis jede za ním, ten nejspíš předpokládal, že týmový kolega mu chce udělat místo. Jenže Russell se pomalu chystal na nájezd do první zatáčky a hodlal zaujmout závodní stopu. A rázem bylo zle.
Hamilton musel zpomalit a dokonce se levou stranou vozu ocitl na trávě. Podle záběru z videa bylo evidentní, že po vzájemném kontaktu přišel Hamilton o levý winglet na předním křídle. Ve všem neštěstí ale nedošlo ke kolizi, jen další pokus o zlepšení času byl zmařen.
"Všechno bylo důsledkem špatné komunikace, protože piloti jednoho týmu do sebe určitě v posledním kole kvalifikačního setu nehodlají narazit. Šlo o nešťastnou situaci, protože George prostě vjel do kola, které Lewis považoval za svou poslední šanci a nemyslel, že i Russell pojede rychlé kolo. Vypadá to poněkud hloupě, ale pravda je mnohem jednodušší. Za vším je pouze špatná komunikace," vysvětloval Toto Wolff.
FIA samozřejmě reagovala, nicméně Russell vyvázl i incidentu pouze s formálním napomenutím. Wolff ji uznal jako týmové pochybení a připustil, že ji stáj Mercedes musí přezkoumat, aby se předešlo v budoucnu případnému opakování.
"Je to v zájmu týmu a jde o věc, kterou v naší komunikaci musíme po incidentu přezkoumat, aby už se neopakovala. Ale nemyslím, že by šlo o nějak dramatickou situaci, protože auta nejela zase tak rychle. Ani bych za touto záležitostí neviděl souvislost s rokem 2016, kdy jsme přišli o obě auta hned v prvním kole, tam jsme byli rychlí až moc. Nakonec to byl takový triviální konflikt, hloupě vypadající," dodal Wolff.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.