Kvalifikace na Circuit de Catalunya přinesla mnoho zajímavých výsledků a také překvapení, což se většinou stává. Fanoušci se také dočkali značně kontroverzního momentu, jenž vyvolal vzpomínky na události staré sedm let.
Mnohým fanouškům týmu s třícípou hvězdou ve znaku zatrnulo, když se během kvalifikace na cílové rovince málem srazili oba piloti týmu. Věřím, že se mnoho příznivců nejen Mercedesu vybavil rok 2016. Pravda, tehdy šlo o závod, nicméně za třetí zatáčkou se dostali do závodního clinche Nico Rosberg s Lewisem Hamiltonem a výsledkem byly oba vozy mimo trať. Není třeba zdůrazňovat, že pro oba Grand Prix Španělska skončila.
Samozřejmě se rojily otázky nejen k pilotům, ale i samotnému šéfovi stáje. Toto Wolff s odvoláním na týmovou komunikaci nemínil nijak dramatizovat událost, která nakonec skončila pro Russella i Hamiltona bez vážnějších následků. Oba byli v závěru Q2 vypuštěni z boxů, každý s poněkud odlišným cílem: Russell byl prvním, kdo se měl pokusit o zlepšení času a v danou chvíli své kolo končil, Hamilton se k němu chystal. Jenže George se zdržel v zatáčce 5, v níž volil značně širokou stopu, zčásti také kvůli výletu Sergia Péreze a jeho návratu na trať.
Russell tedy vypustil snahu o rychlé kolo, zahříval pneumatiky pro další pokus a dotazoval se týmu, kdo by mohl být potenciální překážkou. Z boxové zídky mu sdělili, že před ním jeden Juki Cunoda a rychle se k němu blíží Max Verstappen. Pak se ještě objevil Carlos Sainz jr., takže Russell se nervózně tázal: "Ještě někdo další?" Kromě pokynu Start 2 už nedostal žádný pokyn, proto se rozhodl využít větrného pytle za Sainzem.
Jenže v té chvíli zezadu přilétl Hamilton, chystající se na své rychlé kolo. Také on nechal projet Verstappena a Sainze jr., přičemž ani on nedostal od týmových zástupců varování, že by někdo mohl jeho rychlé kolo ohrozit. Když Lewis před poslední zatáčkou zrychlil, nastala situace, že se oba Mercedesy ocitly bok po boku. Russel vůbec netušil, že Lewis jede za ním, ten nejspíš předpokládal, že týmový kolega mu chce udělat místo. Jenže Russell se pomalu chystal na nájezd do první zatáčky a hodlal zaujmout závodní stopu. A rázem bylo zle.
Hamilton musel zpomalit a dokonce se levou stranou vozu ocitl na trávě. Podle záběru z videa bylo evidentní, že po vzájemném kontaktu přišel Hamilton o levý winglet na předním křídle. Ve všem neštěstí ale nedošlo ke kolizi, jen další pokus o zlepšení času byl zmařen.
"Všechno bylo důsledkem špatné komunikace, protože piloti jednoho týmu do sebe určitě v posledním kole kvalifikačního setu nehodlají narazit. Šlo o nešťastnou situaci, protože George prostě vjel do kola, které Lewis považoval za svou poslední šanci a nemyslel, že i Russell pojede rychlé kolo. Vypadá to poněkud hloupě, ale pravda je mnohem jednodušší. Za vším je pouze špatná komunikace," vysvětloval Toto Wolff.
FIA samozřejmě reagovala, nicméně Russell vyvázl i incidentu pouze s formálním napomenutím. Wolff ji uznal jako týmové pochybení a připustil, že ji stáj Mercedes musí přezkoumat, aby se předešlo v budoucnu případnému opakování.
"Je to v zájmu týmu a jde o věc, kterou v naší komunikaci musíme po incidentu přezkoumat, aby už se neopakovala. Ale nemyslím, že by šlo o nějak dramatickou situaci, protože auta nejela zase tak rychle. Ani bych za touto záležitostí neviděl souvislost s rokem 2016, kdy jsme přišli o obě auta hned v prvním kole, tam jsme byli rychlí až moc. Nakonec to byl takový triviální konflikt, hloupě vypadající," dodal Wolff.
Ferrari skončilo na Velké ceně Rakouska s Charlesem Leclercem třetí a Lewisem Hamiltonem čtvrtý, přičemž Hamilton během závodu zpochybňoval týmovou strategii. Zástupce šéfa Ferrari Jerome d'Ambrosio však ujistil, že zvolený přístup byl optimální.
Šéf Red Bullu Christian Horner po Velké ceně Rakouska jen stroze komentoval výkon Yukiho Tsunody. Jeho zdrženlivé vyjádření naznačuje, že důvěra v japonského jezdce v týmu slábne.
Po nevydařené domácí Velké ceně Red Bullu Helmut Marko uvedl, že letošní titul s Maxem Verstappenem je velmi nepravděpodobný. Zůstává však otázkou, jak vážné problémy tým skutečně má.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, se v Rakousku objevil při slavnostním ceremoniálu, kde předával Prezidentskou medaili vítězi závodu Landu Norrisovi. Tento čestný úkol mu byl svěřen na pozvání prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema.
Charles Leclerc si na Velké ceně Rakouska vyjel třetí místo, čímž potvrdil svou stabilní formu v aktuální sezóně. Jeho výkon opět ukázal, že je jedním z hlavních adeptů na špičkové příčky v šampionátu.
Šéf McLarenu Andrea Stella vyjádřil hrdost na výkon svých jezdců na GP Rakouska. I přesto, že Oscar Piastri posunul hranice týmových „Papaya Rules“ téměř za hranu, týmový šéf jejich jízdu ocenil.
Lewis Hamilton ve službách Ferrari dojel ve Velké ceně Rakouska čtvrtý a připsal si podruhé v letošní sezóně zatím nejlepší výsledek sezóny, tedy čtvrtou pozici. Přesto sedminásobný šampion po závodě vysílal do týmového rádia slova frustrace. Přiznal, že se trápil s tempem a chce přijít na to, proč nestačil na jezdce McLarenu a Leclerca.
Max Verstappen po kolizi s mladíkem Kimim Antonellim zuřil do vysílačky, jenže sotva vystoupil z vozu, ukázal naprosto jinou tvář. Fanoušky překvapil, jak klidně reagoval na pilota Mercedesu, který mu zničil závod hned v prvním kole Grand Prix Rakouska.
Letošní ročník Formule 1 pokračoval v neděli závodem na Red Bull Ringu u našich sousedů v Rakousku. Domácí stáji se tentokrát hrubě nevydařil. Max Verstappen projel jen několik zatáček, Yuki Tsunoda dokončil na posledním místě. Nejlépe se vedlo jezdcům McLarenu. Vítězem se stal Lando Norris, který ustál útoky dotírajícího stájového kolegy Oscara Piastriho.
Max Verstappen čelí nejisté budoucnosti ve formuli 1. Navzdory platné smlouvě s Red Bullem do roku 2028 se spekuluje o možném přestupu k Mercedesu. Bernie Ecclestone ale radí: zůstaň tam, kde jsi šťastný.
Yuki Tsunoda zažil na Velké ceně Rakouska zklamání v podobě předčasného vypadnutí už v Q1. Japonský jezdec se tak musí smířit s tím, že jeho víkend skončil dříve, než čekal, a bude muset v závodě najít způsob, jak napravit nepovedenou kvalifikaci.
Oscar Piastri se bude muset spokojit s třetím místem na startovním roštu, poté co žlutá vlajka zhatila jeho poslední pokus o postup do první řady. Jeho týmový kolega Lando Norris naopak zazářil a vybojoval pole position, čímž zajistil McLarenu skvělý výchozí bod pro závod.