Španělskou kvalifikaci ovládl s přehledem Max Verstappen. Druhý skončil Carlos Sainz a třetí Lando Norris. Kvalifikace se ale nepovedla jedenáctému Pérezovi a devatenáctému Leclercovi.
Pár dešťových kapek nejen na konci boxové uličky bylo 21. jezdcem na trati. Povrch byl stále velmi kluzký, na což jako první doplatil Juki Cunoda. Stejné místo se stalo osudným i Nycku de Vriesovi a Valtterimu Bottasovi. Zatrnulo i Alonsovi a Albonovi ve štěrkových zónách. Ředitelství závodu se z bezpečnostních důvodů rozhodlo vyvěsit červené vlajky.
🚩 RED FLAG 🚩Bottas goes wide, but gets going again#SpanishGP #F1 pic.twitter.com/m87VhFbjio
— Formula 1 (@F1) June 3, 2023V době restartu patřilo nejrychlejší kolo (1:14,618) Gaslymu, ale trať začala zrychlovat a francouzský jezdec se začal propadat pořadím. Téměř o vteřinu byl rychlejší Verstappen, za kterého se s minimální ztrátou zařadil Oscar Piastri. Zabrat ale museli Pérez s Leclercem, kteří se oba nacházeli v zóně ohrožení. Oba zrychlili, ale zrychlili i jezdci okolo, což znamenalo pro Péreze 15. místo a pro Leclerca 19. místo. Společně s Leclercem nepostoupili Bottas, Magnussen, Albon a Sargeant.
Q2Zkraje druhé části zajel Verstappen nejrychlejší kolo (1:12,760). Hned za ním dojížděli Pérez (+0,854) a Sainz (+1,030). Holanďanovi se dokázal nejvíce přiblížit Hamilton (+0,239). Třetí Alonso ztrácel už přes půl vteřinu. Druhé pokusy byly vskutku vzrušující. Pérez v out lapu chyboval a jeho rychlé kolo mu přineslo jen 11. pozici. Na cílové rovince potom došlo k incidentu mezi Hamiltonem a Russellem. Nepostoupil tedy Pérez, Russell, Zhou, de Vries a Cunoda.
Contact between Russell and Hamilton during the final stages of Q2! #SpanishGP #F1 pic.twitter.com/JgQJmXphe5
— Formula 1 (@F1) June 3, 2023 Q3Verstappen na začátku Q3 jako jediný nazul čerstvou směs měkkých pneumatik a zajel čas 1:12,272. Druhý Hamilton ztrácel téměř vteřinu. Pilně se pracovalo u Aston Martinu, kde se opravovala podlaha Fernanda Alonsa. Španěl to tedy zkusil na jedno rychlé kolo, ale jeho ztráta činila víc než vteřinu. Zazářili ale Sainz a Norris, kteří se dokázali dostat Verstappenovi nejblíže.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.