MELBOURNE - 2. TRÉNINK; Fernando Alonso s Aston Martinem AMR23 předvedl nejrychlejší kolo odpoledního tréninku, naplno se však jezdilo jen prvních 15 minut, než se silně rozpršelo. Celá část se i přes náročné podmínky obešla bez vážnějších incidentů a přerušení.
Do druhé částí závodního víkendu v Austrálii vyrazil jako první Sainz, následovali jej všichni kromě Magnussena a obou Williamsů. Pilot Ferrari najel na středně-tvrdých pneumatikách ihned do měřeného kola, jež mělo hodnotu 1:20,378 min.
Aktivita na dráze byla vysoká, protože se k Albert Parku blížil déšť. Teplota vzduchu dosahovala 16 °C, nebe bylo zamračené a vlhkost vzduchu byla 72%. Pirelli opět přivezlo svůj zlatý střed, který jsme viděli i v předchozích dvou podnicích - směsi C2 (tvrdá) - C4 (měkká).
Sainze na čele brzy překonali Russell (1:19,672), Verstappen (1:19,502), Leclerc /1:19,332) i Alonso (1:18,887) min. Jezdci co nejdříve vyzkoušeli měkké pneumatiky, po čtvrthodině už začalo pršet.
Lando finds out just how wet Turn 1 is 😅Thankfully the McLaren driver is able to continue on! #AusGP #F1 pic.twitter.com/TMaMacPWp6
— Formula 1 (@F1) March 31, 2023Šlo vidět na Norrisovi, který nedobrzdil do 1. zatáčky a projel se přes štěrkovou zónu. Nikdo poté nezrychloval, vozy mizely v garážích: "Je příliš mokro," hlásil Stroll. Po 20 minutách trať na 5 min zcela osiřela.
Poté se na chvíli objevil Sainz na měkkých pneumatikách. Kvůli mokrému povrchu bylo zakázáno využívání DRS, piloti proto nemohli simulovat kvalifikaci. Vystřídal jej Gasly, toho Verstappen, ale kvůli dešti se stále moc nejezdilo. Max prozradil, že byl před 2 týdny v Džiddě nemocný a cítil se, jakoby mu chyběly plíce.
Ferrari má sice v Melbourne pár novinek, ale velký balík vylepšení odsouvá až pro závod v Imole, nikoliv v Baku ve snaze lépe porozumět svým potížím. Leclerc včera nevyloučil kvůli velikosti ztráty (0,8 s/kolo v závodě) změnu aerodynamického konceptu po vzoru Red Bullu, inženýři v Maranellu nyní pracují hlavně na úpravě zadního zavěšení, aby auto SF-23 bylo šetrnější k pneumatikám.
It's a slippery slide out there 😲🛝💦#AusGP #F1 pic.twitter.com/ZEs0h1yCNq
— Formula 1 (@F1) March 31, 2023Čtvrthodinu před koncem zamířilo na trať více vozů, tentokrát již na pneumatikách do přechodných podmínek, kvůli mokru ale zajížděly časy kolem 1:32 min na kolo. Stroll při výjezdu z boxů málem havaroval, svůj vůz naštěstí ukočíroval.
V závěru sice přestalo pršet, ale dráha nestačila dostatečně oschnout na to, aby piloti mohli předvádět konkurenceschopné časy. Sargeant se vůbec neobjevil, Williams stále zkoumal jeho auto po elektrické závadě v 1. tréninku.
Nejrychlejší čas tak zůstává Alonsovi a Aston Martinu, který nedávno opustili tři aerodynamici: Grant Kennedy a Mariano Alperin zamířili k McLarenu, Guru Johl k AlphaTauri.
#F1 #AustralianGP Qualifying pace after Friday's practices (data by @f1) 📊:1. @redbullracing 2. @ScuderiaFerrari +0.14s3. @AstonMartinF1 +0.28s4. @MercedesAMGF1 +0.39s5. @AlpineF1Team +0.82s6. @McLarenF1 +0.85s pic.twitter.com/PC1vw2YLpx
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) March 31, 2023Red Bull provedl zásadní změnu ve svém vedení, když se rozhodl ukončit spolupráci s Christianem Hornerem. Max Verstappen na tuto nečekanou zprávu reagoval s klidem a zaměřil se na pokračování sportovních cílů týmu.
Nečekané odvolání Christiana Hornera z čela Red Bull Racing může zásadně ovlivnit budoucnost Maxe Verstappena. Verstappen nyní stojí před rozhodnutím, zda zůstane u týmu, nebo využije výstupní klauzuli ve své smlouvě.
Martin Brundle potvrdil, že napjatá atmosféra uvnitř Red Bullu je v paddocku snadno rozpoznatelná. Podle něj není těžké vycítit, že v týmu není vše v pořádku.
Alan Permane se po překvapivých změnách v Red Bull Racing Group stává novým šéfem týmu Racing Bulls, čímž se vrací do klíčové manažerské role. Jeho jmenování je důkazem důvěry v jeho bohaté zkušenosti a schopnost vést tým k stabilitě a růstu po náročném období.
Christian Horner byl po dvaceti letech náhle odvolán z pozice šéfa týmu Red Bull. Tým mu poděkoval za dlouholeté vedení, které přineslo osm jezdeckých a šest konstruktérských titulů.
Gabriel Bortoleto přiznal chybu, když při britské Grand Prix zvolil na začátku závodu suché pneumatiky. Risk v proměnlivých podmínkách mu nevyšel a vedl k jeho brzkému odstoupení.
Pierre Gasly zhodnotil chaotický závod na Silverstonu, v němž dokázal získat body pro Alpine. Francouz ocenil týmovou práci a zvládnutí náročných podmínek.
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.