Aston Martin je překvapením letošní sezóny. Stáj, která loni skončila v šampionátu až na sedmém místě, letos za sebou nechává Ferrari i Mercedes - zkušenější soupeře s podstatně většími zdroji.
Tým patřící Lawrenci Strollovi během zimy dosáhl obrovského pokrok, když úspěšně okopíroval aerodynamický koncept Red Bull a s pohonnou jednotkou Mercedesu i celou jeho zadní částí včetně převodovky a zavěšení zrychlil o 2,5 sekundy.
Najednou vystřelil do čela startovního roštu a jeho nová posila Fernando Alonso bojuje s Red Bully o pozice v první řadě. Není neobvyklé, že k podobným velkým změnám v pořadí docházelo, když se měnila technická pravidla, ovšem tentokrát k takovému pokroku došlo za poměrně stabilních pravidel - měnily se jen okraje podlahy.
"Ferrari na tom v roce 2020 nebo 2021 bylo velmi špatně, v následujícím roce, vloni, bojovali o titul nebo vyhráli první dvě či tři velké ceny sezóny, takže Ferrari loni učinilo ohromný pokrok. Kdysi to předvedl také Brawn GP," vzpomíná vysmátý Alonso na překvapení Rosse Brawna, který odkoupil tým od Hondy, na poslední chvíli získal motory Mercedesu a s Jensonem Buttonem za volantem získal v sezóně 2009 titul.
"Bez změny pravidel je pokrok Aston Martinu zřejmě tím největším. Ke všem ostatním došlo, když se měnila pravidla. Navíc s rozpočtovými stropy jde něco takového dosáhnout velmi těžko. Ale my máme v týmu velmi talentované lidi, takže zatím jde o dobrý začátek - a snad jde jen o začátek," pokračuje španělský matador.
Poukazuje přitom na snahu majitele Strolla, který přivedl britskou automobilku Aston Martin zpět do F1 a jeho pětiletý plán, během něhož chce dosáhnout toho, aby tým mohl pravidelně bojovat o mistrovské tituly.
"Jsem samozřejmě velmi šťastný, moc pyšný. Myslím, že má vizi vítězného týmu v budoucnosti, ať už to bude vyžadovat cokoliv, stát cokoliv nebo potřebovat cokoliv," pochvaluje si Alonso úsilí kanadského majitele týmu.
"Když má nápad, obvykle uspěje, proto to je zajímavé mít lídra jako je Lawrence, jelikož víte, že máte za sebou všechno potřebné a že je tým v bezpečných rukou, ať už požaduje cokoliv," dodává dvojnásobný šampion, který loni přišel z Alpine.
Aston Martin je letos v šampionátu po dvou závodech druhý a Alonsovi patří třetí příčka, přičemž na vedoucího Maxe Verstappena z Red Bullu ztrácí 14. bodů.
#F1 Biggest progress over the winter based on best qualifying sectors in #BaharainGP 📊:1. @AstonMartinF1 -2.51s2. @WilliamsRacing -1.12s3. @redbullracing -0.85s..8. @ScuderiaFerrari -0.54s9. @AlphaTauriF1 -0.21s10. @alfaromeostake -0.12s pic.twitter.com/3ENDUs9Beh
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) March 17, 2023Christian Horner při Velké ceně Velké Británie otevřeně přirovnal Red Bull k Ferrari, což získalo nový rozměr poté, co byl sám nečekaně odvolán z vedení týmu Red Bull.
Alain Prost přiznal, že významně pomohl Oscaru Piastrimu na začátku jeho kariéry. Nyní ho podporuje v souboji o titul v roce 2025 proti týmovému kolegovi Landu Norrisovi.
Fernando Alonso přiznal, že celý tým Aston Martin se učí od Adriana Neweyho, který přináší širší pohled na to, jak by měl tým fungovat. Podle něj nejde jen o techniku, ale o komplexní přístup k práci celé organizace.
Šampion Super Formule Sho Tsuboi a rezervní jezdec Haasu Ryo Hirakawa otestují vůz VF-23 během testu TPC na okruhu Fuji. Pro oba Japonce půjde o cennou příležitost ukázat se v technice F1 na domácí trati.
Na Festivalu rychlosti v Goodwoodu došlo k neobvyklé nehodě ikonického vozu, se kterým Sebastian Vettel získal titul mistra světa. Incident se obešel bez zranění.
Aston Martin spustil v červnu 2025 vlastní jezdeckou akademii. Cílem programu je vychovávat nové talenty pro budoucnost motorsportu, včetně Formule 1.
McLaren zatím nepolevuje a směřuje k snadnému obhájení titulu v Poháru konstruktérů. Tato sezona se rýsuje jako jedna z nejpřevratnějších a nejdominantnějších kapitol v historii F1.
Toto Wolff přiznává, že ne vždy souhlasil se stylem vedení FIA pod Mohammedem Ben Sulayemem. Uznává však, že jeho pevný postoj přinesl sportu určité výhody.
Odvolání Christiana Hornera z čela Red Bullu zasáhlo svět Formule 1 jako blesk z čistého nebe. Po letech úspěchů a dominance tak tým náhle ztrácí jednu ze svých klíčových postav.
Lewis Hamilton nedávno provedl zásadní změnu, která mu má pomoci lépe se adaptovat v novém týmu Ferrari. Tento krok je součástí jeho snahy urychlit proces zapracování a dosáhnout co nejrychlejšího zlepšení ve výkonech během sezóny.
Lewis Hamilton zhodnotil velký balíček vylepšení Ferrari v Rakousku jako krok vpřed, ale nikoli zásadní průlom. Podle něj Scuderia stále ztrácí na nejlepší týmy, zejména v závodním tempu.
Odchod Christiana Hornera z Red Bullu překvapil jak fanoušky, tak celý paddock. Brzy se však objevily teorie, že za jeho náhlým koncem stojí vnitřní napětí uvnitř týmu.