Aston Martin je překvapením letošní sezóny. Stáj, která loni skončila v šampionátu až na sedmém místě, letos za sebou nechává Ferrari i Mercedes - zkušenější soupeře s podstatně většími zdroji.
Tým patřící Lawrenci Strollovi během zimy dosáhl obrovského pokrok, když úspěšně okopíroval aerodynamický koncept Red Bull a s pohonnou jednotkou Mercedesu i celou jeho zadní částí včetně převodovky a zavěšení zrychlil o 2,5 sekundy.
Najednou vystřelil do čela startovního roštu a jeho nová posila Fernando Alonso bojuje s Red Bully o pozice v první řadě. Není neobvyklé, že k podobným velkým změnám v pořadí docházelo, když se měnila technická pravidla, ovšem tentokrát k takovému pokroku došlo za poměrně stabilních pravidel - měnily se jen okraje podlahy.
"Ferrari na tom v roce 2020 nebo 2021 bylo velmi špatně, v následujícím roce, vloni, bojovali o titul nebo vyhráli první dvě či tři velké ceny sezóny, takže Ferrari loni učinilo ohromný pokrok. Kdysi to předvedl také Brawn GP," vzpomíná vysmátý Alonso na překvapení Rosse Brawna, který odkoupil tým od Hondy, na poslední chvíli získal motory Mercedesu a s Jensonem Buttonem za volantem získal v sezóně 2009 titul.
"Bez změny pravidel je pokrok Aston Martinu zřejmě tím největším. Ke všem ostatním došlo, když se měnila pravidla. Navíc s rozpočtovými stropy jde něco takového dosáhnout velmi těžko. Ale my máme v týmu velmi talentované lidi, takže zatím jde o dobrý začátek - a snad jde jen o začátek," pokračuje španělský matador.
Poukazuje přitom na snahu majitele Strolla, který přivedl britskou automobilku Aston Martin zpět do F1 a jeho pětiletý plán, během něhož chce dosáhnout toho, aby tým mohl pravidelně bojovat o mistrovské tituly.
"Jsem samozřejmě velmi šťastný, moc pyšný. Myslím, že má vizi vítězného týmu v budoucnosti, ať už to bude vyžadovat cokoliv, stát cokoliv nebo potřebovat cokoliv," pochvaluje si Alonso úsilí kanadského majitele týmu.
"Když má nápad, obvykle uspěje, proto to je zajímavé mít lídra jako je Lawrence, jelikož víte, že máte za sebou všechno potřebné a že je tým v bezpečných rukou, ať už požaduje cokoliv," dodává dvojnásobný šampion, který loni přišel z Alpine.
Aston Martin je letos v šampionátu po dvou závodech druhý a Alonsovi patří třetí příčka, přičemž na vedoucího Maxe Verstappena z Red Bullu ztrácí 14. bodů.
#F1 Biggest progress over the winter based on best qualifying sectors in #BaharainGP 📊:1. @AstonMartinF1 -2.51s2. @WilliamsRacing -1.12s3. @redbullracing -0.85s..8. @ScuderiaFerrari -0.54s9. @AlphaTauriF1 -0.21s10. @alfaromeostake -0.12s pic.twitter.com/3ENDUs9Beh
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) March 17, 2023Bernie Ecclestone kritizuje přestup Lewise Hamiltona do Ferrari pro sezonu 2025 a považuje ho za chybný krok. Podle něj měla stáj vsadit na mladšího pilota s dlouhodobou perspektivou.
Poslední dny se objevují spekulace že se Sergio Pérez chystá na návrat do Formule 1 v roce 2026. Oficiální potvrzení jeho dalšího působení by mělo přijít během několika příštích týdnů.
Šéf Williamsu James Vowles je přesvědčen, že formule 1 má dost času uklidnit obavy jezdců ohledně pravidel pro sezonu 2026.
Šéf a generální ředitel týmu Red Bull Laurent Mekies se podělil o své první dojmy ze spolupráce s Maxem Verstappenem.
V posledních týdnech se hodně spekuluje o budoucnosti Lewise Hamiltona ve Ferrari, avšak vše nasvědčuje tomu, že kontrolu nad svým současným kontraktem má pevně v rukou právě on.
Zak Brown, šéf McLarenu, připomněl, že růst Formule 1 v USA dlouhou dobu brzdila absence stálé domácí Velké ceny a také nedostatečné zapojení fanoušků, které se změnilo až s příchodem Liberty Media.
Max Verstappen prozradil, jak je to o voze Red Bullu, který byl navržen podle jeho stylu jízdy.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že on i Lewis Hamilton podcenili, jak těžké bude jezdcovo přizpůsobení se vozu Ferrari. Ukázalo se, že adaptace je mnohem náročnější, než čekali.
Charles Leclerc míní, že Ferrari by mělo dát přednost udržení druhého místa v Poháru konstruktérů před ziskem většího času ve větrném tunelu pro rok 2026. Podle něj má aktuální úspěch a s ním spojené benefity větší váhu než dlouhodobá technická výhoda.
Oscar Piastri tvrdí, že stabilita jezdecké sestavy a vedení McLarenu dává týmu důležité výhody. Podle něj kontinuita pomáhá plánovat a zlepšovat výkon bez zbytečných otřesů.
Po nepovedené kvalifikaci a závodě Velké ceny Maďarska se Martin Brundle pustil do kritiky ponurých vyjádření Lewise Hamiltona, která podle něj působila až příliš poraženecky.
James Vowles označil návrat dvouzastávkové strategie v Monaku 2026 za „nejnepříjemnější pocit“, jaký kdy zažil. Podle něj může jít o krok, který závodu spíše uškodí.