Aston Martin je překvapením letošní sezóny. Stáj, která loni skončila v šampionátu až na sedmém místě, letos za sebou nechává Ferrari i Mercedes - zkušenější soupeře s podstatně většími zdroji.
Tým patřící Lawrenci Strollovi během zimy dosáhl obrovského pokrok, když úspěšně okopíroval aerodynamický koncept Red Bull a s pohonnou jednotkou Mercedesu i celou jeho zadní částí včetně převodovky a zavěšení zrychlil o 2,5 sekundy.
Najednou vystřelil do čela startovního roštu a jeho nová posila Fernando Alonso bojuje s Red Bully o pozice v první řadě. Není neobvyklé, že k podobným velkým změnám v pořadí docházelo, když se měnila technická pravidla, ovšem tentokrát k takovému pokroku došlo za poměrně stabilních pravidel - měnily se jen okraje podlahy.
"Ferrari na tom v roce 2020 nebo 2021 bylo velmi špatně, v následujícím roce, vloni, bojovali o titul nebo vyhráli první dvě či tři velké ceny sezóny, takže Ferrari loni učinilo ohromný pokrok. Kdysi to předvedl také Brawn GP," vzpomíná vysmátý Alonso na překvapení Rosse Brawna, který odkoupil tým od Hondy, na poslední chvíli získal motory Mercedesu a s Jensonem Buttonem za volantem získal v sezóně 2009 titul.
"Bez změny pravidel je pokrok Aston Martinu zřejmě tím největším. Ke všem ostatním došlo, když se měnila pravidla. Navíc s rozpočtovými stropy jde něco takového dosáhnout velmi těžko. Ale my máme v týmu velmi talentované lidi, takže zatím jde o dobrý začátek - a snad jde jen o začátek," pokračuje španělský matador.
Poukazuje přitom na snahu majitele Strolla, který přivedl britskou automobilku Aston Martin zpět do F1 a jeho pětiletý plán, během něhož chce dosáhnout toho, aby tým mohl pravidelně bojovat o mistrovské tituly.
"Jsem samozřejmě velmi šťastný, moc pyšný. Myslím, že má vizi vítězného týmu v budoucnosti, ať už to bude vyžadovat cokoliv, stát cokoliv nebo potřebovat cokoliv," pochvaluje si Alonso úsilí kanadského majitele týmu.
"Když má nápad, obvykle uspěje, proto to je zajímavé mít lídra jako je Lawrence, jelikož víte, že máte za sebou všechno potřebné a že je tým v bezpečných rukou, ať už požaduje cokoliv," dodává dvojnásobný šampion, který loni přišel z Alpine.
Aston Martin je letos v šampionátu po dvou závodech druhý a Alonsovi patří třetí příčka, přičemž na vedoucího Maxe Verstappena z Red Bullu ztrácí 14. bodů.
#F1 Biggest progress over the winter based on best qualifying sectors in #BaharainGP 📊:1. @AstonMartinF1 -2.51s2. @WilliamsRacing -1.12s3. @redbullracing -0.85s..8. @ScuderiaFerrari -0.54s9. @AlphaTauriF1 -0.21s10. @alfaromeostake -0.12s pic.twitter.com/3ENDUs9Beh
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) March 17, 2023Liam Lawson čelí nejistotě ohledně své budoucnosti ve Formuli 1 a soustředí se na svůj výkon v autě. Přesto se postupně zlepšuje a získává cenné zkušenosti na trati.
Carlos Sainz prozradil klíčové důvody svého přestupu do Williamsu a naznačil, co hrálo roli při jeho rozhodování o budoucnosti ve Formuli 1.
Sam Bird komentoval nejistou budoucnost Yukiho Tsunody v Red Bullu, která po závodě v Singapuru působí ještě tíživěji.
Lewis Hamilton a Frédéric Vasseur spolupracují už od Hamiltonových začátků v juniorských kategoriích. Sedminásobný mistr světa promluvil o společné spolupráci.
Jenson Button se vyjádřil k nedávnému souboji mezi jezdci McLarenu v Singapuru a přinesl svůj pohled na to, jak by měl jeden z jezdců situaci vnímat.
Manažer Nicolas Todt se v nedávném rozhovoru otevřeně vyjádřil k budoucnosti Charlese Leclerca ve Ferrari.
Güenther Steiner varuje McLaren před napětím mezi jejich jezdci, které podle něj může brzy vyústit v problémy.
Lewis Hamilton zveřejnil na sociálních sítích dojemný příspěvek, kterým vzdal poctu svému zesnulému buldokovi Roscoeovi.
Lance Stroll je často terčem kritiky a pochybností o svých výkonech i místě ve Formuli 1. Nedávno však prozradil, jak se s tlakem a negativními hlasy dokáže vyrovnat.
Lando Norris po závodě v Singapuru reagoval na otázku o možném návratu Maxe Verstappena do boje o titul.
Carlos Sainz v nedávném rozhovoru vyzdvihl svého krajana Marca Márqueze a přirovnal ho k legendě Formule 1. Zároveň otevřeně promluvil o problému, který podle něj trápí současné přenosy F1.
Johnny Herbert, bývalý pilot F1 a současný komisař FIA, představil svůj pohled na možnou budoucnost nedávno odvolaného šéfa Red Bullu Christiana Hornera.