SÁCHÍR - 1. TRÉNINK; Úvodní trénink v Bahrajnu naznačil, jak by mohlo vypadat pořadí týmů v nedělní velké ceně. Nejlepší časy předváděl dle očekávání Red Bull, nejblíže mu byl Fernando Alonso s Aston Martinem, slušný čas předvedl také Lando Norris s McLarenem - Ferrari a Mercedesy se seřadili až za ním.
Na piloty čekalo slunečné počasí, teplota vzduchu dosahovala 27 °C, asfalt měl 42 °C. Pirelli přivezlo pneumatiky C1 - C3 (nejměkčí), přičemž letošní C1 je o něco měkčí než loňská C1. Novinkou pro sezónu 2023 je velmi tvrdá směs C0.
Na trať jako první zamířily oba Williamsy následované vozy Alfy Romeo. Alpine se rozhodlo tento víkend pro růžovou barvu, nastupuje s novým předním křídlem proti testům minulý týden, úpravy doznalo i zavěšení.
The pink is back 🤩 Let us know what you think 👇 #BahrainGP #Alpine pic.twitter.com/blZEonfp4v
— BWT Alpine F1 Team (@AlpineF1Team) March 3, 2023
Piloti po třech minutách hned najeli do měřených kol: Alonso 1:35,048 min, Pérez 1:35,069 min, Gasly 1:35,840 min - všichni na středně-tvrdé (C2) směsi. Ferrari s McLareny ztráceli v prvních pokusech přes 2,2 sekundy.
Mercedesy vyrazily k instalačním kolům až po 10 minutách. Hamilton dostal z lékařských důvodů výjimku pro nošení piercingu v nose. Britský pilot očekává náročný start do sezóny. Auto jim sice na rovinkách neskáče, ale podle něj nejsou na úrovni Red Bullu - jeho první čas měl hodnotu 1:35,462 min, zatímco Pérez se posunul o půl sekundy před Alonsa - 1:34,343 min, byť měl v nádrži o 9 kg paliva více.
#F1 #BahrainGP FP1 #Wiliams with flow-vis on the rear wing: pic.twitter.com/A3N4hyUJPl
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) March 3, 2023
Nováček Sargeant po prvních kolech Williamsu hlásil, že ve voze cítí smrad spáleniny, proto zamířil do boxů na kontrolu. Zadní křídlo u Ferrari se v zatáčkách divoce vlní - rozhodně se nechová tak, jak by mělo. U Sainze je stabilnější, má 2 nosníky místo jednoho.
Po 18 minutách od začátku nasazují piloti Haasu jako první měkkou směs, Magnussen se s ní dostává na 4. příčku se sekundovou ztrátou na Red Bull, Hamilton zajíždí kolo za 1:35,014 min.
Comparativa de alas traseras en Ferrari. Leclerc con la de un solo soporte. Rear wing comparission at Ferrari. Leclerc with the single pylon one. #f1 #BahrainGP pic.twitter.com/5ELtmalzSQ
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) March 3, 2023
Stroll s Aston Martinem po svém zranění a operaci odkroužil 2 kola a vrátil se do garáže. Má něco v nepořádku s vozem nebo jej zlobí zápěstí? Jako náhradník je v Bahrajnu připraven Felipe Drugovich, jenž místo něj testoval.
Red Bully v polovině tréninku přešly na měkkou směs a Pérez se na ní hned zlepšil na 1:32,758 min, Verstappen byl o 6 desetin pomalejší. Piastri s McLarenem na stejných pneumatikách ztrácel 2,2 s.
Oscar is back out on track again.Less than 15 minutes remain in FP1.NOR 🇬🇧 P3PIA 🇦🇺 P7#BahrainGP 🇧🇭 pic.twitter.com/kRUZyrjXeu
— McLaren (@McLarenF1) March 3, 2023
Stroll se 23 min před koncem vrátil na trať, jeho první pokud 1:37,519 jej řadil na poslední příčku. "Jen mě nechte jezdit," žádal rádiem. Krátce poté dostal divoký smyk Sainz v zatáčce č. 9. Po ukázkové piruetě se naštěstí bez poškození vrátil na dráhu.
Deset minut před koncem se na 2. místo mezi oba Red Bully vklínil Alonso na měkké směsi - 1:33,196 min, zatímco jeho týmový kolega pokračoval ve sbírání kilometrů (1:35,589 min).
Red Bull v závěru již nikdo neohrozil, Pérez si před Alonsem udržel náskok 4 desetin navzdory těžšímu vozu. Na záda jim dýchají Verstappen s Norrisem, Ferrari díky Leclercovi patří až pátá příčka. Mercedes překvapivě skončil až na rozhraní první a druhé desítky. Více o formě týmů prozradí druhý trénink, který začíná v 16 h.
Red Bull podle odborného poradce Helmuta Marka prošetřuje podivné chování na Verstappenově voze, který se nechoval tak jako v testech. Max i Checo přitom měli v tréninku stejné nastavení, problém se objevoval v pomalejších zatáčkách.
McLaren je naproti tomu podle šéfa Zaka Browna "zatím spokojený. Když jsme poslouchali naše piloty, byli s autem spokojenější než v testech, takže to vypadá, že dosahujeme pokroku. Tato auta nejsou nikdy dokonalá, takže bych nikdy neřekl, že jsme něco vyřešili, ubíráme se nicméně správným směrem. Myslím, že předvedeme lepší výkonnost než v testech."
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.
Max Verstappen vyjádřil zklamání nad výkonem Red Bullu ve Velké ceně Bahrajnu, kde skončil na šesté pozici, a přiznal, že tým aktuálně nemá na boj o titul. Kvůli technickým problémům a špatnému tempu auta se objevily spekulace o možné změně týmu na konci sezóny.