Ferrari představilo v minulých dnech svou novou zbraň. Model SF-23 by měl italskou stáj vrátit zpět na vrchol. U jeho vývoje byl takřka po celou dobu i nedávno odvolaný Mattia Binotto.
Ten z Ferrari odešel na konci kalendářního roku 2022. Vaz mu zlomila nepodařená sezona, ve které Ferrari mělo auto možná i na titul, ale mizerná spolehlivost, špatné strategie a nedostatečný vývoj jeho šance utnuly. A právě tohle byla pro uznávaného inženýra konečná.
Nový vůz SF-23 má být drasticky lepší než jeho předchůdce především z hlediska spolehlivosti, ale také výkonu motoru. Někteří tvrdí, že nový agregát z Maranella je silnější až o třicet koní. „Já osobně na novém voze žádné zásluhy nemám. Sice jsem byl u jeho vývoje, ale byla to týmová práce. F1 nikdy není o jednotlivcích. Musíte mít skupinu lidí, která pracuje přesně tak, jak potřebujete," popisuje Binotto.
Švýcarský inženýr zároveň vyzdvihuje roli pilota. „Říká se, že jezdec bez dobrého vozu neuspěje, což je pravda, ale platí to i obráceně. Potřebujete pilota, který vám na trati přinese alespoň dvě desetiny sekundy na kolo. Zároveň musíte mít pilota, jenž je schopen táhnout tým dopředu, pilota s dobrou zpětnou vazbou. Právě pilot je navíc hlavní hrdina týmu, který komunikuje s médii a tím motivuje všechny kolem," má jasno Binotto.
Ferrari bude i v sezoně 2023 závodit s Charlesem Leclercem a Carlosem Sainzem. Jejich interní týmový souboj je po dvou společných letech vyrovnán 1:1. Bude tedy zajímavé sledovat, kdo překlopí misky vah na svou stranu. Leclerc je obecně vnímán jako talentovanější, naproti tomu Sainz vyniká svou pracovitostí. Jak tedy jejich bitva v sezoně 2023 dopadne?
Vysoké teploty v Imole představovaly pro tým Mercedes značnou překážku, která se výrazně podepsala na jejich výsledcích. George Russell skončil až na sedmém místě, zatímco jeho týmový kolega Andrea Kimi Antonelli musel kvůli technickým problémům závod předčasně ukončit.
Osmnáctiletý talent Mercedesu přiznal, že ho při debutu ve Formuli 1 v Itálii přemohla síla okamžiku a nečekaně velká pozornost. Přesto šlo podle něj o nezapomenutelný zážitek a silnější vstup do světa F1, než si kdy dokázal představit.
Lewis Hamilton předvedl v Imole působivý výkon, když se ze 12. místa na startu dokázal propracovat až na čtvrtou příčku. Britský pilot stáje Mercedes tak ukázal, že stále patří mezi nejzkušenější a nejrychlejší jezdce ve startovním poli. Jeho stíhací jízda byla jedním z hlavních momentů závodu.
Max Verstappen zvítězil v Imole zaslouženě, nikoliv náhodou, uvedl šéf týmu Red Bull Racing Christian Horner. Podle něj tým překonal zásadní slabinu svého vozu RB21, čímž jasně ukázal svou sílu a připravenost čelit McLarenu.
Max Verstappen položil základ vítězství v Imole už v prvním kole, když se po vnější straně Tamburella prohnal kolem Oscara Piastriho. Přestože se Australan snažil, nic nemělo takový dopad na vývoj závodu jako právě tento klíčový tah.
Jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda převzal plnou odpovědnost za vážnou nehodu, ke které došlo během první části kvalifikace na Velkou cenu Emilia Romagna.
Ferrari nezvládlo kvalifikaci na domácí půdě v Imole a do závěrečné části se nedostal ani jeden jezdců. Zklamaný Leclerc připustil, že „zázraky dělat neumí“, a slabý výkon vozu SF-25 znovu vyvolal pochybnosti o jeho konkurenceschopnosti.
Oscar Piastri v Imole získal pole position před Maxem Verstappenem, který zaostal o pouhých 0,034 sekundy, zatímco George Russell skončil třetí. Naopak Ferrari a Mercedes nečekaně nepostoupily do Q3, kvalifikaci přerušily nehody Yukiho Tsunody a Franca Colapinta.
Lando Norris završil tréninkovou dominanci McLarenu na okruhu v Imole, když si v sobotní třetí volné jízdě pro Velkou cenu Emilia-Romagna připsal nejrychlejší čas. Britský jezdec tím navázal na výkony svého týmového kolegy Oscara Piastriho z předchozích dvou tréninků.
Šéf stáje Mercedes Toto Wolff nebude tento víkend přítomen na Velké ceně Emilie-Romagny. Rakouský týmový boss tak vynechá závod v Imole, přičemž důvody jeho absence zatím nebyly oficiálně upřesněny. Na místě ho pravděpodobně zastoupí sportovní vedení týmu.
Lewis Hamilton přirovnal řešení problémů s brzdami na svém voze Ferrari k „loterii“, když už jen dvě drobné úpravy během druhého tréninku na domácí Velké ceně Emilia-Romagna způsobily výrazné potíže.
Alpine oznámil, že Franco Colapinto pojede příštích pět závodů F1, ale Flavio Briatore to vzápětí popřel. Zůstává tak otázkou, co tým skutečně plánuje a jakou roli má mladý Argentinec sehrát.