Americké společnosti Andretti Global a General Motors oznamují, že se v příštích letech chtějí zapojit do závodění ve Formuli 1.
Andretti již loni v únoru prozradil, že by chtěl v budoucnosti vstoupit do F1 a během sezóny 2022 často hovořil o možnosti rozšíření současného pole. Prezident FIA Muhamad Sulajím nyní na Twitteru potvrdil, že jej požádal o zahájení procesu, díky kterému by bylo možné navýšit počet týmů.
Včera Andretti a General Motors veřejně promluvili o svém plánu vstoupit do F1 se "zcela americkým týmem" v odpovědi FIA, v níž potvrzují svůj zájem jako "Andretti Cadillac Racing" tým.
"Andretti Global a jeho rodina závodních týmů pokračuje v růstu. Zaměřujeme se na to, co dále. Cítím, že jsme dobře připraveni na to stát se novým týmem Formule 1 a přinést hodnotu této sérii a partnerům a fanouškům vzrušení," říká Michael Andretti.
"Jsem hrdý na to, že máme GM a Cadillac po svém boku při následování tohoto cíle. GM a Andretti sdílejí dědictví zrozené z lásky k závodění. Nyní máme příležitost dát dohromady naši vášeň pro motorsport a odhodlání pro inovace, abychom vybudovali americkou nabídku F1," pokračuje ředitel společnosti Andretti Global.
Neupřesnil však, kdy by mohli mít připravený tým ke vstupu na rošt: "Bude to záležet na zájmu, kolik času to zabere a kde se v té době budeme nacházet. Ale budeme připraveni, jakmile to všechno bude dávat smysl, abychom byli připraveni." Andretti Global staví novou továrnu ve Fishers ve státě Indiana, připravena by měla být v roce 2025.
I welcome the news of the @Cadillac and @FollowAndretti partnership and the @FIA looks forward to further discussions on the FIA @F1 World Championship Expressions of Interest process pic.twitter.com/LQgbYDW0qM
— Mohammed Ben Sulayem (@Ben_Sulayem) January 5, 2023Jejich vstup na rošt bude vyžadovat podporu celé Formule 1 včetně současných týmů. Veřejně vstup nové americké stáje podpořily jen dva, ostatní se obávají o finanční dopady. Kterýkoliv nováček musí zaplatit 200 milionů dolarů jako poplatek, který se rozdělí mezi současné týmy, což jim má vynahradit snížení odměn.
"Dnešní zpráva ze Spojených tátů je dalším dokladem popularity a růstu šampionátu F1 pod vedením FIA. Je to obzvlášť potěšující, když zájem vyjádří dvě ikonické značky, jako je General Motors Cadillac a Andretti Global," pochvaluje si prezident FIA Sulajím.
"Jakýkoliv další vstup bude stavět na pozitivním přijetí pravidel pro pohonné jednotky 2026 mezi výrobce. Ta již přilákala Audi. Jakékoliv vyjádření zájmu se musí držet striktního protokolu FIA a zabere několik měsíců," dodává.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.