Americké společnosti Andretti Global a General Motors oznamují, že se v příštích letech chtějí zapojit do závodění ve Formuli 1.
Andretti již loni v únoru prozradil, že by chtěl v budoucnosti vstoupit do F1 a během sezóny 2022 často hovořil o možnosti rozšíření současného pole. Prezident FIA Muhamad Sulajím nyní na Twitteru potvrdil, že jej požádal o zahájení procesu, díky kterému by bylo možné navýšit počet týmů.
Včera Andretti a General Motors veřejně promluvili o svém plánu vstoupit do F1 se "zcela americkým týmem" v odpovědi FIA, v níž potvrzují svůj zájem jako "Andretti Cadillac Racing" tým.
"Andretti Global a jeho rodina závodních týmů pokračuje v růstu. Zaměřujeme se na to, co dále. Cítím, že jsme dobře připraveni na to stát se novým týmem Formule 1 a přinést hodnotu této sérii a partnerům a fanouškům vzrušení," říká Michael Andretti.
"Jsem hrdý na to, že máme GM a Cadillac po svém boku při následování tohoto cíle. GM a Andretti sdílejí dědictví zrozené z lásky k závodění. Nyní máme příležitost dát dohromady naši vášeň pro motorsport a odhodlání pro inovace, abychom vybudovali americkou nabídku F1," pokračuje ředitel společnosti Andretti Global.
Neupřesnil však, kdy by mohli mít připravený tým ke vstupu na rošt: "Bude to záležet na zájmu, kolik času to zabere a kde se v té době budeme nacházet. Ale budeme připraveni, jakmile to všechno bude dávat smysl, abychom byli připraveni." Andretti Global staví novou továrnu ve Fishers ve státě Indiana, připravena by měla být v roce 2025.
I welcome the news of the @Cadillac and @FollowAndretti partnership and the @FIA looks forward to further discussions on the FIA @F1 World Championship Expressions of Interest process pic.twitter.com/LQgbYDW0qM
— Mohammed Ben Sulayem (@Ben_Sulayem) January 5, 2023Jejich vstup na rošt bude vyžadovat podporu celé Formule 1 včetně současných týmů. Veřejně vstup nové americké stáje podpořily jen dva, ostatní se obávají o finanční dopady. Kterýkoliv nováček musí zaplatit 200 milionů dolarů jako poplatek, který se rozdělí mezi současné týmy, což jim má vynahradit snížení odměn.
"Dnešní zpráva ze Spojených tátů je dalším dokladem popularity a růstu šampionátu F1 pod vedením FIA. Je to obzvlášť potěšující, když zájem vyjádří dvě ikonické značky, jako je General Motors Cadillac a Andretti Global," pochvaluje si prezident FIA Sulajím.
"Jakýkoliv další vstup bude stavět na pozitivním přijetí pravidel pro pohonné jednotky 2026 mezi výrobce. Ta již přilákala Audi. Jakékoliv vyjádření zájmu se musí držet striktního protokolu FIA a zabere několik měsíců," dodává.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.