Lewis Hamilton bude mít podle Helmuta Marka příští rok opět na to, aby bojoval s jejich jezdcem Maxem Verstappenem. Zároveň popisuje "idiotskou" situaci, kdy Red Bull musí stavět nový aerodynamický tunel.
Letos do sezóny vstoupilo ve výtečné formě Ferrari s Charlesem Leclecem, brzy jim ale došel dech a Max Verstappen předčasně získal svůj druhý mistrovský titul. Mercedes ke svému překvapení s novým vozem s ultra-úzkými bočnicemi konkurenceschopný nebyl. Příští rok však bude situace odlišná.
"Leclerc byl v kvalifikacích velmi silný, dělal však chyby. Hamilton podle mě bude v roce 2023 silnějším soupeřem v boji o titul. Má jasnou výhodu v podobě zkušeností, dokáže se neuvěřitelně dobře motivovat a jsem přesvědčen i o tom, že Mercedes příští rok postaví lepší auto," uvádí Marko.
Zlepšuje se podle něj ale i Verstappen: "Jezdí s větší sebedůvěrou než kdykoliv dříve, má lepší celkový přehled o závodu. Zároveň se z něj vyvinul pneumatikový kouzelník - na měkkých pneumatikách vydrží déle než jeho soupeři na tvrdších směsích."
"Ještě jsem nepoznal jeho limit. Naskočí do auta a hodně si věří už od prvního tréninku, od prvního kola. Když je mokro, jezdí v prvních kolech o dvě sekundy rychleji než zbytek pole," pochvaluje si odborný poradce Red Bullu svého svěřence.
"Potřebuje akorát velmi dobrou přilnavost vpředu. To, co dělá zadní část, na něj nemá takový vliv. To znervózňuje pouze jiné piloty. Na počátku sezóny jste mohli pozorovat, že byl Max stejně rychlý jako Pérez v autě, které nesedělo jeho stylu. Jakmile mu auto začalo vyhovovat, byl o půl sekundy rychlejší," poznamenává Marko.
Proč staví Red Bull nový aerodynamický tunel?Jeho tým nyní čeká velká investice přes 1,2 miliardy Kč do nového aerodynamického tunelu v nepříznivé době, kdy svět Formule 1 začíná klást větší důraz na počítačové simulace.
Red Bull v současné době využívá starý aerodynamický tunel, který zdědil při koupi Jaguaru v roce 2004. Nachází se v Bedfordu, kde dříve působil také tým Arrows - přibližně 30 km od sídla současného závodního týmu v Milton Keynes.
"Problém s naším aerodynamickým tunelem je ten, že jde o poválečnou stavbu, která byla založena Ministerstvem obrany a nemůže být zbourána, protože je na seznamu," stěžuje si odborný poradce Red Bullu, který v ní pod vedením konstruktéra Adriana Neweyho i tak odvádí výtečnou práci.
"Je šíleně dlouhá a není dobře zateplená, takže to nějakou dobu trvá, než se vyhřeje. A když je venku zima, tak to trvá ještě déle," popisuje Marko zařízení Red Bullu, v němž Británie za 2. světové války vyvíjela letadla.
"Proto stavíme nový aerodynamický tunelu v místě továrny. Je to idiotské, protože trend vývoje se přesouvá k CFD simulacím. A jde o dalších 50 milionů Eur. Budova už stojí, aerodynamický tunel se bude v ní nacházet, ale potrvá to ještě 2 - 3 roky, než bude všechno připraveno," dodává 79letý rodák z rakouského Grazu.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.
Max Verstappen vyjádřil zklamání nad výkonem Red Bullu ve Velké ceně Bahrajnu, kde skončil na šesté pozici, a přiznal, že tým aktuálně nemá na boj o titul. Kvůli technickým problémům a špatnému tempu auta se objevily spekulace o možné změně týmu na konci sezóny.