AUSTIN - 1. TRÉNINK; Carlos Sainz s Ferrari předvedl nejrychlejší kolo úvodního tréninku před Velkou cenou Spojených států. Lídr šampionátu Max Verstappen skončil druhý se ztrátou čtvrt sekundy, Lewis Hamilton s vylepšeným Mercedesem třetí. Jak dopoledne v Texasu probíhalo?
Pirelli do Texasu přivezlo středně-tvrdou nabídku ze svého portfolia, tedy pneumatiky C2 - C4. Trať rozehřívalo slunce na 39 °C, teplota vzduchu dosahovala 28 °C. Jako první ve 21 hod našeho času vyrazil Lance Stroll s Aston Martinem.
Do akce se po něm zapojili mladíci Robert Schwartzman místo Charlese Leclerca u Ferrari, Alex Palou místo Daniela Ricciarda u McLarenu, Theo Pourchaire místo Valtteriho Bottase s Alfou Romeo, Logan Sargeant místo Nicholase Latifiho a Antonio Giovinazzi místo Kevina Magnussena u Haasu, Ital ale hned po 10 min havaroval. Při pokusu o návrat na trať přehřál převodovku a předčasně skončil, Magnussen zřejmě kvůli její výměně bude v neděli pykat.
🚩 RED FLAG 🚩We have a brief stoppage, as Antonio Giovinazzi spins into the wall at Turn 6 He gets the car out of the barrier and is en route back to the pits#USGP #F1 pic.twitter.com/btDPiXXmr3
— Formula 1 (@F1) October 21, 2022Pérez hned nasadil měkké pneumatiky a vyrazil do měřeného kola: 1:40,549. Norris ztratil ve svém prvním pokusu 0,124 sekundy, Sainz 0,832 s,
Mercedes přivezl do Spojených států velký balík vylepšení se zajímavým předním křídlem, v letošní sezóně u něj de již o poslední novinky. Dramatickou změnu ve výkonnosti nečeká, nicméně doufá, že se přiblíží špičce.
Ferrari se chystá nasadit nové motory u obou svých pilotů - Leclerca i Sainze. V neděli se kvůli penalizacím na startovním roštu tedy propadnou dozadu, totéž čeká Péreze i Zhoua, kteří využili nové agregáty již v 1. tréninku.
1️⃣ on the car, 1️⃣ on the timesheetsMax Verstappen is top as we hit half-distance, with a 1:37.462#USGP #F1 pic.twitter.com/97hCfQ55gk
— Formula 1 (@F1) October 21, 2022Po čtvrt hodině se do čela dostali piloti Alpine na středně-tvrdých pneumatikách - Alonso (1:39,555) s Oconem (1:38,810), brzy je překonal Verstappen (1:38,272 a 1:37,462 min) na měkkých, Sainz se s Ferrari držel na dostřel osmi desetin (1:38,287).
"Dorazím tam příliš rychle, chlape. Tohle auto je šílené!" řve do rádia Palou, který s druhým McLarenem ztrácí na Norrise jen 3 desetiny a patřil k nejlepším z nezkušených mladíků, kteří dnes nastoupili.
Hamilton (1:37,645) se po 38 minutách propracoval na druhou příčku, na nejrychlejší Red Bull v tu chvíli ztrácel jen 0,183 s, Alonso byl o 7 setin pomalejší. O dvě minuty všechny překvapil Stroll, který překonal Verstappena - 1:37,460 min.
All kinds of testing going on in FP1 🧐@LewisHamilton has been rocking the aero rake, while @ShwartzmanRob's Ferrari is adorned in fluorescent paint 🎨#USGP #F1 pic.twitter.com/ooF94jmS30
— Formula 1 (@F1) October 21, 2022Pořadí se čtvrt hodiny před koncem měnilo po vydařeném pokusu Sainze (1:36,857). Trať se s pogumováním rychle vyvíjela a časy dále klesaly. Na rovinkách byl nejrychlejší Verstappen (322 km/h) před Sargeantem (321 km/h) a Cunodou (319 km/h), Red Bull však v pomalých zatáčkách ztrácel na Ferrari 0,36 s.
Verstappen (1:37,081) se v závěru přiblížil Sainzovi na dostřel 0,224 sekundy, překonat jej ale již nedokázal. Třetí skončil Lewis Hamilton, jenž ze svého času ubral další tři desetiny. Jde však teprve o počátek, týmy ve druhém tréninku, který začne o půlnoci, zrychlí a vyzkouší si také simulace kvalifikace.
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.
Velké naděje skončily dřív, než závod vůbec začal. Franco Colapinto musel odstavit svůj vůz už po zaváděcím kole a z britské Grand Prix tak odcházel bez jediné závodní zatáčky.
Kimi Antonelli musel ve Velké ceně Británie po těžké kolizi s Hadjarem odstoupit. Incident v hustém dešti a nulové viditelnosti vyústil v jeho čtvrté DNF ze šesti závodů a jen podtrhl náročnost jeho nováčkovské sezóny
Lewis Hamilton otevřeně přiznal, že jej na Velké ceně Velké Británie brzdila nejen strategie Ferrari, ale i vlastní chyby a nedostatky vozu. Britský mistr světa se po náročném závodě cítil omezený komplexními problémy, které mu znemožnily naplno bojovat o lepší pozici.
Carlos Sainz označil své dvanácté místo v Silverstonu za zklamání, které se rovnalo odstoupení. Po slibném průběhu závodu ho smolná kolize s Leclercem připravila o body i další šanci na lepší výsledek pro trápící se Williams.
Charles Leclerc se na britské Grand Prix trápil. Kvůli střídavě mokré a suché trati se celý závod potýkal s problémy a nakonec dojel až čtrnáctý. Pro jezdeckou hvězdu Ferrari to byl závod, na který bude chtít co nejdříve zapomenout.
Po 15 letech ve Formuli 1 se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódia a ukončil tak dlouholeté čekání na vysněný výsledek. Německý jezdec předvedl vyzrálý výkon a potvrdil, že vytrvalost se ve světě motorsportu vyplácí.
Ferrari během britské Grand Prix přišlo o GPS signál Hamiltonova vozu a muselo činit strategická rozhodnutí prakticky naslepo. Výpadek dat ovlivnil i načasování přezutí, což stálo Hamiltona cenné sekundy a možný posun na pódium.