Max Verstappen se tak trochu stává expertem na získávání titulů za nejasných okolností. Vloni v Abú Dhabí doprovázela zisk jeho prvního titulu kontroverze, letos zase zmatek. Jak se ukázalo, tak jen málokdo rozuměl pravidlům, která se po fiasku při VC Belgie 2021 změnila. Pravidla budou ovšem neporozuměna i po dnešku i přes jejich vysvětlení.
Jak je možné, že se uděloval plný počet bodů, když se odjelo jen 28 kol z celkových 54? Nejdříve začněme tím, jak se udělují body při nesplnění požadované délky závodu – protože právě to vedlo k počátečnímu zmatení všech.
Jak ve svém přenosu avizovala britská televize Sky Sports, při neodjetí kompletního závodu se uděluje jen část bodů. Pokud pilot odjede alespoň od dvou kol v závodním tempu až po 25 % závodní délky, udělují se čtvrtinové body podle tabulky. Jestliže se odjede od 25 % do 50 % předurčené závodní délky, uděluje se poloviční počet bodů a v případě odjetí poloviny až 75 % závodu, tak se udělují tříčtvrtinové bodové hodnoty. Pokud hranice odjetých kol přesáhne 75 %, tak se uděluje již plný počet bodů.
1. místo 6 bodů 13 bodů 19 bodů 2. místo 4 body 10 bodů 14 bodů 3. místo 3 body 8 bodů 12 bodů 4. místo 2 body 6 bodů 10 bodů 5. místo 1 bod 5 bodů 8 bodů 6. místo - 5 bodů 8 bodů 7. místo - 3 body 4 body 8. místo - 2 body 3 body 9. místo - 1 bod 2 body 10. místo - - 1 bodZatím to je asi jasné, ale otázka zní, jak mohl Max Verstappen získat při VC Japonska plný počet bodů, když se odjelo jen něco přes 50 % délky závodu? Většina fanoušků je z tohoto tvrzení zmatená, ale očividně byla v pravidlech nalezena mezera, kterou bude potřeba zacelit.
Tyto čtvrtinové, poloviční a tříčtvrtinové body se totiž vztahují jen na případ, kdy závody začnou, budou přerušené a potom se už nerestartují. To znamená, že když závody začnou, budou přerušeny a poté budou dál pokračovat (bez ohledu odjezděných kol v rámci časového limitu), tak se budou udělovat plné body.
An unbeatable lead for Max Verstappen 👑#JapaneseGP #F1 pic.twitter.com/AKlUPLDLgW
— Formula 1 (@F1) October 9, 2022„Pokud jsou závody přerušeny v souladu s článkem 57 a nemohou pokračovat, budou se body udělovat na základně následujících kritérií“ uvádí sportovní pravidla. Ty poté pokračují vysvětlením, kolik bodů se udělí v jednotlivých případech, což je vysvětleno v přiložené tabulce.
Problém tedy je, že se závody dojely, sice se kvůli časovému limitu nedojely celé, ale fakticky byly dokončené. V případě, že jsou závody přerušené, ale potom restartované a ukončené pod časovým limitem, tak nezáleží, kolik kol se v rámci tohoto závodu odjelo.
Jinými slovy, tímto nám chce FIA říct, že stačilo závod restartovat v 9:55 našeho času, odjezdit jedno kolo po zelené vlajce, dokončit je pod časovým limitem a poté udělit vítězi plný počet bodů.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.