Max Verstappen se tak trochu stává expertem na získávání titulů za nejasných okolností. Vloni v Abú Dhabí doprovázela zisk jeho prvního titulu kontroverze, letos zase zmatek. Jak se ukázalo, tak jen málokdo rozuměl pravidlům, která se po fiasku při VC Belgie 2021 změnila. Pravidla budou ovšem neporozuměna i po dnešku i přes jejich vysvětlení.
Jak je možné, že se uděloval plný počet bodů, když se odjelo jen 28 kol z celkových 54? Nejdříve začněme tím, jak se udělují body při nesplnění požadované délky závodu – protože právě to vedlo k počátečnímu zmatení všech.
Jak ve svém přenosu avizovala britská televize Sky Sports, při neodjetí kompletního závodu se uděluje jen část bodů. Pokud pilot odjede alespoň od dvou kol v závodním tempu až po 25 % závodní délky, udělují se čtvrtinové body podle tabulky. Jestliže se odjede od 25 % do 50 % předurčené závodní délky, uděluje se poloviční počet bodů a v případě odjetí poloviny až 75 % závodu, tak se udělují tříčtvrtinové bodové hodnoty. Pokud hranice odjetých kol přesáhne 75 %, tak se uděluje již plný počet bodů.
1. místo 6 bodů 13 bodů 19 bodů 2. místo 4 body 10 bodů 14 bodů 3. místo 3 body 8 bodů 12 bodů 4. místo 2 body 6 bodů 10 bodů 5. místo 1 bod 5 bodů 8 bodů 6. místo - 5 bodů 8 bodů 7. místo - 3 body 4 body 8. místo - 2 body 3 body 9. místo - 1 bod 2 body 10. místo - - 1 bodZatím to je asi jasné, ale otázka zní, jak mohl Max Verstappen získat při VC Japonska plný počet bodů, když se odjelo jen něco přes 50 % délky závodu? Většina fanoušků je z tohoto tvrzení zmatená, ale očividně byla v pravidlech nalezena mezera, kterou bude potřeba zacelit.
Tyto čtvrtinové, poloviční a tříčtvrtinové body se totiž vztahují jen na případ, kdy závody začnou, budou přerušené a potom se už nerestartují. To znamená, že když závody začnou, budou přerušeny a poté budou dál pokračovat (bez ohledu odjezděných kol v rámci časového limitu), tak se budou udělovat plné body.
An unbeatable lead for Max Verstappen 👑#JapaneseGP #F1 pic.twitter.com/AKlUPLDLgW
— Formula 1 (@F1) October 9, 2022„Pokud jsou závody přerušeny v souladu s článkem 57 a nemohou pokračovat, budou se body udělovat na základně následujících kritérií“ uvádí sportovní pravidla. Ty poté pokračují vysvětlením, kolik bodů se udělí v jednotlivých případech, což je vysvětleno v přiložené tabulce.
Problém tedy je, že se závody dojely, sice se kvůli časovému limitu nedojely celé, ale fakticky byly dokončené. V případě, že jsou závody přerušené, ale potom restartované a ukončené pod časovým limitem, tak nezáleží, kolik kol se v rámci tohoto závodu odjelo.
Jinými slovy, tímto nám chce FIA říct, že stačilo závod restartovat v 9:55 našeho času, odjezdit jedno kolo po zelené vlajce, dokončit je pod časovým limitem a poté udělit vítězi plný počet bodů.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.