Max Verstappen se tak trochu stává expertem na získávání titulů za nejasných okolností. Vloni v Abú Dhabí doprovázela zisk jeho prvního titulu kontroverze, letos zase zmatek. Jak se ukázalo, tak jen málokdo rozuměl pravidlům, která se po fiasku při VC Belgie 2021 změnila. Pravidla budou ovšem neporozuměna i po dnešku i přes jejich vysvětlení.
Jak je možné, že se uděloval plný počet bodů, když se odjelo jen 28 kol z celkových 54? Nejdříve začněme tím, jak se udělují body při nesplnění požadované délky závodu – protože právě to vedlo k počátečnímu zmatení všech.
Jak ve svém přenosu avizovala britská televize Sky Sports, při neodjetí kompletního závodu se uděluje jen část bodů. Pokud pilot odjede alespoň od dvou kol v závodním tempu až po 25 % závodní délky, udělují se čtvrtinové body podle tabulky. Jestliže se odjede od 25 % do 50 % předurčené závodní délky, uděluje se poloviční počet bodů a v případě odjetí poloviny až 75 % závodu, tak se udělují tříčtvrtinové bodové hodnoty. Pokud hranice odjetých kol přesáhne 75 %, tak se uděluje již plný počet bodů.
1. místo 6 bodů 13 bodů 19 bodů 2. místo 4 body 10 bodů 14 bodů 3. místo 3 body 8 bodů 12 bodů 4. místo 2 body 6 bodů 10 bodů 5. místo 1 bod 5 bodů 8 bodů 6. místo - 5 bodů 8 bodů 7. místo - 3 body 4 body 8. místo - 2 body 3 body 9. místo - 1 bod 2 body 10. místo - - 1 bodZatím to je asi jasné, ale otázka zní, jak mohl Max Verstappen získat při VC Japonska plný počet bodů, když se odjelo jen něco přes 50 % délky závodu? Většina fanoušků je z tohoto tvrzení zmatená, ale očividně byla v pravidlech nalezena mezera, kterou bude potřeba zacelit.
Tyto čtvrtinové, poloviční a tříčtvrtinové body se totiž vztahují jen na případ, kdy závody začnou, budou přerušené a potom se už nerestartují. To znamená, že když závody začnou, budou přerušeny a poté budou dál pokračovat (bez ohledu odjezděných kol v rámci časového limitu), tak se budou udělovat plné body.
An unbeatable lead for Max Verstappen 👑#JapaneseGP #F1 pic.twitter.com/AKlUPLDLgW
— Formula 1 (@F1) October 9, 2022„Pokud jsou závody přerušeny v souladu s článkem 57 a nemohou pokračovat, budou se body udělovat na základně následujících kritérií“ uvádí sportovní pravidla. Ty poté pokračují vysvětlením, kolik bodů se udělí v jednotlivých případech, což je vysvětleno v přiložené tabulce.
Problém tedy je, že se závody dojely, sice se kvůli časovému limitu nedojely celé, ale fakticky byly dokončené. V případě, že jsou závody přerušené, ale potom restartované a ukončené pod časovým limitem, tak nezáleží, kolik kol se v rámci tohoto závodu odjelo.
Jinými slovy, tímto nám chce FIA říct, že stačilo závod restartovat v 9:55 našeho času, odjezdit jedno kolo po zelené vlajce, dokončit je pod časovým limitem a poté udělit vítězi plný počet bodů.
Liam Lawson po incidentu s Carlosem Sainzem na Velké ceně Nizozemska uvedl, že nechápe, proč je Španěl rozrušený, protože šlo o běžný závodní souboj.
Isack Hadjar z týmu Racing Bulls přiznal, že i přes nejistotu ohledně své budoucnosti před sezonou Formule 1 v roce 2026 zůstává klidný a vyrovnaný.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali potvrdil, že tři stávající okruhy projevily zájem vrátit se do závodního kalendáře.
Jacques Villeneuve varuje, že Ferrari před domácí Monzou čelí velkému tlaku. Podle něj mohou očekávání tifosi ovlivnit výkony týmu.
Lando Norris musel v Zandvoortu předčasně odstoupit kvůli úniku oleje, zatímco se snažil dotáhnout na týmového kolegu Oscara Piastriho. Nadějný závod se tak proměnil v hořké zklamání pro britského jezdce.
Lewis Hamilton přiznal, že Ferrari čelí před domácím závodem v Monze obrovskému tlaku, a to zejména on sám. Podle něj půjde kromě výkonu vozu i o zvládnutí emocí a očekávání fanoušků.
Jezdec IndyCar z týmu Andretti se stane testovacím pilotem Cadillacu ve Formuli 1. Pomůže Valtterimu Bottasovi a Sergiu Pérezovi s přípravami na vstup stáje do šampionátu v roce 2026.
Lando Norris přiznal, že jeho osobnost a přístup k závodění se liší od špičkových jezdců F1, Maxe Verstappena a Oscara Piastriho. Podle něj to ovlivňuje nejen jeho výkon, ale i způsob, jakým zvládá tlak na trati.
Max Verstappen po Zandvoortu otevřeně kritizoval Red Bull a přiznal, že souboj se sesterským týmem Racing Bulls by se vůbec neměl odehrávat.
Šéf Mercedesu Toto Wolff připustil, že Hamiltonův odchod do Ferrari mu ulehčil situaci, protože se tak vyhnul těžkému rozhodnutí o Britově budoucnosti u stříbrných šípů.
Půl století uplynulo od chvíle, kdy Niki Lauda poprvé korunoval svou kariéru mistrovským titulem. Ve službách Ferrari tehdy začal psát příběh, který z něj učinil jednu z největších ikon F1.
Mistr světa Max Verstappen i po tolika letech a titulech nepřestává tým Red Bull překvapovat. Jeho touha po dokonalosti a schopnost posouvat limity z něj dělají klíčového jezdce