Max Verstappen se tak trochu stává expertem na získávání titulů za nejasných okolností. Vloni v Abú Dhabí doprovázela zisk jeho prvního titulu kontroverze, letos zase zmatek. Jak se ukázalo, tak jen málokdo rozuměl pravidlům, která se po fiasku při VC Belgie 2021 změnila. Pravidla budou ovšem neporozuměna i po dnešku i přes jejich vysvětlení.
Jak je možné, že se uděloval plný počet bodů, když se odjelo jen 28 kol z celkových 54? Nejdříve začněme tím, jak se udělují body při nesplnění požadované délky závodu – protože právě to vedlo k počátečnímu zmatení všech.
Jak ve svém přenosu avizovala britská televize Sky Sports, při neodjetí kompletního závodu se uděluje jen část bodů. Pokud pilot odjede alespoň od dvou kol v závodním tempu až po 25 % závodní délky, udělují se čtvrtinové body podle tabulky. Jestliže se odjede od 25 % do 50 % předurčené závodní délky, uděluje se poloviční počet bodů a v případě odjetí poloviny až 75 % závodu, tak se udělují tříčtvrtinové bodové hodnoty. Pokud hranice odjetých kol přesáhne 75 %, tak se uděluje již plný počet bodů.
1. místo 6 bodů 13 bodů 19 bodů 2. místo 4 body 10 bodů 14 bodů 3. místo 3 body 8 bodů 12 bodů 4. místo 2 body 6 bodů 10 bodů 5. místo 1 bod 5 bodů 8 bodů 6. místo - 5 bodů 8 bodů 7. místo - 3 body 4 body 8. místo - 2 body 3 body 9. místo - 1 bod 2 body 10. místo - - 1 bodZatím to je asi jasné, ale otázka zní, jak mohl Max Verstappen získat při VC Japonska plný počet bodů, když se odjelo jen něco přes 50 % délky závodu? Většina fanoušků je z tohoto tvrzení zmatená, ale očividně byla v pravidlech nalezena mezera, kterou bude potřeba zacelit.
Tyto čtvrtinové, poloviční a tříčtvrtinové body se totiž vztahují jen na případ, kdy závody začnou, budou přerušené a potom se už nerestartují. To znamená, že když závody začnou, budou přerušeny a poté budou dál pokračovat (bez ohledu odjezděných kol v rámci časového limitu), tak se budou udělovat plné body.
An unbeatable lead for Max Verstappen 👑#JapaneseGP #F1 pic.twitter.com/AKlUPLDLgW
— Formula 1 (@F1) October 9, 2022„Pokud jsou závody přerušeny v souladu s článkem 57 a nemohou pokračovat, budou se body udělovat na základně následujících kritérií“ uvádí sportovní pravidla. Ty poté pokračují vysvětlením, kolik bodů se udělí v jednotlivých případech, což je vysvětleno v přiložené tabulce.
Problém tedy je, že se závody dojely, sice se kvůli časovému limitu nedojely celé, ale fakticky byly dokončené. V případě, že jsou závody přerušené, ale potom restartované a ukončené pod časovým limitem, tak nezáleží, kolik kol se v rámci tohoto závodu odjelo.
Jinými slovy, tímto nám chce FIA říct, že stačilo závod restartovat v 9:55 našeho času, odjezdit jedno kolo po zelené vlajce, dokončit je pod časovým limitem a poté udělit vítězi plný počet bodů.
Liam Lawson připouští, že jezdci Formule 1 často využívají mezer v pravidlech ve svůj prospěch. Zároveň vyzývá k jejich zpřísnění, aby se zvýšila férovost na trati.
Mick Schumacher jedná s týmem Cadillac o své možné návratu do Formule 1 v sezóně 2026. Po období nejistoty a hledání nové příležitosti se zdá, že mladý závodník má reálnou šanci znovu se objevit na startovním roštu díky ambicióznímu projektu nováčka mezi týmy F1.
Odchod Jonathana Wheatleyho z Red Bullu přišel jako velké překvapení, protože ve týmu působil téměř dvě desetiletí na klíčových pozicích. Jeho rozhodnutí odchodu odráželo skryté napětí uvnitř stáje a naznačilo významné personální změny v konkurenčním prostředí formule 1.
Toto Wolff uvedl, že přátelství mezi ním a Lewisem Hamiltonem přestup do Ferrari nijak neovlivnil. Podle něj jejich vztah přesahuje hranice sportovní spolupráce a zůstává pevný i mimo týmové barvy.
Martin Brundle vyjádřil podporu Laurentovi Mekiesovi v jeho nové roli šéfa a výkonného ředitele Red Bullu. Podle něj má Mekies potřebné zkušenosti a autoritu, aby tým úspěšně vedl i v náročném období.
Fernando Alonso upozorňuje na velké výkonnostní rozdíly v poli F1, které podle něj zůstanou až do změny pravidel v roce 2026. Bez revoluce v technických předpisech podle něj nelze očekávat, že se týmy výrazněji srovnají.
Carlos Sainz výrazně ovlivnil kulturu i přístup uvnitř týmu Williams, říká sportovní ředitel Sven Smeets. Podle něj přinesl profesionalitu a technickou preciznost, která motivuje celý tým ke zrychlení vývoje.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.
Zak Brown znovu rozdmýchal spekulace o budoucnosti Maxe Verstappena a jeho možném odchodu z Red Bullu. Šéf McLarenu naznačil, že přestup k Mercedesu není mimo hru, čímž opět rozvířil dění v paddocku.
Oliver Bearman otevřeně promluvil o finančních obětech, které jeho rodina podstoupila, aby mu umožnila nastartovat závodní kariéru. Zároveň sdílel, jaký zlomový moment mu přinesl klíčovou příležitost a jak se musel psychicky připravit na náročnou debutovou sezónu ve Formuli 1 s týmem Haas.
Adrian Newey od svého příchodu do Aston Martinu před sezonou 2025 nezná odpočinek a pracuje naplno. Jeho cílem je co nejrychleji posunout tým mezi špičku formule 1.