Druhé tréninky před Velkou cenou Japonska a Velkou cenou Spojených států budou letos o půl hodiny delší. Cílem je poskytnout týmům Formule 1 možnost vyzkoušet si nově vyvinuté pneumatiky Pirelli pro sezónu 2023.
Italský výrobce pneumatik v nabitém kalendáři pracuje s týmy na nových příležitostech, během nichž by si mohly vyzkoušet jejich nový produkt, s nímž budou závodit příští rok. A společně nedávno našli společnou řeč.
"Máme možnost využít druhý trénink, který bude trvat 90 místo 60 minut, abychom měli všech 20 vozů, které jezdí s různými plány," potvrzuje sportovní ředitel společnosti Pirelli Mario Isola.
"Jako obvykle budou slepé, takže týmy nebudou vědět, co testují. Ale pro nás je to skutečně důležité. Je důležité najít nové příležitosti k testování v rámci tak nabitého kalendáře, který příští rok čítá 24 závodů," pokračuje šéf výhradního dodavatele pneumatik.
"Najít prostor pro testování bude... nechci říct téměř nemožné, ale evropská sezóna se zkrátí. Úterky a středy po závodech budou náročné, proto musíme hledat nové příležitosti," vysvětluje Ital při plánování dalších testů.
Pirelli letos v F1 nasadilo poprvé 18" pneumatiky, které měly zlepšit závodění a umožnit pilotům déle jezdit naplno, aniž by to narušovalo závodní podívanou. Před dalším ročníkem se je budou snažit vylepšit a co nejméně je zatížit dalším testováním.
Během dvou prodloužených druhých tréninků dostane každá stáj od Pirelli plán jízd a stejné podmínky: "Dáme jím jízdní plány s podobnou vzdáleností, která se podobná tomu, co obvykle ujedou během 2. tréninku. Všechny ujedou stejný počet kol s neoznačenými prototypy."
"Snažíme se příliš neměnit konstrukci během tohoto testu, protože svá auta nastavují pro daný víkend. S týmy tedy spolupracujeme, snažíme se najít chytré řešení, aby získali možnost testovat a příliš jim nenarušili víkend," dodává Isola.
Prodloužené druhé tréninky se budou týkat také všech velkých cen sezóny 2023.
Přehled směsi nominovaných pro letošní závody:
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.