Druhé tréninky před Velkou cenou Japonska a Velkou cenou Spojených států budou letos o půl hodiny delší. Cílem je poskytnout týmům Formule 1 možnost vyzkoušet si nově vyvinuté pneumatiky Pirelli pro sezónu 2023.
Italský výrobce pneumatik v nabitém kalendáři pracuje s týmy na nových příležitostech, během nichž by si mohly vyzkoušet jejich nový produkt, s nímž budou závodit příští rok. A společně nedávno našli společnou řeč.
"Máme možnost využít druhý trénink, který bude trvat 90 místo 60 minut, abychom měli všech 20 vozů, které jezdí s různými plány," potvrzuje sportovní ředitel společnosti Pirelli Mario Isola.
"Jako obvykle budou slepé, takže týmy nebudou vědět, co testují. Ale pro nás je to skutečně důležité. Je důležité najít nové příležitosti k testování v rámci tak nabitého kalendáře, který příští rok čítá 24 závodů," pokračuje šéf výhradního dodavatele pneumatik.
"Najít prostor pro testování bude... nechci říct téměř nemožné, ale evropská sezóna se zkrátí. Úterky a středy po závodech budou náročné, proto musíme hledat nové příležitosti," vysvětluje Ital při plánování dalších testů.
Pirelli letos v F1 nasadilo poprvé 18" pneumatiky, které měly zlepšit závodění a umožnit pilotům déle jezdit naplno, aniž by to narušovalo závodní podívanou. Před dalším ročníkem se je budou snažit vylepšit a co nejméně je zatížit dalším testováním.
Během dvou prodloužených druhých tréninků dostane každá stáj od Pirelli plán jízd a stejné podmínky: "Dáme jím jízdní plány s podobnou vzdáleností, která se podobná tomu, co obvykle ujedou během 2. tréninku. Všechny ujedou stejný počet kol s neoznačenými prototypy."
"Snažíme se příliš neměnit konstrukci během tohoto testu, protože svá auta nastavují pro daný víkend. S týmy tedy spolupracujeme, snažíme se najít chytré řešení, aby získali možnost testovat a příliš jim nenarušili víkend," dodává Isola.
Prodloužené druhé tréninky se budou týkat také všech velkých cen sezóny 2023.
Přehled směsi nominovaných pro letošní závody:
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.
Yuki Tsunoda pogratuloval Landu Norrisovi k zisku titulu v sezóně 2025. Britský pilot z McLarenu porazil svého týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se nenechává znepokojit veřejnými komentáři svých jezdců a zdůrazňuje, že jeho hlavním zájmem je práce týmu a příprava na další sezonu.
Lando Norris představil svůj krátký, ale nabitý program zimní přestávky, zahrnující týmové rozbory, odpočinek s rodinou a přáteli a tradiční akce McLarenu.
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.
Pneumatiky Pirelli pro Formuli 1 budou příští rok vypadat trochu jinak. Změny se týkají hlavně designu a připravují týmům nové možnosti strategie.
Po sezóně plné kritiky si Sergio Pérez na konci roku 2025 může oddechnout. Statistiky ukázaly, že jeho výkony byly v porovnání s nástupci výrazně lepší, což potvrzuje jeho schopnosti a přínos týmu.
Lando Norris po zisku svého premiérového titulu ve Formuli 1 v Abú Zabí promluvil s nebývalou upřímností a otevřeností o emocích a okolnostech, které jeho cestu na vrchol provázely.
Helmut Marko po dvaceti letech končí ve své poradní roli u týmů Red Bull. Jeho odchod zasahuje i okruh lidí kolem Maxe Verstappena, který ho dříve označil za „druhého otce“.