Šéf Formule 1 Stefano Domenicali překvapivě slibuje, že se královská disciplína motorsportu do Ruska již nikdy nevrátí. Horší zprávou je to, že se mračna začínají stahovat i nad Velkou cenou Belgie ve Spa-Francorchamps.
Rusko mělo svůj závod v Soči a plánovalo modernizaci okruhu nedaleko Petrohradu, kam ho chtělo přesunout. Po napadení Ukrajiny však bylo z kalendáře vyřazeno, k podobným krokům sáhla také ostatní sportovní odvětví. F1 se tam navíc jen tak nehodlá vrátit.
Rusko už nikdy víc"Vždy jsem věřil tomu, abyste nikdy neříkali nikdy. Ale v tomto případě můžu určitě slíbit: už s nimi nebudeme jednat. Už žádné další závodění v Rusku," říká rezolutně Domenicali.
To se samozřejmě nelíbí ruským pořadatelům, kteří ústy svého šéfa Alexeje Titova sdělili: "Současná situace ve světových sportech je extrémně politizovaná. Je zapotřebí s tímto nahlížet na Domenicaliho výroky. To, co uvedl, je čirou politikou, která nemá nic společného se skutečným duchem sportu."
"Budoucnost našich vztahů je dnes skutečně nejasná. Domenicaliho pozici bereme při naši další práci v potaz," komentuje nelibě zástupce společnosti Rosgoňki, která podle něj Formuli 1 předem zaplatila za zrušenou Velkou cenu Ruska 2022.
"Existuje dluh, je potvrzený a naše pozice se vůči tomu nemění. Očekáváme vrácení poplatku bez ohledu na současnou pozici FOM vůči pořádání závodu v Ruské federaci," dodává Titov.
Co bude se Spa?V zákulisí se hovoří také o možném konci závodění ve Spa-Francorchamps, byť se pořadatelé chlubí tím, že na víkend prodali 360 tisíc vstupenek. I přesto jsou stále bez kontraktu, za což někteří Domenicalimu spílají - belgický okruh patří mezi oblíbené historické tratě.
"Neprodávám duši F1, jde o normální změnu. Otevíráme se světu," hájí se Ital nařčením. F1 nedávno přivítala nové podniky: začalo se jezdit v Kataru, Saúdské Arábii či v Miami a příští rok by mělo přibýt Las Vegas, již třetí americký závod.
"Peníze jsou důležité všude, i pro nás. Ale nechci se dívat jen na peníze - celkový balík musí být správný. Kdybychom si hleděli jen bankovního účtu, kalendář by rozhodně vypadal jinak," vysvětluje Domenicali, který je se zástupci belgického okruhu stále ochotný jednat o možném prodloužení smlouvy.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.