Mercedes po loňském vítězství mezi konstruktéry vstoupil do sezóny 2022 po velkých technických změnách mizerně, což je podle Miky Häkkinena neuvěřitelné. Při vývoji svého vozu ale zaznamenává pozitiva a věří, že se mu příští víkend v Miami po nasazení nových dílů podaří zrychlit.
Stříbrné šípy ve druhých předsezónních testech nasadili revoluční koncept bez bočnic, nový Stříbrný šíp W13 se však hodně potýkal s poskakováním na rovinkách kvůli přísavnému efektu podlahy (tzv. porpoising). Kvůli tomu musí být provozován s vyšší světlou výškou, což má negativní dopad na přítlak, piloti musí do zatáček navíc brzdit podstatně dříve.
"Mercedes má celkem složité potíže se svým vozem. Je to ohromující prohlásit, že už mají po mistrovském titulu. Poprvé po 10 letech ani jeden Mercedes nepostoupil do třetí části kvalifikace, což je neuvěřitelné. Tato konstrukce vozu očividně v několika oblastech nefunguje," kroutí hlavou bývalý mistr světa Mika Häkkinen.
"Víme, jak na tom momentálně jsme a víme o ztrátě, kterou musíme dohnat, abychom byli tam, kde bychom být chtěli. Jako tým jsme plně soustředěni na tuto inženýrskou výzvu, je velmi zajímavá," popisuje šéf traťových inženýrů Andrew Shovlin.
"Jde o problémy, které jsou pro nás nové, které musíme vyřešit a pochopit. Věnujeme tomu v továrně hodně energie, den za dnem se ale posouváme dále a dozvídáme se o tom více," přibližuje velké úsilí, jež Mercedes věnuje snaze zrychlit svůj monopost a dotáhnout se na Red Bull a Ferrari.
"Nemůžeme auto provozovat tak, jak bylo navrženo. Musíme jezdit s vyššími světlými výškami, a kvůli tomu dosahuje nižší výkonnosti," potvrzuje upřímně Shovlin největší slabinu jejich současného konceptu.
Nyní se proto soustřeďují na to, aby "našli aerodynamické řešení, které by mohli na voze uplatnit, aby tento problém zmizel. Realisticky se domníváme, že půjde spíše o něco, k čemu přistoupíme krok za krokem, no o velkým okamžik, kdy ta celá věc zmizí," pokračuje šéfinženýr Mercedesu.
Světlo na konci tunelu?Už nyní "ale pozorujeme povzbudivé příznaky a doufám, že brzy, možná už v Miami, na vůz nasadíme díly, díky nimž doufáme v dosažení pokroku při řešení tohoto problému," přibližuje Shovlin před odjezdem na Floridu, kde se bude příští týden závodit na zcela nové městské trati.
"Měly by nám naznačit, zda se posouváme správným směrem. Nečekáme, že to vyřešíme přes noc, pokud ale získáme náznak toho, že se ubíráme správným směrem, že jsme opravdu přišli na to, co se děje, pak nás velmi potěší to, že jsme na správné cestě," vysvětluje 48letý britský inženýr.
Ferrari skončilo na Velké ceně Rakouska s Charlesem Leclercem třetí a Lewisem Hamiltonem čtvrtý, přičemž Hamilton během závodu zpochybňoval týmovou strategii. Zástupce šéfa Ferrari Jerome d'Ambrosio však ujistil, že zvolený přístup byl optimální.
Šéf Red Bullu Christian Horner po Velké ceně Rakouska jen stroze komentoval výkon Yukiho Tsunody. Jeho zdrženlivé vyjádření naznačuje, že důvěra v japonského jezdce v týmu slábne.
Po nevydařené domácí Velké ceně Red Bullu Helmut Marko uvedl, že letošní titul s Maxem Verstappenem je velmi nepravděpodobný. Zůstává však otázkou, jak vážné problémy tým skutečně má.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, se v Rakousku objevil při slavnostním ceremoniálu, kde předával Prezidentskou medaili vítězi závodu Landu Norrisovi. Tento čestný úkol mu byl svěřen na pozvání prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema.
Charles Leclerc si na Velké ceně Rakouska vyjel třetí místo, čímž potvrdil svou stabilní formu v aktuální sezóně. Jeho výkon opět ukázal, že je jedním z hlavních adeptů na špičkové příčky v šampionátu.
Šéf McLarenu Andrea Stella vyjádřil hrdost na výkon svých jezdců na GP Rakouska. I přesto, že Oscar Piastri posunul hranice týmových „Papaya Rules“ téměř za hranu, týmový šéf jejich jízdu ocenil.
Lewis Hamilton ve službách Ferrari dojel ve Velké ceně Rakouska čtvrtý a připsal si podruhé v letošní sezóně zatím nejlepší výsledek sezóny, tedy čtvrtou pozici. Přesto sedminásobný šampion po závodě vysílal do týmového rádia slova frustrace. Přiznal, že se trápil s tempem a chce přijít na to, proč nestačil na jezdce McLarenu a Leclerca.
Max Verstappen po kolizi s mladíkem Kimim Antonellim zuřil do vysílačky, jenže sotva vystoupil z vozu, ukázal naprosto jinou tvář. Fanoušky překvapil, jak klidně reagoval na pilota Mercedesu, který mu zničil závod hned v prvním kole Grand Prix Rakouska.
Letošní ročník Formule 1 pokračoval v neděli závodem na Red Bull Ringu u našich sousedů v Rakousku. Domácí stáji se tentokrát hrubě nevydařil. Max Verstappen projel jen několik zatáček, Yuki Tsunoda dokončil na posledním místě. Nejlépe se vedlo jezdcům McLarenu. Vítězem se stal Lando Norris, který ustál útoky dotírajícího stájového kolegy Oscara Piastriho.
Max Verstappen čelí nejisté budoucnosti ve formuli 1. Navzdory platné smlouvě s Red Bullem do roku 2028 se spekuluje o možném přestupu k Mercedesu. Bernie Ecclestone ale radí: zůstaň tam, kde jsi šťastný.
Yuki Tsunoda zažil na Velké ceně Rakouska zklamání v podobě předčasného vypadnutí už v Q1. Japonský jezdec se tak musí smířit s tím, že jeho víkend skončil dříve, než čekal, a bude muset v závodě najít způsob, jak napravit nepovedenou kvalifikaci.
Oscar Piastri se bude muset spokojit s třetím místem na startovním roštu, poté co žlutá vlajka zhatila jeho poslední pokus o postup do první řady. Jeho týmový kolega Lando Norris naopak zazářil a vybojoval pole position, čímž zajistil McLarenu skvělý výchozí bod pro závod.