Formule 1 se poprvé od roku 2019 vrací do Melbourne. Městská trať prošla rozsáhlými úpravami, do sezóny konečně nastoupí s Aston Martinem i Sebastian Vettel, očekává se napínavý duel mezi Ferrari a Red Bullem, který FIA okoření rekordními 4 DRS zónami.
Když se v Austrálii naposledy závodilo, svět byl zcela jiný. V roce 2020 pak byl závod na poslední chvíli zrušen kvůli Covidu-19, když se už týmy a fanoušci chystali na první trénink. F1 se poté přizpůsobovala novým výzvám s flexibilním kalendářem a velkými cenami bez diváků.
V Melbourne sice již sezóna nezačíná, ale i tak se pořadatelé snaží připravit velkolepou show. V Albert Parku se vždy velmi těžko předjíždělo, letos by to měli piloti mít jednodušší - nejen díky nové generaci vozů stavějící na přísavném efektu.
Ve spolupráci s FIA totiž byla trať rozšířena: zatáčka č. 1 o 2,5 metrů, zatáčka č. 6 o 7,5 metrů, zmizela šikana (bývalá 9/10) za 8. zatáčkou, rovinka za 12. zatáčkou byla prodloužena a 13. zatáčka rozšířena o 3 metry, zatáčka č. 15 o 3,5 metrů.
Nově navíc budou k dispozici 4 DRS zóny s 2 detekčními body: první dvě za zatáčkou č. 8 a 10, časové odstupy se přitom budou měřit za 6. zatáčkou, třetí a čtvrtá za zatáčkou č. 14. a 2 s detekční zónou před 13. zatáčkou.
V F1 jsme se dosud setkali maximálně se třemi DRS zónami (Bahrajn, Saúdská Arábie, Rakousko a Mexiko) Vše tedy připraveno pro napínavé souboje a spoustu předjíždění.
V kokpitu Aston Martinu se konečně dočkáme také čtyřnásobného mistra světa Sebastiana Vettela, jenž v úvodních dvou podnicích sezóny 2022 kvůli pozitivnímu testu na Covid-19 chyběl - nahradil jej v nich Nico Hülkenberg. Zpět bude i jejich krajan Mick Schumacher, jenž po velké nehodě do Velké ceny Saúdské Arábie nenastoupil.
O víkendu se těšíme také na pokračování vzrušujících soubojů mezi Maxem Verstappenem z Red Bullu a Charlesem Leclercem z Ferrari, o vítězství budou usilovat také jejich týmoví kolegové Sergio Pérez, jenž pohodlně vedle naposledy v Džiddě, a pomaleji se rozjíždějící Carlos Sainz.
Sezónu ještě neodepsal Mercedes se svým inovativním řešením ultra-úzkých bočnic, jenž se chce vrátit do boje o titul. Svou výkonnost zatím musí obětovat krocení poskakování, kolik ze své ztráty na nejlepší stáhne v Melbourne? To se již brzdy dozvíme: první trénink začíná v pátek v 5 hodin našeho času, velká cena je na programu v neděli v 7:00 h.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.