Formule 1 se poprvé od roku 2019 vrací do Melbourne. Městská trať prošla rozsáhlými úpravami, do sezóny konečně nastoupí s Aston Martinem i Sebastian Vettel, očekává se napínavý duel mezi Ferrari a Red Bullem, který FIA okoření rekordními 4 DRS zónami.
Když se v Austrálii naposledy závodilo, svět byl zcela jiný. V roce 2020 pak byl závod na poslední chvíli zrušen kvůli Covidu-19, když se už týmy a fanoušci chystali na první trénink. F1 se poté přizpůsobovala novým výzvám s flexibilním kalendářem a velkými cenami bez diváků.
V Melbourne sice již sezóna nezačíná, ale i tak se pořadatelé snaží připravit velkolepou show. V Albert Parku se vždy velmi těžko předjíždělo, letos by to měli piloti mít jednodušší - nejen díky nové generaci vozů stavějící na přísavném efektu.
Ve spolupráci s FIA totiž byla trať rozšířena: zatáčka č. 1 o 2,5 metrů, zatáčka č. 6 o 7,5 metrů, zmizela šikana (bývalá 9/10) za 8. zatáčkou, rovinka za 12. zatáčkou byla prodloužena a 13. zatáčka rozšířena o 3 metry, zatáčka č. 15 o 3,5 metrů.
Nově navíc budou k dispozici 4 DRS zóny s 2 detekčními body: první dvě za zatáčkou č. 8 a 10, časové odstupy se přitom budou měřit za 6. zatáčkou, třetí a čtvrtá za zatáčkou č. 14. a 2 s detekční zónou před 13. zatáčkou.
V F1 jsme se dosud setkali maximálně se třemi DRS zónami (Bahrajn, Saúdská Arábie, Rakousko a Mexiko) Vše tedy připraveno pro napínavé souboje a spoustu předjíždění.
V kokpitu Aston Martinu se konečně dočkáme také čtyřnásobného mistra světa Sebastiana Vettela, jenž v úvodních dvou podnicích sezóny 2022 kvůli pozitivnímu testu na Covid-19 chyběl - nahradil jej v nich Nico Hülkenberg. Zpět bude i jejich krajan Mick Schumacher, jenž po velké nehodě do Velké ceny Saúdské Arábie nenastoupil.
O víkendu se těšíme také na pokračování vzrušujících soubojů mezi Maxem Verstappenem z Red Bullu a Charlesem Leclercem z Ferrari, o vítězství budou usilovat také jejich týmoví kolegové Sergio Pérez, jenž pohodlně vedle naposledy v Džiddě, a pomaleji se rozjíždějící Carlos Sainz.
Sezónu ještě neodepsal Mercedes se svým inovativním řešením ultra-úzkých bočnic, jenž se chce vrátit do boje o titul. Svou výkonnost zatím musí obětovat krocení poskakování, kolik ze své ztráty na nejlepší stáhne v Melbourne? To se již brzdy dozvíme: první trénink začíná v pátek v 5 hodin našeho času, velká cena je na programu v neděli v 7:00 h.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.
Zak Brown znovu rozdmýchal spekulace o budoucnosti Maxe Verstappena a jeho možném odchodu z Red Bullu. Šéf McLarenu naznačil, že přestup k Mercedesu není mimo hru, čímž opět rozvířil dění v paddocku.
Oliver Bearman otevřeně promluvil o finančních obětech, které jeho rodina podstoupila, aby mu umožnila nastartovat závodní kariéru. Zároveň sdílel, jaký zlomový moment mu přinesl klíčovou příležitost a jak se musel psychicky připravit na náročnou debutovou sezónu ve Formuli 1 s týmem Haas.
Adrian Newey od svého příchodu do Aston Martinu před sezonou 2025 nezná odpočinek a pracuje naplno. Jeho cílem je co nejrychleji posunout tým mezi špičku formule 1.
Ferrari údajně připravuje vylepšení posilovače řízení u svého vozu SF-25 na nadcházející Velkou cenu Maďarska. Tato změna by mohla zlepšit ovladatelnost a výkon týmu na technickém okruhu.
Valtteri Bottas prozradil, že během povinné vojenské služby ve Finsku absolvoval výcvik ostřelovače, který mu pomohl lépe zvládat tlak i soustředění. Klid a přesnost z armády dnes využívá i v kokpitu formule.
Situace uvnitř Red Bullu se dál komplikuje. Ralf Schumacher je přesvědčen, že pokud se tým rychle nestabilizuje, Max Verstappen z něj odejde.
Yuki Tsunoda si při návštěvě italského jezera Como vybral slabší chvilku. Jeho mobilní telefon zmizel neznámo kam. Mladý japonský jezdec však situaci bere s nadhledem a místo paniky se obrátil na své fanoušky s prosbou o pomoc při hledání.
Známý komentátor F1 Martin Brundle rozebral rozhodnutí Christiana Hornera a poukázal na moment, který považuje za zásadní pochybení v řízení týmu Red Bull.
Jules Bianchi, kterému bylo tehdy jen 25 let, podlehl osudovým zraněním z nehody v Suzuce. Jeho smrt otřásla světem Formule 1 a přiměla k zásadním změnám v bezpečnosti.
Charles Leclerc si při desátém výročí úmrtí Julese Bianchiho připomněl jeho vliv na svou kariéru i osobní život. Byl pro něj nejen kmotrem a přítelem, ale také inspirací, která ho provází dodnes.