Piloti potvrzují snadnější jízdu za druhým vozem v zatáčkách, kvůli slabšímu efektu aerodynamického stínu na rovinkách ale předjíždění není o tolik snazší. A moc tomu nepřidávají ani nové nízkoprofilové pneumatiky Pirelli na 18" ráfcích.
Nová technická pravidla mají za cíl zvýšit přítlak generovaný podlahou a snížit turbulence za vozem, aby se usnadnilo následování soupeře v zatáčkách. Jenže to má vliv na aerodynamický "pytel" na rovinkách, na nichž piloti nedokážou zrychlit za druhým vozem tak rychle jako minulý rok.
Podle Fernanda Alonsa není předjíždění ani letos jednoduché: "Jízda za druhým vozem je snazší. Všimli jsme si toho už při testech, že se snadněji následovalo druhé auto, ale předjíždění stále není tak lehké, jako to vypadá v televizi."
"Myslím, že se v závodě předjíždělo díky tomu, že jedno auto bylo na novějších pneumatikách o dvě sekundy rychlejší. Narazil jsem na vozy, jež byly o 2 sekundy pomalejší a předjel jsem je během několika zatáček. A také jsem se setkal s vozy, které byly o 2 sekundy rychlejší a předjeli mě během dvou nebo tří zatáček," přibližuje španělský pilot.
"Podle mě největší rozdíl stále dělají pneumatiky, ne následování druhého vozu. Musíme se na to ještě podívat, potřebujeme odjet více závodů," usuzuje zkušený dvojnásobný mistr světa.
Podle jeho týmového kolegy Estebana Ocona nová pravidla jsou sice "krokem správným směrem," systém pro redukci odporu (DRS) ale u nové generace vozů až ale není tak silný: "DRS je vlastně slabší než bývalo, a význam aerodynamického stínu je obecně menší."
"Myslím, že se dá předjíždět. Za druhým autem můžete jet mnohem těsněji než dříve, druhý vůz je ovlivňován méně, takže se to ubírá správným směrem, stále to však nějaký vliv má. Hodně se ale snížil efekt vzduchového pytle. To, co tak usnadnilo předjížděcí manévry, které jste viděli, byly zřejmě pneumatiky," domnívá se 25letý Francouz.
George Russell z Mercedesu, který musel v aerodynamice svého vozu W13 sáhnout kvůli poskakování po velkých kompromisech, si moc rozdílů u nových aut zatím nevšiml: "Abych byl upřímný, nepřipadalo mi to z kokpitu o tolik odlišné. Jízda za druhým vozem určitě není horší. V Bahrajnu to bylo kvůli povrchu vždy těžké."
"A pneumatiky se proti loňsku nezdají být o mnoho lepší - stále docela hodně kloužeme. A je to ještě hroší kvůli 40 - 50kg nárůstu hmotnosti, jízda tedy rozhodně není zábavná," stěžuje si nová posila mistrovských Stříbrných šípů.
Více toho čekal i Lando Norris z překvapivě se trápícího McLarenu, jenž narychlo musel řešit přehřívání svých brzd: "Bylo to těžké. Nebylo to tak dobré, jak jsem čekal, což je trochu frustrující - čekal jsem trochu více."
"Když se dostanete blízko, stále vám záď snadno klouže a ztrácíte i předek, pneumatiky se přehřívají a opět překročí kritickou mez. Řekl bych, že je to trochu lepší, pořád však ztrácíte hodně přítlaku. Možná ne tolik, kolik všichni doufali," uzavírá 22letý rodák z britského Bristolu.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.