Mezinárodní automobilová federace (FIA) potvrdila své plány na změnu pohonných jednotek používaných ve Formuli 1. Zájem o vstup do královské disciplíny motorsportu již projevila automobilka Audi.
FIA na svém posledním zasedání oznámila, že se více zaměří na využívání elektřiny a udržitelnost motorsportu. Od roku 2026 proto hodlá výrazně snížit rozpočtové stropy. Ty byly kvůli omezení utrácení automobilek zavedeny letos, nevztahovaly se však na vývoj pohonných jednotek.
F1 usilovně hledá dalšího výrobce motorů po odchodu Hondy, o jejíž motory se bude v příštích 4 sezónách starat Red Bull. Nyní v této soutěži zbývají pouze tři výrobci: Ferrari, Mercedes a Renault.
1,6litrová V6 architektura motorů bude zachována, žel v roce 2026 přijde o pokročilý motorgenerátor pro rekuperaci tepelné energie (MGU-H), který byl na společné hřídeli s turbem. F1 se zbaví špičkové technologie zvyšující efektivitu motorů (nyní přes 52 %) ve prospěch snižování nákladů.
Celkový elektrický výkon motorgenerátoru pro rekuperaci kinetické energie (MGU-K) bude téměř ztrojnásoben ze současných 120 kW na 350 kW a motory budou moci za 5 let používat pouze "100% udržitelné palivo." Detailní specifikace budoucích motorů jsou téměř hotovy a počátkem příštího roku budou postoupeny Světové radě motorsportu ke schválení.
Cílem těchto opatření bylo přilákat některou ze značek koncernu Volkswagen, Porsche či Audi. A to se povedlo: německá automobilka se čtyřmi kruhy ve svém znaku oznámila FIA, že za těchto podmínek vstoupí do F1, což hodlá oficiálně potvrdit začátkem roku 2022.
Její předseda Markus Duesmann a člen technického vývoje Oliver Hoffmann uvedli, že jejich automobilka je spokojená se současným vývojem v F1 a připravovanými technickými pravidly týkajícími se pohonných jednotek pro rok 2026.
Ve svém dopise zaslaném výkonnému řediteli F1 Stefanovi Domenicalimu a loučícímu se prezidentovi Jeanovi Todtovi uvádějí, že podle nich představují férový kompromis pro nováčky a existující soutěžní týmy.
V dopise mj. gratulují Todtovi k férovému vyvrcholení letošního šampionátu Formule 1, což vztahují i na poslední kolo, kdy Max Verstappen předjel Lewise Hamiltona a získal titul po kontroverzním restartu, což chtěl Mercedes u Mezinárodního odvolacího soudu FIA.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.