Mezinárodní automobilová federace (FIA) potvrdila své plány na změnu pohonných jednotek používaných ve Formuli 1. Zájem o vstup do královské disciplíny motorsportu již projevila automobilka Audi.
FIA na svém posledním zasedání oznámila, že se více zaměří na využívání elektřiny a udržitelnost motorsportu. Od roku 2026 proto hodlá výrazně snížit rozpočtové stropy. Ty byly kvůli omezení utrácení automobilek zavedeny letos, nevztahovaly se však na vývoj pohonných jednotek.
F1 usilovně hledá dalšího výrobce motorů po odchodu Hondy, o jejíž motory se bude v příštích 4 sezónách starat Red Bull. Nyní v této soutěži zbývají pouze tři výrobci: Ferrari, Mercedes a Renault.
1,6litrová V6 architektura motorů bude zachována, žel v roce 2026 přijde o pokročilý motorgenerátor pro rekuperaci tepelné energie (MGU-H), který byl na společné hřídeli s turbem. F1 se zbaví špičkové technologie zvyšující efektivitu motorů (nyní přes 52 %) ve prospěch snižování nákladů.
Celkový elektrický výkon motorgenerátoru pro rekuperaci kinetické energie (MGU-K) bude téměř ztrojnásoben ze současných 120 kW na 350 kW a motory budou moci za 5 let používat pouze "100% udržitelné palivo." Detailní specifikace budoucích motorů jsou téměř hotovy a počátkem příštího roku budou postoupeny Světové radě motorsportu ke schválení.
Cílem těchto opatření bylo přilákat některou ze značek koncernu Volkswagen, Porsche či Audi. A to se povedlo: německá automobilka se čtyřmi kruhy ve svém znaku oznámila FIA, že za těchto podmínek vstoupí do F1, což hodlá oficiálně potvrdit začátkem roku 2022.
Její předseda Markus Duesmann a člen technického vývoje Oliver Hoffmann uvedli, že jejich automobilka je spokojená se současným vývojem v F1 a připravovanými technickými pravidly týkajícími se pohonných jednotek pro rok 2026.
Ve svém dopise zaslaném výkonnému řediteli F1 Stefanovi Domenicalimu a loučícímu se prezidentovi Jeanovi Todtovi uvádějí, že podle nich představují férový kompromis pro nováčky a existující soutěžní týmy.
V dopise mj. gratulují Todtovi k férovému vyvrcholení letošního šampionátu Formule 1, což vztahují i na poslední kolo, kdy Max Verstappen předjel Lewise Hamiltona a získal titul po kontroverzním restartu, což chtěl Mercedes u Mezinárodního odvolacího soudu FIA.
Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.
Po několika těsných soubojích na trati mezi Piastrim a Norrisem se znovu otevírá otázka vnitrotýmové dynamiky v McLarenu. Vzhledem ke konkurenceschopnosti obou jezdců se podobná situace může v budoucnu opakovat.
Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.
Dr. Helmut Marko zavzpomínal na více než dvacet let trvající spolupráci s Christianem Hornerem, se kterým společně vybudovali z Red Bullu špičkový tým Formule 1. Jejich odlišné přístupy se často doplňovaly a stály za klíčovými rozhodnutími, která Red Bull dovedla k vrcholu.
Christian Horner sehrál klíčovou roli při uzavření dohody s Hondou, která Red Bull vrátila na špičku F1. Právě toto partnerství odstartovalo novou éru dominance týmu.
Günther Steiner vyjádřil překvapení nad nečekaným odchodem Christiana Hornera z čela Red Bullu a označil ho za výrazný otřes pro tým. Podle něj bude těžké nahradit lídra, který byl symbolem stability.
Bývalý jezdec F1 Jolyon Palmer označil penalizaci Oscara Piastriho po Velké ceně Velké Británie za „extrémní, mírně řečeno“. Trest vyvolal mezi odborníky a fanoušky kontroverzi.
James Vowles poskytl nejnovější zprávy o své manželce Rachel Rolph a jejich novorozeném miminku. Ve veřejném prohlášení vyjádřil radost a vděčnost za zdraví celé rodiny a podělil se o první dojmy z otcovství.
Andrea Kimi Antonelli začal svou kariéru ve Formuli 1 slibně, ale nyní čelí obtížím. Mercedes věří, že mu pomůže tyto problémy překonat a vrátit se zpět na vítěznou cestu.
McLaren suverénně vede šampionát konstruktérů a Lando Norris si je vědom, jaké štěstí má s monopostem MCL39. Tento vůz mu dává potřebnou rychlost a jistotu k tomu, aby tým mohl bojovat o titul.
Christian Horner nezůstal jediný, kdo opustil Red Bull, společnost s ním opustili i dva další členové vrcholového managementu. Tým tak čelí největšímu otřesu ve vedení od svého vstupu do Formule 1.
Martin Brundle se domnívá, že problémy Red Bullu začaly po odchodu Christiana Hornera, který byl klíčovým stabilizačním prvkem týmu. Podle něj tým od té doby postrádá vedení a soudržnost, což se odráží i na trati.