V kvalifikaci VC Abú Zabí zvítězil na poslední chvíli Max Verstappen, Lewis Hamilton zaostal o 3 desetiny a zítra odstartuje druhý. Skvělé kolo poskládal i Lando Norris, které mu stačilo na třetí místo a do zítřejšího závodu odstartuje společně s Pérezem z druhé řady. Bottasovi se ale třetí část kvalifikace nepovedla a zítra odstartuje až z 6. pozice.
Poslední kvalifikace v sezóně 2021, která rozhodne o pořadí v zítřejším důležitém závodě. Ano, to je kvalifikace VC Abú Zabí. Teplota vzduchu se pohybovala pod 30 °C, zatímco teplota trati se pohybovala nad touto hranicí.
Q1
Po prvních pokusech se na prvních 4 místech objevily vozy s motory Honda, přičemž této čtveřici vévodil Max Verstappen s časem 1:23,680, za kterého se zařadil Gasly s Cunodou a Pérezem. Ale v tento okamžik ještě většina jezdců neměla zajeté své rychlé kolo. Potenciál Mercedesů ukázali oba jezdci hned po svých prvních pokusech. Hamiltonovo kolo nabývalo hodnoty 1:23,266 a posunul se na nejvyšší příčku, Bottas zaostal o desetinu a byl druhý. Holanďanovo druhé kolo bylo o poznání lepší, protože za Hamiltonem zaostal o 56 setin.
Pěkné kolo se povedlo zajet Gaslymu, ale bylo pro překračování traťových limitů v zatáčce číslo 16 škrtnuto. Po tomto oznámení ale byly vyvěšeny červené vlajky.
Bylo to kvůli sloupku, který se vyskytuje na vnitřních částech zatáček. Mick Schumacher trefil sloupek na vnitřku 16. zatáčky, ten se dostal do ideální stopy a Lando Norris jej při svém průjezdu dovezl až na cílovou rovinku.
It's always "where is the bollard" and never "how is the bollard" 😞#AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1 pic.twitter.com/Up84BqDWfi
— Formula 1 (@F1) December 11, 2021Červené vlajky nebyly vyvěšeny ani 5 minut a už se pokračovalo. Jezdci se po restartu vydali hned na trať. Kdo z boxů ale nevyjel byl Max Verstappen, kterému mechanici opravovali zadní křídlo. Na závěr se vydali svůj čas vylepšit i jezdci Mercedesu, přičemž se Hamiltonovi povedlo poskládat perfektní kolo o hodnotě 1:22,845. Bottas zaostal o necelé 3 desetiny, třetí Verstappen byl pomalejší už o skoro půl vteřinu.
Kdo už ale druhou část kvalifikace neokusil byl Nicholas Latifi společně s Russellem, Raikkonenem a oběma jezdci Haasu.
Q2
Teploty začaly klesat a jezdci museli vyjet okamžitě na trať. Většina jezdců se na trať vydala na žlutě označené pneumatice. Této skupince vévodil tandem stříbrných šípů. Nejrychlejší čas se objevil vedle jména Lewise Hamiltona, jeho kolo dosahovalo hodnoty 1:23,185, Bottas byl o 6 desetin pomalejší. Verstappenovi se ale povedl poslední sektor a na Brita ztratil pouze 4 tisíciny. Čtvrtý byl potom Juki Cunoda, který ztrácel 2 desetiny. Kdo se ale pořadím propadal byl Sergio Pérez, protože ztrácel už přes 5 desetin.
The first runs are in for Q2...Lewis leads Max by just 0.004s 😱#AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1 pic.twitter.com/hyNGFEjjks
— Formula 1 (@F1) December 11, 2021Co vykouzlilo vrásky všem u Red Bullu bylo Verstappenovo probrždění při dalším kole. Probrždění nebylo zrovna malé, a tak se muselo přemýšlet o jiné strategii, zda odstartovat zítra na této poškozené sadě nebo se kolo pokusit vylepšit a odstartovat na jiné.
Někteří jezdci se na trať při prvních pokusech vydali na červené sadě, příkladem byli jezdci stáje Ferrari. Sainzovo kolo o hodnotě 1:23,174 jej katapultovalo na provizorní první místo, Leclerc zaostal o 2 setiny a byl čtvrtý. Z toho vyplývalo, že mezi první pětkou byla pouze desetina, protože pátý Bottas ztrácel na Španěla pouze 7 setin.
Na závěr se jezdci vydali na trať většinou s nejměkčí směsí, ale Hamilton to zkusil na žluté a své kolo ještě zlepšil. Toho ale o desetinu přeskočil Pérez a o 3 desetiny Verstappen, oba jezdci stáje Red Bull ale svá rychlá kola zajeli na červené sadě, tudíž zítra odstartují na nejměkčí směsi. S nimi na této směsi budou muset zítra odstartovat i jezdci stáje Ferrari a McLaren společně s Estebanem Oconem.
Do třetí části se už ale nedostal Alonso s Gaslym, Strollem, Giovinazzim a Vettelem.
Q3
Prvními na trati byli jezdci Red Bullu v pořadí Pérez - Verstappen. Právě Holanďanovo kolo o hodnotě 1:22,109 bylo ze všech nejrychlejší a Hamilton zaostal o více než 5 desetin. Napomohl tomu ale fakt, že Pérez potáhl Maxe na jedné z rovinek. Čtvrtý Bottas už ztrácel přes vteřinu. Na druhou řadu stačilo kolo Jukiho Cunody, to mu ale bylo kvůli překračování traťových limitů v 16. zatáčce, kde se dostal do smyku, škrtnuto.
Max's time is in... it's a 1:22.109! After some slipstreaming with team mate Perez, Verstappen is more than half a second ahead of Hamilton 😱#AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1 pic.twitter.com/jEyddpcwBi
— Formula 1 (@F1) December 11, 2021Jezdci se na závěr vydali svá kola ještě vylepšit. Hamilton udělal chybu už v 1. zatáčce, což mu zásadním způsobem vše zkomplikovalo. Verstappenův náskok ale stáhl jen o 2 desetiny, tudíž se může z pole position radovat Max Verstappen. Z druhé řady odstartuje Norris a Pérez. Bottas skončil až šestý.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.
Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.
Po několika těsných soubojích na trati mezi Piastrim a Norrisem se znovu otevírá otázka vnitrotýmové dynamiky v McLarenu. Vzhledem ke konkurenceschopnosti obou jezdců se podobná situace může v budoucnu opakovat.
Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.
Dr. Helmut Marko zavzpomínal na více než dvacet let trvající spolupráci s Christianem Hornerem, se kterým společně vybudovali z Red Bullu špičkový tým Formule 1. Jejich odlišné přístupy se často doplňovaly a stály za klíčovými rozhodnutími, která Red Bull dovedla k vrcholu.
Christian Horner sehrál klíčovou roli při uzavření dohody s Hondou, která Red Bull vrátila na špičku F1. Právě toto partnerství odstartovalo novou éru dominance týmu.
Günther Steiner vyjádřil překvapení nad nečekaným odchodem Christiana Hornera z čela Red Bullu a označil ho za výrazný otřes pro tým. Podle něj bude těžké nahradit lídra, který byl symbolem stability.
Bývalý jezdec F1 Jolyon Palmer označil penalizaci Oscara Piastriho po Velké ceně Velké Británie za „extrémní, mírně řečeno“. Trest vyvolal mezi odborníky a fanoušky kontroverzi.
James Vowles poskytl nejnovější zprávy o své manželce Rachel Rolph a jejich novorozeném miminku. Ve veřejném prohlášení vyjádřil radost a vděčnost za zdraví celé rodiny a podělil se o první dojmy z otcovství.
Andrea Kimi Antonelli začal svou kariéru ve Formuli 1 slibně, ale nyní čelí obtížím. Mercedes věří, že mu pomůže tyto problémy překonat a vrátit se zpět na vítěznou cestu.
McLaren suverénně vede šampionát konstruktérů a Lando Norris si je vědom, jaké štěstí má s monopostem MCL39. Tento vůz mu dává potřebnou rychlost a jistotu k tomu, aby tým mohl bojovat o titul.