V kvalifikaci VC Abú Zabí zvítězil na poslední chvíli Max Verstappen, Lewis Hamilton zaostal o 3 desetiny a zítra odstartuje druhý. Skvělé kolo poskládal i Lando Norris, které mu stačilo na třetí místo a do zítřejšího závodu odstartuje společně s Pérezem z druhé řady. Bottasovi se ale třetí část kvalifikace nepovedla a zítra odstartuje až z 6. pozice.
Poslední kvalifikace v sezóně 2021, která rozhodne o pořadí v zítřejším důležitém závodě. Ano, to je kvalifikace VC Abú Zabí. Teplota vzduchu se pohybovala pod 30 °C, zatímco teplota trati se pohybovala nad touto hranicí.
Q1
Po prvních pokusech se na prvních 4 místech objevily vozy s motory Honda, přičemž této čtveřici vévodil Max Verstappen s časem 1:23,680, za kterého se zařadil Gasly s Cunodou a Pérezem. Ale v tento okamžik ještě většina jezdců neměla zajeté své rychlé kolo. Potenciál Mercedesů ukázali oba jezdci hned po svých prvních pokusech. Hamiltonovo kolo nabývalo hodnoty 1:23,266 a posunul se na nejvyšší příčku, Bottas zaostal o desetinu a byl druhý. Holanďanovo druhé kolo bylo o poznání lepší, protože za Hamiltonem zaostal o 56 setin.
Pěkné kolo se povedlo zajet Gaslymu, ale bylo pro překračování traťových limitů v zatáčce číslo 16 škrtnuto. Po tomto oznámení ale byly vyvěšeny červené vlajky.
Bylo to kvůli sloupku, který se vyskytuje na vnitřních částech zatáček. Mick Schumacher trefil sloupek na vnitřku 16. zatáčky, ten se dostal do ideální stopy a Lando Norris jej při svém průjezdu dovezl až na cílovou rovinku.
It's always "where is the bollard" and never "how is the bollard" 😞#AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1 pic.twitter.com/Up84BqDWfi
— Formula 1 (@F1) December 11, 2021Červené vlajky nebyly vyvěšeny ani 5 minut a už se pokračovalo. Jezdci se po restartu vydali hned na trať. Kdo z boxů ale nevyjel byl Max Verstappen, kterému mechanici opravovali zadní křídlo. Na závěr se vydali svůj čas vylepšit i jezdci Mercedesu, přičemž se Hamiltonovi povedlo poskládat perfektní kolo o hodnotě 1:22,845. Bottas zaostal o necelé 3 desetiny, třetí Verstappen byl pomalejší už o skoro půl vteřinu.
Kdo už ale druhou část kvalifikace neokusil byl Nicholas Latifi společně s Russellem, Raikkonenem a oběma jezdci Haasu.
Q2
Teploty začaly klesat a jezdci museli vyjet okamžitě na trať. Většina jezdců se na trať vydala na žlutě označené pneumatice. Této skupince vévodil tandem stříbrných šípů. Nejrychlejší čas se objevil vedle jména Lewise Hamiltona, jeho kolo dosahovalo hodnoty 1:23,185, Bottas byl o 6 desetin pomalejší. Verstappenovi se ale povedl poslední sektor a na Brita ztratil pouze 4 tisíciny. Čtvrtý byl potom Juki Cunoda, který ztrácel 2 desetiny. Kdo se ale pořadím propadal byl Sergio Pérez, protože ztrácel už přes 5 desetin.
The first runs are in for Q2...Lewis leads Max by just 0.004s 😱#AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1 pic.twitter.com/hyNGFEjjks
— Formula 1 (@F1) December 11, 2021Co vykouzlilo vrásky všem u Red Bullu bylo Verstappenovo probrždění při dalším kole. Probrždění nebylo zrovna malé, a tak se muselo přemýšlet o jiné strategii, zda odstartovat zítra na této poškozené sadě nebo se kolo pokusit vylepšit a odstartovat na jiné.
Někteří jezdci se na trať při prvních pokusech vydali na červené sadě, příkladem byli jezdci stáje Ferrari. Sainzovo kolo o hodnotě 1:23,174 jej katapultovalo na provizorní první místo, Leclerc zaostal o 2 setiny a byl čtvrtý. Z toho vyplývalo, že mezi první pětkou byla pouze desetina, protože pátý Bottas ztrácel na Španěla pouze 7 setin.
Na závěr se jezdci vydali na trať většinou s nejměkčí směsí, ale Hamilton to zkusil na žluté a své kolo ještě zlepšil. Toho ale o desetinu přeskočil Pérez a o 3 desetiny Verstappen, oba jezdci stáje Red Bull ale svá rychlá kola zajeli na červené sadě, tudíž zítra odstartují na nejměkčí směsi. S nimi na této směsi budou muset zítra odstartovat i jezdci stáje Ferrari a McLaren společně s Estebanem Oconem.
Do třetí části se už ale nedostal Alonso s Gaslym, Strollem, Giovinazzim a Vettelem.
Q3
Prvními na trati byli jezdci Red Bullu v pořadí Pérez - Verstappen. Právě Holanďanovo kolo o hodnotě 1:22,109 bylo ze všech nejrychlejší a Hamilton zaostal o více než 5 desetin. Napomohl tomu ale fakt, že Pérez potáhl Maxe na jedné z rovinek. Čtvrtý Bottas už ztrácel přes vteřinu. Na druhou řadu stačilo kolo Jukiho Cunody, to mu ale bylo kvůli překračování traťových limitů v 16. zatáčce, kde se dostal do smyku, škrtnuto.
Max's time is in... it's a 1:22.109! After some slipstreaming with team mate Perez, Verstappen is more than half a second ahead of Hamilton 😱#AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1 pic.twitter.com/jEyddpcwBi
— Formula 1 (@F1) December 11, 2021Jezdci se na závěr vydali svá kola ještě vylepšit. Hamilton udělal chybu už v 1. zatáčce, což mu zásadním způsobem vše zkomplikovalo. Verstappenův náskok ale stáhl jen o 2 desetiny, tudíž se může z pole position radovat Max Verstappen. Z druhé řady odstartuje Norris a Pérez. Bottas skončil až šestý.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.