ABÚ ZABÍ - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší čas úvodního tréninku před očekávanou Velkou cenou Abú Zabí zajel Max Verstappen s Red Bullem, Stříbrné šípy mu jsou ale těsně v patách. Jak probíhalo dopoledne na zrychlené trati v Jas Marině a co se na ní vlastně změnilo?
V Abú Zabí došlo letos k zásadním úpravám okruhu: přepracovaná vracečka (č. 5) na hlavní rovinku, nová klopená zatáčka č. 9 a větší poloměry dvojice zatáček u hotelového komplexu by měly vést k podstatně rychlejším časům proti loňsku - dle předpokladu Mercedesu o více než 10 sekund.
Trať obvykle seděla spíše Red Bullu, ale pro Hamiltona s poslední specifikací motoru má navrch všude. Pirelli přivezlo to nejměkčí ze svého portfolia: směsi C3 - C5. Počasí týmům na Blízkém východě přeje - teplota vzduchu dosahuje 27 °C, asfalt 38 °C.
Na okruh se v 10:30 našeho času jako první vydal Räikkönen, s nímž se loučí Alfa Romeo nápisem: "Milý Kimi, teď už tě necháme být," následovaný Leclercem a jeho týmovým kolegou Giovinazzim, který v F1 rovněž končí. Naposledy uvidíme v akci i současnou generací monopostů. Williams místo Russella mířícího k Mercedesu nasadil Aitkena.
Verstappen během instalačního okruhu upozorňuje na drobný problém: "Můj volant je na pravé straně hodně dole." Piloti bez rozpaků najíždějí do měřených kol, na špici se hned usazuje Hamilton (1:27,148), za ním Gasly (1:27,722), Pérez (1:28,336) a Ricciardo (1:28,786) - všichni na měkkých pneumatikách.
Say it in carbon: Alfa Romeo Racing ORLEN to feature livery message for Kimi and Antonio in Abu Dhabi 🤩 pic.twitter.com/jh3HYKkl0X
— Alfa Romeo Racing ORLEN (@alfaromeoracing) December 9, 2021Lewis včera na tiskové konferenci rozehrál psychologickou válku s Maxem, když uvedl: "Je skvělé, že pravidla jsou všem jasná, takže se vyhneme věcem, jež se odehrály v minulosti." Max ve svém komentáři uvedl, že "komisaři se mnou jednají jinak než s ostatními jezdci. Dostal jsem penalizaci za věc, za kterou ji ostatní nedostali. Netuším proč. Musíte se na to zeptat jiných lidí."
Hamilton po 10 min zlepšil svůj čas na 1:26,290, na druhou příčku za něj poskočil Verstappen (1:26,463), na třetí Norris (1:26,782) s McLarenem, který si pro poslední závod přichystal mírně odlišné, duhové barvy pro svůj monopost (dle sponzora Vuse - výrobce elektronických cigaret). Zelenou zádí naopak upozorňuje na spolupráci s Castrolem Alpine.
Po čtvrt hodince se na prvním místě vystřídali Alonso (1:26,146) a Verstappen (1:25,602), jenž přečkal atak Hamiltona v dalším kole (1:25,820). V první pětce se drželi Pérez (1:26,360) s Gaslym (1:26,449), zatímco Bottas byl po probrzdění až desátý (1:27,285) před Sainzem (1:27,441).
V dalších vlně ostrých kol se Verstappen (1:25,300) udržel na prvním místě před svým úhlavním soupeřem v boji o titul Hamiltonem (1:25,552). Oba mají shodný počet 369,5 bodů, díky lepším dílčím výsledkům je na tom ale lépe Holanďan. Bottas (1:26,094) se dostal na čtvrté místo za Péreze (1:25,994), obě Ferrari (13. a 14.) i McLareny (11. a 12.) zůstávaly mimo první desítku.
Po půl hodině dostal Räikkönen přetáčivý smyk v nově upravené zatáčce č. 9, dokázal se nicméně vyhnout svodidlům, a tak to odnesly jen pneumatiky. Únikové zóny jsou v Abú Zabí naštěstí velkoryse prostorné. U Ocona se objevil problém s řazením, který se mu však s pomocí boxové zídky podařilo vyřešit.
A bit of an off for Kimi 😬But, the Finn keeps it going and returns to the track! #F1 🇦🇪 #AbuDhabiGP pic.twitter.com/5RWfMdQEQ9
— Formula 1 (@F1) December 10, 2021Zatímco se Verstappen (1:25,009) dále zlepšoval, tak Bottas (1:25,205) se čtvrthodinu před koncem prosadil na 2. příčku před svého týmového kolegu. Zaujal i Cunoda, jehož čas 1:35,378 vynesl na 4. místo před Péreze. Lewisovi byl jeho nejlepší čas (+0,033) škrtnut kvůli překročení limitů dráhy v zatáčce č. 16, stačil by však pouze na Valtteriho.
Nejrychlejšího Verstappena v závěru již nikdo nepřekonal, nejblíže mu byl Bottas (+0,196 s). Kromě Red Bullu s Mercedesem vypadá velmi konkurenceschopně AlphaTauri i Alpine - Alonso je vytáhl na 6. místo, mezi Ferrari a McLaren se zásluhou desátého Vettela dostal Aston Martin. Za zmínku stojí také výkon Aitkena, jenž předčil stálého závodního pilota Williamsu Latifiho.
FASTEST SECTORS 🚀It's looking close between Mercedes and Red Bull 👀Lewis ➡️ Max ➡️ Valtteri #F1 🇦🇪 #AbuDhabiGP pic.twitter.com/V99I57VNIN
— Formula 1 (@F1) December 10, 2021Z prvního tréninku lze těžko vyvozovat nějaké závěry. Nejen kvůli tomu, že se týmy učí novou konfiguraci okruhu a sbírají data, ale také kvůli času, kdy se jede. Kvalifikace a závod začnou podstatně později během dne za umělých světel, kdy bude teploty o dost nižší.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.