ABÚ ZABÍ - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší čas úvodního tréninku před očekávanou Velkou cenou Abú Zabí zajel Max Verstappen s Red Bullem, Stříbrné šípy mu jsou ale těsně v patách. Jak probíhalo dopoledne na zrychlené trati v Jas Marině a co se na ní vlastně změnilo?
V Abú Zabí došlo letos k zásadním úpravám okruhu: přepracovaná vracečka (č. 5) na hlavní rovinku, nová klopená zatáčka č. 9 a větší poloměry dvojice zatáček u hotelového komplexu by měly vést k podstatně rychlejším časům proti loňsku - dle předpokladu Mercedesu o více než 10 sekund.
Trať obvykle seděla spíše Red Bullu, ale pro Hamiltona s poslední specifikací motoru má navrch všude. Pirelli přivezlo to nejměkčí ze svého portfolia: směsi C3 - C5. Počasí týmům na Blízkém východě přeje - teplota vzduchu dosahuje 27 °C, asfalt 38 °C.
Na okruh se v 10:30 našeho času jako první vydal Räikkönen, s nímž se loučí Alfa Romeo nápisem: "Milý Kimi, teď už tě necháme být," následovaný Leclercem a jeho týmovým kolegou Giovinazzim, který v F1 rovněž končí. Naposledy uvidíme v akci i současnou generací monopostů. Williams místo Russella mířícího k Mercedesu nasadil Aitkena.
Verstappen během instalačního okruhu upozorňuje na drobný problém: "Můj volant je na pravé straně hodně dole." Piloti bez rozpaků najíždějí do měřených kol, na špici se hned usazuje Hamilton (1:27,148), za ním Gasly (1:27,722), Pérez (1:28,336) a Ricciardo (1:28,786) - všichni na měkkých pneumatikách.
Say it in carbon: Alfa Romeo Racing ORLEN to feature livery message for Kimi and Antonio in Abu Dhabi 🤩 pic.twitter.com/jh3HYKkl0X
— Alfa Romeo Racing ORLEN (@alfaromeoracing) December 9, 2021Lewis včera na tiskové konferenci rozehrál psychologickou válku s Maxem, když uvedl: "Je skvělé, že pravidla jsou všem jasná, takže se vyhneme věcem, jež se odehrály v minulosti." Max ve svém komentáři uvedl, že "komisaři se mnou jednají jinak než s ostatními jezdci. Dostal jsem penalizaci za věc, za kterou ji ostatní nedostali. Netuším proč. Musíte se na to zeptat jiných lidí."
Hamilton po 10 min zlepšil svůj čas na 1:26,290, na druhou příčku za něj poskočil Verstappen (1:26,463), na třetí Norris (1:26,782) s McLarenem, který si pro poslední závod přichystal mírně odlišné, duhové barvy pro svůj monopost (dle sponzora Vuse - výrobce elektronických cigaret). Zelenou zádí naopak upozorňuje na spolupráci s Castrolem Alpine.
Po čtvrt hodince se na prvním místě vystřídali Alonso (1:26,146) a Verstappen (1:25,602), jenž přečkal atak Hamiltona v dalším kole (1:25,820). V první pětce se drželi Pérez (1:26,360) s Gaslym (1:26,449), zatímco Bottas byl po probrzdění až desátý (1:27,285) před Sainzem (1:27,441).
V dalších vlně ostrých kol se Verstappen (1:25,300) udržel na prvním místě před svým úhlavním soupeřem v boji o titul Hamiltonem (1:25,552). Oba mají shodný počet 369,5 bodů, díky lepším dílčím výsledkům je na tom ale lépe Holanďan. Bottas (1:26,094) se dostal na čtvrté místo za Péreze (1:25,994), obě Ferrari (13. a 14.) i McLareny (11. a 12.) zůstávaly mimo první desítku.
Po půl hodině dostal Räikkönen přetáčivý smyk v nově upravené zatáčce č. 9, dokázal se nicméně vyhnout svodidlům, a tak to odnesly jen pneumatiky. Únikové zóny jsou v Abú Zabí naštěstí velkoryse prostorné. U Ocona se objevil problém s řazením, který se mu však s pomocí boxové zídky podařilo vyřešit.
A bit of an off for Kimi 😬But, the Finn keeps it going and returns to the track! #F1 🇦🇪 #AbuDhabiGP pic.twitter.com/5RWfMdQEQ9
— Formula 1 (@F1) December 10, 2021Zatímco se Verstappen (1:25,009) dále zlepšoval, tak Bottas (1:25,205) se čtvrthodinu před koncem prosadil na 2. příčku před svého týmového kolegu. Zaujal i Cunoda, jehož čas 1:35,378 vynesl na 4. místo před Péreze. Lewisovi byl jeho nejlepší čas (+0,033) škrtnut kvůli překročení limitů dráhy v zatáčce č. 16, stačil by však pouze na Valtteriho.
Nejrychlejšího Verstappena v závěru již nikdo nepřekonal, nejblíže mu byl Bottas (+0,196 s). Kromě Red Bullu s Mercedesem vypadá velmi konkurenceschopně AlphaTauri i Alpine - Alonso je vytáhl na 6. místo, mezi Ferrari a McLaren se zásluhou desátého Vettela dostal Aston Martin. Za zmínku stojí také výkon Aitkena, jenž předčil stálého závodního pilota Williamsu Latifiho.
FASTEST SECTORS 🚀It's looking close between Mercedes and Red Bull 👀Lewis ➡️ Max ➡️ Valtteri #F1 🇦🇪 #AbuDhabiGP pic.twitter.com/V99I57VNIN
— Formula 1 (@F1) December 10, 2021Z prvního tréninku lze těžko vyvozovat nějaké závěry. Nejen kvůli tomu, že se týmy učí novou konfiguraci okruhu a sbírají data, ale také kvůli času, kdy se jede. Kvalifikace a závod začnou podstatně později během dne za umělých světel, kdy bude teploty o dost nižší.
McLaren odhalil svůj vyzyvatelský monopost pro sezónu 2025 a poprvé jej vyslal na trať během shakedownu v Silverstonu, ikonickém dějišti britské Grand Prix. Lando Norris a Oscar Piastri se za volantem nového MCL39 střídali, přičemž vůz zaujal speciálním kamuflážním designem v tradičních papájových a černých odstínech.
Max Verstappen představil svou helmu pro sezónu 2025, která není jen novým designem, ale také odrazem jeho osobního stylu a závodní evoluce. Tento speciální motiv zachycuje jeho cestu od prvních závodních kroků až po současnost a symbolizuje i jeho ambice do budoucna.
Lewis Hamilton se nepřipravuje jen na novou sezónu Formule 1, ale také na život v italském týmu a pro italské fanoušky. Sedminásobný mistr světa pilně trénuje svou italštinu, aby byl připraven na novou kapitolu své kariéry ve Ferrari. Informoval deník Daily Express.
Sezóna Formule 1 2025 přinese několik klíčových změn v pravidlech, které mohou ovlivnit průběh závodů i výsledky šampionátu. Přinášíme přehled nejdůležitějších úprav, včetně nového bodového systému.
Česká loterijní společnost Allwyn, jejímž majitelem je miliardář Karel Komárek navázala partnerství s Formulí 1 a týmem Mclaren.
Mercedes vyměnil Lewise Hamiltona za talentovaného teenagera Kimia Antonelliho pro sezónu 2025 F1. Toto Wolff se však rozhodl zmírnit toto riziko příchodem zkušeného Valtteriho Bottase.
Legenda F1 Gerhard Berger má úzké vazby na oba týmy Red Bullu a jeho pohled na jejich aktuální situaci rozhodně stojí za pozornost.
Williams uzavřel významné partnerství se softwarovým gigantem Atlassian, což přinese nejen finanční podporu, ale i změnu jména týmu pro sezónu 2025.
McLaren si pojistil klíčového odborníka, který sehrál zásadní roli v boji o titul v roce 2024. Tým oznámil prodloužení smlouvy se šéfem aerodynamiky Peterem Prodromouem na delší období s cílem udržet konkurenceschopnost a pokračovat v úspěšném návratu na vrchol Formule 1.
Ollie Bearman si stanovil ambiciózní cíle pro svou první kompletní sezónu ve Formuli 1, přičemž přiznal, že po třech startech v roce 2024, jako rezervní jezdec, toužil po větších úspěších.
Alain Prost přirovnal Maxe Verstappena k Nikimu Laudovi, oceňujíc jeho přímý přístup k závodům, který mu pomohl získat čtyři tituly a 63 vítězství. Prost věří, že Verstappen je skvělý šampion, který ukázal něco navíc, a že v budoucnu pravděpodobně překoná jeho úspěchy.
Legendární General Motors se chystá vstoupit do královny motorsportu jako nový výrobce, což otevírá cestu pro 11. tým na startovním roštu. Velká změna, která může zamíchat v roce 2026 kartami.