Džidda bude sedět Mercedesu, shodují se oba týmy. Marko se ale raketového motoru Hamiltona už nebojí

Lewis Hamilton v závodě v Kataru
Lewis Hamilton v závodě v Kataru, foto: Mercedes AMG F1 Team
Petr Hlawiczka 30. listopadu 2021 06:30
Sdílej:

Oba kandidáti na titul se před nadcházejícím víkendem výjimečně shodnou: nový okruh v Saúdské Arábii by měl více vyhovovat Mercedesu, který u Lewise Hamiltona opět nasadí nejnovější specifikaci své pohonné jednotky s vyšším výkonem.

Džidda je druhým novým okruhem v kalendáři Formule 1 za sebou. Jde o další počin architekta Hermana Tilkeho, který má nabídnou vzrušující podívanou. 6 174 metrů dlouhá trať je nejdelším a zároveň nejrychlejším městským okruhem - průměrná rychlost by na ní měla přesahovat 250 km/hod. A opět se bude závodit v noci.

Podle šéfa Red Bullu Christiana Hornera bude více vyhovovat Stříbrným šípům: "Další trať by měla sedět Mercedesu. U Abú Zabí s úpravami, kdo ví," popisuje před nedělní Velkou cenou Saúdské Arábie, před níž jeho jezdec Max Verstappen má na čele šampionátu náskok 8 bodů před Hamiltonem.

"Snížili jsme v šampionátu konstruktérů ztrátu na pět bodů. V obou je určitě o co hrát, a to je fantastické vzhledem k tomu, že se blížíme k vyvrcholení tohoto mistrovství světa," pochvaluje si Horner. Ví ale, že to nebudou mít lehké.

Mercedes v Brazílii nasadil Hamiltonovi nový motor, s kterým doslova létal. V Kataru se vrátili ke starší pohonné jednotce č. 4, v Džiddě však bude sedminásobný šampion zpět s tím nejvýkonnějším, co v zásobě má.

Není tedy divu, že nerozporují slova Red Bullu o tom, že by papírově mohli mít navrch. "Když se podíváme na trať v Saúdské Arábii, tak si myslím, že by nám měla sedět. Pro Lewise máme výkonnější motor k nasazení do auta, což pro něj bude užitečnou posilou," uvádí šéf traťových inženýrů Stříbrných šípů Andrew Showlin.

Šéf Hondy Masaši Jamamoto k spekulacím o velkém nárůstu výkonu soupeře jen uvedl: "Mercedes může mít tajemství, ale pořád musejí dokončit zbylé dva závody. My máme stále bodově navrch, ale nemyslím si, že bychom měli výhodu. Situace je kritická a napětí stoupá."

Odborný poradce Red Bullu Helmut Marko však z nejnovější specifikace motoru u Hamiltona příliš velké obavy nemá: "Mercedes v Saúdské Arábii opět použije raketový motor, protože už ale nemůžou snižovat [zadní] křídlo, nebudou mít 0,4sekundový náskok."

"Věříme Maxově síle na městských okruzích. Vyhrál v Monaku a v Baku jasně dominoval před defektem pneumatiky, což nebyly jeho vina. Myslím, že jezdec může v Saúdské Arábii způsobit rozdíl," dodává Marko před víkendovým podnikem, předposledním v letošní sezóně.

Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.