Oba kandidáti na titul se před nadcházejícím víkendem výjimečně shodnou: nový okruh v Saúdské Arábii by měl více vyhovovat Mercedesu, který u Lewise Hamiltona opět nasadí nejnovější specifikaci své pohonné jednotky s vyšším výkonem.
Džidda je druhým novým okruhem v kalendáři Formule 1 za sebou. Jde o další počin architekta Hermana Tilkeho, který má nabídnou vzrušující podívanou. 6 174 metrů dlouhá trať je nejdelším a zároveň nejrychlejším městským okruhem - průměrná rychlost by na ní měla přesahovat 250 km/hod. A opět se bude závodit v noci.
Podle šéfa Red Bullu Christiana Hornera bude více vyhovovat Stříbrným šípům: "Další trať by měla sedět Mercedesu. U Abú Zabí s úpravami, kdo ví," popisuje před nedělní Velkou cenou Saúdské Arábie, před níž jeho jezdec Max Verstappen má na čele šampionátu náskok 8 bodů před Hamiltonem.
"Snížili jsme v šampionátu konstruktérů ztrátu na pět bodů. V obou je určitě o co hrát, a to je fantastické vzhledem k tomu, že se blížíme k vyvrcholení tohoto mistrovství světa," pochvaluje si Horner. Ví ale, že to nebudou mít lehké.
Mercedes v Brazílii nasadil Hamiltonovi nový motor, s kterým doslova létal. V Kataru se vrátili ke starší pohonné jednotce č. 4, v Džiddě však bude sedminásobný šampion zpět s tím nejvýkonnějším, co v zásobě má.
Není tedy divu, že nerozporují slova Red Bullu o tom, že by papírově mohli mít navrch. "Když se podíváme na trať v Saúdské Arábii, tak si myslím, že by nám měla sedět. Pro Lewise máme výkonnější motor k nasazení do auta, což pro něj bude užitečnou posilou," uvádí šéf traťových inženýrů Stříbrných šípů Andrew Showlin.
Šéf Hondy Masaši Jamamoto k spekulacím o velkém nárůstu výkonu soupeře jen uvedl: "Mercedes může mít tajemství, ale pořád musejí dokončit zbylé dva závody. My máme stále bodově navrch, ale nemyslím si, že bychom měli výhodu. Situace je kritická a napětí stoupá."
Odborný poradce Red Bullu Helmut Marko však z nejnovější specifikace motoru u Hamiltona příliš velké obavy nemá: "Mercedes v Saúdské Arábii opět použije raketový motor, protože už ale nemůžou snižovat [zadní] křídlo, nebudou mít 0,4sekundový náskok."
"Věříme Maxově síle na městských okruzích. Vyhrál v Monaku a v Baku jasně dominoval před defektem pneumatiky, což nebyly jeho vina. Myslím, že jezdec může v Saúdské Arábii způsobit rozdíl," dodává Marko před víkendovým podnikem, předposledním v letošní sezóně.
George Russell označil případný závodní zákaz pro Maxe Verstappena za oprávněný a připomněl, že pravidla musí platit pro všechny stejně bez ohledu na jméno. Verstappen má na kontě 11 trestných bodů a Russell zdůraznil, že pokud někdo překročí čáru, musí nést důsledky svých činů.
Lando Norris odmítl, že by Max Verstappen měl po incidentu se Georgem Russellem měnit svůj styl jízdy, a zdůraznil, že právě jeho agresivita patří k jeho úspěchům. Podle Norrise je Verstappenův přístup tím, co dělá Formuli 1 vzrušující, a nemá důvod ho zásadně měnit.
Max Verstappen čelí před závody v Kanadě a Rakousku hrozbě zákazu startu kvůli 11 trestným bodům, ale zůstává klidný a odmítá měnit svůj styl jízdy. Incident s Georgem Russellem ve Španělsku označil za chybu, kterou však nechce dále pitvat.
Lewis Hamilton vyjádřil jasnou podporu šéfovi Ferrari Frédéricovi Vasseurovi, jehož pozice byla v poslední době předmětem spekulací. Podle něj je Vasseur skvělý lídr, kterému plně důvěřuje a s nímž má dlouhodobě dobrý vztah.
S rostoucím tlakem na Freda Vasseura Ferrari zvažuje možné změny ve vedení týmu. Novým kandidátem na jeho místo je Antonello Coletta, což svědčí o nejistotě a snaze zlepšit výkonnost stáje.
Flavio Briatore už nehovoří tak jistě o budoucnosti Franca Colapinta v Alpine jako dříve, a po třech slabých závodech se pozice argentinského nováčka začíná otřásat. Tlak na výsledky roste a v týmu, kde rozhoduje výkon, nemusí mít prostor pro druhé šance.
Jeden z klubů, které stály u zrodu FIA, nedávno překvapivě ostře zaútočil na prezidenta této organizace, Mohammeda Ben Sulayema. Tento krok vyvolal nečekané vlny kritiky a přinesl do vedení mezinárodní automobilové federace napětí, které dosud nebylo veřejně známo.
Oscar Piastri v hektickém světě Formule 1 zaujímá svým neotřesitelným klidem a vyrovnaností. Tato schopnost mu pomáhá zvládat tlak a dělat správná rozhodnutí v boji o mistrovský titul.
Přestup Lewise Hamiltona k Ferrari zůstává pro Davida Coultharda záhadou, protože podle něj znamenal nečekaný konec dlouholetého a velmi úspěšného partnerství s Mercedesem bez zjevného důvodu.
Helmut Marko přiznal, že původně nevěřil, že by se Max Verstappen mohl stát jedním z velikánů F1. Dnes už ale uznává, že trojnásobný šampion překonal veškerá očekávání svou disciplínou i vyspělostí.
Sezona 2025 Formule 1 právě začala, ale pozornost už směřuje k novým pravidlům pro rok 2026, kdy Red Bull převezme výrobu motorů ve spolupráci s Fordem, který zdůrazňuje význam elektrifikace.
Lance Stroll se po úspěšném zákroku na zraněné ruce vrací na startovní rošt Formule 1 a o víkendu pojede domácí Velkou cenu Kanady v Montrealu.