LOSAIL - 1. TRÉNINK; Max Verstappen s Red Bullem předvedl nejrychlejší čas na novém okruhu v kalendáři Formule 1, která hned po Mexiku a Brazílii zavítala do Kataru. Druhým místem překvapil Pierre Gasly, Mercedesy se seřadily až za ním na 3. a 4. příčce.
Na piloty čekalo slunečné počasí, teplota vzduchu dosahovala 28 °C, asfalt 42 °C. Pirelli přivezlo pro jistotu to nejtvrdší, co pro vozy Formule 1 letos vyrábí, tedy směsi C1 - C3. Pro všechny s výjimkou Péreze (závodil zde v asijské sérii GP2) šlo o novou trať, proto v garážích na začátku nikterak neotáleli.
V 11:30 vyrazil na dráhu jako první Räikkönen s Alfou Romeo, která oznámila, že se rozloučí i s jeho týmový kolegou Giovinazzim. Příští rok bude mít nové jezdecké složení Bottas - Zhou.
Fin se zapsal časem 1:30,173, brzy před něj šli Gasly (1:28,233). Ricciardo si pochvaloval nový okruh a zatáčky plynule navazující na sebe: "Tohle je zábava."
New horizons 👀#QatarGP 🇶🇦 #F1 pic.twitter.com/F1RIqymPDP
— Formula 1 (@F1) November 19, 2021Jeho týmový parťák Norris (1:25,215) se po 12 min objevil na chvíli na čele, když svým časem na středně-tvrdých pneumatikách předčil Bottase (1:25,231). Poté se prosadil lídr šampionátu Verstappen (1:24,855) s tvrdým obutím. Komisaři mj. stále nevydali verdikt ohledně jeho kolize s Hamiltonem poté, co jej včera začali na požádání Mercedesu znovu řešit.
Změnu na čele jsme pak zaznamenali až 25 min před koncem, kdy piloti přecházeli na měkké směsi. Rychlé kolo se povedlo Cunodovi (1:24,648), vzápětí se před něj dostal Bottas (1:24,194) a po rekordu v 1. a v 3. sektoru znovu Verstappen (1:23,723).
Hamilton držel třetí místo se ztrátou 0,786 s, ve svém rychlém kole musel po ustřelení přetáčivé zádi zvolnit. Svého týmu se tázal: "Jsme pomalí na rovinkách?" "Ne, ani ne," dostalo se mu odpovědi od svého inženýra Bonningtona.
a double top 5 finish to kick off the #qatargp weekend? we’ll take it! 👌 🔥@PierreGASLY - P2@yukitsunoda07 - P5 pic.twitter.com/mOC6Vq2EUV
— Scuderia AlphaTauri (@AlphaTauriF1) November 19, 2021Stroll musel předčasně už po 11 kolech skončit v garáži po závadě hydrauliky, Hamilton svůj tým vyděsil hlášením: "Cítím, že mám strašně malý výkon." Deset minut před koncem přidal: "Možná budeme mít s autem nějaký problém." Bude potřebovat opět nový motor?
V koncovce se naopak prosadil Gasly (1:24,160), jenž povyskočil na druhé místo před oba Mercedesy. Velmi dobře zajel také jeho týmový kolega Cunoda předčící pro změnu obě Ferrari. McLareny skončily na rozhraní první a druhé desítky za devátým Oconem s Alpine.
Zdá se, že okruh by mohl Red Bullům sedět více než Stříbrným šípům, jde však stále jen o prvotní seznámení se s novou tratí. Navýší na ni v neděli Max svůj náskok na Hamiltona? Rozdíl před Velkou cenou Kataru činí jen 14 bodů.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.