LOSAIL - 1. TRÉNINK; Max Verstappen s Red Bullem předvedl nejrychlejší čas na novém okruhu v kalendáři Formule 1, která hned po Mexiku a Brazílii zavítala do Kataru. Druhým místem překvapil Pierre Gasly, Mercedesy se seřadily až za ním na 3. a 4. příčce.
Na piloty čekalo slunečné počasí, teplota vzduchu dosahovala 28 °C, asfalt 42 °C. Pirelli přivezlo pro jistotu to nejtvrdší, co pro vozy Formule 1 letos vyrábí, tedy směsi C1 - C3. Pro všechny s výjimkou Péreze (závodil zde v asijské sérii GP2) šlo o novou trať, proto v garážích na začátku nikterak neotáleli.
V 11:30 vyrazil na dráhu jako první Räikkönen s Alfou Romeo, která oznámila, že se rozloučí i s jeho týmový kolegou Giovinazzim. Příští rok bude mít nové jezdecké složení Bottas - Zhou.
Fin se zapsal časem 1:30,173, brzy před něj šli Gasly (1:28,233). Ricciardo si pochvaloval nový okruh a zatáčky plynule navazující na sebe: "Tohle je zábava."
New horizons 👀#QatarGP 🇶🇦 #F1 pic.twitter.com/F1RIqymPDP
— Formula 1 (@F1) November 19, 2021Jeho týmový parťák Norris (1:25,215) se po 12 min objevil na chvíli na čele, když svým časem na středně-tvrdých pneumatikách předčil Bottase (1:25,231). Poté se prosadil lídr šampionátu Verstappen (1:24,855) s tvrdým obutím. Komisaři mj. stále nevydali verdikt ohledně jeho kolize s Hamiltonem poté, co jej včera začali na požádání Mercedesu znovu řešit.
Změnu na čele jsme pak zaznamenali až 25 min před koncem, kdy piloti přecházeli na měkké směsi. Rychlé kolo se povedlo Cunodovi (1:24,648), vzápětí se před něj dostal Bottas (1:24,194) a po rekordu v 1. a v 3. sektoru znovu Verstappen (1:23,723).
Hamilton držel třetí místo se ztrátou 0,786 s, ve svém rychlém kole musel po ustřelení přetáčivé zádi zvolnit. Svého týmu se tázal: "Jsme pomalí na rovinkách?" "Ne, ani ne," dostalo se mu odpovědi od svého inženýra Bonningtona.
a double top 5 finish to kick off the #qatargp weekend? we’ll take it! 👌 🔥@PierreGASLY - P2@yukitsunoda07 - P5 pic.twitter.com/mOC6Vq2EUV
— Scuderia AlphaTauri (@AlphaTauriF1) November 19, 2021Stroll musel předčasně už po 11 kolech skončit v garáži po závadě hydrauliky, Hamilton svůj tým vyděsil hlášením: "Cítím, že mám strašně malý výkon." Deset minut před koncem přidal: "Možná budeme mít s autem nějaký problém." Bude potřebovat opět nový motor?
V koncovce se naopak prosadil Gasly (1:24,160), jenž povyskočil na druhé místo před oba Mercedesy. Velmi dobře zajel také jeho týmový kolega Cunoda předčící pro změnu obě Ferrari. McLareny skončily na rozhraní první a druhé desítky za devátým Oconem s Alpine.
Zdá se, že okruh by mohl Red Bullům sedět více než Stříbrným šípům, jde však stále jen o prvotní seznámení se s novou tratí. Navýší na ni v neděli Max svůj náskok na Hamiltona? Rozdíl před Velkou cenou Kataru činí jen 14 bodů.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.
FIA a Formule 1 oznámily novou terminologii pro sezonu 2026 a zároveň představily první vizualizace monopostů nové generace. Ty naznačují směr, kterým se technická podoba šampionátu v následujících letech ubere.
Lando Norris oslavil svůj premiérový titul mistra světa ve Formuli 1 při závěrečném závodě sezony v Abu Dhabi, přičemž jeho výkon ocenili i samotní soupeři.
Maurizio Arrivabene varoval, že Lewis Hamilton posíláním podrobných „dokumentací“ Ferrari může naznačovat, že jeho vztah s týmem je napjatý. Takový krok často signalizuje, že komunikace a důvěra mezi jezdcem a týmem jsou ohroženy.
Koji Watanabe, prezident Honda Racing Corporation, prozradil, že jeho debaty se záhy nastupujícím šéfem Aston Martinu Adrianem Neweym jsou často velmi živé a intenzivní. Diskuse podle něj slouží k hledání optimálních řešení a posouvání týmu vpřed.
McLaren před závěrečnou Velkou cenou sezony zvolil neobvyklý způsob, jak podpořit svého jezdce Landa Norrise. Na startovní pásku se objevila drobná, osobní zpráva, která měla Norrisovi dodat klid a motivaci v okamžiku, kdy šlo o hodně.
Max Verstappen se ani po skončení sezóny F1 nezastavil a už se objevil za volantem závodního vozu. Zdá se, že jeho vášeň pro rychlost stále hoří naplno.