Páteční kvalifikaci na okruhu Monza ovládl na poslední chvíli Valtteri Bottas s náskokem menším než je jedna desetina před týmovým kolegou Hamiltonem, třetí byl Verstappen, který byl pronásledován vozy McLarenu.
Již podruhé nás tento rok čeká nový zkušební koncern Formule 1. Znamená to, že nás již v pátek čeká kvalifikace, která bude určovat pořadí při zítřejším kvalifikačním sprintu, až ten bude určovat pořadí jezdců při nedělním závodu.
Jako první se na okruh vydaly oba vozy Ferrari, první čas si zapsal Charles Leclerc o hodnotě 1:22,801, avšak právě Charlese trápily během jeho rychlého technické problémy, jeho týmový kolega Carlos Sainz byl o 4 desetiny rychlejší. Jezdce potkávaly také problémy na výjezdu ze zatáčky číslo 5, štěrku si zde líznul jak Max Verstappen, tak i Juki Cunoda. Od půli první části kvalifikace se na Monze začali dít věci. Jelikož se na závodní dráhu vydalo několik jezdců za sebou, dostalo se hodně vozů v rychlém kole do provozu, na což si nejvíce stěžoval Pierre Gasly, který zde minulý rok zvítězil. Sportovním komisařům se krom překročení traťových limitů Micka Schumachera dostal pod ruce i jeho týmový kolega Nikita Mazepin, který na sebe nejdříve upoutal pozornost díky svému výjezdu ze svého boxového stání, jelikož se na trať právě vydával podruhé Charles Leclerc. Podruhé tomu bylo při incidentu s Robertem Kubicou. V závěru první části kvalifikace se jezdci vydali ještě vylepšit své nejrychlejší časy. Na čelo se tak dostaly stříbrné šípy pronásledované Landem Norrisem, Maxem Verstappenem a Carlosem Sainzem. V posledních okamžicích byl čas škrtnut také i Jukimu Cunodovi, který se díky tomu propadl na 17. příčku a tím pádem se George Russell posunul na 15. místo a postoupil do druhé části. V té jsme už ale krom japonského jezdce neviděli Nicholase Latifiho, Roberta Kubicu a oba Haasy.
🏁 END OF QUALIFYING 🏁Bottas 📸HamiltonVerstappen NorrisRicciardoGasly SainzLeclerc PerezGiovinazzi #ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/VcDpesxQIS
— Formula 1 (@F1) September 10, 2021Jako první se na trať vydali jezdci Red Bullu, kteří se zanedlouho propadli, Verstappen na 6. místo a Pérez na místo desáte. Na čelo se dostali jezdci Mercedesu, první byl Lewis Hamilton a se ztrátou menší než je 1 desetina mu sekundoval Valtteri Bottas. Stříbrné šípy doplnily vozy McLarenu a pátý skvěle jedoucí Pierre Gasly. Probrzdění se dopustil již v první zatáčce svého rychlého kola Fernando Alonso, který využíval slipstreamu od Péreze. Když se jezdci vydávali na závěr prostřední části vylepšovat své časy, došlo v boxové uličce k několika incidentům, nejzávažnější byl incident mezi Vettelem a Hamiltonem, právě tomu vjel německý jezdec do cesty, naštěstí se tato událost obešla beze škod. Po vypršení časového limitu se na špici dostal opět Lewis Hamilton, za kterým se umístil Bottas s Norrisem, čtvrtý byl Verstappen a pátý Ricciardo. Do třetí části se už ale neprobojovaly vozy stáje Aston Martin ani Alpine, posledním nepostupujícím byl George Russell.
Po prvních pokusech se na čele usadil Lewis Hamilton, za kterým se umístil o 17 tisícin Max Verstappen následovaný vozy McLarenu, Valtteri Bottas si na výjezdu ze zatáčky číslo 5 škrtnul o kačírek a po svém prvním pokusu okupoval páté místo. Po posledních pokusech třetí části se na první příčce umístil Valtteri Bottas, kterého následoval Hamilton s Verstappenem. Finský jezdec ve službách Mercedesu tedy vystartuje do zítřejšího kvalifikačního sprintu z první pozice, ovšem při nedělním závodě odstartuje ze zadní části startovního roštu, jelikož mu byly vyměněny součástky na motoru.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.