První trénink patřil na italské Monze Lewisi Hamiltonovi, který si na druhého Maxe Verstappena hýčkal náskok více než čtyři desetiny sekundy. Velmi dobře vypadají vozy Aston Martin a tradičně i Pierre Gasly.
První trénink na italské Monza začal za oblačného počasí. Jelikož nás už dnes večer čeká kvalifikace, prakticky všichni jezdci vyjeli okamžitě na trať. Nebylo totiž nač čekat, času na přípravu je v experimentálním formátu víkendu opravdu málo. Do čela se okamžitě dostal Hamilton, podle papírových předpokladů by měla motorově náročná Monza Mercedesu, který navíc vylepšil svůj agregát vyhovovat.
Za Britem se seřadily oba Red Bully a Bottas, slušně vstoupil do závodního víkendu také Vettel. Verstappen si mezitím do vysílačky stěžoval na přilnavost pneumatik, ta podle něj nebyla ideální.
Ferrari začalo pomaleji, stáj z Maranella se v polovině tréninku nacházela až ve druhé polovině výsledkové listiny. Náladu zlepšil Tifosi Leclerc, který se o chvíli později dostal na druhé místo za Péreze - s minimální ztrátou 0,049 sekundy.
Carlos Sainz giving it everything 🔥 The @ScuderiaFerrari driver is currently P7#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/j4gjBKDDPh
— Formula 1 (@F1) September 10, 2021Pěkný čas zajel rovněž Ricciardo, ten byl ještě o desetinu rychlejší než Pérez s Leclercem, což mu stačilo na vedoucí pozici. Australan ve službách McLarenu by se určitě nezlobil, kdyby si na Monze připsal výborný výsledek, ostatně při své letošní bídě to potřebuje jako sůl. Solidní formu McLarenu potvrzoval i třetí Norris. Jenže nejen oběma McLarenům, ale i Leclercovi byl nejrychlejší čas nakonec smazán.
Poté už zatopily elitní týmy a zejména Hamilton. Brit překonal do té doby vedoucího Verstappena rozdílem 0,452 sekundy. Zdá se tedy, že Mercedes má (alespoň zatím) opravdu navrch. Na Verstappenově voze navíc mechanici intenzivně pracovali. Práce se zřejmě týkaly pohonné jednotky, neboť o chvíli dříve si Max stěžoval na nedostatek výkonu.
Pochvalu si zaslouží čtvrtý Stroll i pátý Gasly. Tak či tak to před večerní kvalifikaci vypadá, že vozy s motorem Mercedes budou hrát prim. Nebo to bude jinak?
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.