SPA-FRANCORCHAMPS - 1. TRÉNINK; V prvním tréninku na Velkou cenu Belgie zajel nejrychlejší kolo Valtteri Bottas s Mercedesem, jeho týmový kolega s odlišnou konfigurací vozu skončil až 18. Druhou příčku obsadil Max Verstappen s Red Bullem.
V Ardenách sice začínalo se zářícím sluncem, ale po dešti za chladných podmínek, kdy teplota vzduchu dosahovala 12 °C a trať 17 °C. Pirelli přivezlo středně-tvrdé směsi (C2 - C4) ze svého portfolia. Belgie přichází po letní pauze a je prvním ze tří závodů po sobě bez volného víkendu.
Na dráhu ještě na mokrý okruh se jako první vydala obě Ferrari na přechodných pneumatikách. Papírově by pro rudý tým mělo jít o náročnou trať, Leclerc však přesto očekává nějaká překvapení a povedený víkend.
Lando puts the first timed lap on the board with a 1:50.191 on slicks ⏱#BelgianGP 🇧🇪 #F1 pic.twitter.com/MYYgRNlwli
— Formula 1 (@F1) August 27, 2021Nový motor, který podle šéfa Mattii Binotta představuje "významný krok vpřed" ale pro závod ve Spa nestihli připravit. Kdy se objeví, to zatím piloti neví. Před tréninkem dostalo 11 jezdců nový (Alonso, Bottas, Cunoda, Gasly, Hamilton, Latifi, Leclerc, Norris, Pérez, Ricciardo a Stroll), letos již třetí motor (teoreticky poslední, pokud se chtějí obejít bez penalizací).
Jako první se na hladkých pneumatikách po 10 min objevil Norris, jenž se jako první zapsal do výsledkové listiny s časem 1:50,191 min, na konci prvního sektoru dosáhl 317 km/h. Mercedes testoval různé úrovně přítlaku: Hamilton jezdil s vysokým přítlakem, Bottas s nízkým. Vysoká pravděpodobnost deště týmům rozhodování ztěžuje.
Räikkönen a Cunoda dostali smyk v oblasti první zatáčky, bez poškození však oba pokračovali dále. Do čela se po 20 min před Norrise propracovali Vettel (1:49,324) a Gasly (1:50,058). Fin s Alfou Romeo díky nižšímu přítlaku jel po rovince Kemmel 332 km/h.
30 MINUTES TO GO IN FP1 // TOP 10 Verstappen (📸)SainzOconGaslyRicciardoPerezStrollLeclercVettelBottas #BelgianGP 🇧🇪 #F1 pic.twitter.com/9ir7LgjW6e
— Formula 1 (@F1) August 27, 2021V polovině se na první místo propracoval Verstappen (1:46,879 min), Pérez se s druhým Red Bullem dostal hned za něj (+0,288 s), třetí Sainz ztrácel 3 desetiny, Hamiltonovi patřila až 12. příčka (+ 1,345 s). "Na rovinkách si připadám strašně pomalý," stěžuje si Lewis jezdící s vyšším přítlakem. Ten je důležitý v druhém sektoru, v 1. a 3. by však byl velmi zranitelný. Je to obtížné zvolit ten správný kompromis.
Max se s dalším pokusem na tvrdých pneumatikách dostal na 1:45,905 min, kuriózní nehodu krátce poté předvedl Räikkönen jenž zbytečně boural v nájezdu do boxové uličky.
Raikkonen hits the wall as he enters the pit lane Not the best start to the Finn's weekend! #BelgianGP 🇧🇪 #F1 pic.twitter.com/jOuHyYBLBe
— Formula 1 (@F1) August 27, 2021Dvanáct minut před koncem tréninku Verstappena o 3 desetiny překonal Bottas (1:45,199), nižší přítlak se Mercedesu vyplácel, jelikož Hamilton zůstával 18. se ztrátou 3,025 s - v rychlém kole jej ale zbrzdil Latifi a úřadující mistr světa musel zvolit únikový manévr přes trávu. Bronz hájil s půlsekundovým odstupem Gasly.
Max se s Red Bullem ke konci zlepšil na 1:45,363, Bottas na čele však již neohrozil - Fin bude nicméně na roštu v neděli pykat za způsobení kolize v Maďarsku (+ 5 míst). Nejblíže špičce je tedy AlphaTauri následována Ferrari a Aston Martinem. Norris s McLarenem skončil až osmý, za ním se řadí duo Renault Ocon - Alonso.
Pole uzavírá Mick Schumacher jezdící s návrhem úplně první přilby svého otce Michaela. Jde však teprve o první trénink, týmy obvykle až v sobotu zvyšují výkon svých motorů, Belgie navíc díky rozmarům počasí dokáže vždy překvapit.
Brazilský závodník prožil v Sao Paulu dramatický víkend, který vyvrcholil havárií a předčasným odstoupením z domácího závodu. Nehoda negativně ovlivnila jeho bodový zisk a přinesla další komplikace v průběhu sezony.
Lewis Hamilton se po komentářích prezidenta Ferrari Johna Elkanna obrátil na sociální sítě, aby sdílel svůj pohled na situaci a přinesl širší kontext.
Ralf Schumacher uvedl, že Jos Verstappen mu v soukromí přiznal, jak náročné je pro tým optimalizovat vůz a jeho pneumatiky. Podle jeho slov jde stále o složitý proces, který vyžaduje další práci a ladění.
Po náročném víkendu v Brazílii, který Ferrari posunul za Mercedes a Red Bull, hledal šéf týmu Fred Vasseur i přes nepříznivý výsledek pozitivní momenty.
Navzdory obrovské kritice Lando Norris ve Velké ceně Brazílie dokázal, že je připraven bojovat o titul mistra světa.
Před posledními třemi závody sezony je boj o druhé místo v Poháru konstruktérů stále velmi vyrovnaný. Mercedes, Red Bull a Ferrari dělí jen 36 bodů a po Elkannově ostrém vzkazu je jasné, že si italský tým nemůže dovolit žádné další zaváhání.
Laurent Mekies přiblížil strategii Red Bullu během brazilského víkendu, kdy tým zvolil odvážné nastavení vozu.
Charles Leclerc po závodě v Brazílii nešetřil zklamáním a kriticky zhodnotil incident, který ukončil jeho nadějný víkend.
Max Verstappen po závodě ocenil tým Red Bull za „neuvěřitelný výsledek“ po startu z pitlane. Dokázal se rychle prosadit vpřed a vyzdvihl práci týmu, která pomohla proměnit náročný začátek v silný výkon.
Lewis Hamilton popsal svůj první rok u Ferrari jako a přiznal, že poslední víkend pro něj nebyl snadný. Sedminásobný mistr světa tak dál čeká na moment, kdy se jeho přestup k italské stáji začne skutečně vyplácet.
Lando Norris navýšil vedení v šampionátu před Oscarem Piastrim po silném výkonu v Brazílii. Max Verstappen však na Interlagosu zazářil a znovu ukázal své kvality.
Oscar Piastri i po nehodě ve sprintu a čtvrtém místě v kvalifikaci v Brazílii zůstává přesvědčen, že může získat titul mistra světa F1.