SPA-FRANCORCHAMPS - 1. TRÉNINK; V prvním tréninku na Velkou cenu Belgie zajel nejrychlejší kolo Valtteri Bottas s Mercedesem, jeho týmový kolega s odlišnou konfigurací vozu skončil až 18. Druhou příčku obsadil Max Verstappen s Red Bullem.
V Ardenách sice začínalo se zářícím sluncem, ale po dešti za chladných podmínek, kdy teplota vzduchu dosahovala 12 °C a trať 17 °C. Pirelli přivezlo středně-tvrdé směsi (C2 - C4) ze svého portfolia. Belgie přichází po letní pauze a je prvním ze tří závodů po sobě bez volného víkendu.
Na dráhu ještě na mokrý okruh se jako první vydala obě Ferrari na přechodných pneumatikách. Papírově by pro rudý tým mělo jít o náročnou trať, Leclerc však přesto očekává nějaká překvapení a povedený víkend.
Lando puts the first timed lap on the board with a 1:50.191 on slicks ⏱#BelgianGP 🇧🇪 #F1 pic.twitter.com/MYYgRNlwli
— Formula 1 (@F1) August 27, 2021Nový motor, který podle šéfa Mattii Binotta představuje "významný krok vpřed" ale pro závod ve Spa nestihli připravit. Kdy se objeví, to zatím piloti neví. Před tréninkem dostalo 11 jezdců nový (Alonso, Bottas, Cunoda, Gasly, Hamilton, Latifi, Leclerc, Norris, Pérez, Ricciardo a Stroll), letos již třetí motor (teoreticky poslední, pokud se chtějí obejít bez penalizací).
Jako první se na hladkých pneumatikách po 10 min objevil Norris, jenž se jako první zapsal do výsledkové listiny s časem 1:50,191 min, na konci prvního sektoru dosáhl 317 km/h. Mercedes testoval různé úrovně přítlaku: Hamilton jezdil s vysokým přítlakem, Bottas s nízkým. Vysoká pravděpodobnost deště týmům rozhodování ztěžuje.
Räikkönen a Cunoda dostali smyk v oblasti první zatáčky, bez poškození však oba pokračovali dále. Do čela se po 20 min před Norrise propracovali Vettel (1:49,324) a Gasly (1:50,058). Fin s Alfou Romeo díky nižšímu přítlaku jel po rovince Kemmel 332 km/h.
30 MINUTES TO GO IN FP1 // TOP 10 Verstappen (📸)SainzOconGaslyRicciardoPerezStrollLeclercVettelBottas #BelgianGP 🇧🇪 #F1 pic.twitter.com/9ir7LgjW6e
— Formula 1 (@F1) August 27, 2021V polovině se na první místo propracoval Verstappen (1:46,879 min), Pérez se s druhým Red Bullem dostal hned za něj (+0,288 s), třetí Sainz ztrácel 3 desetiny, Hamiltonovi patřila až 12. příčka (+ 1,345 s). "Na rovinkách si připadám strašně pomalý," stěžuje si Lewis jezdící s vyšším přítlakem. Ten je důležitý v druhém sektoru, v 1. a 3. by však byl velmi zranitelný. Je to obtížné zvolit ten správný kompromis.
Max se s dalším pokusem na tvrdých pneumatikách dostal na 1:45,905 min, kuriózní nehodu krátce poté předvedl Räikkönen jenž zbytečně boural v nájezdu do boxové uličky.
Raikkonen hits the wall as he enters the pit lane Not the best start to the Finn's weekend! #BelgianGP 🇧🇪 #F1 pic.twitter.com/jOuHyYBLBe
— Formula 1 (@F1) August 27, 2021Dvanáct minut před koncem tréninku Verstappena o 3 desetiny překonal Bottas (1:45,199), nižší přítlak se Mercedesu vyplácel, jelikož Hamilton zůstával 18. se ztrátou 3,025 s - v rychlém kole jej ale zbrzdil Latifi a úřadující mistr světa musel zvolit únikový manévr přes trávu. Bronz hájil s půlsekundovým odstupem Gasly.
Max se s Red Bullem ke konci zlepšil na 1:45,363, Bottas na čele však již neohrozil - Fin bude nicméně na roštu v neděli pykat za způsobení kolize v Maďarsku (+ 5 míst). Nejblíže špičce je tedy AlphaTauri následována Ferrari a Aston Martinem. Norris s McLarenem skončil až osmý, za ním se řadí duo Renault Ocon - Alonso.
Pole uzavírá Mick Schumacher jezdící s návrhem úplně první přilby svého otce Michaela. Jde však teprve o první trénink, týmy obvykle až v sobotu zvyšují výkon svých motorů, Belgie navíc díky rozmarům počasí dokáže vždy překvapit.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.