SPA-FRANCORCHAMPS - 1. TRÉNINK; V prvním tréninku na Velkou cenu Belgie zajel nejrychlejší kolo Valtteri Bottas s Mercedesem, jeho týmový kolega s odlišnou konfigurací vozu skončil až 18. Druhou příčku obsadil Max Verstappen s Red Bullem.
V Ardenách sice začínalo se zářícím sluncem, ale po dešti za chladných podmínek, kdy teplota vzduchu dosahovala 12 °C a trať 17 °C. Pirelli přivezlo středně-tvrdé směsi (C2 - C4) ze svého portfolia. Belgie přichází po letní pauze a je prvním ze tří závodů po sobě bez volného víkendu.
Na dráhu ještě na mokrý okruh se jako první vydala obě Ferrari na přechodných pneumatikách. Papírově by pro rudý tým mělo jít o náročnou trať, Leclerc však přesto očekává nějaká překvapení a povedený víkend.
Lando puts the first timed lap on the board with a 1:50.191 on slicks ⏱#BelgianGP 🇧🇪 #F1 pic.twitter.com/MYYgRNlwli
— Formula 1 (@F1) August 27, 2021Nový motor, který podle šéfa Mattii Binotta představuje "významný krok vpřed" ale pro závod ve Spa nestihli připravit. Kdy se objeví, to zatím piloti neví. Před tréninkem dostalo 11 jezdců nový (Alonso, Bottas, Cunoda, Gasly, Hamilton, Latifi, Leclerc, Norris, Pérez, Ricciardo a Stroll), letos již třetí motor (teoreticky poslední, pokud se chtějí obejít bez penalizací).
Jako první se na hladkých pneumatikách po 10 min objevil Norris, jenž se jako první zapsal do výsledkové listiny s časem 1:50,191 min, na konci prvního sektoru dosáhl 317 km/h. Mercedes testoval různé úrovně přítlaku: Hamilton jezdil s vysokým přítlakem, Bottas s nízkým. Vysoká pravděpodobnost deště týmům rozhodování ztěžuje.
Räikkönen a Cunoda dostali smyk v oblasti první zatáčky, bez poškození však oba pokračovali dále. Do čela se po 20 min před Norrise propracovali Vettel (1:49,324) a Gasly (1:50,058). Fin s Alfou Romeo díky nižšímu přítlaku jel po rovince Kemmel 332 km/h.
30 MINUTES TO GO IN FP1 // TOP 10 Verstappen (📸)SainzOconGaslyRicciardoPerezStrollLeclercVettelBottas #BelgianGP 🇧🇪 #F1 pic.twitter.com/9ir7LgjW6e
— Formula 1 (@F1) August 27, 2021V polovině se na první místo propracoval Verstappen (1:46,879 min), Pérez se s druhým Red Bullem dostal hned za něj (+0,288 s), třetí Sainz ztrácel 3 desetiny, Hamiltonovi patřila až 12. příčka (+ 1,345 s). "Na rovinkách si připadám strašně pomalý," stěžuje si Lewis jezdící s vyšším přítlakem. Ten je důležitý v druhém sektoru, v 1. a 3. by však byl velmi zranitelný. Je to obtížné zvolit ten správný kompromis.
Max se s dalším pokusem na tvrdých pneumatikách dostal na 1:45,905 min, kuriózní nehodu krátce poté předvedl Räikkönen jenž zbytečně boural v nájezdu do boxové uličky.
Raikkonen hits the wall as he enters the pit lane Not the best start to the Finn's weekend! #BelgianGP 🇧🇪 #F1 pic.twitter.com/jOuHyYBLBe
— Formula 1 (@F1) August 27, 2021Dvanáct minut před koncem tréninku Verstappena o 3 desetiny překonal Bottas (1:45,199), nižší přítlak se Mercedesu vyplácel, jelikož Hamilton zůstával 18. se ztrátou 3,025 s - v rychlém kole jej ale zbrzdil Latifi a úřadující mistr světa musel zvolit únikový manévr přes trávu. Bronz hájil s půlsekundovým odstupem Gasly.
Max se s Red Bullem ke konci zlepšil na 1:45,363, Bottas na čele však již neohrozil - Fin bude nicméně na roštu v neděli pykat za způsobení kolize v Maďarsku (+ 5 míst). Nejblíže špičce je tedy AlphaTauri následována Ferrari a Aston Martinem. Norris s McLarenem skončil až osmý, za ním se řadí duo Renault Ocon - Alonso.
Pole uzavírá Mick Schumacher jezdící s návrhem úplně první přilby svého otce Michaela. Jde však teprve o první trénink, týmy obvykle až v sobotu zvyšují výkon svých motorů, Belgie navíc díky rozmarům počasí dokáže vždy překvapit.
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.
Christian Horner nebude na startovním roštu v Belgii poprvé po téměř 21 letech. Po náhlém odvolání z čela Red Bullu zůstává mimo dění Formule 1 a sezona 2025 pro něj předčasně skončila.
Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.
Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.
Po několika těsných soubojích na trati mezi Piastrim a Norrisem se znovu otevírá otázka vnitrotýmové dynamiky v McLarenu. Vzhledem ke konkurenceschopnosti obou jezdců se podobná situace může v budoucnu opakovat.
Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.