SPA-FRANCORCHAMPS - 1. TRÉNINK; V prvním tréninku na Velkou cenu Belgie zajel nejrychlejší kolo Valtteri Bottas s Mercedesem, jeho týmový kolega s odlišnou konfigurací vozu skončil až 18. Druhou příčku obsadil Max Verstappen s Red Bullem.
V Ardenách sice začínalo se zářícím sluncem, ale po dešti za chladných podmínek, kdy teplota vzduchu dosahovala 12 °C a trať 17 °C. Pirelli přivezlo středně-tvrdé směsi (C2 - C4) ze svého portfolia. Belgie přichází po letní pauze a je prvním ze tří závodů po sobě bez volného víkendu.
Na dráhu ještě na mokrý okruh se jako první vydala obě Ferrari na přechodných pneumatikách. Papírově by pro rudý tým mělo jít o náročnou trať, Leclerc však přesto očekává nějaká překvapení a povedený víkend.
Lando puts the first timed lap on the board with a 1:50.191 on slicks ⏱#BelgianGP 🇧🇪 #F1 pic.twitter.com/MYYgRNlwli
— Formula 1 (@F1) August 27, 2021Nový motor, který podle šéfa Mattii Binotta představuje "významný krok vpřed" ale pro závod ve Spa nestihli připravit. Kdy se objeví, to zatím piloti neví. Před tréninkem dostalo 11 jezdců nový (Alonso, Bottas, Cunoda, Gasly, Hamilton, Latifi, Leclerc, Norris, Pérez, Ricciardo a Stroll), letos již třetí motor (teoreticky poslední, pokud se chtějí obejít bez penalizací).
Jako první se na hladkých pneumatikách po 10 min objevil Norris, jenž se jako první zapsal do výsledkové listiny s časem 1:50,191 min, na konci prvního sektoru dosáhl 317 km/h. Mercedes testoval různé úrovně přítlaku: Hamilton jezdil s vysokým přítlakem, Bottas s nízkým. Vysoká pravděpodobnost deště týmům rozhodování ztěžuje.
Räikkönen a Cunoda dostali smyk v oblasti první zatáčky, bez poškození však oba pokračovali dále. Do čela se po 20 min před Norrise propracovali Vettel (1:49,324) a Gasly (1:50,058). Fin s Alfou Romeo díky nižšímu přítlaku jel po rovince Kemmel 332 km/h.
30 MINUTES TO GO IN FP1 // TOP 10 Verstappen (📸)SainzOconGaslyRicciardoPerezStrollLeclercVettelBottas #BelgianGP 🇧🇪 #F1 pic.twitter.com/9ir7LgjW6e
— Formula 1 (@F1) August 27, 2021V polovině se na první místo propracoval Verstappen (1:46,879 min), Pérez se s druhým Red Bullem dostal hned za něj (+0,288 s), třetí Sainz ztrácel 3 desetiny, Hamiltonovi patřila až 12. příčka (+ 1,345 s). "Na rovinkách si připadám strašně pomalý," stěžuje si Lewis jezdící s vyšším přítlakem. Ten je důležitý v druhém sektoru, v 1. a 3. by však byl velmi zranitelný. Je to obtížné zvolit ten správný kompromis.
Max se s dalším pokusem na tvrdých pneumatikách dostal na 1:45,905 min, kuriózní nehodu krátce poté předvedl Räikkönen jenž zbytečně boural v nájezdu do boxové uličky.
Raikkonen hits the wall as he enters the pit lane Not the best start to the Finn's weekend! #BelgianGP 🇧🇪 #F1 pic.twitter.com/jOuHyYBLBe
— Formula 1 (@F1) August 27, 2021Dvanáct minut před koncem tréninku Verstappena o 3 desetiny překonal Bottas (1:45,199), nižší přítlak se Mercedesu vyplácel, jelikož Hamilton zůstával 18. se ztrátou 3,025 s - v rychlém kole jej ale zbrzdil Latifi a úřadující mistr světa musel zvolit únikový manévr přes trávu. Bronz hájil s půlsekundovým odstupem Gasly.
Max se s Red Bullem ke konci zlepšil na 1:45,363, Bottas na čele však již neohrozil - Fin bude nicméně na roštu v neděli pykat za způsobení kolize v Maďarsku (+ 5 míst). Nejblíže špičce je tedy AlphaTauri následována Ferrari a Aston Martinem. Norris s McLarenem skončil až osmý, za ním se řadí duo Renault Ocon - Alonso.
Pole uzavírá Mick Schumacher jezdící s návrhem úplně první přilby svého otce Michaela. Jde však teprve o první trénink, týmy obvykle až v sobotu zvyšují výkon svých motorů, Belgie navíc díky rozmarům počasí dokáže vždy překvapit.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.
Kontakt mezi Leclercem a Verstappenem ve Velké ceně Španělska zůstal bez trestu, sportovní komisaři se rozhodli nezasahovat. Pilot Ferrari si tak udržel třetí místo.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Max Verstappen si za svůj manévr zasloužil černou vlajku a okamžité vyloučení ze závodu. Jeho ostrá slova vyvolala rozruch v paddocku i mezi fanoušky a znovu otevřela debatu o hranicích férového závodění.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem na letiště v Praze.