Odborný poradce Red Bullu Helmut Marko popisuje, v čem je Max Verstappen tak silný. Už se mu rýsují jezdecké sestavy pro oba týmy, brzy padne konečné rozhodnutí. Dočká se Pierre Gasly po letošních výtečných výkonech opět angažmá v A-týmu, kde Sergio Pérez stále předvádí nevýrazné výkony?
Red Bull stále řeší otázku, zda je Mexičan tou nejlepší dvojkou pro Verstappena. Tým potřebuje nutně sbírat body, aby přemohl Mercedes v bitvě o konstruktérský titul, Pérez nicméně i po 11 závodech zaostává za očekáváními a končí daleko za svým týmovým kolegou, průměrně o 6 desetin sekundy na kolo, zatímco v případě Valtteriho Bottase a Lewise Hamiltona je manko zhruba poloviční.
Při rozhovorech je vidět, že se Checo už neusmívá tolik, jako před začátkem sezóny. "Samozřejmě, že není spokojený se svou ztrátou na Maxe. Zkouší své vlastní nastavení místo Maxova, což zřejmě není to nejsnadnější pro jezdce," popisuje Marko.
"Maxovi nedělá starosti, když je auto přetáčivé v rychlých zatáčkách. Všichni naši druzí piloti s tím měli problémy. Pérez taky, a proto zkouší své vlastní nastavení. Ale to nefungovalo," odhaluje odborný poradce Red Bullu část ze zákulisí obou jezdců.
V čem Verstappen dále převyšuje své týmové kolegy? "Max letos ještě více vyzrál. Už nemusí být nejrychlejší v každém tréninku, a když se objeví problémy, býval naštvaný - ale to už je věc minulosti. Máme potenciál a ten dokáže využívat," odpovídá 78letý rodák z rakouského Grazu.
"Naše auto je z pohledu aerodynamiky velmi optimální, což znamená, že je citlivější. Max neztrácí čas, pokud je trochu nestabilní, zatímco všichni ostatní piloti se dostávají do potíží. Max je neuvěřitelně silný v tom, že se dokáže ihned přizpůsobit," uvádí dále.
"Když například prší, nepotřebuje žádný čas na přizpůsobení se, jak ukázal, když poli ujel během prvních kol v Imole. To mu také dodává spoustu sebevědomí. Max zkrátka vše vnímá a vidí. Když se kupříkladu levá zadní pneumatika přehřívá, upraví svůj jízdní styl, ale časy na kolo se nemění. To je úroveň dovedností, které má jen hrstka jezdců," pochvaluje si Marko.
Pérez přidělává starosti, Red Bull řeší jezdecké sestavyRed Bull se nyní zabývá otázkou, kterého jezdce vybrat po jeho bok pro sezónu 2022 - zda si nechat mdlého Péreze nebo jej nahradit Gaslym, jenž se v posledních měsících hodně zlepšil. Nebo zkusit sáhnout po Georgeovi Russellovi, Valtterimu Bottasovi či jiném pilotovi?
"Existuje několik možností, ale nechci uvádět jména. Našim záměrem je pokračovat se čtyřmi jezdci, které máme," tvrdí Marko. Kdy se vedení Red Bullu definitivně rozhodne? "Zřejmě ve Spa nebo mezi prvními dvěma závody druhé poloviny sezóny oznámíme naše jezdce pro AlphaTauri i pro Red Bull."
Gasly toužící po rychlejším monopostu větří svou šanci: "Za mě to je, myslím, vcelku jasné: ve svých rukou to má Red Bull. Max má smlouvu na příští rok se špičkovým týmem, Sergio má myslím jednoletý kontrakt, takže uvidíme, co se tam stane, a co v budoucnu budeme společně podnikat. Mám s nimi už nějakou dobu smlouvu a věřím, že bychom se měli dočkat odpovědí někdy během letní přestávky nebo po ní,"
Opravdu chce být znovu ve stejném týmu s Verstappenem? "Myslím, že u AlphyTauri chtějí, aby lídr posouval tým kupředu. Nyní tam je skvělé pracovní prostředí a skutečná touha po pokroku. Jako pilot ale vždy chcete být v tom nejlepší autě a bojovat o tu nejlepší pozici - a o tom diskutujeme."
"Mají to ve svých rukou, jestli si mě vytáhnou nahoru nebo jsou spokojeni s dvojkou, kterou mají. A záleží na tom, jaké výkony bude podávat Sergio a jaké mají budoucí plány s AlphouTauri. Hovoříme o spoustě věcech. Ubírá se to dobrým směrem, ale momentálně není více odpovědí. Očekávám, že nějaké novinky dorazí v následujících týdnech," uzavírá Gasly.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.