Kvalifikace v Baku byla snad všechno - jen ne klidná. Vyhrál ji Charles Leclerc před Lewisem Hamiltonem a Maxem Verstappenem.
Kvalifikace začala v Baku zhurta. Měřený čas stihl zajet jen Leclerc, poté tvrdě havaroval Stroll, který zapříčinil červené vlajky. Ty se protáhly takřka na čtvrt hodiny, po odklizení Strollova vozu se na trať vydali všichni zbylí piloti. Do vedení se dostal Verstappen těsně před Pérezem. Hned na to se opět rozevlály červené vlajky. Tentokrát se o ně zapříčinil Antonio Giovinazzi, který svůj vůz rozbil v patnácté zatáčce .
Po druhém restartu se dokázal zlepšit Hamilton i Bottas. Do Q2 se neprobojovali Latifi, oba Haasy a také bourající Giovinazzi se Strollem.
Prostřední kvalifikační segment přinesl parádní vyrovnanou bitvu. Prvních šest pilotů se po prvních pokusech vešlo do pouhých dvou desetin. Nejlépe na tom byl Verstappen před Pérezem, Hamiltonem a Leclercem. V zóně ohrožení se nacházel Ocon a Cunoda. Opět se nedařilo Ricciardovi, který byl průběžně až třináctý. Míle daleko za Norrisem.
🚩 RED FLAG 🚩📻 "Yep, yeah I'm okay"Ricciardo is the latest driver into the barriers - this time at Turn 3 ❌#AzerbaijanGP 🇦🇿 #F1 pic.twitter.com/4jnDwlo3hi
— Formula 1 (@F1) June 5, 2021Závěrečné pokusy v Q2 už jezdci dokončit nestihli. Důvod? Velká havárie potkala Daniela Ricciarda, který skončil ve zdi. Minutu a půl před koncem Q2 bylo tedy o postupujících do poslední části jasno. Kromě Australana se do ní nedostal Vettel, Ocon, Raikkonen a Russell.
Po prvních pokusech v Q3 vedl Leclerc, před Hamiltonem a Verstappenem. Čtvrtá příčka patřila Sainzovi. Ve druhém pokusu už se kvůli červeným vlajkám po havárii Cunody a Sainze nikdo nezlepšil. Z pole position tedy zítra odstartuje Charles Leclerc.
The incidents which brought qualifying to an end ❌Both Tsunoda and Sainz were okay following Turn 3 troubles 💥#AzerbaijanGP 🇦🇿 #F1 pic.twitter.com/0Hnm1PbSQR
— Formula 1 (@F1) June 5, 2021Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.