BAKU - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší čas úvodního tréninku na Velkou cenu Ázerbájdžánu zajel lídr šampionátu Max Verstappen s Red Bullem, za ním se však seřadila obě Ferrari řízená Charlesem Leclercem a Carlosem Sainzem. Lewis Hamilton s Mercedesem skončil až jako sedmý.
Na týmy čekalo v 1. tréninku letní počasí s teplotami dosahujícími 27 °C, trať slunce rozehřívalo na 48 °C, předpověď žádné přeháňky neočekávala. Pirelli přivezlo do Ázerbájdžánu ty nejměkčí pneumatik ze své nabídky: směsi C3 - C5.
Před týdnem v Monaku svými výkony zaujalo Ferrari, které dominovalo v kvalifikaci, tentokrát však její vítěz a smolař zároveň (po havárii a skrytém poškození musel v neděli odstoupit před startem) Charles Leclerc očekává "návrat do reality. Je tam mnohem více rychlých pasáží, spousta rovinek... takže se žel budeme více trápit. Pokud jde o konkurenceschopnost, tak na tom budeme tak, jako před Monakem. To bylo výjimkou."
Do tréninku jako první vyrazil Pérez s Oconem a Schumacherem. Většina pilotů ihned zamířila do letmých kol, čelo po prvních pokusech ovládly rudé vozy (Sainz 1:46,706; Leclerc 1:47,701) před McLareny (Ricciardo 1:48,304; Norris 1:49,128), od nichž se díky efektivní aerodynamice tento víkend očekávají slušnější výsledky.
🚥 FP1 GREEN LIGHT 🚥And we are go in Baku!#AzerbaijanGP 🇦🇿 #F1 pic.twitter.com/DO1UlgCdPl
— Formula 1 (@F1) June 4, 2021Sainz například v Monaku označil Norrise za favorita na vítězství, čímž svého kamaráda chtěl spíše dostat pod tlak. Ten však včera řekl, že sice jsou optimističtí, ale nebudou předvádět nic zas tak "výjimečného nebo nečekaného... nebudeme rychlejší než Mercedes nebo Red Bull."
Velkým tématem jsou flexibilní křídla, na které si chce FIA pomocí přísnějších testů posvítit od příštího podniku. To se některým stájím nelíbí, Mercedes s McLarenem uvažují o protestu, pokud se u soupeřů budou prohýbat tak, jak jsme to viděli v Barceloně.
Všechny křídla v Baku jsou označena žlutými tečkami, aby se jejich flexibilita dala na záběrech z kamer lépe kvantifikovat. Red Bull má stejný profil křídla jako v Barceloně, ovšem s jinými bočnicemi - ty právě mají na starosti to, jak moc se ohýbá.
As always, zero room for error at Turn 9 😮#AzerbaijanGP 🇦🇿 #F1 pic.twitter.com/FDh6kiHg8o
— Formula 1 (@F1) June 4, 2021Po čtvrt hodince do čela vystřelil Hamilton s Mercedesem na měkkých pneumatikách (1:45,112), Norris na něj ztrácel půl sekundy (1:45,637), Ferrari držela 3. a 4. příčku před pátým Ricciardem (1:45,747), jenž se stále sžívá s oranžovým vozem, Verstappen zaostával o více než 1,1 sekundy.
Hamilton vpředu ubíral ze svého nejlepšího času (1:43,893), za záda se mu po 20 min dostal na středně-tvrdé směsi Verstappen (1:44,098), který před ním vede šampionát jezdců po strategickém fiasku Mercedesu v Monaku. Red Bull má navrch také v šampionátu konstruktérů, byť jde o jediný bod.
Konkurenceschopné časy v polovině tréninku předvedli Gasly (1:45,182) s Russellem (1:45,452) a Alonsem (1:45,619), což odpovídalo čtvrté až šesté pozici před oběma Ferrari. Trať i piloti však nadále zrychlovali: Leclerc (1:43,921) se dostal 28 tisícin za Hamiltona, Norrisovi (1:43,996) scházela desetinka.
Big spin for Lando Norris 😮He ends up facing the wrong way at Turn 16 but no damage done, it seems#AzerbaijanGP 🇦🇿 #F1 pic.twitter.com/hGu5knbqmT
— Formula 1 (@F1) June 4, 2021To, že by Ázerbájdžán mohl McLarenu opravdu sedět, ukázal Ricciardo na měkkých pneumatikách 25 min před koncem, když Hamiltona dokonce překonal - 1:43,732 min. Těžko však říct, kolik měl paliva a jak výkonný mód motoru použil. Tým by nicméně v prvním tréninku sotva sáhl po nějakém extrému, aby zapůsobil.
Norris měl po rekordech v prvních dvou sektorech našlápnuto k ještě lepšímu kolu, jenže v posledním sektoru dostal smyk v 16. zatáčce - naštěstí se na široké trati vyhnul kontaktu se svodidly a bez poškození zamířil do boxů. Chybu hned poté vyrobil také Hamilton, jenž byl v 1. sektoru ještě rychlejší - v 15. zatáčce nedobrzdil, a tak musel vzít zavděk únikovou uličkou a vycouvat zpět. O chvíli později totéž zopakoval Gasly.
Nabízené příležitosti se chopili piloti Ferrari, kteří na měkkých směsích znovu opanovali první dvě příčky - Leclerc (1:43,227) o 3 desetinky předčil Sainze (1:43,521).
FASTEST SECTORS: 🔵🔴🟠#AzerbaijanGP 🇦🇿 #F1 pic.twitter.com/4J6pxQ4Li7
— Formula 1 (@F1) June 4, 2021Deset minut před koncem první místo vybojoval Verstappen (1:43,184) po rekordu v 1. sektoru, v ostatních mírně ztrácel. Na Ferrari přesto najel 43 tisícin sekundy, byť si stěžoval i na zdržování Mazepinem: "Neuvěřitelné! Neuvěřitelné! Zůstává přede mnou a kličkuje!" Jeho týmový kolega Pérez byl čtvrtý (1:43,630).
Holanďana již nikdo nepředstihl, za ním skončil Leclerc se Sainzem, kterým to po Monaku dál výtečně šlape. Mercedesům patří až 7. a 9. příčka, před ně se nakonec propracoval i Gasly s AlphouTauri.
#F1 #Azerbaijan FP1 Turn 2 analysis - @Charles_Leclerc vs. @danielricciardo 📊: - Ricciardo braking sooner & longer (MCL35M requires a bit overlap with steering for max. turning performance), gets the throttle down sooner but still overall 0.16s slower than #Ferrari pic.twitter.com/bDOcVEH7by
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) June 4, 2021Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.