BARCELONA - 1. TRÉNINK; Valtteri Bottas ses svým Mercedesem zajel nejrychlejší čas úvodního tréninku ve Španělsku. Lewis Hamilton byl tentokrát o 0,123 sekundy pomalejší, třetí příčku obsadil s odstupem 4 desetin Lando Norris s McLarenem. Ke konci byly jízdy přerušeny poté co ve štěrku skončila Alfa Romeo náhradníka Roberta Kubici.
V Katalánsku na týmy čekalo příjemné počasí a modrá obloha, teplota vzduchu dosahovala 21 °C a asfalt 34 °C. Okruh je letos přepracován v zatáčce č. 10 - ta má větší poloměr a kolo je díky tomu o 20 metrů delší než v předchozích letech. Zajímavé je, že všechny rychl zatáčky jsou zde pravotočivé a všechny pomalé levotočivé, díky tomu je levá a pravá starna aut nastavena odlišně. Pirelli přivezlo to nejtvrdší ze své nabídky - směsi C1 - C3.
Na okruh jako první vyrazil v 11:30 Pérez následovaný Ricciardem, do akce se zapojili také rezervní jezdci Alfy Romeo a Williamsu: Kubica s Nissanym, odpočívali závodní piloti Räikkönen s Russellem. Polák bude po víkendu v Barceloně také 2 dny testovat nové 18" pneumatiky Pirelli pro příští rok.
McLaren podle svého šéfa Andrease Seidla testuje nové přední křídlo a novou podlahu, první větší balík vylepšení přivezl letos na okruh Aston Martin, který se snaží překonat své zklamání z úvodních závodů.
An off for Nikita Mazepin as he ventures into the gravel at Turn 2 ❌The @HaasF1Team driver is able to get going again #SpanishGP 🇪🇸 #F1 pic.twitter.com/NR1aI2dObO
— Formula 1 (@F1) May 7, 2021Bottas do toho vlítl časem 1:21,899, zatímco Hamilton (1:21,014 min) si stěžoval na to, že mu řízení na rovinkách táhne auto doprava, podařilo se mu však svého týmového kolegu o 0,375 s překonat.
Kubica byl ve svém prvním kole o 5,1 s pomalejší. Hned v 7 zatáčce po výjezd z boxů vylétl z dráhy Mazepin, naštěstí své auto nijak nepoškodil - zabrzdil 2 m před zdí v štěrku.
Po 8 min se na čele objevil Verstappen (1:20,405), Hamilton svůj sedmidesetinový deficit korigoval na 1:20,479 min. Red Bullu se po Benovi Hodgkinsonovi podařilo pro své nově budované motorové oddělení přetáhnout z Mercedesu dalších pět zkušených inženýrů: Steva Blewetta, Omida Mostaghimiho, Pipa Codea, Antona Maya a Steva Brodieho.
Vamos @alo_oficial 👊The hometown hero puts his Alpine in P2 with a 1:19.950 on the soft tyre 💪#SpanishGP 🇪🇸 #F1 pic.twitter.com/VjkNga9elv
— Formula 1 (@F1) May 7, 2021V dalším pokusu se před Maxe Lewis už dostal (1:19,675), povedlo se to i Alonsovi (1:19,950) - ten ale jako jediný ze všech kroužil na měkké, nikoliv na tvrdé směsi pneumatik. Španěl své dosavadní výkony ohodnotil známkou 5 z 10, po podprůměrné Imole zajel slušně minulý víkend v Portimau.
Podle komentátora Jensona Buttona Alonsovi "ještě nikdo nenakládal tak, jako to letos zatím dělá Esteban Ocon. Jen to ukazuje, jak to je v F1 těsné. Na chvíli si odskočíte mimo F1, a pak je to těžké se probojovat zpět. Potvrdil to při svém návratu i Michael Schumacher. Je to těžké, ale Fernando je stále dost mladý a hladový, opět se do toho dostane, bude konkurenceschopný."
Alpine se daří po problémech ve svém tunelu zlepšovat aerodynamiku, na motoru už moc nepracuje, jelikož se podle Budkowského v této oblasti soustředí spíše na příští sezónu.
Front wing damage sees @Max33Verstappen back in the garage as the mechanics take a closer look 👀 🔧#SpanishGP 🇪🇸 #F1 pic.twitter.com/P97iciV5TI
— Formula 1 (@F1) May 7, 2021Pérez (1:22,701) byl opatrnější poté, co mu tým rádiem sdělil, že si Max poškodil své přední křídlo na vnitřní straně zatáčky č. 8. Na vedoucího Hamiltona ztrácel přes 3 sekundy, průběžně mu patřila 16. příčka před Nissanym, Cunodou a nekonkurenceschopnými Haasy, v nádrži ale více benzínu. V dalším pokusu zrychlil na 1:20,540, což mu zaručovalo 4. místo před Bottasem (1:20,707).
Po půlhodině předvedl nejrychlejší kolo Vettel na měkkých pneumatikách (1:19,234), Hamilton mu však na stejné směsi dokázal odpovědět - 1:18,808. Německý jezdec Aston Martinu ale hlásil: "Ztratil jsem nějakou součást, zřejmě z předního křídla, v zatáčce č. 7." Bottas bojující s přetáčivostí svého Mercedesu v poslední sektoru za svým týmovým kolegou zaostal o tři setiny.
Slušné kolo předvedl také Gasly, jenž s AlphouTauri ztrácel čtvrt sekundy na Stříbrné šípy. Krátce poté, co ze svého rekordu ubral Hamilton další 2 desetiny (1:18,627), jej pokořil Bottas (1:18,504) a Norris s McLarenem zaujal třetím nejrychlejším kolem (1:18,944).
🚩 RED FLAG 🚩Kubica beaches himself in the gravel at Turn 10 #SpanishGP 🇪🇸 #F1 pic.twitter.com/VVHfd0L1bK
— Formula 1 (@F1) May 7, 2021Třináct minut před koncem došlo k přerušení tréninku, protože Kubica skončil po přetáčivém smyku v nové zatáčce č. 10 ve štěrku a nedokázal se z něj vyhrabat. Traťoví komisaři jej naštěstí během čtyř minut uklidili a piloti mohli znovu na trať.
Dopředu se ale posunula obě Ferrari: Sainz (1:19,020) na páté a Leclerc (1:19,051 - oba na rozdíl od ostatních pouze na středně-tvrdé směsi) na šesté místo před Gaslyho, Verstappenova velká snaha mu nakonec vynesla "pouze" druhou příčku (1:18,537). Rozdělil oba Mercedesy, na Hamiltona mu scházelo jen 33 tisícin sekundy. Bottas se po chybě a výjezdu mimo trať už nezlepšil, první místo však uhájil.
Norris nejlepší ze zbytku pole, za McLarenem se seřadili Ferrari, AlphaTauri a Aston Martin díky osmému místu Vettela. Mírným zklamání je pro Red Bull 9. příčka Péreze. Piloti Alpine skončili mimo elitní desítku: Ocon dvanáctý a Alonso až šestnáctý.
Roy Nissany fastest in the speed trap for @WilliamsRacing in his FP1 duties 👊#SpanishGP 🇪🇸 #F1 pic.twitter.com/8j3QMO8jPZ
— Formula 1 (@F1) May 7, 2021Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.
Max Verstappen vyjádřil zklamání nad výkonem Red Bullu ve Velké ceně Bahrajnu, kde skončil na šesté pozici, a přiznal, že tým aktuálně nemá na boj o titul. Kvůli technickým problémům a špatnému tempu auta se objevily spekulace o možné změně týmu na konci sezóny.