BARCELONA - 1. TRÉNINK; Valtteri Bottas ses svým Mercedesem zajel nejrychlejší čas úvodního tréninku ve Španělsku. Lewis Hamilton byl tentokrát o 0,123 sekundy pomalejší, třetí příčku obsadil s odstupem 4 desetin Lando Norris s McLarenem. Ke konci byly jízdy přerušeny poté co ve štěrku skončila Alfa Romeo náhradníka Roberta Kubici.
V Katalánsku na týmy čekalo příjemné počasí a modrá obloha, teplota vzduchu dosahovala 21 °C a asfalt 34 °C. Okruh je letos přepracován v zatáčce č. 10 - ta má větší poloměr a kolo je díky tomu o 20 metrů delší než v předchozích letech. Zajímavé je, že všechny rychl zatáčky jsou zde pravotočivé a všechny pomalé levotočivé, díky tomu je levá a pravá starna aut nastavena odlišně. Pirelli přivezlo to nejtvrdší ze své nabídky - směsi C1 - C3.
Na okruh jako první vyrazil v 11:30 Pérez následovaný Ricciardem, do akce se zapojili také rezervní jezdci Alfy Romeo a Williamsu: Kubica s Nissanym, odpočívali závodní piloti Räikkönen s Russellem. Polák bude po víkendu v Barceloně také 2 dny testovat nové 18" pneumatiky Pirelli pro příští rok.
McLaren podle svého šéfa Andrease Seidla testuje nové přední křídlo a novou podlahu, první větší balík vylepšení přivezl letos na okruh Aston Martin, který se snaží překonat své zklamání z úvodních závodů.
An off for Nikita Mazepin as he ventures into the gravel at Turn 2 ❌The @HaasF1Team driver is able to get going again #SpanishGP 🇪🇸 #F1 pic.twitter.com/NR1aI2dObO
— Formula 1 (@F1) May 7, 2021Bottas do toho vlítl časem 1:21,899, zatímco Hamilton (1:21,014 min) si stěžoval na to, že mu řízení na rovinkách táhne auto doprava, podařilo se mu však svého týmového kolegu o 0,375 s překonat.
Kubica byl ve svém prvním kole o 5,1 s pomalejší. Hned v 7 zatáčce po výjezd z boxů vylétl z dráhy Mazepin, naštěstí své auto nijak nepoškodil - zabrzdil 2 m před zdí v štěrku.
Po 8 min se na čele objevil Verstappen (1:20,405), Hamilton svůj sedmidesetinový deficit korigoval na 1:20,479 min. Red Bullu se po Benovi Hodgkinsonovi podařilo pro své nově budované motorové oddělení přetáhnout z Mercedesu dalších pět zkušených inženýrů: Steva Blewetta, Omida Mostaghimiho, Pipa Codea, Antona Maya a Steva Brodieho.
Vamos @alo_oficial 👊The hometown hero puts his Alpine in P2 with a 1:19.950 on the soft tyre 💪#SpanishGP 🇪🇸 #F1 pic.twitter.com/VjkNga9elv
— Formula 1 (@F1) May 7, 2021V dalším pokusu se před Maxe Lewis už dostal (1:19,675), povedlo se to i Alonsovi (1:19,950) - ten ale jako jediný ze všech kroužil na měkké, nikoliv na tvrdé směsi pneumatik. Španěl své dosavadní výkony ohodnotil známkou 5 z 10, po podprůměrné Imole zajel slušně minulý víkend v Portimau.
Podle komentátora Jensona Buttona Alonsovi "ještě nikdo nenakládal tak, jako to letos zatím dělá Esteban Ocon. Jen to ukazuje, jak to je v F1 těsné. Na chvíli si odskočíte mimo F1, a pak je to těžké se probojovat zpět. Potvrdil to při svém návratu i Michael Schumacher. Je to těžké, ale Fernando je stále dost mladý a hladový, opět se do toho dostane, bude konkurenceschopný."
Alpine se daří po problémech ve svém tunelu zlepšovat aerodynamiku, na motoru už moc nepracuje, jelikož se podle Budkowského v této oblasti soustředí spíše na příští sezónu.
Front wing damage sees @Max33Verstappen back in the garage as the mechanics take a closer look 👀 🔧#SpanishGP 🇪🇸 #F1 pic.twitter.com/P97iciV5TI
— Formula 1 (@F1) May 7, 2021Pérez (1:22,701) byl opatrnější poté, co mu tým rádiem sdělil, že si Max poškodil své přední křídlo na vnitřní straně zatáčky č. 8. Na vedoucího Hamiltona ztrácel přes 3 sekundy, průběžně mu patřila 16. příčka před Nissanym, Cunodou a nekonkurenceschopnými Haasy, v nádrži ale více benzínu. V dalším pokusu zrychlil na 1:20,540, což mu zaručovalo 4. místo před Bottasem (1:20,707).
Po půlhodině předvedl nejrychlejší kolo Vettel na měkkých pneumatikách (1:19,234), Hamilton mu však na stejné směsi dokázal odpovědět - 1:18,808. Německý jezdec Aston Martinu ale hlásil: "Ztratil jsem nějakou součást, zřejmě z předního křídla, v zatáčce č. 7." Bottas bojující s přetáčivostí svého Mercedesu v poslední sektoru za svým týmovým kolegou zaostal o tři setiny.
Slušné kolo předvedl také Gasly, jenž s AlphouTauri ztrácel čtvrt sekundy na Stříbrné šípy. Krátce poté, co ze svého rekordu ubral Hamilton další 2 desetiny (1:18,627), jej pokořil Bottas (1:18,504) a Norris s McLarenem zaujal třetím nejrychlejším kolem (1:18,944).
🚩 RED FLAG 🚩Kubica beaches himself in the gravel at Turn 10 #SpanishGP 🇪🇸 #F1 pic.twitter.com/VVHfd0L1bK
— Formula 1 (@F1) May 7, 2021Třináct minut před koncem došlo k přerušení tréninku, protože Kubica skončil po přetáčivém smyku v nové zatáčce č. 10 ve štěrku a nedokázal se z něj vyhrabat. Traťoví komisaři jej naštěstí během čtyř minut uklidili a piloti mohli znovu na trať.
Dopředu se ale posunula obě Ferrari: Sainz (1:19,020) na páté a Leclerc (1:19,051 - oba na rozdíl od ostatních pouze na středně-tvrdé směsi) na šesté místo před Gaslyho, Verstappenova velká snaha mu nakonec vynesla "pouze" druhou příčku (1:18,537). Rozdělil oba Mercedesy, na Hamiltona mu scházelo jen 33 tisícin sekundy. Bottas se po chybě a výjezdu mimo trať už nezlepšil, první místo však uhájil.
Norris nejlepší ze zbytku pole, za McLarenem se seřadili Ferrari, AlphaTauri a Aston Martin díky osmému místu Vettela. Mírným zklamání je pro Red Bull 9. příčka Péreze. Piloti Alpine skončili mimo elitní desítku: Ocon dvanáctý a Alonso až šestnáctý.
Roy Nissany fastest in the speed trap for @WilliamsRacing in his FP1 duties 👊#SpanishGP 🇪🇸 #F1 pic.twitter.com/8j3QMO8jPZ
— Formula 1 (@F1) May 7, 2021
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.