PORTIMAO - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší čas úvodního tréninku před Velkou cenou Portugalska předvedl Valtteri Bottas s Mercedesem. Nejen diváky u obrazovek pobavil svým kouskem Sebastian Vettel, který zastavil před garáží McLarenu.
Počasí týmům v Portugalsku přeje, je podstatně tepleji než před 2 týdny v Imole. Teplota vzduchu dosahovala 17 °C a slunce rozehřívalo asfalt na 33 °C. Pirelli pro klikatý okruh s velkým převýšením přivezlo to nejtvrdší ze svého portfolia - pneumatiky C1 - C3.
Za těchto podmínek na dráhu jako první vyjel Bottas následovaný Pérezem a novým rezervním pilotem Alfy Romeo - Callumem Ilottem. Fin s Mercedesem nasadil na tvrdých pneumatikách laťku na 1:23,778 min, Alonso na měkkých ztrácel desetinu.
A warm welcome to @callum_ilott who's making his track debut in an F1 practice session - no fog in sight! @alfaromeoracing #PortugueseGP 🇵🇹 pic.twitter.com/BDngOENaIj
— Formula 1 (@F1) April 30, 2021Po osmi minutách si piloti Stříbrných šípů pořadí na čele prohodili poté, co Hamilton předvedl kolo za 1:22,772. Moc dlouho se tam neohřál, překonávali ho Gasly (1:22,540), Sainz (1:22,256) a znovu Bottas (1:21,829 min) - všichni na tvrdých pneumatikách.
Red Bull zde přivezl větší balík vylepšení čítající propracovanější bočnicové panely a doufá, že si udrží rychlostní výhodu nad Mercedesem. Závody ve zbrojení se mezi těmito dvěma týmy kvůli boji o titul letos protáhnou.
Verstappen ani po 10 min neměl na svém kontě ani kolo, zatímco Hamilton si stěžoval na vyvážení svého vozu: "Takhle je neovladatelný." Max se na trať dostal až po 15 min a hned šel na druhou příčku (1:21,854 min), zatímco na první místo vystřelil Ricciardo (1:21,821 min).
👀 A chunk of debris at the pit exit is keeping the drivers on their toes#PortugueseGP 🇵🇹 #F1 pic.twitter.com/TBHUv6SWWT
— Formula 1 (@F1) April 30, 2021Bottas zkoušel McLaren sesadit z trůnu, byl však o 8 tisícin sekundy pomalejší. To se podařilo Verstappenovi i přes drobnou chybu v poslední zatáčce - ta jej stále půl desetiny (1:21,053 min). Fin poté znovu zabral a na třetí pokus předvedl kolo za 1:20,506 min, rychle se zlepšovali i ostatní.
Verstappen v pomalých zatáčkách krotil přetáčivost svého vozu. Pneumatiky se zdály být příliš tvrdá, trať však poskytuje více přilnavosti než loni, kdy byl povrch nový. Nejrychlejší čas loni zajel Hamilton - 1:16,652 min, letos jsou však vozy o něco pomalejší.
Holanďan si Red Bullu stěžoval na nastavení rekuperace svého motoru, přesto prolétl okruhem o 6 tisícin rychleji než Bottas. Hamilton na třetím místě ztrácel 0,453 s. Vettel mezitím předvedl vtipný přešlap, když omylem zastavil před garáží McLarenu - stále si zvyká na jiné místo v boxech. Své chybě se v rádiu jen zasmál: " Jednou se to stát už muselo. Divil jsem se, že tam nikdo není."
Přetlačovaná o nejrychlejší čas pokračovala dále, po Verstappenovi (1:20,318) opět zaúřadoval Bottas (1:20,088 a 1:19,648 min). Velmi rychlým časem překvapil čtvrt hodiny před koncem Russell (1:20,529), který svůj Williams dostal na třetí místo před Hamiltona (1:20,644).
Verstappen se v závěru pokusil najet do ostrého kola na měkké směsi, hned však zpomalil. Stěžoval si na vibrace, které byly tak silné, jakoby měl defekt. "Po víkendu budu muset navštívit zubaře," komentoval Max sarkasticky. Jeho kolo (1:19,673) bylo o 25 tisícin sekundy pomalejší než Bottasovo.
🏁 on FP1.Lando finishes the session in P8, Daniel P12.Back for more laps in FP2 this afternoon. 🔁#PortugueseGP 🇵🇹 pic.twitter.com/rjjjeshimn
— McLaren (@McLarenF1) April 30, 2021Hamilton v závěru předvedl nejrychlejší 1. sektor, pak zpomalil a svůj čas si nevylepšil. Před něj se naopak posunul Pérez (1:19,846). Po prvním tréninku to tedy vypadá na souboj o vítězství mezi Red Bullem a Mercedesem, nejblíže jim je Ferrari - Leclerc ztrácí jen čtvrt sekundy.
Velmi dobrý výkon předvedl Gasly, jenž svou AlphuTauri dostal na šesté místo před sedmého Russella. Norris skončil osmý, McLaren však zítra očekáváme výše. Nováček Ilott ztratil na zkušeného Räikkönen se stejným vozem půl sekundy, stačilo to na slušnou 17. příčku před Schumacherem.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.