PORTIMAO - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší čas úvodního tréninku před Velkou cenou Portugalska předvedl Valtteri Bottas s Mercedesem. Nejen diváky u obrazovek pobavil svým kouskem Sebastian Vettel, který zastavil před garáží McLarenu.
Počasí týmům v Portugalsku přeje, je podstatně tepleji než před 2 týdny v Imole. Teplota vzduchu dosahovala 17 °C a slunce rozehřívalo asfalt na 33 °C. Pirelli pro klikatý okruh s velkým převýšením přivezlo to nejtvrdší ze svého portfolia - pneumatiky C1 - C3.
Za těchto podmínek na dráhu jako první vyjel Bottas následovaný Pérezem a novým rezervním pilotem Alfy Romeo - Callumem Ilottem. Fin s Mercedesem nasadil na tvrdých pneumatikách laťku na 1:23,778 min, Alonso na měkkých ztrácel desetinu.
A warm welcome to @callum_ilott who's making his track debut in an F1 practice session - no fog in sight! @alfaromeoracing #PortugueseGP 🇵🇹 pic.twitter.com/BDngOENaIj
— Formula 1 (@F1) April 30, 2021Po osmi minutách si piloti Stříbrných šípů pořadí na čele prohodili poté, co Hamilton předvedl kolo za 1:22,772. Moc dlouho se tam neohřál, překonávali ho Gasly (1:22,540), Sainz (1:22,256) a znovu Bottas (1:21,829 min) - všichni na tvrdých pneumatikách.
Red Bull zde přivezl větší balík vylepšení čítající propracovanější bočnicové panely a doufá, že si udrží rychlostní výhodu nad Mercedesem. Závody ve zbrojení se mezi těmito dvěma týmy kvůli boji o titul letos protáhnou.
Verstappen ani po 10 min neměl na svém kontě ani kolo, zatímco Hamilton si stěžoval na vyvážení svého vozu: "Takhle je neovladatelný." Max se na trať dostal až po 15 min a hned šel na druhou příčku (1:21,854 min), zatímco na první místo vystřelil Ricciardo (1:21,821 min).
👀 A chunk of debris at the pit exit is keeping the drivers on their toes#PortugueseGP 🇵🇹 #F1 pic.twitter.com/TBHUv6SWWT
— Formula 1 (@F1) April 30, 2021Bottas zkoušel McLaren sesadit z trůnu, byl však o 8 tisícin sekundy pomalejší. To se podařilo Verstappenovi i přes drobnou chybu v poslední zatáčce - ta jej stále půl desetiny (1:21,053 min). Fin poté znovu zabral a na třetí pokus předvedl kolo za 1:20,506 min, rychle se zlepšovali i ostatní.
Verstappen v pomalých zatáčkách krotil přetáčivost svého vozu. Pneumatiky se zdály být příliš tvrdá, trať však poskytuje více přilnavosti než loni, kdy byl povrch nový. Nejrychlejší čas loni zajel Hamilton - 1:16,652 min, letos jsou však vozy o něco pomalejší.
Holanďan si Red Bullu stěžoval na nastavení rekuperace svého motoru, přesto prolétl okruhem o 6 tisícin rychleji než Bottas. Hamilton na třetím místě ztrácel 0,453 s. Vettel mezitím předvedl vtipný přešlap, když omylem zastavil před garáží McLarenu - stále si zvyká na jiné místo v boxech. Své chybě se v rádiu jen zasmál: " Jednou se to stát už muselo. Divil jsem se, že tam nikdo není."
Přetlačovaná o nejrychlejší čas pokračovala dále, po Verstappenovi (1:20,318) opět zaúřadoval Bottas (1:20,088 a 1:19,648 min). Velmi rychlým časem překvapil čtvrt hodiny před koncem Russell (1:20,529), který svůj Williams dostal na třetí místo před Hamiltona (1:20,644).
Verstappen se v závěru pokusil najet do ostrého kola na měkké směsi, hned však zpomalil. Stěžoval si na vibrace, které byly tak silné, jakoby měl defekt. "Po víkendu budu muset navštívit zubaře," komentoval Max sarkasticky. Jeho kolo (1:19,673) bylo o 25 tisícin sekundy pomalejší než Bottasovo.
🏁 on FP1.Lando finishes the session in P8, Daniel P12.Back for more laps in FP2 this afternoon. 🔁#PortugueseGP 🇵🇹 pic.twitter.com/rjjjeshimn
— McLaren (@McLarenF1) April 30, 2021Hamilton v závěru předvedl nejrychlejší 1. sektor, pak zpomalil a svůj čas si nevylepšil. Před něj se naopak posunul Pérez (1:19,846). Po prvním tréninku to tedy vypadá na souboj o vítězství mezi Red Bullem a Mercedesem, nejblíže jim je Ferrari - Leclerc ztrácí jen čtvrt sekundy.
Velmi dobrý výkon předvedl Gasly, jenž svou AlphuTauri dostal na šesté místo před sedmého Russella. Norris skončil osmý, McLaren však zítra očekáváme výše. Nováček Ilott ztratil na zkušeného Räikkönen se stejným vozem půl sekundy, stačilo to na slušnou 17. příčku před Schumacherem.
Christian Horner byl v úterý oficiálně odvolán z vedení týmu Red Bull a ve středu se emotivně rozloučil se zaměstnanci v továrně v Milton Keynes. Red Bull zároveň zpřísnil komunikaci s médii a veškerá veřejná prohlášení nyní řídí centrála v Salcburku.
Red Bull provedl zásadní změnu ve svém vedení, když se rozhodl ukončit spolupráci s Christianem Hornerem. Max Verstappen na tuto nečekanou zprávu reagoval s klidem a zaměřil se na pokračování sportovních cílů týmu.
Nečekané odvolání Christiana Hornera z čela Red Bull Racing může zásadně ovlivnit budoucnost Maxe Verstappena. Verstappen nyní stojí před rozhodnutím, zda zůstane u týmu, nebo využije výstupní klauzuli ve své smlouvě.
Martin Brundle potvrdil, že napjatá atmosféra uvnitř Red Bullu je v paddocku snadno rozpoznatelná. Podle něj není těžké vycítit, že v týmu není vše v pořádku.
Alan Permane se po překvapivých změnách v Red Bull Racing Group stává novým šéfem týmu Racing Bulls, čímž se vrací do klíčové manažerské role. Jeho jmenování je důkazem důvěry v jeho bohaté zkušenosti a schopnost vést tým k stabilitě a růstu po náročném období.
Christian Horner byl po dvaceti letech náhle odvolán z pozice šéfa týmu Red Bull. Tým mu poděkoval za dlouholeté vedení, které přineslo osm jezdeckých a šest konstruktérských titulů.
Gabriel Bortoleto přiznal chybu, když při britské Grand Prix zvolil na začátku závodu suché pneumatiky. Risk v proměnlivých podmínkách mu nevyšel a vedl k jeho brzkému odstoupení.
Pierre Gasly zhodnotil chaotický závod na Silverstonu, v němž dokázal získat body pro Alpine. Francouz ocenil týmovou práci a zvládnutí náročných podmínek.
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.