PORTIMAO - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší čas úvodního tréninku před Velkou cenou Portugalska předvedl Valtteri Bottas s Mercedesem. Nejen diváky u obrazovek pobavil svým kouskem Sebastian Vettel, který zastavil před garáží McLarenu.
Počasí týmům v Portugalsku přeje, je podstatně tepleji než před 2 týdny v Imole. Teplota vzduchu dosahovala 17 °C a slunce rozehřívalo asfalt na 33 °C. Pirelli pro klikatý okruh s velkým převýšením přivezlo to nejtvrdší ze svého portfolia - pneumatiky C1 - C3.
Za těchto podmínek na dráhu jako první vyjel Bottas následovaný Pérezem a novým rezervním pilotem Alfy Romeo - Callumem Ilottem. Fin s Mercedesem nasadil na tvrdých pneumatikách laťku na 1:23,778 min, Alonso na měkkých ztrácel desetinu.
A warm welcome to @callum_ilott who's making his track debut in an F1 practice session - no fog in sight! @alfaromeoracing #PortugueseGP 🇵🇹 pic.twitter.com/BDngOENaIj
— Formula 1 (@F1) April 30, 2021Po osmi minutách si piloti Stříbrných šípů pořadí na čele prohodili poté, co Hamilton předvedl kolo za 1:22,772. Moc dlouho se tam neohřál, překonávali ho Gasly (1:22,540), Sainz (1:22,256) a znovu Bottas (1:21,829 min) - všichni na tvrdých pneumatikách.
Red Bull zde přivezl větší balík vylepšení čítající propracovanější bočnicové panely a doufá, že si udrží rychlostní výhodu nad Mercedesem. Závody ve zbrojení se mezi těmito dvěma týmy kvůli boji o titul letos protáhnou.
Verstappen ani po 10 min neměl na svém kontě ani kolo, zatímco Hamilton si stěžoval na vyvážení svého vozu: "Takhle je neovladatelný." Max se na trať dostal až po 15 min a hned šel na druhou příčku (1:21,854 min), zatímco na první místo vystřelil Ricciardo (1:21,821 min).
👀 A chunk of debris at the pit exit is keeping the drivers on their toes#PortugueseGP 🇵🇹 #F1 pic.twitter.com/TBHUv6SWWT
— Formula 1 (@F1) April 30, 2021Bottas zkoušel McLaren sesadit z trůnu, byl však o 8 tisícin sekundy pomalejší. To se podařilo Verstappenovi i přes drobnou chybu v poslední zatáčce - ta jej stále půl desetiny (1:21,053 min). Fin poté znovu zabral a na třetí pokus předvedl kolo za 1:20,506 min, rychle se zlepšovali i ostatní.
Verstappen v pomalých zatáčkách krotil přetáčivost svého vozu. Pneumatiky se zdály být příliš tvrdá, trať však poskytuje více přilnavosti než loni, kdy byl povrch nový. Nejrychlejší čas loni zajel Hamilton - 1:16,652 min, letos jsou však vozy o něco pomalejší.
Holanďan si Red Bullu stěžoval na nastavení rekuperace svého motoru, přesto prolétl okruhem o 6 tisícin rychleji než Bottas. Hamilton na třetím místě ztrácel 0,453 s. Vettel mezitím předvedl vtipný přešlap, když omylem zastavil před garáží McLarenu - stále si zvyká na jiné místo v boxech. Své chybě se v rádiu jen zasmál: " Jednou se to stát už muselo. Divil jsem se, že tam nikdo není."
Přetlačovaná o nejrychlejší čas pokračovala dále, po Verstappenovi (1:20,318) opět zaúřadoval Bottas (1:20,088 a 1:19,648 min). Velmi rychlým časem překvapil čtvrt hodiny před koncem Russell (1:20,529), který svůj Williams dostal na třetí místo před Hamiltona (1:20,644).
Verstappen se v závěru pokusil najet do ostrého kola na měkké směsi, hned však zpomalil. Stěžoval si na vibrace, které byly tak silné, jakoby měl defekt. "Po víkendu budu muset navštívit zubaře," komentoval Max sarkasticky. Jeho kolo (1:19,673) bylo o 25 tisícin sekundy pomalejší než Bottasovo.
🏁 on FP1.Lando finishes the session in P8, Daniel P12.Back for more laps in FP2 this afternoon. 🔁#PortugueseGP 🇵🇹 pic.twitter.com/rjjjeshimn
— McLaren (@McLarenF1) April 30, 2021Hamilton v závěru předvedl nejrychlejší 1. sektor, pak zpomalil a svůj čas si nevylepšil. Před něj se naopak posunul Pérez (1:19,846). Po prvním tréninku to tedy vypadá na souboj o vítězství mezi Red Bullem a Mercedesem, nejblíže jim je Ferrari - Leclerc ztrácí jen čtvrt sekundy.
Velmi dobrý výkon předvedl Gasly, jenž svou AlphuTauri dostal na šesté místo před sedmého Russella. Norris skončil osmý, McLaren však zítra očekáváme výše. Nováček Ilott ztratil na zkušeného Räikkönen se stejným vozem půl sekundy, stačilo to na slušnou 17. příčku před Schumacherem.
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.
Pneumatiky Pirelli pro Formuli 1 budou příští rok vypadat trochu jinak. Změny se týkají hlavně designu a připravují týmům nové možnosti strategie.
Po sezóně plné kritiky si Sergio Pérez na konci roku 2025 může oddechnout. Statistiky ukázaly, že jeho výkony byly v porovnání s nástupci výrazně lepší, což potvrzuje jeho schopnosti a přínos týmu.
Lando Norris po zisku svého premiérového titulu ve Formuli 1 v Abú Zabí promluvil s nebývalou upřímností a otevřeností o emocích a okolnostech, které jeho cestu na vrchol provázely.
Helmut Marko po dvaceti letech končí ve své poradní roli u týmů Red Bull. Jeho odchod zasahuje i okruh lidí kolem Maxe Verstappena, který ho dříve označil za „druhého otce“.
Carlos Sainz po závodě vyzdvihl úspěch svého bývalého parťáka Landa Norrise a ocenil nejen jeho rychlost, ale i cestu, kterou si k prvnímu titulu mistra světa vyšlapal.
Odcházející jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda obdržel jeden trestný bod na svou superlicenci za incident během závodu v Abú Zabí, potvrdila FIA.
Lewis Hamilton plánuje po náročné sezoně F1 2025 během zimní přestávky úplně vypnout a odpočinout si od závodění i mediálních povinností.
Poté, co Lando Norris získal titul mistra světa F1 pro rok 2025, Oscar Piastri uvedl, že nečeká žádnou změnu v jejich vzájemné dynamice. Podle něj zůstane vztah mezi jezdci McLarenu stejný jako dosud.
Max Verstappen vyhrál závod v Abú Zabí, ale největší triumf víkendu patřil Landu Norrisovi. Britský jezdec se totiž stal novým mistrem světa a vstoupil do elitního klubu šampionů F1.
Max Verstappen potvrdil své kvality i v samotném závěru sezóny. Na okruhu Yas Marina získal už osmou pole position roku 2025 a vstoupí tak do rozhodující Velké ceny Abú Zabí z nejlepší možné startovní pozice.