IMOLA - 1. TRÉNINK; Formule 1 letos poprvé zavítala do Evropy. Na slavné trati v Imole byl v úvodním tréninku nejrychlejší Valtteri Bottas s Mercedesem před svým týmovým kolegou Lewisem Hamiltonem, Max Verstappen skončil třetí se ztrátou 5 setin sekundy. Dopolední část byla poznamenána srážkou Estebana Ocona se Sergiem Pérezem, po na 10 min zavlály červené vlajky.
V 11:00 našeho času na trať jako první vyrazily vozy Alfa Romeo a vrhly se na měřená kola. Giovinazzi ho zvládl za 1:30,224, Räikkönen za 1:32,748 min. V San Marinu bylo chladno - teplota vzduchu dosahovala jen 10 °C, asfalt 21 °C, obloha zatažená.
Pneumatiky proto nelepily tak, jako tomu bylo v Bahrajnu, smykem to hned potvrdil Mazepin či Pérez, jenž se po 9 min objevil na čele (1:19,205 min), krátce nato jej vystřídal Hamilton (1:18,257) a Sainz (1:17,682).
Po čtvrthodince na chvíli zavlály žluté vlajky, to když se mimo trať ocitl Cunoda s AlphouTauri, dokázal se však vrátit do boxů, monopost měl ale poškozen. Spousta týmů přivezla do Imoly nové díly - pozorujeme například nová křídla u Alfy Romeo či Alpine, Williams má i novou podlahu.
An early spin for Nikita Mazepin in his first European FP1Meanwhile, Lewis Hamilton goes quickest just over ten minutes into the session ⏱️#ImolaGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/zWGcRZ20O8
— Formula 1 (@F1) April 16, 2021
Po 25 min se na 1. příčku propracoval Gasly (1:17,470 min), jenž se před 3 týdny v Bahrajnu kvalifikoval na 4. místě, závod si však zkazil najetím do Ricciarda a poškozením vozu.
O 10 min se dopředu dostal zase Mercedes, tentokrát ten řízený Bottasem (1:17,331 min). Stříbrné šípy měly během tří týdnů poměrně dost času k nápravě některých svých slabin. Jenže Scuderia se nedala odradit a Sainz dalším pokusem (1:17,296 min) Fina opět předčil.
Dvacet minut před koncem došlo ke kuriózní srážce Péreze s Oconem a trénink byl zastaven. Red Bull skončil ve smyku s poškozeným levým zadním kolem, Alpine mělo rozbité přední křídlo. Vše se odehrálo mimo záběry kamer, komisaři se incidentem budou zabývat po skončení tréninku.
RED FLAG 🔴The session is halted as Sergio Perez has a problem with his rear left wheel - and Esteban Ocon suffers collateral damage 👀Both are out of their cars and their FP1 is over #ImolaGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/aZKrVqdAGm
— Formula 1 (@F1) April 16, 2021
"Ocon byl v pomalém kole, Sergio v rychlém, došlo ke kontaktu v té zatáčce, to je zatím vše, co k tomu můžu říct, co jsem slyšel od jezdců, opakovaný záznam jsem ještě neviděl," komentoval šéf Red Bullu Christian Horner.
V závěru Latifi zvládl bravurně v předposlední zatáčce přetáčivý smyk a Hamiltonovi se podařilo o 17 tisícin přetlačit Sainze, nato předvedl ostré kolo Verstappen, jenž si chce v Imole spravit chuť poté, co mu v Bahrajnu uteklo vítězství mezi prsty - 1:16,622 min.
Poslední slovo měl ale Bottas (1:16,564) se Stříbrným šípem, první tři piloty od sebe dělilo jen 58 tisícin! V závěrečných sekundách stihl ještě havarovat Mazepin a poškodit svůj Haas, který doplácí na nezkušenost mladíků.
Velmi dobrý výkon předvedl Gasly, jemuž patří 5. pozice s na tisícinu stejným časem jako Sainz, slušně zajel i Alonso s Alpine (7. místo se ztrátou 9 desetin), za nímž hned překvapivě skončil Latifi s Williamsem. Ricciardovi s McLarenem patří až 10. příčka, jeho týmovému kolegovi Norrisovi 13., Vettel čtrnáctý.
Pořadí v kvalifikaci bude velmi důležité, protože se zde na úzké trati velmi těžko předjíždí. F1 se tomu snaží pomoci prodloužením DRS zóny o cca 120 metrů, kvůli tomu byl přesunut i detekční bod před zatáčku č. 17 (loni až za č. 18).
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.