IMOLA - 1. TRÉNINK; Formule 1 letos poprvé zavítala do Evropy. Na slavné trati v Imole byl v úvodním tréninku nejrychlejší Valtteri Bottas s Mercedesem před svým týmovým kolegou Lewisem Hamiltonem, Max Verstappen skončil třetí se ztrátou 5 setin sekundy. Dopolední část byla poznamenána srážkou Estebana Ocona se Sergiem Pérezem, po na 10 min zavlály červené vlajky.
V 11:00 našeho času na trať jako první vyrazily vozy Alfa Romeo a vrhly se na měřená kola. Giovinazzi ho zvládl za 1:30,224, Räikkönen za 1:32,748 min. V San Marinu bylo chladno - teplota vzduchu dosahovala jen 10 °C, asfalt 21 °C, obloha zatažená.
Pneumatiky proto nelepily tak, jako tomu bylo v Bahrajnu, smykem to hned potvrdil Mazepin či Pérez, jenž se po 9 min objevil na čele (1:19,205 min), krátce nato jej vystřídal Hamilton (1:18,257) a Sainz (1:17,682).
Po čtvrthodince na chvíli zavlály žluté vlajky, to když se mimo trať ocitl Cunoda s AlphouTauri, dokázal se však vrátit do boxů, monopost měl ale poškozen. Spousta týmů přivezla do Imoly nové díly - pozorujeme například nová křídla u Alfy Romeo či Alpine, Williams má i novou podlahu.
An early spin for Nikita Mazepin in his first European FP1Meanwhile, Lewis Hamilton goes quickest just over ten minutes into the session ⏱️#ImolaGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/zWGcRZ20O8
— Formula 1 (@F1) April 16, 2021
Po 25 min se na 1. příčku propracoval Gasly (1:17,470 min), jenž se před 3 týdny v Bahrajnu kvalifikoval na 4. místě, závod si však zkazil najetím do Ricciarda a poškozením vozu.
O 10 min se dopředu dostal zase Mercedes, tentokrát ten řízený Bottasem (1:17,331 min). Stříbrné šípy měly během tří týdnů poměrně dost času k nápravě některých svých slabin. Jenže Scuderia se nedala odradit a Sainz dalším pokusem (1:17,296 min) Fina opět předčil.
Dvacet minut před koncem došlo ke kuriózní srážce Péreze s Oconem a trénink byl zastaven. Red Bull skončil ve smyku s poškozeným levým zadním kolem, Alpine mělo rozbité přední křídlo. Vše se odehrálo mimo záběry kamer, komisaři se incidentem budou zabývat po skončení tréninku.
RED FLAG 🔴The session is halted as Sergio Perez has a problem with his rear left wheel - and Esteban Ocon suffers collateral damage 👀Both are out of their cars and their FP1 is over #ImolaGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/aZKrVqdAGm
— Formula 1 (@F1) April 16, 2021
"Ocon byl v pomalém kole, Sergio v rychlém, došlo ke kontaktu v té zatáčce, to je zatím vše, co k tomu můžu říct, co jsem slyšel od jezdců, opakovaný záznam jsem ještě neviděl," komentoval šéf Red Bullu Christian Horner.
V závěru Latifi zvládl bravurně v předposlední zatáčce přetáčivý smyk a Hamiltonovi se podařilo o 17 tisícin přetlačit Sainze, nato předvedl ostré kolo Verstappen, jenž si chce v Imole spravit chuť poté, co mu v Bahrajnu uteklo vítězství mezi prsty - 1:16,622 min.
Poslední slovo měl ale Bottas (1:16,564) se Stříbrným šípem, první tři piloty od sebe dělilo jen 58 tisícin! V závěrečných sekundách stihl ještě havarovat Mazepin a poškodit svůj Haas, který doplácí na nezkušenost mladíků.
Velmi dobrý výkon předvedl Gasly, jemuž patří 5. pozice s na tisícinu stejným časem jako Sainz, slušně zajel i Alonso s Alpine (7. místo se ztrátou 9 desetin), za nímž hned překvapivě skončil Latifi s Williamsem. Ricciardovi s McLarenem patří až 10. příčka, jeho týmovému kolegovi Norrisovi 13., Vettel čtrnáctý.
Pořadí v kvalifikaci bude velmi důležité, protože se zde na úzké trati velmi těžko předjíždí. F1 se tomu snaží pomoci prodloužením DRS zóny o cca 120 metrů, kvůli tomu byl přesunut i detekční bod před zatáčku č. 17 (loni až za č. 18).
Cadillac představil požadavky na své jezdce pro sezonu 2026, zatímco v paddocku propuká tvrdý boj o jejich podpisy. Šéf týmu Dan Towriss přiznal, že vyjednávání jsou plná napětí a rivality.
Zak Brown tvrdí, že vztah mezi Norrisem a Piastrim je pro McLaren spíše radostí než problémem. Doufá, že jejich zdravá rivalita vydrží až do konce sezóny.
Martin Brundle naznačuje, že za koncem Christiana Hornera mohl stát tlak ze strany blízkého okolí Maxe Verstappena. Podle něj sehrál Verstappenův tým v rozhodnutí Red Bullu klíčovou roli.
Ferrari oznámilo, že během středečního filmovacího dne na okruhu Mugello usednou do vozu oba jeho jezdci – Lewis Hamilton i Charles Leclerc. Italský tým zde poprvé nasadí nové zadní zavěšení, které má být klíčové před nadcházející Velkou cenou Belgie.
Helmut Marko oznámil, že Max Verstappen může očekávat řadu technických vylepšení před posledními dvěma závody před letní přestávkou. Rakouský poradce Red Bullu potvrdil, že tým připravil několik důležitých upgradů, které by měly pomoci Verstappenovi udržet tempo v boji o šampionát.
Lando Norris označil své vítězství na Velké ceně Velké Británie 2025 za nejdůležitější moment své dosavadní kariéry. Emotivní triumf před domácím publikem pro něj znamená naplnění dlouholetého snu.
Christian Horner při Velké ceně Velké Británie otevřeně přirovnal Red Bull k Ferrari, což získalo nový rozměr poté, co byl sám nečekaně odvolán z vedení týmu Red Bull.
Alain Prost přiznal, že významně pomohl Oscaru Piastrimu na začátku jeho kariéry. Nyní ho podporuje v souboji o titul v roce 2025 proti týmovému kolegovi Landu Norrisovi.
Fernando Alonso přiznal, že celý tým Aston Martin se učí od Adriana Neweyho, který přináší širší pohled na to, jak by měl tým fungovat. Podle něj nejde jen o techniku, ale o komplexní přístup k práci celé organizace.
Šampion Super Formule Sho Tsuboi a rezervní jezdec Haasu Ryo Hirakawa otestují vůz VF-23 během testu TPC na okruhu Fuji. Pro oba Japonce půjde o cennou příležitost ukázat se v technice F1 na domácí trati.
Na Festivalu rychlosti v Goodwoodu došlo k neobvyklé nehodě ikonického vozu, se kterým Sebastian Vettel získal titul mistra světa. Incident se obešel bez zranění.
Aston Martin spustil v červnu 2025 vlastní jezdeckou akademii. Cílem programu je vychovávat nové talenty pro budoucnost motorsportu, včetně Formule 1.