Výkonný ředitel McLarenu Zak Brown hodnotí vyhlídky svého týmu před letošním ročníkem Formule 1 i své soupeře.
Loňská sezóna stáji z Wokingu vyšla, když v šampionátu konstruktérů skončila třetí a dosáhla tak na svůj nejlepší výsledek za posledních 8. let. Na boj o titul podle Browna ještě pár let mít nebudou, dokážou však letos zopakovat slušný výsledek? Očekává, že to bude velmi vyrovnané - o bronz podle něj může bojovat klidně i pět týmů.
"Jestli to bude třetí nebo sedmé místo, to si můžete hodit korunou. Každý z těch týmů, jež skončily na 3. - 7. místě, byl v určité chvíli v minulém roce třetí nejrychlejší. To jen dokládá, jak to je těsné," popisuje Brown rivaly, které skončily za nimi: Racing Point (od letoška Aston Martin), Renault (Alpine), Ferrari a AlphuTauri.
"Každý tým je schopný být třetí nejrychlejší. Je to o konzistenci jezdecké sestavy, skloubit to všechno dohromady. Můžete předpokládat, že to musí zvládnout každý od 3. do 7. místa," upozorňuje šéf McLarenu na slabší druhé jezdce u některých stájí.
"Myslím, že se zdroji Ferrari a jezdeckou sestavou - když se podíváte na to, jak dopadl v šampionátu Leclerc, tak pokud by měli konsistentnějšího druhého jezdce a trochu více rychlosti, tak by podle mě neskončili šestí. Jsou tedy vzhledem ke svým zdrojům hrozbou v boji o 3. místo? Rozhodně," domnívá se Brown. Scuderii se navíc daří významně vylepšit pohonnou jednotku, jež loni byla nejslabší.
Podobnou slabinu vnímal u Aston Martinu, který McLaren předstihl až v posledním závodě v Abú Zabí: "Myslím, že Racing Point měl po většinu roku 3. nejrychlejší auto. Ale opět, neměli dva piloty jezdící po celou dobu na stejné úrovni!"
Sebastian Vettel přestupující z Ferrari do Silverstone by jim mohl pomoci: "Vettel je čtyřnásobným šampionem, jenž to má jasně v sobě. Ferrari pro něj nebylo z nejrůznějších důvodů skvělým prostředím. Musíte tedy předpokládat, že když se dostane do takového prostředí, ve kterém bude šťastný, tak bude plně schopný navázat na to, kde skončil Checo [Pérez]."
"A vzhledem k tomu, že se vůz pro rok 2021 nebude moc lišit od toho loňského, tak můžete prohlásit, že stále půjde o třetí nejrychlejší auto. Proto si nemyslím, že byste je mohli odepisovat z boje o třetí místo," pokračuje Brown.
Posiluje také Alpine (Renault), k němuž se vrací Fernando Alonso nahrazující Daniela Ricciarda, jenž bude letos jezdit s Landem Norrisem za McLaren. "Renault byl občas třetí. Myslím, že Fernando Alonso je tak rychlý, jak vždycky býval. Podle mě bude zpět na špici," očekává 49letý Američan.
"I když se Ocon v první polovině loni jasně trápil, tak v té druhé a v poslední čtvrtině byl na úrovni Daniela. Proto si myslím, že půjde těžkou dvojici s týmem, který se posouvá dopředu. Proto z boje o 3. příčku nemůžete vyloučit ani je," argumentuje šéf McLarenu.
U AlphyTauri vyzdvihuje konzistenci a kvalitní výkony Pierra Gaslyho společně s talentem v podobě Jukiho Cunody. "Domnívám se tedy, že můžeme letos skončit na třetím až sedmém místě, můžete očekávat, že to bude něco mezi tím. A to je vzrušující. Líbí se mi naše společná sestava nejvíce ze všech sestav. Ale nemyslím si, že by mezi těmi auty byl desetina nebo dvě. Podle mě to bude tvrdá bitva o třetí až sedmé místo," shrnuje Brown.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.