Výkonný ředitel McLarenu Zak Brown hodnotí vyhlídky svého týmu před letošním ročníkem Formule 1 i své soupeře.
Loňská sezóna stáji z Wokingu vyšla, když v šampionátu konstruktérů skončila třetí a dosáhla tak na svůj nejlepší výsledek za posledních 8. let. Na boj o titul podle Browna ještě pár let mít nebudou, dokážou však letos zopakovat slušný výsledek? Očekává, že to bude velmi vyrovnané - o bronz podle něj může bojovat klidně i pět týmů.
"Jestli to bude třetí nebo sedmé místo, to si můžete hodit korunou. Každý z těch týmů, jež skončily na 3. - 7. místě, byl v určité chvíli v minulém roce třetí nejrychlejší. To jen dokládá, jak to je těsné," popisuje Brown rivaly, které skončily za nimi: Racing Point (od letoška Aston Martin), Renault (Alpine), Ferrari a AlphuTauri.
"Každý tým je schopný být třetí nejrychlejší. Je to o konzistenci jezdecké sestavy, skloubit to všechno dohromady. Můžete předpokládat, že to musí zvládnout každý od 3. do 7. místa," upozorňuje šéf McLarenu na slabší druhé jezdce u některých stájí.
"Myslím, že se zdroji Ferrari a jezdeckou sestavou - když se podíváte na to, jak dopadl v šampionátu Leclerc, tak pokud by měli konsistentnějšího druhého jezdce a trochu více rychlosti, tak by podle mě neskončili šestí. Jsou tedy vzhledem ke svým zdrojům hrozbou v boji o 3. místo? Rozhodně," domnívá se Brown. Scuderii se navíc daří významně vylepšit pohonnou jednotku, jež loni byla nejslabší.
Podobnou slabinu vnímal u Aston Martinu, který McLaren předstihl až v posledním závodě v Abú Zabí: "Myslím, že Racing Point měl po většinu roku 3. nejrychlejší auto. Ale opět, neměli dva piloty jezdící po celou dobu na stejné úrovni!"
Sebastian Vettel přestupující z Ferrari do Silverstone by jim mohl pomoci: "Vettel je čtyřnásobným šampionem, jenž to má jasně v sobě. Ferrari pro něj nebylo z nejrůznějších důvodů skvělým prostředím. Musíte tedy předpokládat, že když se dostane do takového prostředí, ve kterém bude šťastný, tak bude plně schopný navázat na to, kde skončil Checo [Pérez]."
"A vzhledem k tomu, že se vůz pro rok 2021 nebude moc lišit od toho loňského, tak můžete prohlásit, že stále půjde o třetí nejrychlejší auto. Proto si nemyslím, že byste je mohli odepisovat z boje o třetí místo," pokračuje Brown.
Posiluje také Alpine (Renault), k němuž se vrací Fernando Alonso nahrazující Daniela Ricciarda, jenž bude letos jezdit s Landem Norrisem za McLaren. "Renault byl občas třetí. Myslím, že Fernando Alonso je tak rychlý, jak vždycky býval. Podle mě bude zpět na špici," očekává 49letý Američan.
"I když se Ocon v první polovině loni jasně trápil, tak v té druhé a v poslední čtvrtině byl na úrovni Daniela. Proto si myslím, že půjde těžkou dvojici s týmem, který se posouvá dopředu. Proto z boje o 3. příčku nemůžete vyloučit ani je," argumentuje šéf McLarenu.
U AlphyTauri vyzdvihuje konzistenci a kvalitní výkony Pierra Gaslyho společně s talentem v podobě Jukiho Cunody. "Domnívám se tedy, že můžeme letos skončit na třetím až sedmém místě, můžete očekávat, že to bude něco mezi tím. A to je vzrušující. Líbí se mi naše společná sestava nejvíce ze všech sestav. Ale nemyslím si, že by mezi těmi auty byl desetina nebo dvě. Podle mě to bude tvrdá bitva o třetí až sedmé místo," shrnuje Brown.
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.
Velké naděje skončily dřív, než závod vůbec začal. Franco Colapinto musel odstavit svůj vůz už po zaváděcím kole a z britské Grand Prix tak odcházel bez jediné závodní zatáčky.
Kimi Antonelli musel ve Velké ceně Británie po těžké kolizi s Hadjarem odstoupit. Incident v hustém dešti a nulové viditelnosti vyústil v jeho čtvrté DNF ze šesti závodů a jen podtrhl náročnost jeho nováčkovské sezóny
Lewis Hamilton otevřeně přiznal, že jej na Velké ceně Velké Británie brzdila nejen strategie Ferrari, ale i vlastní chyby a nedostatky vozu. Britský mistr světa se po náročném závodě cítil omezený komplexními problémy, které mu znemožnily naplno bojovat o lepší pozici.
Carlos Sainz označil své dvanácté místo v Silverstonu za zklamání, které se rovnalo odstoupení. Po slibném průběhu závodu ho smolná kolize s Leclercem připravila o body i další šanci na lepší výsledek pro trápící se Williams.
Charles Leclerc se na britské Grand Prix trápil. Kvůli střídavě mokré a suché trati se celý závod potýkal s problémy a nakonec dojel až čtrnáctý. Pro jezdeckou hvězdu Ferrari to byl závod, na který bude chtít co nejdříve zapomenout.
Po 15 letech ve Formuli 1 se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódia a ukončil tak dlouholeté čekání na vysněný výsledek. Německý jezdec předvedl vyzrálý výkon a potvrdil, že vytrvalost se ve světě motorsportu vyplácí.
Ferrari během britské Grand Prix přišlo o GPS signál Hamiltonova vozu a muselo činit strategická rozhodnutí prakticky naslepo. Výpadek dat ovlivnil i načasování přezutí, což stálo Hamiltona cenné sekundy a možný posun na pódium.