McLaren příští rok přechází na motory Mercedes, svůj letošní vůz proto musí výrazně upravit. Ve vývoji se ale soustředí už i na nástupce MCL35M - na monopost pro sezónu 2022, kdy do hry vstoupí zcela nová technická pravidla. Jak probíhají práce ve Wokingu, o tom se rozpovídal technický ředitel James Key.
Pravidla se během této zimy příliš nezmění - přesto se týmy musí připravit na několik novinek - například zužující se podlahu směrem k zádi kvůli snížení aerodynamického přítlaku, nové směsi pneumatik - a v případě McLarenu i nový motor.
"Nemůžeme jednoduše přenést šasi z roku 2020. Musíme toho hodně přepracovat, obzvlášť pokud jde o různé systémy na auta, jako je chlazení a elektronika. Nezmění se jen šasi, ale také převodovka a motor, pro nás tedy bude MCL35M skoro jako nové auto," uvádí Key.
"Náš přístup k vývoj během této sezóny se změnil s ohledem na to, že jsme museli vyčerpat vývojové žetony určené pro rok 2021 na instalaci motoru Mercedes. Pozitivní na tom je, že jsme přitom zřejmě přidali v roce 2020 trochu výkonnosti, kterou bychom jinak asi neměli."
"A máme větší prostor pro vývoj těchto oblastí díky informacím, které jsme získali," snaží se hledat pozitiva ve složité situaci svého McLarenu, který kvůli homologačnímu termínu v půlce sezóny nasadil nový, ještě ne zcela vyvinutý nos, protože nechtěl zůstat u koncept, s nímž vstoupil do sezóny.
"Vzhledem k vozu pro rok 2022 jde o přístup čistého papíru - pravidla pro šasi jsou naprosto odlišná, mění se i kola a pneumatiky. Už na tom nějakou dobu pracujeme," uvádí dále zkušený Key, jenž k McLarenu nastoupil v březnu minulého roku.
"Všechny týmy čekaly, že s těmito auty budou závodit v sezóně 2021, proto si myslím, že se všichni dostali do celkem pokročilé fáze před tím, než byl letos zmrazen aerodynamický vývoj. To nicméně nezastavilo práce na mechanických návrzích a na simulacích. Například náš návrh převodovky je teď velmi vyspělý," připouští 48letý Brit.
"Zmrazení vývoje všem poskytlo trochu času na přemýšlení. Nám to umožnilo učinit krok zpět a skutečně zanalyzovat data a to, co jsme udělali. Na počátku příštího roku se hned vrátíme do aerodynamického tunelu, abychom pokračovali v práci na voze pro rok 2022," pokračuje Key.
"Máme toho ve vývoji spoustu, na co se chceme podívat. A kolem nás také existuje spousta nových konceptů," usmívá se technický ředitel, jenž byl zodpovědný za letošní MCL35, s nímž McLaren dosáhl na třetí příčku v poháru konstruktérů - nestačil pouze na dominantní Mercedes a na Red Bull.
"Nicméně stále se jedná o ranou fázi, je třeba toho poznat více o skutečném potenciálu F1 aut pro rok 2022 a tento učební proces ještě chvíli potrvá. Vždy jde o velkou výzvu, když musíte pracovat s podstatně odlišnými technickými pravidly. Představují nový počátek a poskytují čerstvé příležitosti pro konstrukci a vývoj, což je pro inženýry neuvěřitelně motivující," přibližuje Key to, jak se těší na novou generaci monopostů.
"Rok 2021 bude neuvěřitelně rušný. Bude obsahovat plnou sezónu [v plánu je rekordních 23 podniků], vývoj a závodění s MCL35M a během toho dojde k novým objevům s naším vozem pro rok 2022, jak se bude sezóna vyvíjet. Už se nemůžu dočkat, až to začne!" těší se technický ředitel McLarenu.
"
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.