McLaren příští rok přechází na motory Mercedes, svůj letošní vůz proto musí výrazně upravit. Ve vývoji se ale soustředí už i na nástupce MCL35M - na monopost pro sezónu 2022, kdy do hry vstoupí zcela nová technická pravidla. Jak probíhají práce ve Wokingu, o tom se rozpovídal technický ředitel James Key.
Pravidla se během této zimy příliš nezmění - přesto se týmy musí připravit na několik novinek - například zužující se podlahu směrem k zádi kvůli snížení aerodynamického přítlaku, nové směsi pneumatik - a v případě McLarenu i nový motor.
"Nemůžeme jednoduše přenést šasi z roku 2020. Musíme toho hodně přepracovat, obzvlášť pokud jde o různé systémy na auta, jako je chlazení a elektronika. Nezmění se jen šasi, ale také převodovka a motor, pro nás tedy bude MCL35M skoro jako nové auto," uvádí Key.
"Náš přístup k vývoj během této sezóny se změnil s ohledem na to, že jsme museli vyčerpat vývojové žetony určené pro rok 2021 na instalaci motoru Mercedes. Pozitivní na tom je, že jsme přitom zřejmě přidali v roce 2020 trochu výkonnosti, kterou bychom jinak asi neměli."
"A máme větší prostor pro vývoj těchto oblastí díky informacím, které jsme získali," snaží se hledat pozitiva ve složité situaci svého McLarenu, který kvůli homologačnímu termínu v půlce sezóny nasadil nový, ještě ne zcela vyvinutý nos, protože nechtěl zůstat u koncept, s nímž vstoupil do sezóny.
"Vzhledem k vozu pro rok 2022 jde o přístup čistého papíru - pravidla pro šasi jsou naprosto odlišná, mění se i kola a pneumatiky. Už na tom nějakou dobu pracujeme," uvádí dále zkušený Key, jenž k McLarenu nastoupil v březnu minulého roku.
"Všechny týmy čekaly, že s těmito auty budou závodit v sezóně 2021, proto si myslím, že se všichni dostali do celkem pokročilé fáze před tím, než byl letos zmrazen aerodynamický vývoj. To nicméně nezastavilo práce na mechanických návrzích a na simulacích. Například náš návrh převodovky je teď velmi vyspělý," připouští 48letý Brit.
"Zmrazení vývoje všem poskytlo trochu času na přemýšlení. Nám to umožnilo učinit krok zpět a skutečně zanalyzovat data a to, co jsme udělali. Na počátku příštího roku se hned vrátíme do aerodynamického tunelu, abychom pokračovali v práci na voze pro rok 2022," pokračuje Key.
"Máme toho ve vývoji spoustu, na co se chceme podívat. A kolem nás také existuje spousta nových konceptů," usmívá se technický ředitel, jenž byl zodpovědný za letošní MCL35, s nímž McLaren dosáhl na třetí příčku v poháru konstruktérů - nestačil pouze na dominantní Mercedes a na Red Bull.
"Nicméně stále se jedná o ranou fázi, je třeba toho poznat více o skutečném potenciálu F1 aut pro rok 2022 a tento učební proces ještě chvíli potrvá. Vždy jde o velkou výzvu, když musíte pracovat s podstatně odlišnými technickými pravidly. Představují nový počátek a poskytují čerstvé příležitosti pro konstrukci a vývoj, což je pro inženýry neuvěřitelně motivující," přibližuje Key to, jak se těší na novou generaci monopostů.
"Rok 2021 bude neuvěřitelně rušný. Bude obsahovat plnou sezónu [v plánu je rekordních 23 podniků], vývoj a závodění s MCL35M a během toho dojde k novým objevům s naším vozem pro rok 2022, jak se bude sezóna vyvíjet. Už se nemůžu dočkat, až to začne!" těší se technický ředitel McLarenu.
"
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.