Poslední závod sezóny 2020 hostí Abú Zabí. Při sledování jeho průběhu na svých obrazovkách o něm můžete diskutovat zde pod článkem, který po skončení doplníme o klasicky report.
Poslední závod v Abú Zabí se jel za klidného počasí a zrovna tak vypadal i samotný závod. Různorodé složení pneumatik na startovním roštu bylo dílem kvalifikace zejména v první desítce: Verstappen, Bottas a Hamilton šli do závodu na středně tvrdé směsi stejně jako Kvjat, Stroll a Gasly. Zbytek pole nasadil červeně označené pneumatiky, naproti tomu Ricciardo, Vettel, Pérez a Magnussen odstartovali na nejtvrdší specifikaci.
For the final time this season - it's lights out! 👀Watch the cars charge off the line at Yas Marina 🎥#AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1
— Formula 1 (@F1) December 13, 2020
Max Verstappen bezproblémově odstartoval z pole-position a hlídá si svou pozici před Mercedesy. Za nimi se na 4. místě drží Norris a na 6. Sainz s druhým McLarenem, zatímco Pérez startoval po výměně pohonné jednotky zezadu.
LAP 1/55Verstappen continues to lead the Mercedes pair, and the battling pack keep it tidy behind#AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1 pic.twitter.com/qOgS9YBDci
— Formula 1 (@F1) December 13, 2020
LAP 6/55Albon and Norris debate P4! Norris puts up a fight, but he's overwhelmed after the second DRS zone#AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1 pic.twitter.com/HB0WcgE0Ad
— Formula 1 (@F1) December 13, 2020
Start se vydařil bez problémů, jen menší potíže ukočírovat svůj Haas měl nováček Fittipaldi. Vývoj událostí na čele dával tušit, že prožijeme hodně ospalé finále. Verstappen se v pohodě vzdaloval Bottasovi, na kterého zase nestačil Hamilton. Mistr světa vypadal jako by po trati kroužil jen z povinnosti a diváky bavil možná pouze svými stesky do rádia - nelíbilo se mu chování podvozku a později našel oblíbené téma pneumatiky.
VIRTUAL SAFETY CAR DEPLOYED (LAP 10/55)Perez is OUT with a mechanical issue 😭#AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1 pic.twitter.com/uz927R7ZMK
— Formula 1 (@F1) December 13, 2020
Malá zápletka nastala v 10. kole, kdy Pérez po projetí sekce pod hotelem odstavil svůj Racing Point - důvodem byla nejspíš vadná hydraulika. Vedení závodu vyhlásilo nejdřív virtuální safety car, po jednom kole ale vyslalo na trať Berndta Mayländera, který vedl startovní pole do chvíle, než pořadatelé jeřábem nepojízdný růžový vůz neodsunuli za svodidla.
SAFETY CAR (LAP 11/55)Perez's car needs to be recovered, and the full Safety Car is deployed, bunching up the pack#AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1 pic.twitter.com/GJWro6GOb3
— Formula 1 (@F1) December 13, 2020
Prakticky celé startovní pole s výjimkou Ricciarda, obou Ferrari a Haasů zajelo do boxů i za cenu double pit-stopů, ovšem k všeobecnému překvapení tentokrát nikdo nechyboval, dokonce i u Mercedesu proběhlo všechno v pořádku. Jediný škraloup tak zůstal viset nad Carlosem Sainzem jr. - v 17. kole komise oznámila, že Španěl je vyšetřován za prohřešek v boxech (pomalá jízda kvůli Norrisovi, který stavěl před ním?), ovšem spíš to vypadalo na přestupek ze strany Racing Pointu, kde mechanici vypustili Strolla Sainzovi do cesty...
LAP 14/55Sainz puts a move on Leclerc to grab eighthNext time we go racing, they'll be team mates 🤝#AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1 pic.twitter.com/8Anuyj4Oy4
— Formula 1 (@F1) December 13, 2020
Po výměnách a ukončení fáze safety caru na konci 13. kola se vykrystalizovalo pořadí Verstappen, Bottas, Hamilton, Albon, Ricciardo, Norris, Vettel, Leclerc, Sainz, Stroll. Nejhůře na tom byl Leclerc, startující na středně tvrdé směsi, jenž se nedokázal bránit soupeřům, takže jej postupně zdolali Sainz (14. kolo), po neúspěšném pokusu v osmnáctém i Stroll (19. kolo), Gasly (20. kolo) a konečně i Ocon (22. kolo). Teprve na konci tohoto okruhu zajel Monačan do boxů, ale závod tím pro něj vlastně skončil, protože se propadl až na poslední místo.
LAP 22/55After a long stint on the mediums, Leclerc bolts on a set of hard tyres#AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1 pic.twitter.com/gVwjoLissA
— Formula 1 (@F1) December 13, 2020
V čele zatím Verstappen pohodlně kontroloval svou pozici a vzdálil se Bottasovi až na deset vteřin. Třetí Hamilton jel také v intencích druhdy nechvalně známého Carlose Reutemanna "jak babička na nákup". Zjevně mu chyběla motivace, tým se vůbec o nic nepokusil a jako by se chtěl spokojit s jistými příčkami. Nakonec tedy vodu čeřil pouze Alex Albon, jehož finiš ale skončil při výjezdu ze zatáčky 6 - auto se mu lehce smýklo a bylo jasné, že poslední pokusy na rovinkách absolvuje bez DRS. I tak ale zaslouží sympatie za způsob, jakým stáhl osmivteřinový odstup na závěrečných 1,7 vteřiny.
Verstappen si mohl vychutnat vítězné ovace, leč kriticky je nutno přiznat, že to je vítězství, které vůbec nic neřešilo: nemohlo nic zdramatizovat a ani Holanďanovi nepomohlo k posunu na kýžený stříbrný stupínek v celkové klasifikaci.
Pozornost se tak soustředila na souboj o třetí místo v Poháru konstruktérů. Racing Point možná vkládal naděje do Péreze, který by mohl zopakovat bravurní výsledek z předchozího závodu, a i když asi neočekával vítězství, doufal, že zajistí nějaký solidní bodový přísun. Po jeho odstoupení spočívala veškerá odpovědnost na Strollovi a ten očekávání nesplnil. Motal se v závěru první desítky, v 26. kole mu nevyšel nájezd do zatáčky 11 a musel využít únikové zóny. Ve 30. kole ho zdolal Gasly a pár stovek metrů před cílem, tedy v posledním kole, i Esteban Ocon - právě na druhé rovince, kde se mu Kanaďan nedokázal ubránit.
LAP 46/55Just 10 laps remain in 2020! Bottas has a 10 second gap if he's to close down leader Verstappen before the flag ✨#AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1 pic.twitter.com/uziN396s5X
— Formula 1 (@F1) December 13, 2020
Slušně se prezentoval i tým Alpha Tauri, kde sice Kvjat zpočátku držel lepší pozici, ale pak se dopředu propracovával Gasly. Renault sice rozjel s Ricciardem slibnou strategii, ale po výměně ve 40. kole (Daniel stavěl už tradičně jako poslední z celého startovního pole při své jediné výměně - Haas byl poněkud jiný případ) se Australan nijak významně nezrychlil a nedokázal se dotáhnout zpět na solidní pátou příčku, na níž po výjezdu safety caru odjel téměř 30 okruhů. Chuť si spravil alespoň nejrychlejším kolem, kterým překvapil všechny soupeře v posledním okruhu.
Pád z nebes na tvrdou zem zažil George Russell, jenž po heroickém výkonu v Sáchiru zase válčil v polovině druhé desítky. A možná až přehnaně optimistické prohlášení Ferrari shořelo jako starý papír - Vettel na odlišné strategii sice dlouho bojoval v závěru první desítky, ale nakonec spadl až na konec třetí čtvrtiny a dokázal se posunout jen před Williamsy - Leclerc z posledního místa sice překonal postupně Haasy, Williamsy a Giovinazziho, ale zuby si vylámal na srdnatě bojujícím Räikkönenovi. Americký tým předvedl bezkrevnou jízdu na konci startovního pole a snad aby si mechanici ještě užili něco práce, zastavili oba piloti pár kol před cílem k druhému pit-stopu v závodě a poslednímu v této sezóně.
All the key moments from our final hurrah of 2020!Your Abu Dhabi race highlights are here 🎥#AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1
— Formula 1 (@F1) December 13, 2020
Končí tedy zkrácená COVID-ová sezóna, jejíž závěr tak trochu pošramotil renomé vítězné značky i mistra světa a snad naznačil cestu zdramatizování dalšího ročníku. Ovšem, to už se bude Mercedes chovat docela jinak...
Lewis Hamilton si z Imoly odváží novou motivaci a chuť experimentovat. Pozitivní průběh závodu v Emilia Romagna ho povzbudil k tomu, aby před nadcházejícím Monakem vyzkoušel několik nových strategií. Po náročné sérii závodů tak britský šampion hledá cesty, jak posunout svůj výkon a znovu zaútočit na špičku.
Franco Colapinto po náročném debutu v Imole, zakončeném šestnáctým místem a havárií v kvalifikaci, přiznal, že se zatím necítí být na potřebné úrovni. Přesto víkend bere jako důležitou zkušenost a věří, že trpělivostí se dokáže prosadit.
Šéf týmu McLaren Andrea Stella otevřeně přiznal, že během Velké ceny Emilia-Romagna tým nikdy nedisponoval dostatečným tempem na závodní trati. Podle něj McLaren nikdy nedokázal naplno konkurovat soupeřům a postrádal rychlost, která by mu umožnila bojovat o přední pozice.
Lando Norris po závodě v Imole uznal, že svět Formule 1 se může během několika dní dramaticky změnit. Zatímco v Miami slavil vítězství, tentokrát nestačil na Verstappena. Přesto zůstává přesvědčený, že McLaren směřuje správnou cestou.
Alex Albon vzal kontakt s Charlesem Leclercem v Imole sportovně a přiznal, že by na jeho místě jednal stejně. Tvrdý souboj označil za součást závodění a nepovažuje ho za důvod ke stížnostem.
Charles LeclercFerrari kritizuje výkonnost týmu po zklamání v kvalifikaci, které ho v Imole odsoudilo k těžkému závodu a soubojům ve středu pole s Albonem a Gaslym.
Vysoké teploty v Imole představovaly pro tým Mercedes značnou překážku, která se výrazně podepsala na jejich výsledcích. George Russell skončil až na sedmém místě, zatímco jeho týmový kolega Andrea Kimi Antonelli musel kvůli technickým problémům závod předčasně ukončit.
Osmnáctiletý talent Mercedesu přiznal, že ho při debutu ve Formuli 1 v Itálii přemohla síla okamžiku a nečekaně velká pozornost. Přesto šlo podle něj o nezapomenutelný zážitek a silnější vstup do světa F1, než si kdy dokázal představit.
Lewis Hamilton předvedl v Imole působivý výkon, když se ze 12. místa na startu dokázal propracovat až na čtvrtou příčku. Britský pilot stáje Mercedes tak ukázal, že stále patří mezi nejzkušenější a nejrychlejší jezdce ve startovním poli. Jeho stíhací jízda byla jedním z hlavních momentů závodu.
Max Verstappen zvítězil v Imole zaslouženě, nikoliv náhodou, uvedl šéf týmu Red Bull Racing Christian Horner. Podle něj tým překonal zásadní slabinu svého vozu RB21, čímž jasně ukázal svou sílu a připravenost čelit McLarenu.
Max Verstappen položil základ vítězství v Imole už v prvním kole, když se po vnější straně Tamburella prohnal kolem Oscara Piastriho. Přestože se Australan snažil, nic nemělo takový dopad na vývoj závodu jako právě tento klíčový tah.
Jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda převzal plnou odpovědnost za vážnou nehodu, ke které došlo během první části kvalifikace na Velkou cenu Emilia Romagna.