Poslední závod sezóny 2020 hostí Abú Zabí. Při sledování jeho průběhu na svých obrazovkách o něm můžete diskutovat zde pod článkem, který po skončení doplníme o klasicky report.
Poslední závod v Abú Zabí se jel za klidného počasí a zrovna tak vypadal i samotný závod. Různorodé složení pneumatik na startovním roštu bylo dílem kvalifikace zejména v první desítce: Verstappen, Bottas a Hamilton šli do závodu na středně tvrdé směsi stejně jako Kvjat, Stroll a Gasly. Zbytek pole nasadil červeně označené pneumatiky, naproti tomu Ricciardo, Vettel, Pérez a Magnussen odstartovali na nejtvrdší specifikaci.
For the final time this season - it's lights out! 👀Watch the cars charge off the line at Yas Marina 🎥#AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1
— Formula 1 (@F1) December 13, 2020
Max Verstappen bezproblémově odstartoval z pole-position a hlídá si svou pozici před Mercedesy. Za nimi se na 4. místě drží Norris a na 6. Sainz s druhým McLarenem, zatímco Pérez startoval po výměně pohonné jednotky zezadu.
LAP 1/55Verstappen continues to lead the Mercedes pair, and the battling pack keep it tidy behind#AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1 pic.twitter.com/qOgS9YBDci
— Formula 1 (@F1) December 13, 2020
LAP 6/55Albon and Norris debate P4! Norris puts up a fight, but he's overwhelmed after the second DRS zone#AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1 pic.twitter.com/HB0WcgE0Ad
— Formula 1 (@F1) December 13, 2020
Start se vydařil bez problémů, jen menší potíže ukočírovat svůj Haas měl nováček Fittipaldi. Vývoj událostí na čele dával tušit, že prožijeme hodně ospalé finále. Verstappen se v pohodě vzdaloval Bottasovi, na kterého zase nestačil Hamilton. Mistr světa vypadal jako by po trati kroužil jen z povinnosti a diváky bavil možná pouze svými stesky do rádia - nelíbilo se mu chování podvozku a později našel oblíbené téma pneumatiky.
VIRTUAL SAFETY CAR DEPLOYED (LAP 10/55)Perez is OUT with a mechanical issue 😭#AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1 pic.twitter.com/uz927R7ZMK
— Formula 1 (@F1) December 13, 2020
Malá zápletka nastala v 10. kole, kdy Pérez po projetí sekce pod hotelem odstavil svůj Racing Point - důvodem byla nejspíš vadná hydraulika. Vedení závodu vyhlásilo nejdřív virtuální safety car, po jednom kole ale vyslalo na trať Berndta Mayländera, který vedl startovní pole do chvíle, než pořadatelé jeřábem nepojízdný růžový vůz neodsunuli za svodidla.
SAFETY CAR (LAP 11/55)Perez's car needs to be recovered, and the full Safety Car is deployed, bunching up the pack#AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1 pic.twitter.com/GJWro6GOb3
— Formula 1 (@F1) December 13, 2020
Prakticky celé startovní pole s výjimkou Ricciarda, obou Ferrari a Haasů zajelo do boxů i za cenu double pit-stopů, ovšem k všeobecnému překvapení tentokrát nikdo nechyboval, dokonce i u Mercedesu proběhlo všechno v pořádku. Jediný škraloup tak zůstal viset nad Carlosem Sainzem jr. - v 17. kole komise oznámila, že Španěl je vyšetřován za prohřešek v boxech (pomalá jízda kvůli Norrisovi, který stavěl před ním?), ovšem spíš to vypadalo na přestupek ze strany Racing Pointu, kde mechanici vypustili Strolla Sainzovi do cesty...
LAP 14/55Sainz puts a move on Leclerc to grab eighthNext time we go racing, they'll be team mates 🤝#AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1 pic.twitter.com/8Anuyj4Oy4
— Formula 1 (@F1) December 13, 2020
Po výměnách a ukončení fáze safety caru na konci 13. kola se vykrystalizovalo pořadí Verstappen, Bottas, Hamilton, Albon, Ricciardo, Norris, Vettel, Leclerc, Sainz, Stroll. Nejhůře na tom byl Leclerc, startující na středně tvrdé směsi, jenž se nedokázal bránit soupeřům, takže jej postupně zdolali Sainz (14. kolo), po neúspěšném pokusu v osmnáctém i Stroll (19. kolo), Gasly (20. kolo) a konečně i Ocon (22. kolo). Teprve na konci tohoto okruhu zajel Monačan do boxů, ale závod tím pro něj vlastně skončil, protože se propadl až na poslední místo.
LAP 22/55After a long stint on the mediums, Leclerc bolts on a set of hard tyres#AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1 pic.twitter.com/gVwjoLissA
— Formula 1 (@F1) December 13, 2020
V čele zatím Verstappen pohodlně kontroloval svou pozici a vzdálil se Bottasovi až na deset vteřin. Třetí Hamilton jel také v intencích druhdy nechvalně známého Carlose Reutemanna "jak babička na nákup". Zjevně mu chyběla motivace, tým se vůbec o nic nepokusil a jako by se chtěl spokojit s jistými příčkami. Nakonec tedy vodu čeřil pouze Alex Albon, jehož finiš ale skončil při výjezdu ze zatáčky 6 - auto se mu lehce smýklo a bylo jasné, že poslední pokusy na rovinkách absolvuje bez DRS. I tak ale zaslouží sympatie za způsob, jakým stáhl osmivteřinový odstup na závěrečných 1,7 vteřiny.
Verstappen si mohl vychutnat vítězné ovace, leč kriticky je nutno přiznat, že to je vítězství, které vůbec nic neřešilo: nemohlo nic zdramatizovat a ani Holanďanovi nepomohlo k posunu na kýžený stříbrný stupínek v celkové klasifikaci.
Pozornost se tak soustředila na souboj o třetí místo v Poháru konstruktérů. Racing Point možná vkládal naděje do Péreze, který by mohl zopakovat bravurní výsledek z předchozího závodu, a i když asi neočekával vítězství, doufal, že zajistí nějaký solidní bodový přísun. Po jeho odstoupení spočívala veškerá odpovědnost na Strollovi a ten očekávání nesplnil. Motal se v závěru první desítky, v 26. kole mu nevyšel nájezd do zatáčky 11 a musel využít únikové zóny. Ve 30. kole ho zdolal Gasly a pár stovek metrů před cílem, tedy v posledním kole, i Esteban Ocon - právě na druhé rovince, kde se mu Kanaďan nedokázal ubránit.
LAP 46/55Just 10 laps remain in 2020! Bottas has a 10 second gap if he's to close down leader Verstappen before the flag ✨#AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1 pic.twitter.com/uziN396s5X
— Formula 1 (@F1) December 13, 2020
Slušně se prezentoval i tým Alpha Tauri, kde sice Kvjat zpočátku držel lepší pozici, ale pak se dopředu propracovával Gasly. Renault sice rozjel s Ricciardem slibnou strategii, ale po výměně ve 40. kole (Daniel stavěl už tradičně jako poslední z celého startovního pole při své jediné výměně - Haas byl poněkud jiný případ) se Australan nijak významně nezrychlil a nedokázal se dotáhnout zpět na solidní pátou příčku, na níž po výjezdu safety caru odjel téměř 30 okruhů. Chuť si spravil alespoň nejrychlejším kolem, kterým překvapil všechny soupeře v posledním okruhu.
Pád z nebes na tvrdou zem zažil George Russell, jenž po heroickém výkonu v Sáchiru zase válčil v polovině druhé desítky. A možná až přehnaně optimistické prohlášení Ferrari shořelo jako starý papír - Vettel na odlišné strategii sice dlouho bojoval v závěru první desítky, ale nakonec spadl až na konec třetí čtvrtiny a dokázal se posunout jen před Williamsy - Leclerc z posledního místa sice překonal postupně Haasy, Williamsy a Giovinazziho, ale zuby si vylámal na srdnatě bojujícím Räikkönenovi. Americký tým předvedl bezkrevnou jízdu na konci startovního pole a snad aby si mechanici ještě užili něco práce, zastavili oba piloti pár kol před cílem k druhému pit-stopu v závodě a poslednímu v této sezóně.
All the key moments from our final hurrah of 2020!Your Abu Dhabi race highlights are here 🎥#AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1
— Formula 1 (@F1) December 13, 2020
Končí tedy zkrácená COVID-ová sezóna, jejíž závěr tak trochu pošramotil renomé vítězné značky i mistra světa a snad naznačil cestu zdramatizování dalšího ročníku. Ovšem, to už se bude Mercedes chovat docela jinak...
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.