ABÚ ZABÍ - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší čas úvodního tréninku před Velkou cenou Abú Zabí předvedl Max Verstappen s Red Bullem, těsně za ním skončil Valtteri Bottas. Jeho uzdravený týmový kolega Lewis Hamilton polovinu času prostál kvůli technickým problémům v garáži, úspěšný debut s Haasem si odbyl Mick, syn sedminásobného mistra světa Michaela Schumachera.
Na Středním východě týmům počasí přálo, teplota vzduchu dosahovala příjemných 25 °C, slunce vyhřívalo asfalt na 40 °C. První a třetí trénink ale nejsou moc reprezentativní vzhledem k tomu, že se kvalifikace i závod jedou večer během západu slunce, pod umělým osvětlením.
Pirelli přivezlo to nejměkčí, co může nabídnout: směsi C3 - C5. Týmům dá k dispozici navíc i po jedné sadě C4 pneumatik určených pro sezónu 2021 (v Bahrajnu šlo o C3 směs), tu si budou moci vyzkoušet ale až ve 2. tréninku - a to povinně: každý vůz s ní musí ujet minimálně 8 měřených kol.
Z rezervních pilotů dostali příležitost Robert Kubica u Alfy Romeo a vůbec poprvé Mick Schumacher u Haasu, s druhým bílým vozem kroužil Pietro Fittipaldi. Za volantem druhého Mercedesu seděl již uzdravený Hamilton, jenž měl v úvodu problémy s brzdami, Russell byl zpět u Williamsu.
Na okruh v 10 hod našeho času vyrazil jako první Albon s Red Bullem, o jehož budoucnosti se bude rozhodovat po nedělním závodě, následoval jej Ocon s Vettelem. Piloti ihned najeli do měřených kol - Alexandrovo mělo hodnotu 1:43,751, po 5 min už byl před ním Bottas (1:40,692 a 1:39,313 min).
Po 23 min najednou zpomalil po poklesu tlaku paliva Ricciardo a svůj Renault odstavil na okraji dráhy, ředitelství závodu na chvíli využilo virtuální safety car. Ve voze měl páteční motor, který by mu byl stejně po tréninku vyměněn, nešlo tedy o žádnou velkou věc. Potíže měl i Kvjat, jenž se svou AlphouTauri dojel krokem do boxů.
Bottas po půl hodině zabral (1:37,412, na speed-trapu 321,1 km/h)), zatímco mechanici u jeho týmového kolegy stále řešili problémy s brzdami. Na druhou příčku se propracoval Verstappen (1:38,577 a 320,6 km/h), na třetí Pérez (1:38,956 min a 320,3 km/h). Mexičan s Magnussenem ale nasazují nové pohonné jednotky, proto budou v neděli uzavírat startovní pole.
Hamilton se na trať vrátil až v polovině tréninku (1:39,958), zatímco se Stroll s druhým Racing Pointem dostal na 4. místo za Péreze, kterému se pro změnu uvolnily bezpečnostní pásy, proto musel do boxů.
Verstappenovi se po hodině povedl útok na 1. příčku, když o 34 tisícin překonal Bottase - 1:37,378 min, před oba Racing Pointy se protlačili Ocon (1:38,515), Albon (1:38,547) stěžující si na velké díry v krouticích momentech Hondy a Hamilton (1:38,744).
Velmi dobrý výkon předváděli oba piloti AlphyTauri, kteří se dostali na 7. a 8. pozici. Do první desítky nahlédli ještě Räikkönen, McLareny a Ferrari testující novou užší podlahu pro rok 2021 skončily mimo ní.
Z nováčků se nejlépe zapsal Schumacher, jenž skončil osmnáctý, mladému Fittipaldimu s velkým odstupem připadlo 19. místo (téměř 3 sekundy za Mickem). Mnohem více nám o rychlost týmů napoví druhý trénink, který se pojede v reprezentativnějších podmínkách.
Víkend bude ve znamení velkého loučení: u Racing Pointu končí Pérez, jehož budoucnost je nejistá (jedinou možností pro rok 2021 je Red Bull), z Ferrari odchází Vettel, z McLarenu Sainz, z Renaultu Ricciardo, z Haasu Magnussen (společně se zraněným Grosjeanem) a u AlphyTauri zřejmě skončí i Kvjat.
If you missed FP1...Some highlights for you 👀#AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1
— Formula 1 (@F1) December 11, 2020Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.