ABÚ ZABÍ - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší čas úvodního tréninku před Velkou cenou Abú Zabí předvedl Max Verstappen s Red Bullem, těsně za ním skončil Valtteri Bottas. Jeho uzdravený týmový kolega Lewis Hamilton polovinu času prostál kvůli technickým problémům v garáži, úspěšný debut s Haasem si odbyl Mick, syn sedminásobného mistra světa Michaela Schumachera.
Na Středním východě týmům počasí přálo, teplota vzduchu dosahovala příjemných 25 °C, slunce vyhřívalo asfalt na 40 °C. První a třetí trénink ale nejsou moc reprezentativní vzhledem k tomu, že se kvalifikace i závod jedou večer během západu slunce, pod umělým osvětlením.
Pirelli přivezlo to nejměkčí, co může nabídnout: směsi C3 - C5. Týmům dá k dispozici navíc i po jedné sadě C4 pneumatik určených pro sezónu 2021 (v Bahrajnu šlo o C3 směs), tu si budou moci vyzkoušet ale až ve 2. tréninku - a to povinně: každý vůz s ní musí ujet minimálně 8 měřených kol.
Z rezervních pilotů dostali příležitost Robert Kubica u Alfy Romeo a vůbec poprvé Mick Schumacher u Haasu, s druhým bílým vozem kroužil Pietro Fittipaldi. Za volantem druhého Mercedesu seděl již uzdravený Hamilton, jenž měl v úvodu problémy s brzdami, Russell byl zpět u Williamsu.
Na okruh v 10 hod našeho času vyrazil jako první Albon s Red Bullem, o jehož budoucnosti se bude rozhodovat po nedělním závodě, následoval jej Ocon s Vettelem. Piloti ihned najeli do měřených kol - Alexandrovo mělo hodnotu 1:43,751, po 5 min už byl před ním Bottas (1:40,692 a 1:39,313 min).
Po 23 min najednou zpomalil po poklesu tlaku paliva Ricciardo a svůj Renault odstavil na okraji dráhy, ředitelství závodu na chvíli využilo virtuální safety car. Ve voze měl páteční motor, který by mu byl stejně po tréninku vyměněn, nešlo tedy o žádnou velkou věc. Potíže měl i Kvjat, jenž se svou AlphouTauri dojel krokem do boxů.
Bottas po půl hodině zabral (1:37,412, na speed-trapu 321,1 km/h)), zatímco mechanici u jeho týmového kolegy stále řešili problémy s brzdami. Na druhou příčku se propracoval Verstappen (1:38,577 a 320,6 km/h), na třetí Pérez (1:38,956 min a 320,3 km/h). Mexičan s Magnussenem ale nasazují nové pohonné jednotky, proto budou v neděli uzavírat startovní pole.
Hamilton se na trať vrátil až v polovině tréninku (1:39,958), zatímco se Stroll s druhým Racing Pointem dostal na 4. místo za Péreze, kterému se pro změnu uvolnily bezpečnostní pásy, proto musel do boxů.
Verstappenovi se po hodině povedl útok na 1. příčku, když o 34 tisícin překonal Bottase - 1:37,378 min, před oba Racing Pointy se protlačili Ocon (1:38,515), Albon (1:38,547) stěžující si na velké díry v krouticích momentech Hondy a Hamilton (1:38,744).
Velmi dobrý výkon předváděli oba piloti AlphyTauri, kteří se dostali na 7. a 8. pozici. Do první desítky nahlédli ještě Räikkönen, McLareny a Ferrari testující novou užší podlahu pro rok 2021 skončily mimo ní.
Z nováčků se nejlépe zapsal Schumacher, jenž skončil osmnáctý, mladému Fittipaldimu s velkým odstupem připadlo 19. místo (téměř 3 sekundy za Mickem). Mnohem více nám o rychlost týmů napoví druhý trénink, který se pojede v reprezentativnějších podmínkách.
Víkend bude ve znamení velkého loučení: u Racing Pointu končí Pérez, jehož budoucnost je nejistá (jedinou možností pro rok 2021 je Red Bull), z Ferrari odchází Vettel, z McLarenu Sainz, z Renaultu Ricciardo, z Haasu Magnussen (společně se zraněným Grosjeanem) a u AlphyTauri zřejmě skončí i Kvjat.
If you missed FP1...Some highlights for you 👀#AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1
— Formula 1 (@F1) December 11, 2020Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.
Max Verstappen vyjádřil zklamání nad výkonem Red Bullu ve Velké ceně Bahrajnu, kde skončil na šesté pozici, a přiznal, že tým aktuálně nemá na boj o titul. Kvůli technickým problémům a špatnému tempu auta se objevily spekulace o možné změně týmu na konci sezóny.