Za trápení Maxe Verstappena mohlo špatně nastavené přední křídlo, což narušilo aerodynamické vyvážení jeho monopostu. Podle šéfa F1 Rosse Brawna se však na jeho bídném výsledku podepsal i nedostatek zkušeností.
Před závodem patřil mladý Holanďan k favoritům na vítězství vzhledem k tomu, jaké výkony podával v mokrých trénincích a kde na startovním roštu stály Mercedesy.
I přes pokažený start se dostal zpět za Sergia Péreze, po smyku se však propadl a na osychající trati už neměl takovou rychlost, jako dříve. Později navíc přidal další smyk a cílem projel až jako šestý pilot v pořadí. Závod, na jaký by nejraději zapomenul, přiznal poté.
Brave from @Max33Verstappen #TurkishGP 🇹🇷 #F1 pic.twitter.com/XmbSoxdpzV
— Formula 1 (@F1) November 16, 2020Po analýze však s týmem přišli na to, proč nebyl tak konkurenceschopný: "V podstatě vše se pokazilo. Ukázalo se, že nastavení mého předního křídla bylo úplně špatné. Jedná strana byla o sedm stupňů níže, než měla být nastavena. To je fakt hodně," prozrazuje Verstappen.
"Normálně tu či tam upravíte jeden stupeň, ale něco takového! Sedm stupňů, to je hodně. Co tedy jako pilot můžete dělat? Kvůli tomu téměř nic nefunguje... stav asfaltu byl taky směšný. A s takovým nastavením křídla toho moc jako jezdec neuděláte," říká pilot Red Bullu.
Za jeho smyky ve Velké ceně Turecka 2020 může podle Brawna spíše nezkušenost: "Viděli jsme, jak stará garda ukázala své zkušenosti a mladí uchazeči to, že se mají trochu co učit. Bylo to fantastické o víkendu sledovat Sebastiana [Vettela]. Lidé rychle jakéhokoliv sportovce odepíšou, pokud má tišší období."
"Neděle nám připomněla jeho hluboký talent. Letos je trochu ve stínu Charlese a konec jeho manželství s Ferrari není lehký, proto si myslím, že GP Turecka pro něj byla skvělým dnem. Neudělal nic špatně a byl připraven využít jakoukoliv příležitost.
V kontrastu s tím mladí jezdci jako Charles a Max dělali chyby. Takový závod předtím nezažili. Byla to opravdu výzva posoudit, jak se pneumatiky budou chovat, jak se budou vyvíjet, a předvídat, jak na tom budou za 10 či 20 kol. V tom hraje roli zkušenost. Půjde však o další referenční bod v databance těchto mladíků. Pokud bychom v Turecku jeli znovu zítra, tak jsem si jistý tím, že by k tomu přistoupili odlišně," dodává Brawn.
Who did it better? Kimi or Max? 😵😵#TurkishGP 🇹🇷 #F1 pic.twitter.com/t6dYHy8r1r
— Formula 1 (@F1) November 17, 2020Liam Lawson dostal minimální čas na adaptaci na monopost Red Bullu, a po pouhých dvou závodech musel uvolnit místo Yukimu Tsundovi. Giedo van der Garde tento krok označuje za nespravedlivý, přičemž srovnává situaci s šikanou.
Red Bull se stále snaží najít ideálního týmového kolegu pro Maxe Verstappena, ale žádný jezdec zatím dlouhodobě neobstál pod tlakem ani nedosáhl jeho úrovně. Nyní do svých služeb povolal Yukiho Tsunodu. Je to dobrá strategie?
Yuki Tsunoda dostal životní šanci! Red Bull potvrdil, že japonský jezdec nahradí Sergia Péreze a dokončí sezónu 2025 po boku Maxe Verstappena.
Red Bull provedl nečekanou změnu ve své jezdecké sestavě – Liam Lawson byl po dvou závodech odsunut do týmu Racing Bulls, zatímco Yuki Tsunoda získal místo vedle Maxe Verstappena pro Velkou cenu Japonska F1.
Šéf Mercedesu Toto Wolff naznačuje, že Red Bull by mohl urychlit přechod na motory V10, pokud má obavy ohledně nadcházejících změn. Varuje však, že by bylo pro F1 nevhodné a trapné předčasně zrušit pravidla pro rok 2026, což by poškodilo důvěru mezi výrobci.
Po pouhých dvou závodech byl Liam Lawson z Red Bullu odvolán, ale nyní se mu naskýtá příležitost znovu nastartovat svou kariéru v prostředí, které dobře zná a kde může znovu ukázat svůj potenciál.
Další změna v týmu Red Bull, když po neúspěchu svého předchůdce musí opustit tým další Verstappenův kolega. Na jeho místo přichází Júki Cunoda, který vzbuzuje velká očekávání, ale zůstává otázkou, zda má dostatek schopností, aby se vyrovnal vysokým nárokům a stal se skutečným konkurentem na vrcholu světového motorsportu.
Red Bull oficiálně potvrdil, že od nadcházející Velké ceny Japonska dojde k výměně mezi Liamem Lawsonem a Júkim Cunodou. Tým zdůraznil, že rozhodnutí má za cíl nejen posílit Cunodovy šance před domácím publikem, ale především zajistit další rozvoj a ochranu Lawsona v rámci dlouhodobé strategie.
Red Bull je známý svou nekompromisní politikou vůči jezdcům a častými změnami už během sezóny. S dalším možným přeskupením na obzoru stojí za to připomenout si, jak podobné kroky v minulosti ovlivnily tým i samotné závodníky.
Šéf Ferrari Fred Vasseur hodnotí začlenění Lewise Hamiltona do týmu jako postupný proces s viditelnými změnami, avšak bez zásadního odklonu od jeho závodního stylu.
Sezóna 2025 Formule 1 teprve odstartovala a už přicházejí spekulace, snad i jasné zprávy o změnách v týmu Red Bull Racing. Tým hledá náhradu za Liama Lawsona. Je však opravdu Lawson tím, kdo selhal, nebo je problém v druhém sedadle Red Bullu hlubší, než se zdá?
Ferrari zažilo víkend plný zklamání, když tým vlastními chybami zabil šance oběma svým hvězdným jezdcům na dobré umístění v rámci během Velké ceny Číny. Tým způsobil jejich vyloučení ze závodu kvůli zbytečným a neuváženým porušením pravidel.