Ferrari čeká na své další mistrovské úspěchy už přes 10 let. Gergard Berger popisuje, proč tomu tak je.
Ferrari čeká na další mistrovský úspěch už pěknou řádku let. Poslední triumf mezi jezdci přivezl do Maranella Kimi Raikkonen v sezoně 2007, mezi konstruktéry se pak Scuderia naposledy radovala jen o rok později. Celý scénář začíná nápadně připomínat téměř nekonečné čekání vzpínajícího se hřebce na zařehtání mezi lety 1979 až 2000.
Koneckonců poslední tituly putovaly do Itálie ještě zásluhou práce staré a úspěšné gardy. Tu představovali především Jean Todt, Ross Brawn, Michael Schumacher nebo Rory Byrne. Následně se Ferrari vydalo cestou italské obměny, tehdejší prezident Luca Di Montezemolo chtěl vavřínů dosáhnout s týmem, jemuž vládnou zejména Italové.
A právě tohle je problém. Myslí si to alespoň Gerhard Berger, Rakušan, který hájil barvy Scuderie v osmdesátých a devadesátých letech minulého století.
„Znám to ze své vlastní doby, kdy jsem jezdil za Ferrari. Touha vyhrávat s italským týmem je u nich velmi silná... Ale je potřeba si uvědomit, že F1 je velmi komplexní sport, abyste mohli uspět, je potřeba mít na svých pozicích ty nejlepší možné lidi," má jasno Berger.
Jako příklad dává někdejší pilot Ferrari či McLarenu úspěšnou éru Scuderie ze začátku tohoto tisíciletí. „Schumacher byl Němec, Todt Francouz, Brawn Brit a v neposlední řadě Byrne Jihoafričan... Společně vytvořili parádní mezinárodní tým, který sbíral úspěch za úspěchem," dodává.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.