Peter Sauber, který přivedl do světa Formule 1 přes nepřízeň prezidenta FIA Maxe Mosleyho či Flavia Briatora pozdějšího mistra světa Kimiho Räikkönena, popisuje své první setkání s velkým finským talentem.
Začátek v roce 2000Podepsání smlouvy s Icemanem byl jeden z nejlepších tahů majitele týmu Petera Saubera. Kdy se o něm poprvé dozvěděl? "Bylo to v roce 2000. Nikdy dříve jsem se nesetkal s Davidem Robertsonem [Kimiho manažerem], ale on za mnou přišel a popsal mi svou zkušenost s Kimim.
Všechny ty hezké příběhy: Kimiho motokáry, jak si vede za mokra s hladkými pneumatikami... David byl... výborný obchodník. Opravdu nechápu, proč jsem Kimimu dal na tři dny vůz," vzpomíná Sauber pro F1 Racing.
"Neměli jsme peníze, a obvykle když absolvujete test mladých pilotů, do třídenního testu zapojíte šest jezdců, aby se vám to vyplatilo. Ale Robertson mi řekl: 'Ten kluk je velmi, velmi zvláštní, a potřebuje auto na tři dny.' A samozřejmě nic nezaplatili," popisuje neuvěřitelný kousek historie Sauberu jeho majitel. "Stále nechápu, proč jsem se tak rozhodl."
První test v Mugellu: "Ten kluk je tak divný""Test se konal v Mugellu. To není pro mladé jezdce jednoduchá trať. Přišel jsem až druhý den a tehdy jsem se s Kimim poprvé setkal. Nikdy nemluvil a nedalo se s ním domluvit anglicky - možná jen dvě nebo tři slova. Více ne," popisuje Švýcar své první setkání s Räikkönen.
"Ale jedna či dvě věci byly velmi zvláštní. Jeho řeč těla byla tak apatická. Působil tak soustředěným dojmem, že kdyby šel proti vám, tak skrz vás projde. To byl pouze můj osobní pocit. Myslel jsem si: 'Ten kluk je tak divný!'"
A divný byl zpočátku i na dráze: "Inženýr mi řekl, že odjeli tři či čtyři měřená kola a pak se vrátil. Pak mu řekli, ať jich odjede osm. Po čtyřech se znovu vrátil. Nedokázal udržet zvednutou hlavu, ale nikdy o tom nemluvil. Dokážete si to představit? Dostanete možnost testovat s týmem F1 a řeknou vám: 'Ujeď osm kol' - a vy se vrátíte po čtyřech!"
V roce 2007 se Kimi dočkal s Ferrari titulu (foto: Scuderia Ferrari)
"Volant tehdy neměl tolik přepínačů jako teď, ale zvládal to dobře. Se spojkou na volantu vyjížděl z boxů OK, normálně. Později během dne věděl, že ho pozoruji. Dali jsme mu čerstvou sadu pneumatik a snížili objem paliva. Bylo jasné, že nové pneumatiky mají hodnotu jedné sekundy a palivo další sekundu, ale nic jsme mu neřekli.
V prvním kole byl o sekundu rychlejší. Ve druhém přidal další sekundu. Bylo to velmi působivé. Domů jsem letěl s Willym [Rampfem] a rozhodli jsme se 'Podepišme s ním.'"
Velký konflikt s Red Bullem - Marko je proti RäikkönenoviZbytek je už dobře známou historií. Méně se ví, jak velký problém měl tehdy kvůli tomu Peter Sauber se svým sponzorem - s Red Bullem, který se do závodní sedačky snažil prosadit Enriqua Bernoldiho.
"Měl jsem první velký konflikt s Red Bullem, protože Helmut Marko [vyhledávač talentů pro Red Bull] v tom sehrál nepříjemnou roli. Bernoldi byl naším testovacím pilotem a v té době také jezdil. Nebyl dost dobrý," odhaluje Sauber.
"Jenže Helmut Marko byl zcela přesvědčen o svém a Dietrich Mateschitz [majitel Red Bullu] věřil všemu, co mu Marko řekl. Úplně všemu. Takže jsme s Dietrichem Mateschitzem měli první neshodu. Dnes spolu však máme stále velmi dobrý vztah.
Kimi před letošním návratem při testech s dva roky starým Renaultem (foto: Lotus F1 Team)
Proti je vlivný Briatore i férový prezident FIA MosleySponzor však nepředstavoval jedinou překážku v cestě Räikkönena do Formule 1. Problém byl se superlicencí a kvůli nedostatku zkušenosti byl proti tehdejší prezident FIA Max Mosley.
"Mosley byl proti, ale byl férový. Chápal jsem Maxe, protože to nebyl normální způsob. Měli jsme schůzku komise F1 v Monaku a musel jsem přednést svůj případ. Neměl jsem žádné zkušenosti a má angličtina nebyla tak dobrá," přibližuje náročnou zkoušku Sauber.
"Pomohli mi Bernie Ecclestone, Jean Todt, Ron Dennis, Frank Williams a myslím, že nakonec i Eddie Jordan. Všichni mi pomáhali, byl jsem překvapený. Proti byla jediná osoba - Flavio Briatore. Tvrdil, že máme současně Formuli 3000 a že nemá smysl toho kluka tahat rovnou do F1.
Flavio chránil svůj byznys a samozřejmě měl v té době dva hlasy: za Minardi a za svůj vlastní tým. Max nehlasoval. Byl férový, absolutně férový. Pro mě to byl zázrak, že jsem pro Kimiho získal superlicenci," dodává Sauber.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.