Uzavírání smluv mezi závodníkem a týmem většinou není jednoduché a obě strany si diktují různé podmínky. Mnohdy chybělo opravdu málo, aby vznikla (z pohledu historie) opravdu zajímavá kombinace jezdce a týmu. Například takový Mika Häkkinen měl opravdu velmi blízko k tomu, aby se u Williamsu stal dvojkou Alaina Prosta.
Některé „téměř přestupy“ jsou notoricky známé: Jean Alesi a Williams, Michael Schumacher a McLaren, Stefan Bellof a Ferrari atd. Některé z nich však mohou překvapit, proto jsme pro vás čtenáře vybrali pár (snad) nečekaných kombinací.Rick Mears – Brabham (1980)Čtveřice vítězství v Indianapolisu zařadila Mearse mezi nesmrtelné legendy série IndyCar. Jezdeckým stylem se mohl rovnat s velikánem Jackie Stewartem, čehož si povšiml i dnešní supremo F1 Bernie Ecclestone. V roce 1980 ho jako tehdejší šéf stáje Brabham pozval k testování monopostu F1. Mears brzy dosahoval srovnatelných časů s jedničkou Nelsonem Piquetem a Ecclestone neváhal nabídnout americkému jezdci smlouvu. Mears angažmá u Brabhamu odmítl poté, co zjistil, že suma, o které Ecclesotne mluvil, není jeho budoucí plat, ale částka, kterou musí do týmu přinést. Nelson Piquet – McLaren (1988)Když se Ron Dennis, šéf stáje McLaren, poohlížel po vhodném jezdci k týmové jedničce Alainu Prostovi, vybíral mezi dvěma Brazilci: Ayrtonem Sennou a Nelsonem Piquetem. Dennis upřednostňoval zkušeného trojnásobného šampióna, ale Prost přesvědčil Dennise, aby si vybral mladou krev – Ayrtona Sennu.Mario Andretti – Ferrari (1989)Po ošklivé nehodě Gerharda Bergera v zatáčce Tamburello hledalo Ferrari náhradníka na následující grand prix v ulicích Monte Carla. Nejblíže k dohodě měl 49letý Mario Andretti, který naposledy seděl v monopostu F1 v roce 1982. Pro Andrettiho bylo klíčové, aby před GP Monaka otestoval vůz Ferrari, ale protože se plně věnoval americké sérii IndyCar a ve svém kalendáři nenašel volný den, z plánu sešlo. Navíc se Berger velmi rychle zotavil a v GP Monaka nakonec nastoupil.Alex Zanardi – Benetton (1991)Po debutu Michaela Schumachera ve Spa vstoupil do hry Flavio Briatore a německou naději přetáhl do týmu Benetton. Jenže kvůli právním machinacím mezi Benettonem a Jordanem to vypadalo, že Schumacher nebude moci v následující Grand Prix Itálie startovat. V tom případě ho měl zastoupit Alex Zanardi.Mika Häkkinen – Williams (1993)Mika Hakkinen stál před podpisem smlouvy s týmem Williams a pro rok 1993 se měl stát týmovým kolegou Alaina Prosta. Šéf týmu Lotus Peter Collins, pro nějž Hakkinen doposud závodil, s nelibostí sledoval odchod rychlého Fina. Jakmile Collins zjistil, že Williams spěchá na podání přihlášky do sezóny 1993, rozehrál taktickou hru o peníze. Vydal prohlášení o Hakkinenově setrvání v týmu Lotus. Než aby se Frank Williams zdržoval s tahanicemi o peníze a Hakkinena, dosadil do druhé sedačky Damona Hilla.Tomáš Enge – Newman Haas Racing (2002)Tomáš Enge se po debutu ve formuli 1 vrátil do šampionátu Formule 3000, kde v týmu Christiana Hornera mířil za titulem. Na sklonku sezóny ho oslovil legendární americký tým Newman Haas Racing z americké série CART. Jenže Enge byl kvůli známé aféře s marihuanou diskvalifikován a titul získal Sebastien Bourdais, který místo Engeho putoval do Newman Haas a v CART získal čtyři tituly v řadě.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.
FIA a Formule 1 oznámily novou terminologii pro sezonu 2026 a zároveň představily první vizualizace monopostů nové generace. Ty naznačují směr, kterým se technická podoba šampionátu v následujících letech ubere.
Lando Norris oslavil svůj premiérový titul mistra světa ve Formuli 1 při závěrečném závodě sezony v Abu Dhabi, přičemž jeho výkon ocenili i samotní soupeři.
Maurizio Arrivabene varoval, že Lewis Hamilton posíláním podrobných „dokumentací“ Ferrari může naznačovat, že jeho vztah s týmem je napjatý. Takový krok často signalizuje, že komunikace a důvěra mezi jezdcem a týmem jsou ohroženy.
Koji Watanabe, prezident Honda Racing Corporation, prozradil, že jeho debaty se záhy nastupujícím šéfem Aston Martinu Adrianem Neweym jsou často velmi živé a intenzivní. Diskuse podle něj slouží k hledání optimálních řešení a posouvání týmu vpřed.
McLaren před závěrečnou Velkou cenou sezony zvolil neobvyklý způsob, jak podpořit svého jezdce Landa Norrise. Na startovní pásku se objevila drobná, osobní zpráva, která měla Norrisovi dodat klid a motivaci v okamžiku, kdy šlo o hodně.
Max Verstappen se ani po skončení sezóny F1 nezastavil a už se objevil za volantem závodního vozu. Zdá se, že jeho vášeň pro rychlost stále hoří naplno.